Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Off-topicligans Pizzatråd

MHilv

Medlem
Ingen aning varför det serveras vitkålssallad :usch: till pizza men den är ju lätt att göra och är svinbillig. En bra pizza behöver ingen sallad, då kan man istället servera det på. Steker ibland spetskål, schalottenlök och river på citron som sedan går på pizzan med san marzano, vällagrad ost och skinka.
 

Sigdarve

Medlem
Vet inte hur det är i resten av Sverige. Men i Uppsala finns det fyra hak* som bakar pizza i vedugn. Ingen serverar pizzasallad på vitkål. Varför? Hur ser det ut hos er? Jag tycker det hör till. Gör därför själv pizzasallad med ättika och inte vinäger.
Frågade pizzabagaren i kväll. Verkar vara en oskriven lag bland hak med vedugn som bakar pizza, som vill framstå som genuint italienska. Precis vad jag trodde. Bagaren själv gillar vitkålssallad och överväger att kanske ha det som tillbehör. Själv tycker jag det är en perfa kombo. Vattna ur den strimlade vitkålen (1/2 kg) med salt i 2 timmar. Pressa sedan ut vattnet med en potatispress. Dressing: 3-4 korkar ättika, 3/4 dl rapsolja, 1 mkt vtn. 1 tsk salt, svartpeppar och italiensk salladskrydda efter behag. Låt stå ett dygn.

*finns 10 idag tror jag
 
Last edited:

Johan L

Medlem

Bearman

a´lea iacta est iterum
Mina uppfattningar om ost till pizza är att alltid ha minst två sorters ostar:

mozzarella + cheddar
cheddar + hushållsost
mozzarella + edamer/emmentaler
gruyere + mozzarella
gorgonzola + någon ost ovanstående (beror på hur stark gorgonzolan är), hushållsost/mozzarella brukar vara rätt alternativ

Beror också tycker jag om man vill ha proteiner eller inte och vilka.... proteiner såsom: skinka, oxfilé, salami, kyckling, köttfärs ger olika kombinationer givet smak... men minst två ostar brukar vara tricket. Utan proteiner tycker jag mozzarella + cheddar ät bäst
 
Ett test till
ambitiöst prov av standardmozzarella i svensk livsmedelshandel! Zeta på andra plats, ser man på. Och 2000-talets version av Konsum blåvitt - Icas egna - tar hem segern. Måste göra ett eget test i helgen känner jag. Kalibrera smaklökarna mot Amir. Och se om jag bara har fördomar mot Zeta, i alla fall vad gäller mozzarella.
 
Lite off-topic, men tycker du verkligen att Icas egna varor har den där äkta DDR-känslan som de blåvita varorna hade, och som förstärktes av den alldeles underbara "serviceattityden" som Konsum/Domus-personalen uppvisade på den tiden det begav sig? :cool:
Du tänker på klassikern ett halvkilo "vaniljglass" t ex? Du har en mycket bra poäng såklart och själv brukar jag oftare köpa Icas buffalomozzarella än Zetas variant. Men det är slående att Sverige (och Finland) utmärker sig i EU v g livsmedelssektorn med i särklass högsta andelen mat som handlas via ett fåtal supermarketkedjor, som in sin tur har ett begränsat antal grossister i ledet bakom, vilket i sig frestar grossisterna att på olika sätt promota sina egna märken, med åtminstone en ironisk blinkning till just blåvitts grafiska form :)

En annan rolig grej är att blåvittförpackningarna har blivit samlarobjekt bland grafiska designers och formgivareliten. Mycket roligt med de absurt höga priserna som förpackningarna nu betingar. Dags att kolla skåpen på landet om du har någon gammal tvättmedelsförpackning som står oöppnad... skulle nog kunna finansiera flera flaskor i webbsläppet 11 februari.:)
 

rnnbck

Medlem
Om man fråga pizzabagaren själv (i det här fallet min svärfar italienaren) om ost till pizza så är det bara gräddost som duger, om det ska vara annat än buffelmozzarella förstås. Min högst personliga åsikt är att buffelmozzarella kör man till pizza rosso och annan ost till pizza bianco. När det gäller den skumma s.k. pizzasalladen kan min svärfar ha haft ett finger med i det (i alla fall om man frågar honom själv). Han drev ett antal pizzerior i mälardalsområdet på 70-talet och hävdar (rätt eller inte har jag ingen aning om) att dom var först med den märkliga salladen. Kanske någon pizzakung därute som kan bekräfta eller dementera att den existerade innan 1970.
 

Per Stade

Lege artis
samma här, tycker oftast att det finns bättre alternativ till rimliga priser vad gäller i stort sett hela deras sortiment...
Precis! Ibland är deras grejer skräp och ibland är de dugliga, men när de är dugliga finns det alltid någon konkurrent som är minst lika bra till något lägre pris.

Och när blev priset viktigt på det här forumet? ;)


ambitiöst prov av standardmozzarella i svensk livsmedelshandel! Zeta på andra plats, ser man på. Och 2000-talets version av Konsum blåvitt - Icas egna - tar hem segern. Måste göra ett eget test i helgen känner jag. Kalibrera smaklökarna mot Amir. Och se om jag bara har fördomar mot Zeta, i alla fall vad gäller mozzarella.

Tidigare hade jag också fördomar mot Zeta men det är alltid bra att ompröva sina åsikter.
C64CED6A-DDAA-4C0A-BAB8-AA7741C53104.jpeg

Sardellcrèmen på tub ger extra umami till i stort sett allt.
 
Toppen