Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Orolig över Krug

Dejzan

Medlem
SV: Orolig över Krug

Krug88 skrev:
Såg att de sålde Krug på halvflaska på Pontus, MED DEN GAMLA ETIKETTEN!
Hur gott kan inte det vara?
Måste vara minst 4 år...
Det låter onekligen smaskigt, såg du något pris på den?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Orolig över Krug

Krug88 skrev:
Såg att de sålde Krug på halvflaska på Pontus, MED DEN GAMLA ETIKETTEN!
Hur gott kan inte det vara?
Måste vara minst 4 år...

jag vet att de har den på gondolen också, samt att de halvpavor man plockar från SS också brukar ha de gamla etiketterna... Jag tror att de sitter på ett litet lager äldre halvor i Sverige, de säljer ju i princip bara till restauranger av de däringa.
 
SV: Orolig över Krug

Krug skrev:
Ja, det kanske den gör. jag kommer banne mig inte ihåg. Jag bara antog att det var runt 3 - 4 år. Antingen får man börja stödhandla varje år från nu fram till 2012, eller så tar man reda på hur länge den ligger. Hmmm, ska nog kolla in i det här!

Ändå, GC men 05 bas borde ju vara gpd som satan!

Någon av er som har kontakter hos Krug (företaget ;-)) eller andra möjligheter att få svar på detta? Att börja "stödhandla" redan nu känns ju vanskligt; vad jag förstår befinner sig kvaliteten i en svacka för tillfället och då känns ju 1200 kronor flaskan lite mastigt? Tyvärr har jag själv ingenting att bidra med i frågan; har bara druckit äldre Krug GC... Frågan är HUR mycket kvaliteten går upp och ned på Krug GC; någon som har erfarenhet? Krug lär ju använda mer reservviner än någon annan producent, men frågan är såklart om det räcker?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Orolig över Krug

Stödhandlandet som jag avsåg där var ju helt enkelt för att man inte vet när man börjar släppa de GC som har 2005 bas. Det är ju en ruggit bra årgång och även om det inte borde påverka den generella stilen på vinet så misstänker jag att det kommer att vara en extra dimension till de GC vinerna.

Sen är det ju så att GC aädrig är ett dåligt köp, man är väl mest en idiot som dricker dem på tok för tidigt!
 
SV: Orolig över Krug

OK! Som du säger; det finns nog inga "dåliga" GC, utan bara otåliga champagne-älskare! :)

Blir spännande med 2005 framöver... Jag har försökt höra mig för angående 2002:eek:rna från Champagne men inte hört så mycket och inte hittat några som jag själv viljat köpa och prova ännu. (Ska nog köpa ett par Comtes Audoin 2002 till helgen trots allt, när jag tänker efter; 1996:an var grymt god till sushi förra sommaren...)

Någon som hunnit bilda sig en egen åsikt om årgången / smakat någon god 2002:a?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Orolig över Krug

maxistockholm2 skrev:
OK! Som du säger; det finns nog inga "dåliga" GC, utan bara otåliga champagne-älskare! :)

Blir spännande med 2005 framöver... Jag har försökt höra mig för angående 2002:eek:rna från Champagne men inte hört så mycket och inte hittat några som jag själv viljat köpa och prova ännu. (Ska nog köpa ett par Comtes Audoin 2002 till helgen trots allt, när jag tänker efter; 1996:an var grymt god till sushi förra sommaren...)

Någon som hunnit bilda sig en egen åsikt om årgången / smakat någon god 2002:a?
Klart bra årgång. Endast provat från odlare inget större hus (Cristal hat släppt sin 02a) Bonnaire Prestige, Diebolt, Clouet, alla riktigt bra, Bonnairen är väl den som lämpar sig bäst för konsumtion nu,Diebolt Fleur de Passion strålande, kommer behöva lagring, otrolig syra. Krug88 hade väl sänkt nån Roederer som han gillade!!
 
SV: Orolig över Krug

Tack, spännande! Då blir det till att hänga på låset på SB när de stora husen börjar släppa om något år eller så...

Är lite förvånad över att Cristal alltid släpps så relativt tidigt; undrar vad det kan bero på!?
 

Andreas L

Medlem
SV: Orolig över Krug

Jag har bara ett vettigt råd att komma med - prova blint, det är så lätt att bli färgad av etiketten, jag provar tusentals stora viner blint varje år och ibland lever de stora upp till ryktet, ibland är de patetiskt dåliga.

