Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Odlarchampange - besöka och köpa på plats.

Lambo

Medlem
Hej, planerar roadtrip till Champagne i maj. Skulle vilja besöka några mindre producenter där man enkelt kan droppa in, prova och köpa odlarskumpa till bra pris på plats. Tänkte fylla upp bilen deluxe!

Ngn som sitter på lite bra tips? Tack på förhand!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej, planerar roadtrip till Champagne i maj. Skulle vilja besöka några mindre producenter där man enkelt kan droppa in, prova och köpa odlarskumpa till bra pris på plats. Tänkte fylla upp bilen deluxe!

Ngn som sitter på lite bra tips? Tack på förhand!
Bytte du bort bilen mot en flaska Salon?;)

De Sousa, Paul Sugot, Andre Jacquart och Bonnaire uppfyller alla dina kriterier även om jag rekommenderar att boka i förväg. Egly kan man alltid svänga förbi oanmäld om man bara vill handla. Eric Rodez, Chartogne-Taillet (säljer ej) och Pouillon kräver bokning men är definitivt värda att besöka även om vinerna inte alltid är särskilt mycket billigare på plats.

Drop in brukar funka hos Henri Billiot, Bernaut och Voirin-Jumel som alla ligger i det lägre prissegmentet.

Kanske kommer på fler. Lycka till och glöm inte att rapportera.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
Tack @Crist(al)ian 77! Ha ha jepp Lambon är såld sen många år. Hunnit med några fler sportbilar på vägen men nu kör jag Tesla till vardags och en gammal slö men ack så rolig luftkyld Porsche 911 på semestern. Blir Tesla ner till Champagne, kan bli en utmaning att få plats med 100 flarror...!

Min plan ser just nu ut så här. Har inte bokat allt, så hus kan strykas eller läggas till. Så ge mig gärna en röd flagg om jag planerat ngt tveksamt eller om jag missat ngt magiskt bra vinhus.

1/5 Köpenhamn
Bo: Scandic Kodbyen.
Middag: Kodbyens Fiskebar.

2/5 Luxemburg
Bo: Le Place d´Armes.

3/5 Reims
Bo: Premier De La Paix.
Middag: Le Foch.
Vinhus: Taittinger.

4/5 Epernay
Bo: Jean Moet.
Lunch: Royal Champagne hotel.
Middag: Why Not.
Vinhus: Gaston Chiquet, Moet, Mercier.

5/5 Avize - Selosse
Bo: Selosse.
Middag: Selosse.
Vinhus: Henri Goutorbe, Billecart, Dieblot, Bonnaire, Paul Sugot och Selosse.

6/5 Reims
Bo: Ej bokat
Middag: Ej bokat
Vinhus: A Chauvet, Tornay, Paul Dethune, Eric Rodez och Forget Chemin

7/8 Hemresa via Belgien, Holland, Tyskland och Danmark.

Kommer bli en jäkla bra roadtrip och kul att testa roadtrippa i Europa med elbil.

:cool:
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
Ser att tullen jag ett gränsvärde på 60 liter bubbel för privat bruk. Va fan, bara 85 flaskor om jag räknat rätt… Det duger inte!

Ngt som vet hur kinkig tullen egentligen e med detta uppskattade gränsvärde för privatpersoner? Kan man visa upp en bild tro på min tomma vinkällare ha ha :rolleyes:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack @Crist(al)ian 77! Ha ha jepp Lambon är såld sen många år. Hunnit med några fler sportbilar på vägen men nu kör jag Tesla till vardags och en gammal slö men ack så rolig luftkyld Porsche 911 på semestern. Blir Tesla ner till Champagne, kan bli en utmaning att få plats med 100 flarror...!

Min plan ser just nu ut så här. Har inte bokat allt, så hus kan strykas eller läggas till. Så ge mig gärna en röd flagg om jag planerat ngt tveksamt eller om jag missat ngt magiskt bra vinhus.

1/5 Köpenhamn
Bo: Scandic Kodbyen.
Middag: Kodbyens Fiskebar.

2/5 Luxemburg
Bo: Le Place d´Armes.

3/5 Reims
Bo: Premier De La Paix.
Middag: Le Foch.
Vinhus: Taittinger.

