Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Om du bara fick dricka ett vindistrikt

Vilket vindistrikt/område skulle du välja om du måste begränsa dig till ett område.


  • Total voters
    72

Silex

Medlem
Inte mycket fantaster av spanska viner på forumet får man konstatera :). Som en allmän diskussion och det är max 15 (nu valde jag 13 och ett övrigt), kommentarer kring distrikten. Saknas det något som skulle komma med på en topp 14 ( för att ha ett övrigt). Vi har pratat Sydafrika och eventuellt något mer område från Tyskland. Ska något bort?

Inte helt lätt att välja distrikt ens för listan.

Det verkar ju som att distrikt med en viss diversitet i vintyper får röster (vitt/rött/mousserande). Möjligen skulle då Jura kunna passa som alternativ då det finns bra spridning av vintyper där (och hyfsat plånboksvänliga). Men det är klart, jag vet inte om jag skulle rösta på det själv...
 

chambertin

Medlem
Är lite förvånad att Kalifornien inte fått fler röster.
Bredden av vintyper liksom hög klass finns ju helt klart där.
Mellansegment finns ju det med så budgetdrickaren klarar sig ju också.
Själv hade jag Cali som tvåa efter Bdx då just bredd är klart viktigaste kriteriet för mig (tröttnar på ALLT förr eller senare).
Dessutom så kan man ju misstänka att ännu flera stilar/druvor/vintyper kommer att växa fram i denna del av världen men knappast i samma utsträckning i den gamla världens distrikt.
Men dom har ju ingen Sauternes direkt att tala om så till slut så bidde det Bdx ändå.
 
Trådskapare
A
Är lite förvånad att Kalifornien inte fått fler röster.
Bredden av vintyper liksom hög klass finns ju helt klart där.
Mellansegment finns ju det med så budgetdrickaren klarar sig ju också.
Själv hade jag Cali som tvåa efter Bdx då just bredd är klart viktigaste kriteriet för mig (tröttnar på ALLT förr eller senare).
Dessutom så kan man ju misstänka att ännu flera stilar/druvor/vintyper kommer att växa fram i denna del av världen men knappast i samma utsträckning i den gamla världens distrikt.
Men dom har ju ingen Sauternes direkt att tala om så till slut så bidde det Bdx ändå.

Nu begränsade jag det till Norra Kalifornien då så stor del av USAs viner görs i Kalifornien. Själv är jag inte så imponerad, visst finns det bra viner men många viner lider av "mycket av allt och lite till". Har endast en flaska i källaren från detta distrikt så min syn är kanske inte förenlig med alla andras :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är lite förvånad att Kalifornien inte fått fler röster.
Bredden av vintyper liksom hög klass finns ju helt klart där.
Mellansegment finns ju det med så budgetdrickaren klarar sig ju också.
Själv hade jag Cali som tvåa efter Bdx då just bredd är klart viktigaste kriteriet för mig (tröttnar på ALLT förr eller senare).
Dessutom så kan man ju misstänka att ännu flera stilar/druvor/vintyper kommer att växa fram i denna del av världen men knappast i samma utsträckning i den gamla världens distrikt.
Men dom har ju ingen Sauternes direkt att tala om så till slut så bidde det Bdx ändå.
Helt sant, men enbart norra kusten känns lite begränsande, även om det fortfarande finns en bra bredd där med. Jag valde Kalifornien initialt, men med nerbantat område så kändes det mer tveksamt.

Även södra Australien borde innebära relativt stor bredd och många stilar...
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Äger inte samma kunskapstyngda åsikter som mina kompisar här på forumet, men nog har Kalifornien det mesta? Både ..plonk kalls det va?, men också fantastiska viner, och inte bara mer av allt och lite till, vilket jag anser kunna vara väldigt gott/bra när det passar sig.
Har druckit en del därifrån som jag måste påstå vara det bästa jag druckit. Vågar tex rekommendera
2011 Lucia Chardonnay Soberanes Vineyard Santa Lucia Highlands, vilket nog är det godaste vita vin jag druckig. Är det att klassa som mycket av allt?..och lite till?
Oavsett det grymt gott. Tror jag tar en flaska ikväll nu när jag tänker på det.. Den sista..
 