Det är skrattretande att se hur ledande experter gång på gång provar t ex Bordeaux och toppvinerna är naturligtvis petrus, latour, cheval blanc, mouton, ausone, margaux, lafite etc. Jag är med på att vissa av dem ibland är med i toppskiktet, men långt ifrån alltid.
Jag har blivit kallad amatör av ett fåtal personer då jag har publicerat mina provningsnoteringar från diverse blindprovningar med GJE "hur i helvete kan en côtes de castillon för 300 spänn vara bättre än petrus, amatör!" Enkelt petrus är en myt, då och då kan vinet vara gott, men betalar man pengarna är man snuskigt rik eller snuskigt dum.

Sätt upp Krug i en blind flight med några pinotdrivna / kraftfulla champagner och kolla hur den står sig och lyssna inte på rykten.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Orolig över Krug

Andreas L skrev:
Sätt upp Krug i en blind flight med några pinotdrivna / kraftfulla champagner och kolla hur den står sig och lyssna inte på rykten.

Räkna med mig! Nämn tid och plats och jag ska göra vad jag kan för att vara med. Nu på söndag skulle passa utmärkt i Stockholm.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Orolig över Krug

Andreas L skrev:
Jag har bara ett vettigt råd att komma med - prova blint, det är så lätt att bli färgad av etiketten, jag provar tusentals stora viner blint varje år och ibland lever de stora upp till ryktet, ibland är de patetiskt dåliga.

Det är skrattretande att se hur ledande experter gång på gång provar t ex Bordeaux och toppvinerna är naturligtvis petrus, latour, cheval blanc, mouton, ausone, margaux, lafite etc. Jag är med på att vissa av dem ibland är med i toppskiktet, men långt ifrån alltid.
Jag har blivit kallad amatör av ett fåtal personer då jag har publicerat mina provningsnoteringar från diverse blindprovningar med GJE "hur i helvete kan en côtes de castillon för 300 spänn vara bättre än petrus, amatör!" Enkelt petrus är en myt, då och då kan vinet vara gott, men betalar man pengarna är man snuskigt rik eller snuskigt dum.

Sätt upp Krug i en blind flight med några pinotdrivna / kraftfulla champagner och kolla hur den står sig och lyssna inte på rykten.

Men Larsson! Vad har hänt med den man som skamset stod och gnällde "jag är en lable drinker, Jag är en lable drinker" i baren på Berns för en herrans massa år sedan?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Orolig över Krug

Andreas L skrev:
Jag har bara ett vettigt råd att komma med - prova blint, det är så lätt att bli färgad av etiketten, jag provar tusentals stora viner blint varje år och ibland lever de stora upp till ryktet, ibland är de patetiskt dåliga.

Det är skrattretande att se hur ledande experter gång på gång provar t ex Bordeaux och toppvinerna är naturligtvis petrus, latour, cheval blanc, mouton, ausone, margaux, lafite etc. Jag är med på att vissa av dem ibland är med i toppskiktet, men långt ifrån alltid.
Jag har blivit kallad amatör av ett fåtal personer då jag har publicerat mina provningsnoteringar från diverse blindprovningar med GJE "hur i helvete kan en côtes de castillon för 300 spänn vara bättre än petrus, amatör!" Enkelt petrus är en myt, då och då kan vinet vara gott, men betalar man pengarna är man snuskigt rik eller snuskigt dum.

Sätt upp Krug i en blind flight med några pinotdrivna / kraftfulla champagner och kolla hur den står sig och lyssna inte på rykten.
Fast lite klurigt är det...hur kan ett dåligt vin bli så känt, välomtalat och kostsamt och dom bra vinerna okända och pga det lägre prissatta ???

Håller med att alla vinskribenter inte verkar vara särskilt objektiva :eek:

Gällande Krug, inte min största favorit..men nog är väl 88an och 96an fantastiska Champagner (vilka Champagner tycker du man skall prova mot Krug?)
 

Andreas L

Medlem
SV: Orolig över Krug

magnum skrev:
Fast lite klurigt är det...hur kan ett dåligt vin bli så känt, välomtalat och kostsamt och dom bra vinerna okända och pga det lägre prissatta ???

Håller med att alla vinskribenter inte verkar vara särskilt objektiva :eek:

Gällande Krug, inte min största favorit..men nog är väl 88an och 96an fantastiska Champagner (vilka Champagner tycker du man skall prova mot Krug?)

Vad gäller Petrus så har det gjorts ett antal legendariska årgångar som är fantastiska, långt innan nivån i Bordeaux och i synnerhet högra stranden var i närheten av det den blivit under 80 och 90 talen, det finns många viner som blir eftersökta objekt pga gamla meriter, jag säger inte att vinet är dåligt men jag har aldrig förstått dess storhet, detta är baserat på egen provningserfarenhet både blind och öppen.

