SV: Önskas: Tips på kylaggregat
Fuktspärr skulle jag direkt avråda från. Fuktspärr sätts i våtutrymmen för att hindra vatten från att tränga in i väggarna och denna sätts på insidan av utrymmet. Eftersom luft vandrar från varmt till kallt kommer det innebära att eventuell fukt kommer att vandra från bostadsutrymmena mot vinkällaren och kondenseras inne i väggen på "baksidan" av fuktspärren, dvs där du absolut inte vill ha fukt.
Om du egentligen avser diffusionsspärr så har du samma problem där, den måste alltså sitta på den varma sidan av väggen. Att bygga in en diffusionsspärr blir alltså ett djävulskt meck då du får bygga om hela väggen.
Du borde dock klara dig utan spärr då kondenseringen vid tolv grader (temp i vinkällaren) torde vara noll eller i alla fall mycket ringa. Har du ingen plast i väggen kommer den fuktiga luften bara att vandra in i vinkällaren och luftas ut via ventilationen.
Jag tänker att med ombyggnation och kylaggregat hamnar du snabbt i en massa arbete och en massa kostnader. Har du funderat på att istället skaffa ett bra vinskåp? Du kan ställa detta i garderoben om du vill och ha ett hundratal flaskor tillgängliga och sedan ha resten i krypgrunden. Detta förfarande borde spara mycket tid, mycket arbete och lite pengar...
Annars har jag för mig att Norcool har "vinrum" som man bygger upp i inuti befintligt utrymme men nu börjar det kosta.
En lågbudgetlösning som möjligen skulle kunna fungera är att köpa en inomhus-AC (alltså ett aggregat som man ställer på golvet i valfritt utrymme), leder ut varmluften (uppåt om du har vind ovanför) och ser till att kondensvattnet leds ut i avloppet. En sådan kan man få i Tyskland på ett par lapp, vet inte vad de kostar i Svedala. Sedan kommer isoleringen till...