Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ny styrelseordförande för Systembolaget

Regeringen föreslår Kenneth Bengtsson som ny styrelseordförande för Systembolaget. Det är intressant att notera att allt fler personer från näringslivet kommer in på Systembolaget istället för politiker. Det är en klar signal att Systembolaget förbereds för framtida konkurrens på en allt öppnare marknad.

Med sin bakgrund från bland annat Ica och Svenskt Näringsliv är profil annorlunda än för Cecilia Schelin Seidegård. Lite samma skillnad som när Magdalena Gerger ersatte Anitra Steen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Regeringen föreslår Kenneth Bengtsson som ny styrelseordförande för Systembolaget. Det är intressant att notera att allt fler personer från näringslivet kommer in på Systembolaget istället för politiker. Det är en klar signal att Systembolaget förbereds för framtida konkurrens på en allt öppnare marknad.

Med sin bakgrund från bland annat Ica och Svenskt Näringsliv är profil annorlunda än för Cecilia Schelin Seidegård. Lite samma skillnad som när Magdalena Gerger ersatte Anitra Steen.
Du som sitter i Stlm, tror du denne hen blir ett liknande stolpskott som tidigare henar/-or (eller heter det: hens?), eller tror du det kan bli någon form av exportuppswing på det som så vackert heter: den globala marknaden?
Är man Världens Bästa SB så borde det väl inte sitta långt inne med att växla upp från hemkörning i Swe till: "global deliveries" som så många av dem som inte självepitetiserar sig som "världens bästa" redan idag tillhandahåller som tjänst? Jag menar: marknaden är väl i det närmaste döende i behovskramper från abstinens av Världens Bästa?
Eller?

...ämnesglidning, men har precis överdoserat idiotierna kring IOGT och våra omhuldade mindre vinentreprenörer.
 
Trådskapare
A
Du som sitter i Stlm, tror du denne hen blir ett liknande stolpskott som tidigare henar/-or (eller heter det: hens?), eller tror du det kan bli någon form av exportuppswing på det som så vackert heter: den globala marknaden?
Är man Världens Bästa SB så borde det väl inte sitta långt inne med att växla upp från hemkörning i Swe till: "global deliveries" som så många av dem som inte självepitetiserar sig som "världens bästa" redan idag tillhandahåller som tjänst? Jag menar: marknaden är väl i det närmaste döende i behovskramper från abstinens av Världens Bästa?
Eller?

...ämnesglidning, men har precis överdoserat idiotierna kring IOGT och våra omhuldade mindre vinentreprenörer.

Kompetensmässigt är det nog ett snäpp uppåt för Systembolaget. Däremot är han ju inte politiskt bakgrund. Tiden i Svenskt Näringsliv lär komma till nytta när det gäller att på ytan balansera vinintresse med folkhälsa. Hanteringen av Jesper Kärrbrink på Svenska Spel visade ju på att visst ska statliga monopolföretag tjäna pengar, man får bara inte prata om det.
 
Trådskapare
A
Det visar sig att Kenneth Bengtsson, iallafall tidigare, har haft rätt sunda åsikter:

I en artikel publicerad i DN säger han:
- Nu måste politikerna ta sitt ansvar. De kan skapa nya affärsmöjligheter genom att avskaffa statens monopol på receptfria läkemedel, spel och alkohol. Redan i dag borde alla som vill få bli utlämningsställen , säger han.
 

chambertin

Medlem
Allt som kommer med hopp måste man ju ge tummenupp!
Håller med dig där. Hoppet är det sista som lämnar oss som bekant.
Vill bara minnas att det var många som hade liknande förhoppningar på Gerger när hon började.
Känner mig inte riktigt bekväm med att recensera hennes tid som VD men det känns som att det ungefär är "same same but different" jfrt med Anitra. Ngt mer kundorienterat och flexibelt på de tillfälliga lanseringarna men att det är säljsiffror som styr det fasta sortimentet. Inte undra på då att alkoholreklamen i media har ökat kraftig 2013 jfrt med förut. Trodde inte att SB och politikerna ville detta men så som dom lagt upp sortimentsmodellen så driver ju detta mer och mer alkoholreklam.
 