Jag älskar bra Krug och de årgångar du nämner, jag trodde diskussionen gällde grande cuvéen (jag har ingen synpunkt på dess status just nu då jag inte provat så mycket nyligen), prova den mot bollinger, egly-ouriët, ja, vad finns mer på den svenska marknaden just nu? Ruskigt ouppdaterad. Hursomhelst, för de som tvivlar så sätt upp en provning som denna, man lär sig alltid nåt nytt.
 

Helen

Medlem
SV: Orolig över Krug

Jag har en liten dum fråga ang krug.
Kan man se på något sätt vilket år skumpan är gjort? (alltså när det kommer till grand cuveen) jag har en grand cuvee brut och det enda jag vet är att den har legat i vinkällaren i minst 6 år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Orolig över Krug

1CRU skrev:
Jag har en liten dum fråga ang krug.
Kan man se på något sätt vilket år skumpan är gjort? (alltså när det kommer till grand cuveen) jag har en grand cuvee brut och det enda jag vet är att den har legat i vinkällaren i minst 6 år.
Kan och kan.. lite äldre flaskor är märkta på strumpan nyare flaskor är graverade i flaskan (längst ned) hur man tyder detta kan jag dock inte ;D
 

Helen

Medlem
SV: Orolig över Krug

det står följande på strumpan L501 2965. Kaske någon här kan koden?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Orolig över Krug

1CRU skrev:
det står följande på strumpan L501 2965. Kaske någon här kan koden?
Inte jag! Faxa den till Krug dom hjälper säkert till ;)
 

Krug88

Medlem
SV: Orolig över Krug

Andreas L skrev:
Vad gäller Petrus så har det gjorts ett antal legendariska årgångar som är fantastiska, långt innan nivån i Bordeaux och i synnerhet högra stranden var i närheten av det den blivit under 80 och 90 talen, det finns många viner som blir eftersökta objekt pga gamla meriter, jag säger inte att vinet är dåligt men jag har aldrig förstått dess storhet, detta är baserat på egen provningserfarenhet både blind och öppen.
Så verkade det inte när du stod på Grappe med tårar i ögonen när Wahlman just hällt upp ett stort glas Petrus 90 var åt dig och mig.
Du fick inte ur dig mer än"det är som en våt dröm, det är som en våt dröm" på en timme efter det...
 
SV: Orolig över Krug

Andreas L skrev:
Jag har bara ett vettigt råd att komma med - prova blint, det är så lätt att bli färgad av etiketten, jag provar tusentals stora viner blint varje år och ibland lever de stora upp till ryktet, ibland är de patetiskt dåliga.

Det är skrattretande att se hur ledande experter gång på gång provar t ex Bordeaux och toppvinerna är naturligtvis petrus, latour, cheval blanc, mouton, ausone, margaux, lafite etc. Jag är med på att vissa av dem ibland är med i toppskiktet, men långt ifrån alltid.
Jag har blivit kallad amatör av ett fåtal personer då jag har publicerat mina provningsnoteringar från diverse blindprovningar med GJE "hur i helvete kan en côtes de castillon för 300 spänn vara bättre än petrus, amatör!" Enkelt petrus är en myt, då och då kan vinet vara gott, men betalar man pengarna är man snuskigt rik eller snuskigt dum.

Sätt upp Krug i en blind flight med några pinotdrivna / kraftfulla champagner och kolla hur den står sig och lyssna inte på rykten.

Jag förstår din poäng, men saken är att jag haft väldigt svårt att hitta de "pinotdrivna / kraftfulla" champagnerna som skulle kunna vara alternativ till Krug GC, åtminstone i lite lägre prisklasser! (Har diskuterats i en annan tråd.)

Du nämner Egly-Ouriet och Bollinger i ett annat svar och jag håller med i båda fallen att det är "samma inriktning", men mycket fler Krug-alternativ än just de du nämner har jag faktiskt inte hittat?! Varken de Bollinger eller Egly jag provat ligger dock i närheten av den Krug GC jag provat; jag vågar påstå att jag även som amatör skulle känna den skillnaden även vid blindtest.

Skulle vara intressant om någon har fler bra alternativ? (Vilmart CdC har också nämnts tror jag; har inte hunnit testa den.) Egly:n har för övigt gått upp i pris hos "min" leverantör i Tyskland och på SB ligger den på modiga 699 kronor för årgångsvarianten, men jag ska beställa några flaskor NV från Tyskland och prova.

Så, gärna fler alternativ tack, från er som gillar "mäktiga" champagner! :)
 
Toppen