Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Och så var primeurkampanjerna 2022 igång🥳

Merlot

Medlem
Läste någonstans att Jean-Marc Quarin ansåg att 80% av vinerna var de bästa han någonsin provat av respektive slott. Andra uppgifter nämner bästa årgången någonsin.

Med den årgångshype som gång på gång rått i Bordeaux så känns det tröttsamt. Men på samma gång så kan det fullt möjligt vara sant. Vi vill alla tro att århundradets årgång kan hända närsomhelst.

Vädret var som vi alla minns extremt - varmt och regnfattigt:
Vädret i Bordeaux

Alkolholhalten lär vara hög vilket inte passar inte allas smak.

Det blir verkligen upp till bevis för 2022. Det finns exempelvis massor med riktigt bra 2019 Bordeaux att köpa till rimliga priser. Jag kommer exempelvis själv mentalt dra av minst 3-4 poäng på allt som Suckling graderar och lyssna extra noga på de som vanligen är försiktiga med att dela ut glädjebetyg.
 

Merlot

Medlem
Panos Kakaviatos syn på årgången:


Ch Laroque omnämns även 2022 ha hög kvalité. Brukar kosta strax över 30 eur. Får se vad priset blir i år. Årgång 2020 fick nyligen 97p av Lisa-P Brown (ex WA skribent).
 

Merlot

Medlem
Nu är William Kelleys betyg ute.

Högst ligge ligger Canon, les CHB och Montrose. Alla på 99-100p (Montrose och Canon fick 100p årgång 2020 av WK). Marginellt lägre med 98 - 100p ligger Figeac, LLC och Troplong Mondot (sistnämnda prisvärd i sammanhanget förutsatt att den inte drar iväg alltför mkt). La Conseillante och Latour på 97 - 100p. Färre än väntat alltså efter inledande rykten om "århundradets årgång". Men ändå flera höga betyg. Margaux vinerna alla under 98p annars är toppvinerna geografiskt spridda över flera underregioner.

Lite om prissättningen också;
"...While 2022 has produced plenty of great wines, its heterogeneity means that it is not a year to buy blind, facile comparisons with 1982 notwithstanding. There are grounds, therefore, for optimism with regard to pricing this year. After all, consumers who purchased 2009s and 2010s that were more expensive en primeur than they are today will surely remember that it is not always necessary to purchase great Bordeaux as futures. Many of the wines reviewed in this report come very warmly recommended, but it will be up to readers to decide when it makes most sense to buy them...."
 
Last edited:
Trådskapare
T

toppentompa

Medlem
Har bokat Canon, Les Carmes Haut Brion, Branaire Ducru, Cos d' Estournel än så länge. Blir nog mest högra stranden i år för min del.
 

Merlot

Medlem
För halvflaskor så handlar jag gärna här då de har mkt stort utbud. Man kan direkt vid släppet få tag på flera av de bästa slotten. Ofta säljs dessa halvflaskor av väldigt få aktörer. Nackdel hög frakt.


Annars god erfarenhet av tex:



 

Merlot

Medlem
Jag brukar gilla att läsa Colin Hay. Han håller 2022 mycket högt och har också intressanta tankar om betygsinflationen i Bordeaux:

 

Swedish

Medlem
Jag brukar gilla att läsa Colin Hay. Han håller 2022 mycket högt och har också intressanta tankar om betygsinflationen i Bordeaux:

Tack för bra läsning! 👍
 

Merlot

Medlem
James Lawther skriver idag om Bordeaux 2022 för Jancis Robinson:

"...I’d say the vintage is in the same league as 2016, 2018, 2019 and 2020, better or not it is too early to say. Finding a comparison, however, is difficult. It’s different from those just mentioned and the nearest I can propose is a blend of the structured 2016 with the affable 2009..."
 

Merlot

Medlem
Så var betygen ute från Jancis Robinson och James Lawther för högra stranden, st Emilion och Pomerol. Överlag mkt försiktigare graderingar än från de andra kritiker jag sett. Högst är Cheval Blanc och Petrus, båda på 18,5/20. Slott som flera andra hyllat får här lägre betyg såsom Canon 17,5++, troplong mondot 17,5.
 

matage

Medlem
Så här långt har jag lagt in om en låda Gruaud Larose - för att bygga på den högst glappande vertikalen - men det kanske kan bli nåt mer.
Jag vet iofs inte ens hur de moderna Gruauderna är eftersom jag inte druckit nåt yngre än 80-tal men de har å andra sidan varit trevliga :)
 

Merlot

Medlem
Angående inköp hos Winefinder. Vid släpp av primörer har jag funnit att Philipson oftast ger en bättre deal.

Ta följande exempel avrundat styckpris vid best 6st årgång 2022 Bordeaux:

Moulin Saint-Georges
PH: 395kr inkl allt
WF: 356kr + 25% moms + ca 50kr frakt och svensk alkoholskatt = 495kr

Tronquoy (fd Tronquoy-Lalande)
PH: 315kr inkl allt
WF: 285kr + 25% moms + ca 50kr frakt och svensk alkoholskatt = 406kr

Leoville- Barton
PH: 1070 kr inkl allt
WF: 908kr + 25% moms + ca 50kr frakt och svensk alkoholskatt = 1185kr
 
Angående inköp hos Winefinder. Vid släpp av primörer har jag funnit att Philipson oftast ger en bättre deal.

Ta följande exempel avrundat styckpris vid best 6st årgång 2022 Bordeaux:

Moulin Saint-Georges
PH: 395kr inkl allt
WF: 356kr + 25% moms + ca 50kr frakt och svensk alkoholskatt = 495kr

Tronquoy (fd Tronquoy-Lalande)
PH: 315kr inkl allt
WF: 285kr + 25% moms + ca 50kr frakt och svensk alkoholskatt = 406kr

Leoville- Barton
PH: 1070 kr inkl allt
WF: 908kr + 25% moms + ca 50kr frakt och svensk alkoholskatt = 1185kr
Japp, har gjort samma iakttagelse.
 
Toppen