Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

"Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Hej!

Som champagneälskare tycker jag detta är kanske den intressantaste frågan vad gäller champagnevanorna. Har ni någon återkommande champagne som ni lagt upp förråd av och som ni tar när ni vill vara säkra på att bli supernöjda? Kanske är detta fel inställning, och kanske bör man prova nya grejer och inte satsa på ett och samma vin många gånger om, men saken är ju den att man kan avguda ett visst vin, oavsett årgång, som man oftare känner sig extra sugen på och som aldrig har svikit. Vid vissa tillfällen vill man helt enkelt veta vad man får. Ni känner säkert igen er i detta.
Ni vet jag att det finns en tråd liknande denna som är aktuell i form av frågan om vilken standardchampagne som bäst lämpar sig för lagring, men nu frågar jag er om redan befintliga vanor och inte p.g.a. planering inför framtida konsumtion, och dessutom är det inte avgränsat till standardchampagne.

För mig är det jag helt klart mest satsat på årgångs-Krug. De (sex) gångerna jag knäckt en sådan så har det alltid varit spännande och komplext, trots relativ ungdom. Det är ett stort vin som endast slås av firmans superprestige Clos du Mesnil (och kanske Clos d'Ambonnay, men det har jag tyvärr inte haft råd att prova). Vad jag kan se så är det enda som kan slå en Krug en annan Krug.
 

SUPRA

Bäst
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Ja, du har ju besvarat frågan redan så vad finns det att diskutera? Krug :D

Dom Perignon 1996 har ju alltid fungerat, men det är nog sällsynt att man ligger på ett lager så man bara korkat upp en till.
En dansk handlare i Köpenhamn berättade dock att de en gång hade pallvis med DP 1996 och att de reade ut dom. :eek:
Kanske sa han så för att retas när jag efter stor möda hade lyckats hitta 2 st. i hans källare till det facila priset av omkring 2.500 kr styck.

Duval-Leroy 1996 fungerar för mig, speciellt om man ska bjuda bort mer än hälften av flaskan.

Krug har jag tyvärr inte kunnat dricka så mycket som jag önskar, men provningen i höstas gav ju svar på om det var gott eller ej med lagrade viner... :p

Att mina Salon skulle leverera är det låga odds på också, men jag får nog vänta bra länge om det inte ska kännas som våldtäckt att öppna dom.
 

EuphoniC

Medlem
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Har inte råd med några tunga Champagner och jag skulle vara väldigt nöjd om jag kunde säga att jag faller tillbaka på Krug Grande Cuvée som f.ö. är den bästa Champagne jag någonsin smakat - inte för att jag har smakat något som räknas "bättre" men men. Bättre ha någonstans att bo än att bo i kartong och dricka Krug och stilla sitt 2-flaskor-i-veckan-behov.

Sanningen är dock att det är Pol Roger Brut Réserve som har blivit lite av huschampagne här.
 

Per Stade

Lege artis
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Det vore väl fel att säga att vi (min fru och jag) har någon större erfarenhet
eller kunskap om champagne. Men eftersom vi bägge är överkänsliga för
allt sött så gillade vi Ayala Zero Dosage när vi provade den i somras. Och när
jag sedan såg att Systemet reade den så kunde jag inte låta bli att köpa ett
par dussin flaskor.
Vi har förmånen att kunna köpa burfångade havskräftor direkt av pojken som
fiskar dem på NordKoster. Så jag har lagt ett par lådor Ayala där.

Går nog att dricka till hummer också i värsta fall....
 
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Det varierar baseragt på vad jagt är ute efter men bra standardchampagner som jag köper

Jaquesson 732. Nästan årgång. Denna baserad på 2004 bas
André Clouet. 100% Pinot. För det priset, ett fynd
Ayala Zero Dosage. Slut tyvärr i Sthlm.
Bruno Paillard. Bra stuns , syror för hyfsat pris.
Pierre Peters. 100% Char.
Palmer 2002. Kooperativ med bra pris
 

CH

Medlem
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

shorepower skrev:
Det varierar baseragt på vad jagt är ute efter men bra standardchampagner som jag köper

Jaquesson 732. Nästan årgång. Denna baserad på 2004 bas
André Clouet. 100% Pinot. För det priset, ett fynd
Ayala Zero Dosage. Slut tyvärr i Sthlm.
Bruno Paillard. Bra stuns , syror för hyfsat pris.
Pierre Peters. 100% Char.
Palmer 2002. Kooperativ med bra pris

Nästan en kopia av min "bas" med undantag för Ayala. Jag har av någon orsak väldigt svårt för allt jag provat från dem.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Jahaja, en liten lista på "standardskumpor" som man tar till när strupen behöver svalkas....
Jo, den listan borde bli ungefär såhär;

NV Charlier & Fils Carte Noire (billig, smarrig, petroleum, mums!)
Francois Minelle 96 (liiiiiiten odlare i Ambonnay. a bargain!)
Andre Clouet (klassiker, funkar alltid och gillas av alla)
Polle (man vet vad man får)
Gåse Råse (skarevara rosa, lätt den här)
Palmer 96 (har bara testat 2002an vid ett tillfälle, då var den "okej")

Nja, det som dök upp spontant så där direkt nu på morgonen. Har säkert glömt några..
 

