Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Öppna ett eller flera vin vid ett och samma tillfälle, hur gör ni?

Mattias Schyberg

Administratör
Det händer såklart ibland, man är helt enkelt bara sugen på lite vin, typ en måndag kväll eller dylikt. Vid dessa tillfällen känns det såklart som slöseri att öppna mer än en flaska, men det är ju så förbenat svårt att låta bli...

...Jag vill så gärna ha något att jämföra med.o_O

Problemet med detta, om det ens är ett problem, är att vi (jag och min fru) ofta har minst fem öppnade vin på diskbänken som helt enkelt inte går åt innan de hinner bli för oxiderade (det är i alla fall vad jag vill att frun skall tro, läs mer nedan...). Detta då jag gärna öppnar nya flaskor vid nästa tillfälle. Visst, jag sippar lite på mina gamla slattar, speciellt om det var något vin som var extra gott (dessa brukar dock alltid ta slut), men den där nya flaskan, som ännu inte öppnats är ju SÅ mycket mer intressant. :cigarr:

Ett knep jag använder med frun, när hon tydligt och bestämt anmärker på att vi minsann inte behöver öppna en ny flaska:
"Men älskling, tyvärr har dom blivit för oxiderade, du vill nog inte dricka dom. Nä, då är det bättre om vi testar något nytt och fräscht..."

I-landsproblem...
 
Last edited:
Det händer såklart ibland, man är helt enkelt bara sugen på lite vin, typ en måndag kväll eller dylikt. Vid dessa tillfällen känns det såklart som slöseri att öppna mer än en flaska, men det är ju så förbenat svårt att låta bli...

...Jag vill så gärna ha något att jämföra med.o_O

Problemet med detta, om det ens är ett problem, är att vi (jag och min fru) ofta har minst fem öppnade vin på diskbänken som helt enkelt inte går åt innan de hinner bli för oxiderade (det är i alla fall vad jag vill att frun skall tro, läs mer nedan...). Detta då jag gärna öppnar nya flaskor vid nästa tillfälle. Visst, jag sippar lite på mina gamla slattar, speciellt om det var något vin som var extra gott (dessa brukar dock alltid ta slut), men den där nya flaskan, som ännu inte öppnats är ju SÅ mycket mer intressant. :cigarr:

Ett knep jag använder med frun, när hon tydligt och bestämt anmärker på att vi minsann inte behöver öppna en ny flaska:
"Men älskling, tyvärr har dom blivit för oxiderade, du vill nog inte dricka dom. Nä, då är det bättre om vi testar något nytt och fräscht..."

Vad säger ni, frysa in slattarna kan ju vara smart, men vi som sällan lagar mat, hur gör vi? Kanske är det bara att acceptera detta svinn, då det ändå är de mindre intressanta vinerna som blir kvar, vad vet jag...:rolleyes:

Är det inte det Coravin är till för :)
 

merlotsmile

Medlem
Det händer såklart ibland, man är helt enkelt bara sugen på lite vin, typ en måndag kväll eller dylikt. Vid dessa tillfällen känns det såklart som slöseri att öppna mer än en flaska, men det är ju så förbenat svårt att låta bli...

...Jag vill så gärna ha något att jämföra med.o_O

Problemet med detta, om det ens är ett problem, är att vi (jag och min fru) ofta har minst fem öppnade vin på diskbänken som helt enkelt inte går åt innan de hinner bli för oxiderade (det är i alla fall vad jag vill att frun skall tro, läs mer nedan...). Detta då jag gärna öppnar nya flaskor vid nästa tillfälle. Visst, jag sippar lite på mina gamla slattar, speciellt om det var något vin som var extra gott (dessa brukar dock alltid ta slut), men den där nya flaskan, som ännu inte öppnats är ju SÅ mycket mer intressant. :cigarr:

Ett knep jag använder med frun, när hon tydligt och bestämt anmärker på att vi minsann inte behöver öppna en ny flaska:
"Men älskling, tyvärr har dom blivit för oxiderade, du vill nog inte dricka dom. Nä, då är det bättre om vi testar något nytt och fräscht..."

