Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Om du bara fick dricka ett vindistrikt

Vilket vindistrikt/område skulle du välja om du måste begränsa dig till ett område.


  • Total voters
    72
Trådskapare
A
Själv valde jag Bourgogne, allt från krispiga vita viner till bombastiska röda (eller hur @StefanAkiko ) med "drickbara" mousserande (men ack så jag kommer sakna Champagne") i området. Avsaknaden av sött blir lite jobbig men man kan dricka sprit från regionen istället :)
 
Trådskapare
A
Bourgogne!! speciellt om vi räknar "Stor"-Bourgogne och inkluderar Beaujolais och Chablis.

Som god tvåa kommer Kalifornien.

Jag skulle nog i och för sig kunna leva med att enbart köra Champagne resten av livet om jag inte hade något val.

Så du ville ha tre val :). Det är det svåra. Man vrider och vänder, finns en hel del man kommer sakna med bara ett distrikt. Vilket också är något att lära. Att prova nya distrikt är något man bör göra hela tiden. Man vet aldrig vad man missar om man inte provat
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ändrade till Rhone istället för Kalifornien nu när området har decimerats rejält. Jag får min fix av bra Syrah från norra sidan och lite svulstigare röda från södra. Kommer att sakna lite friskare vita viner, men det får gå. Finns ju en del starkviner att frossa på i alla fall. Men jag är allt annat än nöjd med detta val, då jag är en utstuderad allätare. Bubbel vet i katten om jag får över huvud taget, men det klarar jag mig utan i kris. Runner up är Bordeaux och faktiskt även Loire som har söta vita, torra vita, kraftiga röda och lätta röda.
 
Trådskapare
A
Det fick bli Bourgogne denna gång, topp på röda och vita och hyfsat bubbel. I morgon kanske jag väljer Bordeaux och på onsdag Cali... :)
Fast du valde Bordeaux. Gjorde du samma "misstag" i riksdagsvalet eller var det helt enkelt freudianskt?

PS. För alla, det här är en öppen omröstning. Genom att klicka på antalet röster så ser ni vilka som röstat på vad. Transparens helt enkelt
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter moget övervägande så väljer jag Loire för den stora breddens skull. Det mesta finns ju, söta, torra, fylliga, lätta, kvalitetsbubbel och allt däremellan. :)

Dessutom är det mesta ganska billigt så jag får råd att köpa mig en rejäl snara att hänga mig med när jag tröttnat på Loire...:cigarr:
 
Så du ville ha tre val :). Det är det svåra. Man vrider och vänder, finns en hel del man kommer sakna med bara ett distrikt. Vilket också är något att lära. Att prova nya distrikt är något man bör göra hela tiden. Man vet aldrig vad man missar om man inte provat
Ja, men det är en yrkesskada. Eftersom jag jobbar med forskning så uttalar jag mig aldrig kategoriskt om något. Lägger istället alltid fram brasklappar och alternativa förklaringar. När du frågar efter en region svarar jag alltså reflexmässigt med tre stycken.
 

vininfo.nu

Medlem
Håller med @Matlen om Loire som jag väljer för den stora bredden och dom förträffliga vita vinerna. Hade det bara gällt röda viner så hade nog valet blivit Bordeaux.
 

Silex

Medlem
Tycker detta beror lite på om man har någon specifik budget eller inte för sina vininköp. Mitt svar blir nog olika om frågan uttrycktes att jag hade 1000kr per månad och måste välja ett distrikt resten av livet, jämfört med om frågan ställs utan ekonomiska ramar. Svårt oavsett....
 

Sörplarn

Medlem
Hmm, lite trist fråga, eftersom ett förhållande är två och min sambo har stark vilja.
Så för att slippa en skilsmässa inom en dag så måste jag nog ta Champagne.

I övrigt skulle man ju ta tag i Penedès/Barcelona då i Cataluña regionen vara något för sörpling i dagarnas ända, även vara humant mot plånboken.
 
Trådskapare
A
Tycker detta beror lite på om man har någon specifik budget eller inte för sina vininköp. Mitt svar blir nog olika om frågan uttrycktes att jag hade 1000kr per månad och måste välja ett distrikt resten av livet, jämfört med om frågan ställs utan ekonomiska ramar. Svårt oavsett....
Tanken är väl att de ramar man har, är de ramar man har. Gör det ju svårare, dricka fler olika flaskor och kanske få viner som inte helt är i enlighet med smaken eller få färre men mer i enlighet med din smak. Sedan finns det ju i alla distrikt en rätt stor variation av vinleverantörer. Gäller bara att leta ordentligt
 
Toppen