Trådskapare
A
Håller med dig där. Hoppet är det sista som lämnar oss som bekant.
Vill bara minnas att det var många som hade liknande förhoppningar på Gerger när hon började.
Känner mig inte riktigt bekväm med att recensera hennes tid som VD men det känns som att det ungefär är "same same but different" jfrt med Anitra. Ngt mer kundorienterat och flexibelt på de tillfälliga lanseringarna men att det är säljsiffror som styr det fasta sortimentet. Inte undra på då att alkoholreklamen i media har ökat kraftig 2013 jfrt med förut. Trodde inte att SB och politikerna ville detta men så som dom lagt upp sortimentsmodellen så driver ju detta mer och mer alkoholreklam.

Jag kan inte heller bedömma Magdalena Gerger som person utan kan bara reflektera över min relation till Systembolaget och hur den förändrats under hennes ledning.

För det första, jag har aldrig köpt så låg andel av det vin jag köper via Systembolaget som idag. Tidigare gick jag ofta in på ett Systembolag och hittade intressanta viner. Det sker i princip inte idag. Personalen, oftast kunniga, är inte heller lika engagerade och vid de tillfällen jag tar en dialog med dem handlar det oftast den hårdare interna styrningen och ändring av fokus, inte som tidigare om vin.

Externt är Systembolaget allt mer aktivt politiskt, allianser med olika organisationer, utnyttjande av företagets resurser för exempelvis polisanmälningar och ren underrättelseverksamhet. Uppbyggnaden av organisationer som ska påverka politiker och Sveriges, i förhållande till omsättning, kanske största kommunikationsavdelning

Det som är positivt med Systembolaget just nu är att de agerar i sann verksanda. Ett agerande som ju fick Televerket på fall en gång i tiden.
 

Håkan

Medlem
Som forskare anser jag det vara fullständigt förkastligt att kalla vinkling av egna åsikter för forskning. Idag finns verktyg för att påvisa att det är egna åsikter som driver lkoholforskningen istället för tvärtom. Forskningsbegreppet blir förvanskat och urvattnat.
 
Trådskapare
A
Ordningen återställd, Kenneth Bengtsson har nu försetts med "rätt" åsikter:
http://www.accentmagasin.se/politik...de-gardsforsaljning-ar-ett-hot-mot-monopolet/

Bra politiskt ställningstagande för en styrelseordförande i ett statligt monopolföretag :confused:. Centern är tydligt inte det parti Kenneth sympatiserar med
Många naiva centerpartister tror säkert att det kan bidra till en levande landsbygd precis som gårdsförsäljning av kött och grönsaker, men andra ser det som en möjlighet att komma åt monopolet bakvägen, säger Kenneth Bengtsson.

Någon kanske ska upplysa Kenneth om att Systembolaget, i förhållande till sin omsättning, har en extremt stor kommunikationsavdelning. Att sedan många sysslar med politisk opinionsbildning istället för upplysning är en annan sak
– Jag blev förvånad när jag såg hur lite Systembolaget satsar på alkoholforskning och kommunikation. Jag trodde det var mycket mer. Där borde vi kunna bli bättre, säger han.
 
Trådskapare
A
En annan intressant aspekt är att Herr Bengtsson vill satsa på en omfattande politisk kampanj mot gårdsförsäljning. Missade den kommentaren till att börja med då ju Systembolaget har en uttalad politisk agenda men kanske inte uttryckt riktigt så här tydligt.

Han tar också upp problemet med gränsdragning.

– Om det skulle bli aktuellt vilka skulle då får sälja? Skulle Carlsberg få sälja vid sina bryggerier? Eller Absolut i Åhus?
Han tror inte att han är ensam om att inte förstå vidden av problemet.

– Jag tror att Systembolaget måste satsa mer på att informera om bland annat detta, säger han och spekulerar i möjligheten att driva en ny stor kampanj à la ”Spola kröken”.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"Naiva centerpartister" - så en ordförande för ett statligt bolag har börjat recensera politiska partier i oppositionen just som en valrörelse börjar dra igång? Låter som ett utmärkt sätt att undergräva sitt eget och bolagets förtroende - så bara fortsätt på den inslagna linjen, tack! :)
 
Trådskapare
A
"Naiva centerpartister" - så en ordförande för ett statligt bolag har börjat recensera politiska partier i oppositionen just som en valrörelse börjar dra igång? Låter som ett utmärkt sätt att undergräva sitt eget och bolagets förtroende - så bara fortsätt på den inslagna linjen, tack! :)

Eller så är det ett indirekt "hot". -- "Stöd Systembolaget, arbeta inte för något som kan äventyra vår existens, eller så kommer vi använda våra resurser för att driva opinionen mot er". Maktspråk från ett statligt företag där ingen har insyn eller tillsyn. Men sådant skulle ju aldrig ske i Sverige :)
 

Elvis

Medlem
"Naiva centerpartister" - så en ordförande för ett statligt bolag har börjat recensera politiska partier i oppositionen just som en valrörelse börjar dra igång? Låter som ett utmärkt sätt att undergräva sitt eget och bolagets förtroende - så bara fortsätt på den inslagna linjen, tack! :)

Väldigt störande kommentar, faktiskt.
 