CH

Medlem
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Sjödin skrev:
NV Charlier & Fils Carte Noire (billig, smarrig, petroleum, mums!)
Francois Minelle 96 (liiiiiiten odlare i Ambonnay. a bargain!)

Har inte provat dem, ska kolla upp detta omgående
 

v_skogh

Medlem
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

CH skrev:
Nästan en kopia av min "bas" med undantag för Ayala. Jag har av någon orsak väldigt svårt för allt jag provat från dem.

Håller med CH fullt ut. Skulle även vilja slänga med Bollinger NV på den listan. Satan vad gott det är.
Ayala precis som CH säger har inte imponerat på mig, inte heller Bruno som är ganska medioker. Iaf som NV.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

CH skrev:
Har inte provat dem, ska kolla upp detta omgående

Lycka till! ;D Får du tag i dem, hojta så vill jag köpa in mig.
Både Charlier och Minelle är köpta hos husen. Nu har jag dock bara en kvar av varje tror jag så det är dags att styra upp en biltur till sommaren igen.
 

Krisman

Medlem
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

De jag återkommer till är:
Polle
Billecart-salmon
Gosset
Pierre Peters
 

kayaker

Cyklist
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Då jag oftast dricker själv så blir det mycket halvflaskor. I den kategorin så regerar

- Pierre Peters
- Louis Roederer Brut Premier
- Pol Roger

i min vardag.
 

Pomerol

Medlem
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Vilka säkra kort som jag återkommer till beror på syftet:

För lagring: Salon -Det går ju inte att undgå att detta forums favoritchampagne är Krug men jag uppskattar Salon mer, och det är faktist det enskilda champagnehus som jag har flest flaskor av (vilket i och för sig inte behöver betyda något).
Till eleganta rätter: Delamotte bdb Operakällaren - Elegant, snygg, välgjord.
Rosé: Gosset - Många billigare roséer har en kärv ton men Gosset är bara underbar.
Varmrätter: Pol Roger, Bollinger - Pinotdominerade champagner kommer ofta till sin rätt till mat.
 

Lambo

Medlem
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

En skumpa som jag druckit mkt av senaste 4 åren är Veuve Clique -88 och den har aldrig gjort med besviken.
Ruggigt bra och bra prisklass
 

SUPRA

Bäst
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Lambo skrev:
En skumpa som jag druckit mkt av senaste 4 åren är Veuve Clique -88 och den har aldrig gjort med besviken.
Ruggigt bra och bra prisklass

Jo, men den är väl inte bara att hämta ur hyllorna? Jag stod i kö i nån timme eller två för att få köpa en enda.
 

Lambo

Medlem
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Köp en låda från UK, finns även i Tyskland. Du kommer inte ångra dig!
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

SUPRA skrev:
Ja, du har ju besvarat frågan redan så vad finns det att diskutera? Krug :D
Ja, det är ju vad JAG uppskattar mest, och många andra på detta forum och i över huvud tagit också, men det är nog inget alla faller tillbaka på återkommande.

SUPRA skrev:
Dom Perignon 1996 har ju alltid fungerat, men det är nog sällsynt att man ligger på ett lager så man bara korkat upp en till.
En dansk handlare i Köpenhamn berättade dock att de en gång hade pallvis med DP 1996 och att de reade ut dom. :eek:
Kanske sa han så för att retas när jag efter stor möda hade lyckats hitta 2 st. i hans källare till det facila priset av omkring 2.500 kr styck.
Har bara druckit 1999, men av min begränsade erfarenhet av DP så är det inte min favorit. En del gillar den, och då fungerar det väl utmärkt för dem, speciellt med en stor årgång som 1996, men själv uppskattar jag inte DP till sitt pris. Kanske skulle jag kunna lära mig att göra det.

SUPRA skrev:
Krug har jag tyvärr inte kunnat dricka så mycket som jag önskar, men provningen i höstas gav ju svar på om det var gott eller ej med lagrade viner... :p
Var det inte du som inhandlade en CdA? Det har man råd med många andra Krug för. Men, men, jag kan ju förstå att man vill prova något så nytt och sällsynt.