Vad säger ni, frysa in slattarna kan ju vara smart, men vi som sällan lagar mat, hur gör vi? Kanske är det bara att acceptera detta svinn, då det ändå är de mindre intressanta vinerna som blir kvar, vad vet jag...:rolleyes:
Coravin, coravin, coravin :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Är det inte det Coravin är till för :)
Absolut, lite därför har jag ett relativt stort intresse av den, men grundproblemet är inte att vinet blir dåligt utan att jag hellre dricker och upptäcker något nytt än att dricka förra veckans slatt som kanske inte ens var särskilt bra. :)

Jag är för nyfiken helt enkelt. Riktiga pärlor tar ju slut, dessa är vanligtvis inga problembarn, det är de mediokra som är problemet. Med Coravin så TVINGAS jag ju nästan att dricka upp allt jag öppnar...eller rättare sagt - min fru tvingar mig. :usch:

Men visst, det kanske går att spara alla sina halvfulla flaskor med halvtråkigt vin med Coravin, för att därefter aldrig bry sig om dem mer. Blir lite som en vinkyrkogård med besudlade flaskor man inte vill veta av...;)
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Låter som du är en tänkbar spekulant på en Coravin.
http://www.finewines.se/threads/coravin.2590/

Kanske en budgetvariant där du själv pyser in Argon-gas från julas engångsbehållare när du har tagit ett glas (Vet inte om man kan använda dom till livsmedel dock. Bör väl inte vara ngn fara eftersom Argon är inert men kontrollerna på svetsgas kanske inte är lika noggranna som de som man har på gas för livsmedel) + en regulator/ventil när du vill ha ner Argon i din öppnade flaska. https://www.jula.se/argongas-1l-210032 + https://www.jula.se/anslutningsventil-till-gasflaskor-210029
Argon är ju tyngre än Kväve+Syre så det du blåser ner i flaskan kommer nog ganska bra att ersätta den luft som finns där.

Har funderat på detta själv faktiskt men det har aldrig blivit av att prova om det fungerar. Skall nog ta och köpa det här och testa i veckan om det fungerar.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Låter som du är en tänkbar spekulant på en Coravin.
http://www.finewines.se/threads/coravin.2590/

Kanske en budgetvariant där du själv pyser in Argon-gas från julas engångsbehållare när du har tagit ett glas (Vet inte om man kan använda dom till livsmedel dock. Bör väl inte vara ngn fara eftersom Argon är inert men kontrollerna på svetsgas kanske inte är lika noggranna som de som man har på gas för livsmedel) + en regulator/ventil när du vill ha ner Argon i din öppnade flaska. https://www.jula.se/argongas-1l-210032 + https://www.jula.se/anslutningsventil-till-gasflaskor-210029
Argon är ju tyngre än Kväve+Syre så det du blåser ner i flaskan kommer nog ganska bra att ersätta den luft som finns där.

Har funderat på detta själv faktiskt men det har aldrig blivit av att prova om det fungerar. Skall nog ta och köpa det här och testa i veckan om det fungerar.
Jag tror bestämt ni har skippat att läsa/förstå mitt grundproblem. :) Min fru skulle älska Coravin. Själv hade jag gillat att ta små smakprov ur mina favoritflaskor, men jag tror inte att jag hade brytt mig om att använda den på en halvintressant Chianti för 150 pix...;)

Tur att frugan inte läser på forumet och tar del av era fina tips...
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Jag tror bestämt ni har skippat att läsa/förstå mitt grundproblem. :) Min fru skulle älska Coravin. Själv hade jag gillat att ta små smakprov ur mina favoritflaskor, men jag tror inte att jag hade brytt mig om att använda den på en halvintressant Chianti för 150 pix...;)

Tur att frugan inte läser på forumet och tar del av era fina tips...

Vi trodde ju bara i vår enfald att du ville kunna öppna fler flaskor och säga till frun att de andra håller sig ju ändå så bra för dom har ju öppnats med Coravin (eller Julavin i mitt fall ;)).

Svaret på ditt problem är nog att börja med vinägertillverkning eller väsentligt mer matlagning som t.ex Coq-au-Vin, superreducerade rödvinssåser eller annat där det lätt går åt en halvflaska eller mer.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Öppna en flaska i taget och drick... ;)
Det kan man ju såklart göra, men är det kul att bara dricka ett vin i taget? Jag blir alltid nyfiken och vill gärna testa något annat också, lite som en referens eller liknande. Kanske samma druva från annat land eller annan druva från samma och så vidare...:)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vi trodde ju bara i vår enfald att du ville kunna öppna fler flaskor och säga till frun att de andra håller sig ju ändå så bra för dom har ju öppnats med Coravin (eller Julavin i mitt fall ;)).

