Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Och så var primeurkampanjerna 2022 igång🥳

Merlot

Medlem
Illavarslande prisutveckling idag för toppnoterade slott.
Les Carmes Haut Brion släpptes på morgonen hos Millesima i FR för 148 EUR inkl fransk moms och noteras där nu 264 EUR.
 
Last edited:

Sarco

Medlem
Jag hade funderat på att stå över i år men jag plockade lite i alla fall. Inga dyrgripar. 1 låda vardera av Myrat, Laroque, Ormes de Pez och Puygueraud. Tror att alla de vinerna ger bra pang för pengarna även om kronan är galet lågt värderad.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som har köpt ep via Theis i Danmark och vet om allt är inkluderat i priset (som hos Philipsons)?
Har aldrig köpt från Theis, men är det inte vanligt att (”äkta”) en primeur-försäljning från handlare sker exklusive moms, alkoholskatt och eventuell frakt?
 

buteljen

Medlem
Har aldrig köpt från Theis, men är det inte vanligt att (”äkta”) en primeur-försäljning från handlare sker exklusive moms, alkoholskatt och eventuell frakt?
Ingen aning. Har aldrig handlat ep förrän i år. Handlar man hos Philipsons betalar man allt på en gång inklusive frakt. Vet inte om det spelar så stor roll. När jag läser vad som står om ep på Theis så tolkar jag det som att allt ingår i priser, men vet inte om det stämmer. Får dra iväg ett mail o fråga.
 

Vingubben

Medlem
Har aldrig köpt från Theis, men är det inte vanligt att (”äkta”) en primeur-försäljning från handlare sker exklusive moms, alkoholskatt och eventuell frakt?
Moms, skatt och fraktkostnaderna uppstår först när varorna levereras så det är ju rätt smart att ta betalt för detta direkt vad gäller kassaflödet. Att låna pengar gratis under två år är ju en lysande affär med dagens skenande räntor. Jag har dock bara köpt primeur på traditionellt sätt, dvs man betalar skatter och frakt när varorna väl skall levereras. Sen är det ju också en fråga om riks/chans att skattesatserna förändras fram till leverans. Vet inte om dom handlare som tar in pengarna direkt har någon klausul om att kunna debitera dessa eventuella skillnader i efterhand.
 

Merlot

Medlem
I Frankrike ändrade man lagen från i år så att moms tas ut direkt vid primörbokning direkt ifrån handlare där, ex Millesima. Vet ej vilka länder som eventuellt följt efter, men Luxemburg omfattas exempelvis inte. Tyskland har jag betalat moms direkt vid bokning redan tidigare år.
 

Merlot

Medlem
Fick tillgång till denna översikt via franska Le Guide Hachette des Vins. Enligt dem är röda Bordeaux 2022 med 19 av 20p den bästa årgången sedan början av 60-talet. Endast överträffad av 1961 och 1945 (20p). 1959, 1953 och 1949 får också 19p. Efter att själv ha varit med och provat ett 30-tal 2022 i september förra året så vågar jag rekommendera att om ni inte bokat redan så är det nog värt att lägga upp en bra plan för inköpen 😉 Fast smaka först och handla sen är förstås alltid säkrast.
 

Attachments

  • PDF_Millesimes_Tableau.pdf
    {memory} MB · Visningar: 61

buteljen

Medlem
Moms, skatt och fraktkostnaderna uppstår först när varorna levereras så det är ju rätt smart att ta betalt för detta direkt vad gäller kassaflödet. Att låna pengar gratis under två år är ju en lysande affär med dagens skenande räntor. Jag har dock bara köpt primeur på traditionellt sätt, dvs man betalar skatter och frakt när varorna väl skall levereras. Sen är det ju också en fråga om riks/chans att skattesatserna förändras fram till leverans. Vet inte om dom handlare som tar in pengarna direkt har någon klausul om att kunna debitera dessa eventuella skillnader i efterhand.
Theis kunde inte leverera till Sverige visade det sig så det blev inget köp där.
 

Boletus

Medlem
Fick tillgång till denna översikt via franska Le Guide Hachette des Vins. Enligt dem är röda Bordeaux 2022 med 19 av 20p den bästa årgången sedan början av 60-talet. Endast överträffad av 1961 och 1945 (20p). 1959, 1953 och 1949 får också 19p. Efter att själv ha varit med och provat ett 30-tal 2022 i september förra året så vågar jag rekommendera att om ni inte bokat redan så är det nog värt att lägga upp en bra plan för inköpen 😉 Fast smaka först och handla sen är förstås alltid säkrast.
2022 tror jag på helt klart men lite tvek på den här guiden när de ger 2021 18 poäng och 2017 13 poäng
 

Merlot

Medlem
2022 tror jag på helt klart men lite tvek på den här guiden när de ger 2021 18 poäng och 2017 13 poäng

Jag noterade också detta och det väcker förtsås frågor om trovärdigheten. Har inte hört någon annan som graderar 2021 på samma nivå som 2020 och 2019.
 
Toppen