Elvis

Medlem
Hela cirkelresonemanget om att Systembolaget finns till för att begränsa alkoholskadorna i samhället och att Systembolaget därför ska lägga pengar på att propagera för sitt eget monopol (eftersom det begränsar alkoholskadorna) måste tvättas bort ur organisationen!
 
Trådskapare
A
Rätt massiv kritik har nu fått Systembolaget att "rätta" artikeln i Accent
då Kenneth Bengtsson är "felciterad". Men rättelsen bekräftar ju att herr Bengtsson faktiskt uttalade sig om Centerpartiet. Frågan är då vad han egentligen sa :)

Systembolagets pressavdelning vill lämna följande kommentar: ”Kenneth Bengtssons uttalande om centerpartister var inte formulerat som det låter här, han känner inte igen sig i den formuleringen kring centerpartiet.”
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Rätt massiv kritik har nu fått Systembolaget att "rätta" artikeln i Accent
då Kenneth Bengtsson är "felciterad". Men rättelsen bekräftar ju att herr Bengtsson faktiskt uttalade sig om Centerpartiet. Frågan är då vad han egentligen sa :)
Menvaf...? Har karln inte använt rätten att få läsa en artikel baserad på intervju av honom, inklusive citat, innan den publiceras? Jag menar, karln har ju befunnit sig i VD/styrelseordf-position i rätt många år och har väl varit i kontakt med journalister och medier förut, så han vet hur man ska agera och vilka rättigheter man har som intervjuoffer? Är man för lat eller för upptagen för att (hinna) läsa utkastet själv, så finns det ju en gigantisk propaganda/press/informationsavdelning på Systembolaget där det säkert måste finnas någon som kan läsa igenom ett sådant utkast?

Nej du Kenneth, det här luktar efterklokhetens kranka blekhet. Du har säkert uttryckt det så om centerpartisterna, och så har du först efteråt kommit på att det kanske inte var så jävla smart. (Kanske är det en avspegling av hur man kan uttrycka sig internt i SB:s ledning?)

Då finns det ett gammalt fint talesätt att ta till för framtiden: bättre hålla tyst och låta folk tro att man är lite korkad, än att öppna munnen och röja varje tvivel.
 

chambertin

Medlem
Menvaf...? Har karln inte använt rätten att få läsa en artikel baserad på intervju av honom, inklusive citat, innan den publiceras? Jag menar, karln har ju befunnit sig i VD/styrelseordf-position i rätt många år och har väl varit i kontakt med journalister och medier förut, så han vet hur man ska agera och vilka rättigheter man har som intervjuoffer? Är man för lat eller för upptagen för att (hinna) läsa utkastet själv, så finns det ju en gigantisk propaganda/press/informationsavdelning på Systembolaget där det säkert måste finnas någon som kan läsa igenom ett sådant utkast?

Nej du Kenneth, det här luktar efterklokhetens kranka blekhet. Du har säkert uttryckt det så om centerpartisterna, och så har du först efteråt kommit på att det kanske inte var så jävla smart. (Kanske är det en avspegling av hur man kan uttrycka sig internt i SB:s ledning?)

Då finns det ett gammalt fint talesätt att ta till för framtiden: bättre hålla tyst och låta folk tro att man är lite korkad, än att öppna munnen och röja varje tvivel.
Eller så är det bara tajmingen som är dålig med tanke på vad SvD "avslöjade" med avseende på extra-valet. Vi kanske får se en och annan eftergift mot Fp, C och Kd och vem vet, försöksförsäljning av lokalproducerat öl/vin hos producenten i tre regioner kanske är en sådan.
 
Trådskapare
A
Eller så är det bara tajmingen som är dålig med tanke på vad SvD "avslöjade" med avseende på extra-valet. Vi kanske får se en och annan eftergift mot Fp, C och Kd och vem vet, försöksförsäljning av lokalproducerat öl/vin hos producenten i tre regioner kanske är en sådan.

Eftergifter mot Kd låter oroväckande
 
Toppen