Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Off-topicligans Pizzatråd

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Off-topicligans Pizzatråd

Arvid skrev:
Deras falafel är däremot inte så bra, tyvärr.
Falafel är aldrig gott, någonsin någonstans. Fantastiskt egentligen hur så goda ingredienser kan bli till något så vidrigt.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Off-topicligans Pizzatråd

Sjödin skrev:
Falafel är aldrig gott, någonsin någonstans. Fantastiskt egentligen hur så goda ingredienser kan bli till något så vidrigt.

Det är väl att för att de är kryddade med spiskummin och koriander -
nog de enda kryddorna där bara doften gör en illamående.
 

Lando

Medlem
SV: Off-topicligans Pizzatråd

Åt lunch på Palmyra idag, tog en shish kebab-tallrik. Det var gott, helt sinnessjukt mycket och billigt, men jag måste säga att Amida kolgrill på Folkungagatan är en klass bättre till samma pris. Dom har ingen kebab, men man kan få samma rätt som jag åt idag, fast den kallas Adana där. Rekommenderas varmt!
 

Sigdarve

Medlem
Jag älskar pizza. Minst käkat 1500 pizzor sedan 1973. Gör pizzor själv till och från, sedan 15 år, med baksten. Jäser oftast degen i kylskåp öven natten. Funderar på att köpa ett bakstål, som tydligen ska leverera bättre pizzor enligt tillverkarna. Läst att viner från Barbaresco ska vara det ultimata pizzavinet. Till saken. Vilket vin föredrar ni till pizzan?
 

Attachments

  • Skärmavbild 2019-02-08 kl. 22.12.17.png
    Skärmavbild 2019-02-08 kl. 22.12.17.png
    826,2 KB · Visningar: 356
  • Skärmavbild 2019-02-08 kl. 22.13.04.png
    Skärmavbild 2019-02-08 kl. 22.13.04.png
    686 KB · Visningar: 341
  • Skärmavbild 2019-02-08 kl. 22.17.35.png
    Skärmavbild 2019-02-08 kl. 22.17.35.png
    623,3 KB · Visningar: 343
  • Skärmavbild 2019-02-08 kl. 22.18.06.png
    Skärmavbild 2019-02-08 kl. 22.18.06.png
    639,2 KB · Visningar: 341

gece

Man vänjer sig.
Jag älskar pizza. Minst käkat 1500 pizzor sedan 1973. Gör pizzor själv till och från, sedan 15 år, med baksten. Jäser oftast degen i kylskåp öven natten. Funderar på att köpa ett bakstål, som tydligen ska leverera bättre pizzor enligt tillverkarna. Läst att viner från Barbaresco ska vara det ultimata pizzavinet. Till saken. Vilket vin föredrar ni till pizzan?
Alla viner är pizzaviner!

... men Barbaresco är inget dåligt alternativ.
 

karl.1480

Medlem
...Läst att viner från Barbaresco ska vara det ultimata pizzavinet. Till saken. Vilket vin föredrar ni till pizzan?
Det ultimata pizza-vinet görs söder om Napoli under DOC Penisola Sorrentina och framför allt i dess två subzones Gragnano och Lettere. Lätt mousserande rött på Aglianico, Piedirosso och Sciascinoso eller lätt mousserande vitt på Biancolella, Falanghina och Greco.
 

Sigdarve

Medlem
Tillbringade sommaren 2009 i Kalmar i jobbets tjänst.
Det ultimata pizza-vinet görs söder om Napoli under DOC Penisola Sorrentina och framför allt i dess två subzones Gragnano och Lettere. Lätt mousserande rött på Aglianico, Piedirosso och Sciascinoso eller lätt mousserande vitt på Biancolella, Falanghina och Greco.
Finns det något sådant vin på bolan?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag älskar pizza. Minst käkat 1500 pizzor sedan 1973. Gör pizzor själv till och från, sedan 15 år, med baksten. Jäser oftast degen i kylskåp öven natten. Funderar på att köpa ett bakstål, som tydligen ska leverera bättre pizzor enligt tillverkarna. Läst att viner från Barbaresco ska vara det ultimata pizzavinet. Till saken. Vilket vin föredrar ni till pizzan?
1 mars 2009 till 8 februari 2019 - kan det vara nytt forumrekord i bumpning av gammal tråd? @Sigdarve, kunde du inte ha väntat några dagar till så det var 10 år jämnt sedan någon skrev i tråden senast? ;)
Alla viner är pizzaviner!

... men Barbaresco är inget dåligt alternativ.
Tja, det beror väl lite på vad man har på pizzan? Minns t.ex. en pizza med sardeller som passade utmärkt till sherry.
Från Piemonte tänker jag nog hellre en Dolcetto än Barbaresco, och ska det ändå vara Nebbiolo så kanske hellre en Langhe Nebbiolo, som ofta är mindre tanninrik och mer tillgänglig som ung.
 

Sigdarve

Medlem
Vet inte hur det är i resten av Sverige. Men i Uppsala finns det fyra hak som bakar pizza i vedugn. Ingen serverar pizzasallad på vitkål. Varför? Hur ser det ut hos er? Jag tycker det hör till. Gör därför själv pizzasallad med ättika och inte vinäger.
 

Thirsty

Smygnykterist
Vet inte hur det är i resten av Sverige. Men i Uppsala finns det fyra hak som bakar pizza i vedugn. Ingen serverar pizzasallad på vitkål. Varför? Hur ser det ut hos er? Jag tycker det hör till. Gör därför själv pizzasallad med ättika och inte vinäger.
Varför de inte serverar pizzasallad torde vara bäst att fråga de aktuella pizzeriorna?
Inte ovanligt att pizzeriorna som serverar s.k. "förortspizza" serverar pizzasallad och s.k. "vedungsbakade pizzor" serveras utan. Finns teorier om att pizzasallad är ett svenskt hittepå, vilket kanske påverkar ägarens beslut om pizzasallad ska serveras eller ej?
 

Sigdarve

Medlem
Visa bifogad bild 20661
Varför de inte serverar pizzasallad torde vara bäst att fråga de aktuella pizzeriorna?
Inte ovanligt att pizzeriorna som serverar s.k. "förortspizza" serverar pizzasallad och s.k. "vedungsbakade pizzor" serveras utan. Finns teorier om att pizzasallad är ett svenskt hittepå, vilket kanske påverkar ägarens beslut om pizzasallad ska serveras eller ej?
Ska fråga nästa gång. Frågade dagens pizzabagare hur länge de knådade och jäste degen. Knådning 15-25 minuter, vetemjöl Tipo 00, jäsning 48-72 timmar.

Skärmavbild 2020-08-23 kl. 23.26.17.png
 
Last edited:
Toppen