Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Önskas: Tips på kylaggregat

Pomerol

Medlem
Jag funderar på att flytta upp mina viner från svåråtkomlig krypgrund till en garderob som jag i så fall utrustar med ett kylaggregat för önskad temperatur. Är det någon som har tips på kylaggregat? Jag har varit inne på en del vinsidor såsom http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=2359&grp=111062 men jag antar att det direkt blir onödigt dyrt när det säljs som vintillbehör...

Garderoben är ca två kvadratmeter stor.

/Pomerol
 

anders

Medlem
SV: Önskas: Tips på kylaggregat

Oavsett aggregat så bör du isolera utrymmet. Och gör du det kan det kanske räcka med en till- och en frånluftsventil beroende på läget av utrymmet.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Önskas: Tips på kylaggregat

Tyvärr räcker det inte med en ventil då garderoben är mitt i huset. Och jag förstår att man måste isolera utrymmet, det kanske även behövs någon form av fuktspärr på grund av kondensrisk.

Egentligen är min krypgrund perfekt för vinlagring; jämn dygnstemperatur, årsskiftning på 6-14 grader, säkert och obergränsad yta. Men... man vill ju att flaskorna ska vara mer lättåtkomliga än vad de är, både för i- och urplockning.

Kan det verkligen vara så att ingen har någon erfarenhet av kylaggregat och kan komma med tips?

/Pomerol
 

anders

Medlem
SV: Önskas: Tips på kylaggregat

Fuktspärr skulle jag direkt avråda från. Fuktspärr sätts i våtutrymmen för att hindra vatten från att tränga in i väggarna och denna sätts på insidan av utrymmet. Eftersom luft vandrar från varmt till kallt kommer det innebära att eventuell fukt kommer att vandra från bostadsutrymmena mot vinkällaren och kondenseras inne i väggen på "baksidan" av fuktspärren, dvs där du absolut inte vill ha fukt.
Om du egentligen avser diffusionsspärr så har du samma problem där, den måste alltså sitta på den varma sidan av väggen. Att bygga in en diffusionsspärr blir alltså ett djävulskt meck då du får bygga om hela väggen.
Du borde dock klara dig utan spärr då kondenseringen vid tolv grader (temp i vinkällaren) torde vara noll eller i alla fall mycket ringa. Har du ingen plast i väggen kommer den fuktiga luften bara att vandra in i vinkällaren och luftas ut via ventilationen.

Jag tänker att med ombyggnation och kylaggregat hamnar du snabbt i en massa arbete och en massa kostnader. Har du funderat på att istället skaffa ett bra vinskåp? Du kan ställa detta i garderoben om du vill och ha ett hundratal flaskor tillgängliga och sedan ha resten i krypgrunden. Detta förfarande borde spara mycket tid, mycket arbete och lite pengar...

Annars har jag för mig att Norcool har "vinrum" som man bygger upp i inuti befintligt utrymme men nu börjar det kosta.

En lågbudgetlösning som möjligen skulle kunna fungera är att köpa en inomhus-AC (alltså ett aggregat som man ställer på golvet i valfritt utrymme), leder ut varmluften (uppåt om du har vind ovanför) och ser till att kondensvattnet leds ut i avloppet. En sådan kan man få i Tyskland på ett par lapp, vet inte vad de kostar i Svedala. Sedan kommer isoleringen till...
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Önskas: Tips på kylaggregat

Tack för konkreta tips Anders, jag har märkt av dina svar i andra trådar att du har koll på fler saker utöver vin.

Kombinationen vinskåp - krypgrund har jag faktist inte tänkt på men det är ju en utmärkt idé. Lådförvarning under huset och resten i vinskåp.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Önskas: Tips på kylaggregat

Pomerol skrev:
Tack för konkreta tips Anders, jag har märkt av dina svar i andra trådar att du har koll på fler saker utöver vin.

Kombinationen vinskåp - krypgrund har jag faktist inte tänkt på men det är ju en utmärkt idé. Lådförvarning under huset och resten i vinskåp.

Smickra honom inte, han är en sån där ingenjör... We don't tust it!!
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Önskas: Tips på kylaggregat

Jaså, minsann. Det är tydligt att man inte kan lita på någon nu får tiden...
 
Toppen