Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Orolig över Krug

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Orolig över Krug

maxistockholm2 skrev:
Jag förstår din poäng, men saken är att jag haft väldigt svårt att hitta de "pinotdrivna / kraftfulla" champagnerna som skulle kunna vara alternativ till Krug GC, åtminstone i lite lägre prisklasser! (Har diskuterats i en annan tråd.)

Du nämner Egly-Ouriet och Bollinger i ett annat svar och jag håller med i båda fallen att det är "samma inriktning", men mycket fler Krug-alternativ än just de du nämner har jag faktiskt inte hittat?! Varken de Bollinger eller Egly jag provat ligger dock i närheten av den Krug GC jag provat; jag vågar påstå att jag även som amatör skulle känna den skillnaden även vid blindtest.

Skulle vara intressant om någon har fler bra alternativ? (Vilmart CdC har också nämnts tror jag; har inte hunnit testa den.) Egly:n har för övigt gått upp i pris hos "min" leverantör i Tyskland och på SB ligger den på modiga 699 kronor för årgångsvarianten, men jag ska beställa några flaskor NV från Tyskland och prova.

Så, gärna fler alternativ tack, från er som gillar "mäktiga" champagner! :)
Av det jag provat finns inget som "liknar Krug". Krug är Krug. Känns som det skulle vara svårt att missa en Krug GC mot Egly i blindprovning!! GC med 10 år+ i källaren kan vara magiska ofta på samma nivå som en bra årgång och mera komplexa
 

Andreas L

Medlem
SV: Orolig över Krug

Krug88 skrev:
Så verkade det inte när du stod på Grappe med tårar i ögonen när Wahlman just hällt upp ett stort glas Petrus 90 var åt dig och mig.
Du fick inte ur dig mer än"det är som en våt dröm, det är som en våt dröm" på en timme efter det...

Du har rätt, det är ett monumentalt vin och den bästa petrus jag någonsin smakat...
 

Helen

Medlem
SV: Orolig över Krug

1CRU skrev:
Jag har en liten dum fråga ang krug.
Kan man se på något sätt vilket år skumpan är gjort? (alltså när det kommer till grand cuveen) jag har en grand cuvee brut och det enda jag vet är att den har legat i vinkällaren i minst 6 år.

Snart kommer jag ha löst frågan på årgången, jag ska nämligen öppna upp den idag och dricka den till en liten hummerstjärt med mycket smörstekt bröd. Gud vad jag längtar tills klockan blir 18:30. mummmmms
 

Helen

Medlem
SV: Orolig över Krug

Nu ska ni få ett tips som jag hittade på internet. Hur kan man få reda på vilket år en Krug NV är gjort?
Jo, champagner från tidigt 90tal är stämplade på etikettens baksida, vilket betyder att du kan bara se stämpeln när du har druckit ur flaskan.
Min krug som jag drack i onsdags var ju lätt madreserad och skulle ha druckits för länge sedan. När jag nu läste på etiketten var den stämplad med
92-10-25.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Orolig över Krug

För att backa tillbaka lite i tråden så diskuterades sockermängden. SS anger att GC innehåller 10 g/liter. Som referens innehåller Mög&Skändan NV 13 medan 2003 by Bollinger håller 8. Gör man lite snabba nedslag på diverse champagner så tycks dosagen ligga på cirkus 11-12 g i snitt. Jag ringde Dallmayr för att kolla vad de har och vad damen angav var 17 (!). Jag ska dubbelkolla det värdet för flaskan är märkt brut och det skulle ju indikera maximalt 15 g/liter.
 
SV: Orolig över Krug

magnum skrev:
Inte jag! Faxa den till Krug dom hjälper säkert till ;)

Det var nog helt rätt att du la till en "blink-smiley" här. Jag har mailat Krug två gånger, en gång gällande degorgerings-frågan och en gång angående en annan fråga. Inget svar någon av gångerna. Tur att de gör bra vin, för kundservicen verkar helt kass.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Orolig över Krug

maxistockholm2 skrev:
Tur att de gör bra vin, för kundservicen verkar helt kass.

Det är den, som i fallet med många andra franska producenter. Man får ringa till dem, för detta med internet vet de inte vad det är. Krug är långtifrån ensamma...
 

Arvid

Medlem
SV: Orolig över Krug

Mysonoxen skrev:
Det är den, som i fallet med många andra franska producenter. Man får ringa till dem, för detta med internet vet de inte vad det är. Krug är långtifrån ensamma...

Ptja, nog för att det kan ta lite tid, men Krug svarar minsann väldigt bra på e-post, signerat mr Remy Krug till och med.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Orolig över Krug

Arvid skrev:
Ptja, nog för att det kan ta lite tid, men Krug svarar minsann väldigt bra på e-post, signerat mr Remy Krug till och med.

