Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Om du bara fick dricka ett vindistrikt

Vilket vindistrikt/område skulle du välja om du måste begränsa dig till ett område.


  • Total voters
    72

Keen

slan
Man får väl se till det man absolut inte vill vara utan, i mitt fall vit Bourgogne. Har inte riktigt fastnat för vit Bx än, vilket kanske hör samman med att jag inte är ett stort fan av Sauv Blanc. Men kommer helt klart sakna de röda. Och Champagne. Och SQN. Osv.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant att endast en röst fallit på "icke-franska" vindistrikt. Vi får se hur det utvecklas :)
Kanske beror det på att Venetien inte är med? Jag menar, om så hade varit fallet så hade majoriteten svenskar registrerat sig på forumet direkt för att få ge sin röst. ;)

Det enda problemet jag kan se är att för få hade vetat att det är härifrån ripasson och Amarone har sitt ursprung. :D
 

Kostjan

Mot bättre vetande
haha Anders, vaffan, är inte omröstningen hemlig?! Jag trodde jag tryckte Bgn, och kan inte ens skylla på att jag druckit något idag...
HAHA
Ordentligt påkommen, har alltid tyckt du har en opålitlig uppsyn ;)
Själv blir det nog Champagne då jag tycker det har det största området i mat/vin passning,
som då ska gälla livet ut det vill säga.
 

chambertin

Medlem
Får bli Bdx av samma skäl som Jimmy.

Hade frågan gällt ett vin så hade jag nog slutat dricka vin och sörjt allt gott jag aldrig kommer att få smaka igen hellre än bara ett vin.
 

Mats

Gone todash....
Bordeaux utan att tveka. Bubbel klarar jag mig bra utan, vitt torrt gör de ju bra så de få gånger sådant skulle drickas skulle det finnas, men framför allt de två typerna av vin jag dricker till 95%, vitt sött och rött, gör bordeaux bättre än alla andra. Varje gång jag dricker en bra röd bordeaux brukar jag tänka "Varför håller jag på och dricker runt och testar en massa annat när jag vet att det här finns?"
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bordeaux utan att tveka. Bubbel klarar jag mig bra utan, vitt torrt gör de ju bra så de få gånger sådant skulle drickas skulle det finnas, men framför allt de två typerna av vin jag dricker till 95%, vitt sött och rött, gör bordeaux bättre än alla andra. Varje gång jag dricker en bra röd bordeaux brukar jag tänka "Varför håller jag på och dricker runt och testar en massa annat när jag vet att det här finns?"
Du börjar bli gammal och trångsynt, gamle man. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Eh - Rheinhessen som enda representant för Tyskland...?! Visst finns det flera bra producenter där, men det är fortfarande mycket Liebfraumilch som produceras, och genomsnittskvaliteten är bra mycket högre i bl.a. Mosel, Rheingau, Pfalz och Franken.
 
Trådskapare
A
Eh - Rheinhessen som enda representant för Tyskland...?! Visst finns det flera bra producenter där, men det är fortfarande mycket Liebfraumilch som produceras, och genomsnittskvaliteten är bra mycket högre i bl.a. Mosel, Rheingau, Pfalz och Franken.
Så vilket/vilka distrikt vill du ha? Inte helt jäkla lätt att komma upp med en lista. Tog Rheinhessen då det är det största i Tyskland.

Ingen har heller röstat på "ej listat"
 

Mats

Gone todash....
Du börjar bli gammal och trångsynt, gamle man. ;)
Trångsynt eller desillusionerad surgubbe eller vad man nu kan kalla det men det är så det känns. En snabb titt i CT visar att de 133 viner jag druckit i år är från 37 olika regioner och jag har bara druckit 7 st från bdx, dvs provar runt bland det mesta och mycket är bra men ingen region kan mäta sig med originalet så måste men välja en blir valet lätt även om man skulle missa mycket annat.
 

Magikern

Medlem
De är 4 regioner som de står mellan. Toscana, Bordeaux, Bourgogne och Norra Kalifornien (vilket jag antar innebär Napa Valley och allting norr över)

Med tanke på den begränsade budget jag har nu får det bli Toscana. Känns som en tillräckligt varierad region för att man inte skall tröttna på den i första taget. Kalifornien är för dyrt men känns som mer varierat än Bordeaux och Bourgogne.
 
Toppen