Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Önskar vidga mitt vinintresse...

Hej!

Som många andra här är jag väldigt intresserad av champagne och har provat en del på den fronten, inklusive alla de vanliga prestigecuvéerna. Men, jag kan tyvärr inte säga att jag har så god koll på vin generellt, och även om jag har läst och hört lite snuttar av teoretisk information här och var så har jag inte provat så mycket som jag skulle önska. Någon amarone här, något portvin eller äldre madeira där, en chablis, ett andravin från Bordeaux och ett ljuvligt sådant från Chambolle-Musigny i Bourgogne.

Eftersom vin som område är stort så undrar jag hur man på smidigast sätt skapar ett bredare referensregister av provade viner och en bild av vad det finns för vinstilar. I första hand är jag intresserad av gamla världen och då i synnerhet de klassiska franska distrikten men även Italien och Spanien tycks ha lite olika stilar som verkat spännande. Nya världen kan vänta, då jag ändå vet att de i hög grad gör sitt bästa för att imitera Frankrike, så man borde kunna få en viss koll bara genom att kunna gamla världen väl. Min målsättning är absolut inte att bli sommelier, men jag är ju vinintresserad och vill bli hyggligt allmänbildad på området,

Tack på förhand för tipsen!
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Önskar vidga mitt vinintresse...

Tack! Men, jag har begränsade möjligheter att ta kurser i Stockholm. Ville mest ha tips om viner som är typiska för stilar. Men, men, kanske detta ändå görs bäst via någon form av kurser.
 

anders

Medlem
SV: Önskar vidga mitt vinintresse...

Darth Angelus skrev:
Tack! Men, jag har begränsade möjligheter att ta kurser i Stockholm. Ville mest ha tips om viner som är typiska för stilar. Men, men, kanske detta ändå görs bäst via någon form av kurser.

Munskänkarna finns över hela landet, t o m i många småhålor, så det utgör inget hinder.
 

chambertin

Medlem
SV: Önskar vidga mitt vinintresse...

Darth Angelus skrev:
Hej!

Som många andra här är jag väldigt intresserad av champagne och har provat en del på den fronten, inklusive alla de vanliga prestigecuvéerna. Men, jag kan tyvärr inte säga att jag har så god koll på vin generellt, och även om jag har läst och hört lite snuttar av teoretisk information här och var så har jag inte provat så mycket som jag skulle önska. Någon amarone här, något portvin eller äldre madeira där, en chablis, ett andravin från Bordeaux och ett ljuvligt sådant från Chambolle-Musigny i Bourgogne.

Eftersom vin som område är stort så undrar jag hur man på smidigast sätt skapar ett bredare referensregister av provade viner och en bild av vad det finns för vinstilar. I första hand är jag intresserad av gamla världen och då i synnerhet de klassiska franska distrikten men även Italien och Spanien tycks ha lite olika stilar som verkat spännande. Nya världen kan vänta, då jag ändå vet att de i hög grad gör sitt bästa för att imitera Frankrike, så man borde kunna få en viss koll bara genom att kunna gamla världen väl. Min målsättning är absolut inte att bli sommelier, men jag är ju vinintresserad och vill bli hyggligt allmänbildad på området,

Tack på förhand för tipsen!

Hej !

Som du själv skriver så är det bästa sättet att lära sig att prova mycket och gärna ihop med andra som är intresserade. Munskänkarna kan givetvis vara ett bra sätt där man också får lite teoretisk kunskap på samma gång.

Att prova mycket är också ett sätt att bredda sin smak och hålla vinintresset vid liv. För egen del har jag provat vin regelbundet i ungefär 25 år (i stort sett sedan jag fick börja handla hos SS) och utan det så skulle nog mitt vinintresse varit dött vid det här laget. Bredden och variationsrikedomen hos vin är i mitt tycke det som gör det så intressant. Inget fel med att ha ett favoritvin eller område men så småningom så tröttnar man om man inte breddar sig.

