Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Om jag hade 33 000 000 kr...

Livermore

Medlem
http://www.telegraph.co.uk/sport/fo...-vintage-wine-collection-worth-3-million.html

En källare med ca 5000 flaskor, främst DRC, går på auktion nu i maj.
För tillfället har jag inte så mycket pengar. Dessutom är själva letandet och samlandet en del av njutningen, jag intalar mig det i alla fall :)

Det finns säkert många som kan tänka sig lägga ut så mycket dock, även om man säkert kan få lika mycket upplevd kvalité för mindre.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
http://www.telegraph.co.uk/sport/fo...-vintage-wine-collection-worth-3-million.html

En källare med ca 5000 flaskor, främst DRC, går på auktion nu i maj.
För tillfället har jag inte så mycket pengar. Dessutom är själva letandet och samlandet en del av njutningen, jag intalar mig det i alla fall :)

Det finns säkert många som kan tänka sig lägga ut så mycket dock, även om man säkert kan få lika mycket upplevd kvalité för mindre.
Usch... hade det varit Benitez, Dalglish eller Rodgers så kanske jag hade köpt...
 

Mattias Schyberg

Administratör
För egen del så skulle det kännas som att kasta pengar i sjön att lägga så mycket pengar på i princip endast starka varumärken. Visst, det är säkert ett och annat fantastiskt vin får man förmoda, men den nivån av dekadens blir bara snuskig. En sån diger summa pengar måste väl ändå kunna användas till vettigare saker kan jag tycka. :eek:
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Sannolikt har gubben varit föga intressrad av vin, utan gjort investeringar han nu kan kapitalisers på. Va tusan han nu ska mer MER pengar till. Girigheten har verkligen inga gränser. Snuskigt!! Tror en och annan vinmakare vänder sig i sina gravar. Fan. Vinet skall väl drickas? Inte signeras av nån dj..a kändis..
 

Mats

Gone todash....
Sannolikt har gubben varit föga intressrad av vin, utan gjort investeringar han nu kan kapitalisers på. Va tusan han nu ska mer MER pengar till. Girigheten har verkligen inga gränser. Snuskigt!! Tror en och annan vinmakare vänder sig i sina gravar. Fan. Vinet skall väl drickas? Inte signeras av nån dj..a kändis..

Jag tror han faktiskt är en äkta vinnörd som med en saftig lön kunnat driva samlandet lite längre än oss andra. I en notis om en längre artikel i Decanter skriver de att han nu som 73-åring insett han han har lite för mycket vin för att kunna dricka upp det och säljer därför 5000 flaskor men sparar 800 till sig själv.
 

kayaker

Cyklist
Jag tror han faktiskt är en äkta vinnörd som med en saftig lön kunnat driva samlandet lite längre än oss andra. I en notis om en längre artikel i Decanter skriver de att han nu som 73-åring insett han han har lite för mycket vin för att kunna dricka upp det och säljer därför 5000 flaskor men sparar 800 till sig själv.
Hur många av oss ligger i farozonen för att sitta med >5000 flaskor vid 73 års ålder? :nagelbitare:
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Ja, jag kanske har fel, men var det inte misstänkt mycket varumärken? Fast har man råd så har man.
Kanske min tolkning av nörd, som blir lite mer hitta dolda skatter osv. Köpa dyrt och fins varumärken kan vilken idiot med pengar som helst göra. Zlatan kan ju köpa ihop detsamma med mindre än en halv årslön. På auktion...;)
 
Trådskapare
Livermore

Livermore

Medlem
Jag kom att tänka på att om man skulle köpa någon annans källare för den här summan pengar får man verkligen hoppas att man har liknande smak :p

Själv har jag inget emot karln och vad han väljer att göra med sin samling vin. Jag förstår att när man är 70+ kanske det börjar bli dags att sälja vidare en stor del av källaren om man inte tycker sig vara kapabel till att dricka upp den själv. Vad han gör med de eventuella pengarna kan vi bara spekulera om och för mig får han göra vad han vill med dem.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hur många av oss ligger i farozonen för att sitta med >5000 flaskor vid 73 års ålder? :nagelbitare:
Jo, det finns säkert en och annan. :rolleyes: Men kanske inte så många som riskerar att sitta med huvudsakligen DRC eller något annat i den prisklassen i källaren? 20-30 år gamla naturviner som var goda direkt när de släpptes men sönderoxiderade och odrickbara efter 1-2 år kommer det kanske att finnas betydligt mer av i de framtida versionerna av svenska vinkällare som börjar byggas upp idag...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur många av oss ligger i farozonen för att sitta med >5000 flaskor vid 73 års ålder? :nagelbitare:
Med ett lätt överslag så hamnar också vi där, dvs om vi inte ändrar på antingen inköpstakt, konsumtionstakt. ...eller båda de parametrarna. Vi har ett genomsnittligt månadsöverskott som mattas enstaka månader. Och jag tycker allvarligt att jag är extremt återhållsam, samtidigt som jag väljer och vrakar globalt för att enbart köpa de allra högsta värdena till enbart de bästa priserna....
Men så värst mckt DRC lär det ju inte bli...
...ej heller så värst mycket naturviner...
 
Toppen