Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsbubbel 2016

magnum

Epernay, Frankrike
Såg i senaste Decanter att man i sin test av roséskumpa tokhissar Charles Heidsieck Rosé Réserve Brut NV och lägger den under rubriken "Outstanding", 95/100p.
Med tanke på att den faktiskt finns på SB och till ett hyggligt pris 549 kr (om den nu inte studsar vid beställningen) så undrar jag om forumets samlade champagnekompetens stämmer in i Decanters hissning?
Jag gör det iaf, i sin stil är den sanslöst bra. Vi provade några roser blint och CH är relativt lätt att känna igen och det första jag tänkte på var deras vinatage
 

Per Stade

Lege artis
Välkommen @Logo. Smaken är så klart olika, alla gillar inte vällagrad champagne. Personligen tycker jag att 2008or bör ligga till 2021-2024 innan de nått tillräcklig mognad för konsumtion. Om du vill ha champagne med mognadstoner till nyår föreslår jag att du köper 2002or, exempelvis 2002 Paul Bara eller 2002 de Venoge. Båda dessa är mycket generösa och publikfriande med bra längd och intensitet.


Med reservation för att jag faktiskt inte har druckit så många 2008or, men tror som du att de behöver 5-6 år minst, och inte heller 2002 Paul Bara eller 2002 de Venoge, så skulle jag ändå föreslå Leclerc Briant Divine Brut 2004, som jag för övrigt inte heller har provat. Men en hel del andra 2002or och 2004or. Generellt är de flesta 2002or inte lika mogna som 2004orna.
Låt bli att dricka 2002 och 2008 nu, du blir belönad för ditt tålamod i sinom tid.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
... och se till att dricka 2004or nu, så blir du belönad för din handlingskraft på direkten :)
-Väntar med spänning på leveransen så man får se om den verkligen är "jagköperendumptruckochfyller-bra" som man föranletts att tro :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är inte du på havet ett tag till? Eller när hinner du stilla våra funderingar och samtidigt backa upp gece? ;)
Ja, kör sjömansjul på Nordsjön och är fast här tills den 27:e men det verkar som att leveransen också fastnat i bolagets jul-limbo så den kanske inte kommer förrän i januari oavsett...
 

Per Stade

Lege artis
Kan man få lite exempel där det är bättre att dricka 2004 nu än 2002!?

IMG_3732.JPG

Vi drack Grand Année 2004 deg 2013 häromveckan och den var så mogen att jag blev lite orolig för att jag skulle behöva dricka upp resten av 2004orna i jul. Så i helgen öppnade jag en till deg 2012 och kunde andas ut. De är inte på väg utför ännu.

IMG_3728.JPG


Däremot har alla 2002or förutom Michel Arnoulds Memoire de Vignes känts omogna och kartiga.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Visa bifogad bild 8847
Vi drack Grand Année 2004 deg 2013 häromveckan och den var så mogen att jag blev lite orolig för att jag skulle behöva dricka upp resten av 2004orna i jul. Så i helgen öppnade jag en till deg 2012 och kunde andas ut. De är inte på väg utför ännu.

Visa bifogad bild 8848

Däremot har alla 2002or förutom Michel Arnoulds Memoire de Vignes känts omogna och kartiga.
Håller med om Bollinger LGA 04, har också druckit några som varit väldigt mogna.
Men även Villmart CdC 04 har visat upp samma mönster.
 
Generellt är de flesta 2002or inte lika mogna som 2004orna.
Tittade kort på mina provningsanteckningar från året. Har genomfört 17 stycken 2002-provningar i år och har bedömt att 29% av dem har större flaskutvecklingspotential medan övriga befinner sig i dricksfönster. Varken Paul Bara eller de Venoge upplever jag som "kartiga", snarare tvärtom. Tyvärr bara fyra provningar från 2004 där hälften låg i dricksfönster.
 

MagnusH70

Medlem
Får bli till att köpa lite av varje och testa sig fram, brukar ju va det bästa sättet :)
Välkommen till forumet!
Du har helt rätt, bara att börja handla och prova. Passa på i december, hoppa över julklapparna till släkt och vänner. Det vanliga är att Bolaget höjer priserna i januari pga alkoholskatt eller nåt.
 
Trådskapare
akaSami

akaSami

Livsnjutare
Får bli till att köpa lite av varje och testa sig fram, brukar ju va det bästa sättet :)
Helt rätt inställning !
Jag påbörjade mitt champagneintresse på liknande sätt för några år sedan,
bästa sättet att hitta vad man gillar, är att testa det mesta, högt och lågt !
Jag har vid flera tillfällen blivit slagen av hur bra vissa bubbel är som kostar hälften av vad flaskan som står brevid gör som kanske har en glansigare flashigare look.
Sen så hittar man guldklimpar i djungeln av champagne som är precis så goda som prislappen indikerar :-D
Lycka till i jakten och må du posta det som provas i forumet !
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Såg i senaste Decanter att man i sin test av roséskumpa tokhissar Charles Heidsieck Rosé Réserve Brut NV och lägger den under rubriken "Outstanding", 95/100p.
Med tanke på att den faktiskt finns på SB och till ett hyggligt pris 549 kr (om den nu inte studsar vid beställningen) så undrar jag om forumets samlade champagnekompetens stämmer in i Decanters hissning?

Håller med om att CH är ruskigt bra, men den är ganska dyr på SB! Finns för en hundring billigare på Plus de Bulle och då har jag räknat på snittfraktkostnad på flaska också om man köper ett gäng.
 

Elvis

Medlem
Håller med om att CH är ruskigt bra, men den är ganska dyr på SB! Finns för en hundring billigare på Plus de Bulle och då har jag räknat på snittfraktkostnad på flaska också om man köper ett gäng.

Den finns ännu billigare (under 40 Euro plus frakt) på Venus Vins, en jättebra fransk vinhandlare som jag precis har upptäckt. Ni som har köpstopp bör inte ladda ner deras katalog...
 

Elvis

Medlem
Ja jäklar... laddade ner katalogen och känner hur jag börjar dregla! :D
Funkar det bra med leveranserna?

Ja, jag hämtade ut min första leverans idag och la just en ny beställning på ytterligare 12 flaskor. Kom ihåg att det tillkommer 20 % moms på priserna men de är låga ändå!
 

jrick

Medlem
Den finns ännu billigare (under 40 Euro plus frakt) på Venus Vins, en jättebra fransk vinhandlare som jag precis har upptäckt. Ni som har köpstopp bör inte ladda ner deras katalog...
Tack för tipset, riktigt bra priser och utbud. Jag hittar inte lätt fraktkostnader, vad har du betalat för frakten?
 

Elvis

Medlem
Tack för tipset, riktigt bra priser och utbud. Jag hittar inte lätt fraktkostnader, vad har du betalat för frakten?

Jag fick betala 75 Euro för 12 flaskor champagne vilket är rätt dyrt. Vet inte om det kanske är billigare för lättare flaskor. Jag tyckte ändå att det var värt det med tanke på vilka guldklimpar jag hittade! (Flera av dem ska med på blindprovningar framöver så jag ligger lite lågt med vad jag köpte.)
 
Toppen