SUPRA skrev:
Att mina Salon skulle leverera är det låga odds på också, men jag får nog vänta bra länge om det inte ska kännas som våldtäckt att öppna dom.
Låga odds?

EuphoniC skrev:
Har inte råd med några tunga Champagner och jag skulle vara väldigt nöjd om jag kunde säga att jag faller tillbaka på Krug Grande Cuvée som f.ö. är den bästa Champagne jag någonsin smakat - inte för att jag har smakat något som räknas "bättre" men men. Bättre ha någonstans att bo än att bo i kartong och dricka Krug och stilla sitt 2-flaskor-i-veckan-behov.
Jag förstår. Själv har jag inget "2-flaskor-i-veckan-behov", vilket innebär en möjlighet att unna sig finare när jag väl dricker.

EuphoniC skrev:
Sanningen är dock att det är Pol Roger Brut Réserve som har blivit lite av huschampagne här.
En bra standardskumpa, som jag dock måste erkänna att jag tyckte var frän i syran när jag var ny som champagneintresserad.

Pomerol skrev:
Vilka säkra kort som jag återkommer till beror på syftet:

För lagring: Salon -Det går ju inte att undgå att detta forums favoritchampagne är Krug men jag uppskattar Salon mer, och det är faktist det enskilda champagnehus som jag har flest flaskor av (vilket i och för sig inte behöver betyda något).
Ja, Salon är oerhört rent, elegant och fräscht enligt min erfarenhet ifrån de gånger jag druckit det (jag drack årgång 1996 respektive 1997 de senaste två nyåren). Dock så skulle jag ljuga om jag sa att jag som du uppskattar det mer än Krug (dock så uppskattar jag det mer än Dom Pérignon och Cristal), men som blanc de blancs så blir det enligt min mening inte bättre om man inte är beredd att slanta upp omkring 6000-8000 för Clos du Mesnil. Tyvärr har jag nog dock inte druckit en Salon som är tillräckligt gammal för att det skall gå att uppskatta vinets fulla storhet.

Pomerol skrev:
Till eleganta rätter: Delamotte bdb Operakällaren - Elegant, snygg, välgjord.
Där fungerar onekeligen ditt första alternativ Salon också utmärkt. Dock så är det ju en fråga om hur mycket man är beredd att spendera. Delamotte har ju för övrigt samma ägare som Salon och en del av Salons druvor skall enligt uppgift jag läst gå till Delamotte de årgångar man inte tycker är tillräckligt stora för att rättfärdiga Salon.

Pomerol skrev:
Rosé: Gosset - Många billigare roséer har en kärv ton men Gosset är bara underbar.
Jag måste erkänna att jag aldrig riktigt fallit för roséchampagne, men har inte druckit något speciellt där (Moët och Lanson). Konceptet har helt enkelt inte intresserat mig tillräcklig för att inhandla i nämnvärda mängder, även om jag har en Krug undanlagd för ett tillfälle då jag vill ha en rosé som jag troligen kommer uppskatta. Juhlin säger att Cristal är den allra bästa rosén, men den är ju riktigt dyr.
 

anders

Medlem
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Darth Angelus skrev:
Har bara druckit 1999, men av min begränsade erfarenhet av DP så är det inte min favorit. En del gillar den, och då fungerar det väl utmärkt för dem, speciellt med en stor årgång som 1996, men själv uppskattar jag inte DP till sitt pris. Kanske skulle jag kunna lära mig att göra det.

Har själv det senaste året gjort nedslag i diverse årgångar av DP. Det man kan konstatera är att unga årgångar av DP levererar inte alls. 93:an var god. 90 och 88 överjävliga! 2000 är inget vidare och ska man tor Julle kommer den heller inte att nå några höjder, 89 pinnar på topp är inget vidare för en så pass dyr flaska.

Darth Angelus skrev:
Jag måste erkänna att jag aldrig riktigt fallit för roséchampagne, men har inte druckit något speciellt där (Moët och Lanson).

Har du bara druckit rose från de två husen har jag inte alls svårt att förstå att du inte har fått smak för rose. Du uppmanas härmed prova nämnda Gosset. Detta svåra prov förväntas du ha klarat av till på måndag. ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Gosset Rosé är ett måste att prova! Bra pris också, speciellt mot ex. Bollingers nya Rosé.
 

CH

Medlem
SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...

Kan bara hålla med om Gosset Rosé.
Jag har inte provat speciellt mycket Rosé men det är än så länge den klart bästa.
 
Toppen