Svaret på ditt problem är nog att börja med vinägertillverkning eller väsentligt mer matlagning som t.ex Coq-au-Vin, superreducerade rödvinssåser eller annat där det lätt går åt en halvflaska eller mer.
Jo, där är du nog något på spåren tror jag...kanske kan man frysa in som iskuber och sälja till restauranger? :D

Är det ingen som känner igen sig i mitt problem?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag tror bestämt ni har skippat att läsa/förstå mitt grundproblem. :) Min fru skulle älska Coravin. Själv hade jag gillat att ta små smakprov ur mina favoritflaskor, men jag tror inte att jag hade brytt mig om att använda den på en halvintressant Chianti för 150 pix...;)

Tur att frugan inte läser på forumet och tar del av era fina tips...

Så problemet är egentligen hur du skall övertyga din fru varför det behövs öppnas en ny flaska? Tycker du gjorde det ganska bra i OP... :)

Skämt å sido så är det väl inte mycket att göra. Jag kokar ner och fryser vinkoncentrat som jag kan använda till matlagning, men väldigt mycket går rakt ner i slasken efter några dagar/en vecka. Brukar alltid ha en flaska vitt vin i kylen för matlagning som jag kör min egen Solera-blanding på (fyller på med nytt vin när det dyker upp)
 

Segol

Medlem
Jo, där är du nog något på spåren tror jag...kanske kan man frysa in i iskuber och sälja till restauranger? :D

Är det ingen som känner igen sig i mitt problem?
Faktiskt inte :)
Tycker jag om det är det inga problem att dricka mer än ett glas alternativt spara det nån dag, det hinner inte bli dåligt... Tycker jag inte om det häller jag ut det eller sparar det till en sås/gryta
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Faktiskt inte :)
Tycker jag om det är det inga problem att dricka mer än ett glas alternativt spara det nån dag, det hinner inte bli dåligt... Tycker jag inte om det häller jag ut det eller sparar det till en sås/gryta
Precis min melodi, men frugan är problemet här tror jag OCH att det är resursslöseri. Klurigt...

Vaskning är nog det enda rätta med halvtråkiga viner, det finns helt enkelt för lite tid och leverkapacitet för trista viner. :cool:
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Precis min melodi, men frugan är problemet här tror jag OCH att det är resursslöseri. Klurigt...
En "lösning" kan ju vara att hon använder slattarna i matlagning för att de ska komma till användning. ;)
Har inget sådant problem själv. Här lagas det mat i princip varje dag, oftast av undertecknad.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En "lösning" kan ju vara att hon använder slattarna i matlagning för att de ska komma till användning. ;)
Har inget sådant problem själv. Här lagas det mat i princip varje dag, oftast av undertecknad.
Hon lagar mycket sällan mat och inte jag heller. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Men hur gör ni, nöjer ni er med att dricka ett vin i taget eller gör ni som jag - öppnar flera och jämför - till vardags?
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vi trodde ju bara i vår enfald att du ville kunna öppna fler flaskor och säga till frun att de andra håller sig ju ändå så bra för dom har ju öppnats med Coravin (eller Julavin i mitt fall ;)).
Hm...inte så dumt. Det är ju bara det att verkligheten kommer ikapp förr eller senare. Det där skåpet med besudlade halvfulla flaskor skall ju drickas någon gång...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det kan man ju såklart göra, men är det kul att bara dricka ett vin i taget? Jag blir alltid nyfiken och vill gärna testa något annat också, lite som en referens eller liknande. Kanske samma druva från annat land eller annan druva från samma och så vidare...:)
Nja men drick andra dagen efter så minnet är färskt
 

Swedish

Medlem
Personligen har jag ett gäng 50cl, 37,5cl samt 25 cl flaskor. Vi dricker sällan en hel flaska så jag slår alltid över beräknad mängd på liten flaska när jag öppnar en flaska...Iofs lär inte din fru bli mer nöjd med det för istället för att ha ett skåp med halvfulla flaskor så lär hon få ett kylskåp fyllt med småflaskor...:confused:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Personligen har jag ett gäng 50cl, 37,5cl samt 25 cl flaskor. Vi dricker sällan en hel flaska så jag slår alltid över beräknad mängd på liten flaska när jag öppnar en flaska...Iofs lär inte din fru bli mer nöjd med det för istället för att ha ett skåp med halvfulla flaskor så lär hon få ett kylskåp fyllt med småflaskor...:confused:
Exakt! Småflaskor som känns sådär spännande i jämförelse med den där andra flaskan man ännu inte har provat. ;)
 
Toppen