Off-topicligans Pizzatråd

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av anders, 22 februari 2009.

1. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

SV: Off-topicligans Pizzatråd

Falafel är aldrig gott, någonsin någonstans. Fantastiskt egentligen hur så goda ingredienser kan bli till något så vidrigt.

2. Per Stade

Per Stade Lege artis

Det är väl att för att de är kryddade med spiskummin och koriander -
    nog de enda kryddorna där bara doften gör en illamående.

3. Lando

Lando Medlem

Åt lunch på Palmyra idag, tog en shish kebab-tallrik. Det var gott, helt sinnessjukt mycket och billigt, men jag måste säga att Amida kolgrill på Folkungagatan är en klass bättre till samma pris. Dom har ingen kebab, men man kan få samma rätt som jag åt idag, fast den kallas Adana där. Rekommenderas varmt!

4. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Jag älskar pizza. Minst käkat 1500 pizzor sedan 1973. Gör pizzor själv till och från, sedan 15 år, med baksten. Jäser oftast degen i kylskåp öven natten. Funderar på att köpa ett bakstål, som tydligen ska leverera bättre pizzor enligt tillverkarna. Läst att viner från Barbaresco ska vara det ultimata pizzavinet. Till saken. Vilket vin föredrar ni till pizzan?

Bifogade filer:

chambertin, Pontus, glenn_peter och 2 andra gillar detta.
  5. gece

gece Man vänjer sig.

Alla viner är pizzaviner!

... men Barbaresco är inget dåligt alternativ.

6. karl.1480

karl.1480 Denim Demon

Det ultimata pizza-vinet görs söder om Napoli under DOC Penisola Sorrentina och framför allt i dess två subzones Gragnano och Lettere. Lätt mousserande rött på Aglianico, Piedirosso och Sciascinoso eller lätt mousserande vitt på Biancolella, Falanghina och Greco.

7. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Tillbringade sommaren 2009 i Kalmar i jobbets tjänst.
    Finns det något sådant vin på bolan?

8. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

1 mars 2009 till 8 februari 2019 - kan det vara nytt forumrekord i bumpning av gammal tråd? @Sigdarve, kunde du inte ha väntat några dagar till så det var 10 år jämnt sedan någon skrev i tråden senast? ;)
    Tja, det beror väl lite på vad man har på pizzan? Minns t.ex. en pizza med sardeller som passade utmärkt till sherry.
    Från Piemonte tänker jag nog hellre en Dolcetto än Barbaresco, och ska det ändå vara Nebbiolo så kanske hellre en Langhe Nebbiolo, som ofta är mindre tanninrik och mer tillgänglig som ung.

Pontus, Wintermute och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  9. karl.1480

karl.1480 Denim Demon

Nej tyvärr. Tidigare fanns i alla fall Salvatore Martusciello’s Gargnano Ottouve. Wine-Searcher är din vän!

10. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Om jag måste dricka vin till pizza eller tomatbaserade pasta rätter, då får det gärna bli en enkel Bardolino.

11. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

20190918_141357.jpg
    "There can be only one!"

12. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Crist(al)ian 77 gillar detta.
  13. Thirsty

Thirsty Medlem

Götet-falangen håller fanan högt när det intas Selosse rose till fulpizzan och bananflugor dränks i Bollinger.

C60E03FF-D877-4305-89A0-BC44DF20D104.gif

Väntar på Salon 08 i champagnesås... :rolleyes:

chambertin, MagnusH70, Trydebull och 6 andra gillar detta.
  14. Vingubben

Vingubben Medlem

Grym combo. Är du på plats i Champagne?

15. Dan

Dan Medlem

Plötsligt blev man sugen på en pizza från Sannegården :D

16. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Nej en vecka kvar om inte det framgick av bilden. I Champagne blir det så klart anklever till Selossen.:cool:

chambertin gillar detta.

Dela sidan