Mats

Gone todash....
Äger inte samma kunskapstyngda åsikter som mina kompisar här på forumet, men nog har Kalifornien det mesta? Både ..plonk kalls det va?, men också fantastiska viner, och inte bara mer av allt och lite till, vilket jag anser kunna vara väldigt gott/bra när det passar sig.
Har druckit en del därifrån som jag måste påstå vara det bästa jag druckit. Vågar tex rekommendera
2011 Lucia Chardonnay Soberanes Vineyard Santa Lucia Highlands, vilket nog är det godaste vita vin jag druckig. Är det att klassa som mycket av allt?..och lite till?
Oavsett det grymt gott. Tror jag tar en flaska ikväll nu när jag tänker på det.. Den sista..

Håller med dig, CA har det mesta, en jäv-a massa plonk men även otroligt bra viner av alla kategorier, och precis som @chambertin så hade jag CA som klar 2:a efter bdx. Men som @Matlen säger så begränsas variationen mycket av att det bara är norra som gäller, de kanske är mer kända där i Nappa men jag tycker de är lite smalare i utbudet än i resten av staten. Kanske centrala och södra delen av CA är de områden som saknas i omröstningen?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Valet föll på Bourgogne. Omväxling av vinstilar och hög kostnad skulle svida men resonerar mer: vad tycker jag bäst om - vit och röd Bourgogne. Bättre att leva med bara det bästa och ha dålig variation än att ha stor variation men sakna de bästa.
...med ett visst autistiskt inslag...
Men det finns ju också Epoisses där, och det är ju värt oändligt många bonuspoäng!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Oj, det här var svårt. Hade det varit ett vinland hade det snapp-klickats på Frankrike så snabbt att sidan inte hunnit laddats upp. Det är ju en no brainer. Nu är det dock betydligt svårare. Jag vill (behöver) ha följade:

1. Bra Pinot Noir
2. Friskt vitt med hög syra, gärna riesling
3. Både kraftiga och eleganta röda
4. Lite bubblor
5. Något sött.
6. Ekade chardonnay.

När detta summeras känns det som jag hamnar i nya världen. Kanske CA, Aussie eller NZ.
Då jag generellt gillar Australien, både som vinland och som resmål får mitt val falla på det! Men tro att jag kommer gråta över missad sherry!!!
Australien är ju inte någon appellation, med undantag kanske av Yellow Tail.
Du måste precisera, för om du kommer undan med en hel Världsdel, så väljer jag Europa.
Så det så!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Äger inte samma kunskapstyngda åsikter som mina kompisar här på forumet, men nog har Kalifornien det mesta? Både ..plonk kalls det va?, men också fantastiska viner, och inte bara mer av allt och lite till, vilket jag anser kunna vara väldigt gott/bra när det passar sig.
Har druckit en del därifrån som jag måste påstå vara det bästa jag druckit. Vågar tex rekommendera
2011 Lucia Chardonnay Soberanes Vineyard Santa Lucia Highlands, vilket nog är det godaste vita vin jag druckig. Är det att klassa som mycket av allt?..och lite till?
Oavsett det grymt gott. Tror jag tar en flaska ikväll nu när jag tänker på det.. Den sista..
Men va fan?
Du röstar ju på ett helt land, medan vi andra kämpar på med begränsade regioner.
Tycker att om du skall välja California über Alles, så måste du iaf precisera dalgång eller liknande.
Annars tillåter jag mig att välja Frankrike :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tvekade länge mln Priorat, Bdx och Loire.
Sen mindes jag ju att det faktiskt finns ett vin som är storartat och i princip alltid plånboksvänligt: Muscadet. Det kan jag ju inte leva utan. Transparenta viner som toppar redan efter 5-10 år på rygg, som utvecklar makalösa mognadsaromer, håller sig med de smaskigaste syrorna i hela vinvärlden (Champagne kommer inte ens trea) och ... kärlek är det!