4/5 Epernay
Bo: Jean Moet.
Lunch: Royal Champagne hotel.
Middag: Why Not.
Vinhus: Gaston Chiquet, Moet, Mercier.

5/5 Avize - Selosse
Bo: Selosse.
Middag: Selosse.
Vinhus: Henri Goutorbe, Billecart, Dieblot, Bonnaire, Paul Sugot och Selosse.

6/5 Reims
Bo: Ej bokat
Middag: Ej bokat
Vinhus: A Chauvet, Tornay, Paul Dethune, Eric Rodez och Forget Chemin

7/8 Hemresa via Belgien, Holland, Tyskland och Danmark.

Kommer bli en jäkla bra roadtrip och kul att testa roadtrippa i Europa med elbil.

:cool:
Besök hos Mercier och Selosse dagarna efter varandra?! o_O Himmel och helvete, fast tvärtom?:D Varför vill man besöka Mercier, det kanske absolut sämsta av alla Champagnehus, om man är intresserad av bra småodlarchampagne och inte bara av att titta på ett stort fat och åka "Skansentåg" (om de nu fortfarande har det)?

Låter extremt ambitiöst att få in sex producentbesök på en dag, i flera olika byar, om du vill ha trevliga besök snarare än bara expressköpa.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ser att tullen jag ett gränsvärde på 60 liter bubbel för privat bruk. Va fan, bara 85 flaskor om jag räknat rätt… Det duger inte!

Ngt som vet hur kinkig tullen egentligen e med detta uppskattade gränsvärde för privatpersoner? Kan man visa upp en bild tro på min tomma vinkällare ha ha :rolleyes:
Du får i princip ta in obegränsade mängder från EU om du själv bär/kör flaskorna över gränsen och flaskorna är avsedda för dig själv (ej för t.ex. vidareförsäljning), men det finns EU-överenskomna referensmängder som stöd för tullen i att bedöma vad som rimligen kan anses vara för eget bruk.
Har du mer kan du behöva förklara dig, så de inte misstänker att du köper/smugglar för andras räkning. Det är nog bara att berätta som det är, att du varit på plats och köpt direkt från producent (för första gången på x år) för att bunkra upp i vinkällaren.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
@vintomas ha ha första ggn i Champagne, tänkte blanda lite Disneyland & odlare men kanske räcker med Moet på CA.

Tänker längre besök hos några utvalda och mer pang på och handla hos andra…
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@vintomas ha ha första ggn i Champagne, tänkte blanda lite Disneyland & odlare men kanske räcker med Moet på CA.

Tänker längre besök hos några utvalda och mer pang på och handla hos andra…
Jag brukar rekommendera Pommery som ett bra "turistiskt besök", eftersom man också kan prova sig igenom hela sortimentet efteråt. Hos en del hus som tar emot "turistbussar" kan man inte ens prova prestigechampagnen. (Mercier hade väl varken prestige- eller årgångschampagne senast jag kollade.) Men de ligger ju i Reims, så det kan bli lite opraktiskt att ta dem på en Epernay-dag. Och jag har inte hängt med i om rundturs-uppläggen ändrats under senare år.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
Mercier skrotat, kör Le Gallais istället.

Planen just nu:
Dag 1. Taittinger (tour) - Gaston Chiquet (köp) - Le Gallais (köp) - Moet (tour)
Dag 2. Henri Goutorbe (köp) - Billecart (tour) - Diebolt (köp) - Bonnaire (köp) - Paul Sugot (köp) - Selosse (tour)
Dag 3. A Chauvet (tour) - Tornay (köp) - Paul Dethune (tour) - Eric Rodez (köp) - Forget Chemin (köp).

Flexibel för ändringar. Lite osäker kring om jag ska satsa på tour hos Chauvet alt Tornay sista dagen, ngn som har facit?

:cool:
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
Fråga, har vinhusen på Aveny de Champagne egna barer där man kan smita in på ett glas eller måste man ta en lång tour m visning och provning?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
De flesta har
Hm, är det en ny utveckling? Jag kan inte minnas att jag sett någon bar eller "drop in-drickmöjlighet" hos något av de hus jag besökt på och runt Avenue de Champagne i Épernay under åren, alla efter bokning: Moët & Chandon (för väldigt länge sedan), Pol Roger, Gosset, Boizel. Men flera av de besöken är för ett antal år sedan.
 

