Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ny medlem med en Belle Epoque Rose 02

matage

Medlem
Efter att ha lurkat en längre tid så tänkte jag det var dags att kliva in i leken.

Jag är då en fd kock, numera IT, inflyttad 08'a och ligger ett gäng steg efter de flesta medlemmar i vinkunskap och källarinnehåll men intresset och ambitionen finns där. En höst i konvalescens har mer eller mindre styrt all tröstshopping till vinkontot ;)

Jag tänkte börja med att be lite om råd.
För ca 2 år sedan köpte jag en Belle Epoque Rose 2002 som mitt första lagringsprojekt när det gäller champagne.
Som jag fattat det ska den vara riktigt lagringsduglig, men är det någon som kan ge mig en fingervisning om när det kan tänkas vara dags att dricka den?
Jag har ingen källare utan den förvaras liggande i vinkyl (nån Norcave-variant)

När jag ändå är inne på spåret om dricksfönster på champagne; Hur är det med Vve Fourny & Fils BdB Premier Cru 2002 på magnum?
 

Elvis

Medlem
SV: Ny medlem med en Belle Epoque Rose 02

När man går på champagneprovningar där champagner från olika årtionden ingår är det uppenbart att smaken är väldigt olika när det gäller vad som är optimal mognadsgrad för champagne. Vad du borde göra är att prova dig fram och hitta din egen smak. Därför är det en bra idé att köpa på sig några flaskor av samma årgångschampagne och sedan prova den vid olika tillfällen. Nu blir det lite svårt med bara en flaska Belle Epoque Rosé 2002, så mitt konkreta råd för just den är: Drick den om tio år.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
SV: Ny medlem med en Belle Epoque Rose 02

Tack för tipset.

Jag har ju lärt av mina misstag och sen dess köps det fler än en flaskor av samma för att kunna prova av precis som du föreslår.
Jag får kanske leta upp en till av samma årgång för att säkra upp lite...
 
SV: Ny medlem med en Belle Epoque Rose 02

Padawan skrev:
Tack för tipset.

Jag har ju lärt av mina misstag och sen dess köps det fler än en flaskor av samma för att kunna prova av precis som du föreslår.
Jag får kanske leta upp en till av samma årgång för att säkra upp lite...
Finns på Heathrow för £97 (man måste bara ha en bra kurir, tack Elvis :) ) Riktigt bra pris och jag håller med Elvis, 10 år är nog bra tidshorisont. Alternativt drick den nu.
 

CH

Medlem
SV: Ny medlem med en Belle Epoque Rose 02

shorepower skrev:
Finns på Heathrow för £97 (man måste bara ha en bra kurir, tack Elvis :) )

Aha, det förklarar en del. Fick ett mms från Elvis nämligen där han behandlar den flaskan på ett väldigt oönskat sätt.
 
SV: Ny medlem med en Belle Epoque Rose 02

CH skrev:
Aha, det förklarar en del. Fick ett mms från Elvis nämligen där han behandlar den flaskan på ett väldigt oönskat sätt.
Alltid undrat varför alla flaskor han kommer med har en svag biton av stall och löddrig häst ;D
 
SV: Ny medlem med en Belle Epoque Rose 02

Padawan skrev:
Jag är då en fd kock, numera IT,
Var inte det ett taskigt val (om inte det gav grymt med pengar). Förstår att du fortsatt säger att du är kock när du får frågan vad du sysslar med
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
SV: Ny medlem med en Belle Epoque Rose 02

Från en kreativ och själslig sida så var det ju att sälja sig till djävulen.. men det lämnar tyvärr mer pengar till hobbies.

Sen har jag förmånen att gå tillbaka och ställa mig i köket nån gång per år så jag fortfarande får känna att jag är med i matchen :)


äh, vem försöker jag lura.. man är ju en hora för pengar som det gamla talesättet säger....
 

CH

Medlem
SV: Ny medlem med en Belle Epoque Rose 02

Padawan skrev:
äh, vem försöker jag lura.. man är ju en hora för pengar som det gamla talesättet säger....

Men en hora med bra smak i alla fall.
 

Keen

slan
SV: Ny medlem med en Belle Epoque Rose 02

Krug88 skrev:
Nej, det var 90:an...


Då kan det inte vara samma tjej. Hon som dissade petrus 90 passar inte in på beskrivningen "hora med god smak" ;D
 
Toppen