Jag skrev ett annat inlägg häromdagen med lite tips om viner/druvor/domäner som kan vara kul att prova när man skall börja botanisera på allvar.
http://www.finewines.se/forum/http://ww ... ic.php?t=7
 

ae

Medlem
SV: Önskar vidga mitt vinintresse...

CH skrev:

Vad är grejen med särskrivningar egentligen? Så svårt är det väl inte. "FULL BOKAD". Blir man det efter provningen eller? Med risk för upprepning (har inte läst hela tråden) men bolaget har ju även provningar.

Nordstans schema ser ut så här:

Onsdagen den 28 januari Lär dig prova röda viner, 250 kr
Onsdagen den 4 februari Vindistriktet Rioja, 300 kr
Onsdagen den 11 februari Världens whisky, 300 kr
Tisdagen den 17 februari Belgisk öl, 250 kr
Onsdagen den 25 februari Dryck till ost, 300 kr

Onsdagen den 4 mars Lär dig prova röda viner, 250 kr
Onsdagen den 11 mars Vindistriktet Kalifornien, 300 kr
Onsdagen den 18 mars Dryck till choklad, 300 kr
Tisdagen den 24 mars Världens öl - Ale, 250 kr
Onsdagen den 1 april Avec, 400 kr

Onsdagen den 15 april Pinot Noir, 400 kr
Tisdagen den 21 april Världens öl - Lageröl, 250 kr
Onsdagen den 29 april Maltwhisky, 400 kr
Onsdagen den 6 maj Champagne, 400 kr
Onsdagen den 13 maj Lär dig prova röda viner, 250 kr

Tisdagen den 19 maj Rosé viner, 300 kr
Onsdagen den 27 maj Maltwhisky, 400 kr
Onsdagen den 3 juni Chablis och vit Bourgogne, 400 kr
Onsdagen den 10 juni Vindistriktet Alsace, 300 kr


Gårda:
Onsdagen den 28 januari Champagne, 400 kr
Onsdagen den 4 februari Lär dig prova röda viner, 250 kr
Onsdagen den 18 februari franska drycker & ostar, 400 kr
Onsdagen den 25 februari Cabernet sauvignon från hela världen, 300 kr
Onsdagen den 11 mars Lär dig prova röda viner, 250 kr

Onsdagen den 18 mars IItalia vino rosso, 400 kr
Onsdagen den 1 april Lär dig prova röda viner, 250 kr
Onsdagen den 22 april Australien röda viner, 400 kr
Onsdagen den 6 maj Lär dig prova vita viner, 250 kr
Onsdagen den 13 maj Champagne, 400 kr

Vissa personer har iofs ideologiska skäl till att inte ge mer pengar till denna instituttion än vad nöden kräver. Kan väl vara värt ett försök i a f. Inte särskilt dyrt i a f.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Önskar vidga mitt vinintresse...

Mitt vinintresse bestod fram till 2003 av att jag mest var kräsen kändes det som. Kunde inte sätta ord, dra gränser, i vad det var jag egentligen tyckte om.

Men så förändrades livet (på många sätt !) och jag träffade en som hade stort intresse av vin och främst champagne. Nu fick jag testa på riktiga vintage och min utveckling tog fart.
Det blev så att vi drog ned till champagne 2004 och testade oss genom ngr av de bästa producenterna. Det året var jag nere 3 gånger och på så vis kunde jag snabbt lära mig vad som var vad och varför det var som det var i smak och doft. Inser det var rena rama intensivkursen!

Jag tycker det har varit bra att börja med champagne, det finns ju bara där det finns. Få druvor, visserligen många producenter men den geografiska begränsningen underlättar. Fördelen är dessutom att det är relativt lätt att ta sig dit.

Min rekommendation är att åka till ett vindistrikt du tycker är intressant, lägg en vecka på att åka runt att testa. Gör dina noteringar, hitta din kod för smaker.

Försöker nu själv lära mig mer om röda viner.... men huuu sådan variation :-o
 
Toppen