Esko

Medlem
Hm, är det en ny utveckling? Jag kan inte minnas att jag sett någon bar eller "drop in-drickmöjlighet" hos något av de hus jag besökt på och runt Avenue de Champagne i Épernay under åren, alla efter bokning: Moët & Chandon (för väldigt länge sedan), Pol Roger, Gosset, Boizel. Men flera av de besöken är för ett antal år sedan.
De mindre på motsat sida från moet. De venoge, leclerc briant osv. Sen tror jag bla Perrier jouet har en rätt tilltagen uteservering.
 

Uncle_Bob

Medlem
Du får i princip ta in obegränsade mängder från EU om du själv bär/kör flaskorna över gränsen och flaskorna är avsedda för dig själv (ej för t.ex. vidareförsäljning), men det finns EU-överenskomna referensmängder som stöd för tullen i att bedöma vad som rimligen kan anses vara för eget bruk.
Har du mer kan du behöva förklara dig, så de inte misstänker att du köper/smugglar för andras räkning. Det är nog bara att berätta som det är, att du varit på plats och köpt direkt från producent (för första gången på x år) för att bunkra upp i vinkällaren.
Ja, detta är ingen issue alls i min erfarenhet, har många gånger rullat över gränsen med full herrgårdsvagn utan att få några frågor och hade jag fått frågor hade jag gjort precis som vintomas säger och visat bilder på vinkällaren. För privat bruk får du ta in hur mycket du vill, när de ändrade dessa regler vet jag att iaf ett tag så för att försöka komma åt folk så vägde de bilar och stoppade dem för att de överskred fordonets tillåtna totalvikt. Jag vet inte om detta fortfarande sker, eller i så fall i vilken omfattning men jag har alltid räknat på det och sett till att hålla mig inom gränsvärdet, vilket givetvis även finns ett väldigt starkt trafiksäkerhetsmässigt argument att göra. Men dyker du upp i en Tesla lastad med champagne så tror jag du väcker mindre tulluppmärksamhet än en vit skåpbil med en kubik Spendrups och några lådor Jeltsin-vodka.

Ser fram emot att läsa om hur Teslan beter sig med 100 flaskor champagne i lasten, funderar på att göra en liknande resa själv :)
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
Ha ha @Uncle_Bob du har nog rätt; en Tesla full med champagne är nog inte tullens primära målgrupp :p. Vågar nog fylla upp till bredden utan att oroa mig för tullen.

Ny målsättning: 120 flaskor skumpa och sen plocka upp några liter gin i Puttgarden. Jäkla bra resa :cool:

Återkommer m rapport!
 
Ser fram emot att läsa om hur Teslan beter sig med 100 flaskor champagne i lasten, funderar på att göra en liknande resa själv :)
Funkar utmärkt, dock bara 90 flaskor och blandat Bourgogne/Chablis/Champagne men det hade gått in mer :)
Model 3, allt i bakluckan + plats för två kabinväskor. Körde AC när den stod parkerad dagtid så att vinet inte kokade...
 

Uncle_Bob

Medlem
Funkar utmärkt, dock bara 90 flaskor och blandat Bourgogne/Chablis/Champagne men det hade gått in mer :)
Model 3, allt i bakluckan + plats för två kabinväskor. Körde AC när den stod parkerad dagtid så att vinet inte kokade...
Kul att höra, 3'an packar mycket mer än jag tror varje gång, dock kommer jag nog få köra på fossilt om jag skall ner till Frankrike i höst då jag blir av med min i september pga av jobbyte och det är sjuka leveranstider på allt med eldrift... :rolleyes:
 

Vingubben

Medlem
Kul att höra, 3'an packar mycket mer än jag tror varje gång, dock kommer jag nog få köra på fossilt om jag skall ner till Frankrike i höst då jag blir av med min i september pga av jobbyte och det är sjuka leveranstider på allt med eldrift... :rolleyes:
Model 3 Performance går att få rätt omgående och med de nya reglerna från 1 juli är förmånsvärdet bara 400 kr mer i månaden än för en Long Range.
 
Toppen