Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Om du bara fick dricka ett vindistrikt

Vilket vindistrikt/område skulle du välja om du måste begränsa dig till ett område.


  • Total voters
    72

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag väljer också BDX då jag alltid blir glad när jag återvänder dit efter turer runt i andra distrikt.

Som ett par sköna skor eller sin favoritfåtölj levererar BDX som förväntat gång på gång, och när jag inte druckit någon på länge och poppar en flaska resonerar jag nästan alltid att; det är ju det här jag gillar, jag borde dricka BDX oftare...
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Oj, det här var svårt. Hade det varit ett vinland hade det snapp-klickats på Frankrike så snabbt att sidan inte hunnit laddats upp. Det är ju en no brainer. Nu är det dock betydligt svårare. Jag vill (behöver) ha följade:

1. Bra Pinot Noir
2. Friskt vitt med hög syra, gärna riesling
3. Både kraftiga och eleganta röda
4. Lite bubblor
5. Något sött.
6. Ekade chardonnay.

När detta summeras känns det som jag hamnar i nya världen. Kanske CA, Aussie eller NZ.
Då jag generellt gillar Australien, både som vinland och som resmål får mitt val falla på det! Men tro att jag kommer gråta över missad sherry!!!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Så vilket/vilka distrikt vill du ha? Inte helt jäkla lätt att komma upp med en lista. Tog Rheinhessen då det är det största i Tyskland.

Ingen har heller röstat på "ej listat"
Röstade på Bourgogne av de som fanns, eftersom man var tvungen att välja en region, men blev bara så förvånad över att hitta Rheinhessen som enda tyska, när det är Rheingau och Mosel som är de internationellt kända klassikerna.
Förresten saknar jag också Simrishamn, där ju viner specialanpassade för Sverige (och för SB:s offertförfrågningar) hamnar på box. Förmodligen det viktigaste vindistriktet för svenska marknaden. :)
 

kristerb

Medlem
HAHA
Ordentligt påkommen, har alltid tyckt du har en opålitlig uppsyn ;)
Själv blir det nog Champagne då jag tycker det har det största området i mat/vin passning,
som då ska gälla livet ut det vill säga.
Tänker ibland att man kan bli allergisk mot rödvin, hemska tanke, men då skulle man ju i alla fall överleva rätt länge på champagne.
 

Nosör

Medlem
Svårt för mig att förstå de som väljer bdx över BOURGOGNE, där man finner högt och lågt som ingen annan plats. Stannar man i östra Frankrikes inland slipper man dessutom en del psykiska åkommor: http://www.sirentorp.se/mineralbrist-och-depression . Om sanningen ska fram så blir nog mitt val Champagne ändå, den första kärleken är kanske inte den starkaste men alltid den vackraste.

EDIT: Att tillägga är att Loire utan tvekan skulle vara första val om plånboken fick styrao_O bubbel med blandningar av CF, Chenin och Chardonnay är inte att underskatta!
 
Last edited:
Trådskapare
A
Röstade på Bourgogne av de som fanns, eftersom man var tvungen att välja en region, men blev bara så förvånad över att hitta Rheinhessen som enda tyska, när det är Rheingau och Mosel som är de internationellt kända klassikerna.
Hade Mosel på min initial lista jag tänkte på men ändrade till Rheinhessen. Svårt med Tyskland då det är många regioner.
 
Trådskapare
A
Svårt för mig att förstå de som väljer bdx över BOURGOGNE, där man finner högt och lågt som ingen annan plats. Stannar man i östra Frankrikes inland slipper man dessutom en del psykiska åkommor: http://www.sirentorp.se/mineralbrist-och-depression . Om sanningen ska fram så blir nog mitt val Champagne ändå, den första kärleken är kanske inte den starkaste men alltid den vackraste.

Välkommen till forumet. Tanken är inte att det ska vara lätt. Som tur är slipper vi prova hur livet skulle bli :)
 

Livermore

Medlem
Blev Champagne för mig. Den lilla mängd bourgogne jag druckit har varit lovande. Röd Bordeaux är heller aldrig fel. Jag har dock ångrat mig att jag inte korkade upp en Champagne när jag suttit där med annat vin. Det är alltså någonting speciellt med Champagne som inget annat distrikt ännu lyckats ge mig.
 

MD

Medlem
Enkelt val, Bourgogne! Nu mera så vet jag inte vad jag ska göra av alla märkliga inköp i källaren när det som konsumeras mest är pinot och chardonnay från nämnda distrikt. Finns heller ingen anledning att bli ruinerad om man hittar bra producenter av chablis och bourgogne rouge. Och en vintillvaro utan vit och röd grand cru skulle kännas lite tomt Det enda som saknas är champagnen, men i ren desperation så hoppas jag att Soda Stream plus Corton-Charlemagne kan bota den värsta saknaden av krug och comtes.
 
Toppen