Bdx har prisläget emot sig.
Priorat är annars det distrikt jag skulle valt om nu just inte Muscadet låg i Loire.
 

Gurto

Medlem
...med ett visst autistiskt inslag...
Men det finns ju också Epoisses där, och det är ju värt oändligt många bonuspoäng!

Kanske är jag trött men hänger inte med - autistiskt inslag? Mitt resonemang?

Visst är Époisses jäkligt gott men med frågeställningen "...dricka ett vindistrikt" undrar jag om du inte intar Époisses i lite väl moget tillstånd :p

För övrigt, vi har fattat att Bourgogne inte är ditt distrikt ...du har gjort det rätt tydligt ;) ...förutom den rinnande osten då
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kanske är jag trött men hänger inte med - autistiskt inslag? Mitt resonemang?

Visst är Époisses jäkligt gott men med frågeställningen "...dricka ett vindistrikt" undrar jag om du inte intar Époisses i lite väl moget tillstånd :p

För övrigt, vi har fattat att Bourgogne inte är ditt distrikt ...du har gjort det rätt tydligt ;) ...förutom den rinnande osten då
Autism yttrar sig (bla) som: ovilja mot allt vad flexibilitet, variation och nytt heter. Största glädjen med samma rutin, alltid. Ej socialt engagerad.
Men, som farmor sa: "He jär se att envar blir lycklig å sin facon."

Verkar som att majoriteten klarar sig med minimal variation på litet tema, medan andra vurmar för lite bredare upplevelser :cool:
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Alltså det här med hög kostnad är ju trams. Vi har ju ingen aning om hur prisutvecklingen ser ut över vår livstid, oavsett om vi skall leva 20, 30 eller 50 år till.

Ergo: omröstningen måste utgå ifrån att vi väljer ett enstaka distrikt som vi tvingas dricka resten av vårt liv, med ett representativt urval av distriktets basviner, medelviner och premiumviner. Annars går denna helt hypotetiska övning helt åt fanders.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Alltså det här med hög kostnad är ju trams. Vi har ju ingen aning om hur prisutvecklingen ser ut över vår livstid, oavsett om vi skall leva 20, 30 eller 50 år till.

Ergo: omröstningen måste utgå ifrån att vi väljer ett enstaka distrikt som vi tvingas dricka resten av vårt liv, med ett representativt urval av distriktets basviner, medelviner och premiumviner. Annars går denna helt hypotetiska övning helt åt fanders.
Huvudet på spiken !
 

Mattias Schyberg

Administratör
Alltså det här med hög kostnad är ju trams. Vi har ju ingen aning om hur prisutvecklingen ser ut över vår livstid, oavsett om vi skall leva 20, 30 eller 50 år till.

Ergo: omröstningen måste utgå ifrån att vi väljer ett enstaka distrikt som vi tvingas dricka resten av vårt liv, med ett representativt urval av distriktets basviner, medelviner och premiumviner. Annars går denna helt hypotetiska övning helt åt fanders.
Majoriteten verkar ha tagit hänsyn till pris på ett eller annat sätt om man läser folks resonemang. Ska vi ändra på detta så får vi nog göra en ny omröstning. Pris är oerhört relevant när vi väljer vad vi dricker annars, varför inte i denna omröstning? Spekulationer om hur priset skulle bli på sikt är däremot konstiga. Förmodligen skulle Bordeaux börja göra vin på PN också om regionen hade monopol på vinodling. ;)

Våra spekulationer är hypotetiska kring hur vinmarknaden ser ut just nu och hur vi resonerar kring dem. Pris, kvalitet, utbud och smakpreferens är alla intressanta när jag väljer ur ett hypotetiskt scenario, men med tanke på utfallet i omröstningen så resonerar vi nog olika här.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Men va fan?
Du röstar ju på ett helt land, medan vi andra kämpar på med begränsade regioner.
Tycker att om du skall välja California über Alles, så måste du iaf precisera dalgång eller liknande.
Annars tillåter jag mig att välja Frankrike :)
Ja, visst känns det lättare så? Tänker lite outside the box..;) Ok, ska fundera och precisera..
 
Toppen