Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

NV Champagne att spara och glömma bort i 15 år

Å glöm inte Egly, Brut Tradition blir sagolika med ålder :). Har själv långlagringsprojekt på ganska många olika hus och odlare's NV. Utmaningen är ju att inte önska bort sitt liv och vilja spola fram tiden alltför fort, utan glömma bort som någon skrev o_O
 

Jonas Sand

Medlem
Jag köpte Gosset grande reserve och lät den ligga ca 18 månader extra innan jag drack den förra veckan. Den seglade upp som ett vin jag skulle kunna tänka mig att hålla på 7-10 år sisådär. Jag tror jag betalade ungefär 32-35 Europapengar på någon sorts rea.
Det hade en kryddig ton jag uppskattar. Där fanns en ganska skarp syra (0 malo). Röda äpplen dominerade frukten (typ 50/50 PN/CH tror jag det var. Kanske enstaka procent PM?) Jag tyckte att den kändes lätt rostad i stilen. Jag tror den ligger ganska länge på jästen för att vara en standard-NV (fritt ur minnet 4-5 år). Någon som har annan input på detta vin? Kan det vara en lämplig kandidat?
 

Jos

Medlem
Men är det inte bara papplådan som är utmärkande för jubileet?? Vinet är det väl inget skillnad på från det vanliga?
Jo det är samma vad jag förstår, en edition-kartong :)

Ska ligga runt 3 år på jästen

250th anniversary överraskade positivt, fem år på korken + fem i i källaren ger positiveffekt.
Fem år på korken? Menar du jästen eller tror du de jäser på kork?
 

Thirsty

Smygnykterist
Men är det inte bara papplådan som är utmärkande för jubileet?? Vinet är det väl inget skillnad på från det vanliga?
I vart fall den som dracks hos producenten, stor skillnad. Samma ettiket etc., vet inte om det är annat som de säljer från handlare?

Jo det är samma vad jag förstår, en edition-kartong :)

Ska ligga runt 3 år på jästen


Fem år på korken? Menar du jästen eller tror du de jäser på kork?
Slarvigt skrivet av mig, den flaskan hade fem år på jäst + fem år på kork.
 
Toppen