Det kanske har underlättats på sistone.

Vet att de i a f under 80-90-talet inte tog emot besökare såvida det inte var höjdare i vinvärlden. Ett tag var det väl så gott som bara de, Petrus och DRC som inte gjorde det.
 

Elvis

Medlem
SV: Orolig över Krug

Tack för länken till en mycket intressant artikel!

Håller ni med om påståendet i början av artikeln att Krug är en av de tre bästa champagnehusen tillsammans med Salon och Bollinger? Att Krug och Salon ingår i topp-tre känns självklart, men Bollinger? Om man bara tittar på husens prestigechampagner så känns Roederer och Moët som hetare kandidater att ingå i topp tre. Men om "hög lägstanivå" är viktigare så försvinner ju Moët snabbt från diskussionen. :)

Missförstå mig inte nu, jag älskar Bollinger men för mig är Bollinger på ungefär samma nivå som Pol Roger och några andra, dock snäppet under Krug och Salon.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Orolig över Krug

Min herre glömmer en vinare vid namn VVF. Detta vin i jämförelse med DP är som Mike Tyson på steroider mot 95-åriga Agda i respirator. GA och RD får jämföras mot M&C Vintage och visst, Bollybulken är betydligt dyrare men också betydligt bättre. Så jag vill nog påstå att Bollinger har innehåll i portföjen för att vara med i den yttersta eliten.

Det skulle vara ytterst intressant (läs jävligt gott) att ställa VVF 88 mot CdM 88 bara för att en gång för alla reda ut vad som verkligen är den bästa skumpan från 88...
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Orolig över Krug

Jag undrar om den gode Parker är så mycket av en champagnedrickare...

Taget från Farr angående CdM 88
Score: 88 Robert Parker, Wine Advocate (137), October 2001
Score: 99 Bruce Sanderson, Wine Spectator (Nov 2001)
 
SV: Orolig över Krug

Håller med dig, Elvis. Krug och Salon bör ingå i topp tre, men Bollinger ligger som du säger något under, i ungefär nivå med Pol Roger (även där håller jag med dig). Jag föredrar nog rentav Winston Churchill en aning framför R.D. och Grande Année. Däremot skulle jag inte lägge Moët som kandidat för topp tre. Dom Pérignon är i mitt tycke inte en champagne i den nivån att det lyfter huset så mycket, och då gillar jag nog R.D. mer. Jag har dock inte druckit VVF, och det kan ju vara den som lyfter Bollinger till topp 3.
 

Elvis

Medlem
SV: Orolig över Krug

Det kanske är så att Krug och Salon tillhör topp-två, och alla andra är en bit efter!

anders, jag erkänner att jag glömde VVF, men även om den lär vara fantastisk, så känns det inte rätt att jämföra DP mot en sådan "obskyr" champagne med ytterst liten produktion. Då känns GA/RD som en mer relevant jämförelse mot DP.

Darth Angelus, jag föredrar också Winston Churchill framför GA - tyvärr har jag inte provat RD ännu.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Orolig över Krug

Tycker nog att GA och RD är mer matviner medan WC går alldeles utmärkt att fyllna till på som den står och går. Alla tre är bra (även om Bolly, de snikna sorkarna, borde låtit bli att göra GA både 92 och 97) så här är det mer sinnesstämning och tillfälle som avgör vad som man vill konsumera.

Vad gäller GA/RD vs DP så är det lite som ovan, men jag gillar inte den väldigt höga och obalanserade syra jag hittar i DP, detta drar ner poängen ordentligt. Med tanke på att man ändå ska slanta upp 300 surt förvärvade och stenhårt beskattade pix extra för DP så vill jag ha något bättre för pengarna. Som jag redan tidigare skrivit så finner jag M&C Vintage 2000 betydligt bättre och med tanke på att man får nästan tre flaskor för samma pris som en DP så är det ingen tvekan om var mina pengar ligger.
 

Krug88

Medlem
SV: Orolig över Krug

Elvis skrev:
Tack för länken till en mycket intressant artikel!

Håller ni med om påståendet i början av artikeln att Krug är en av de tre bästa champagnehusen tillsammans med Salon och Bollinger? Att Krug och Salon ingår i topp-tre känns självklart, men Bollinger? Om man bara tittar på husens prestigechampagner så känns Roederer och Moët som hetare kandidater att ingå i topp tre. Men om "hög lägstanivå" är viktigare så försvinner ju Moët snabbt från diskussionen. :)

Missförstå mig inte nu, jag älskar Bollinger men för mig är Bollinger på ungefär samma nivå som Pol Roger och några andra, dock snäppet under Krug och Salon.
Jag tycker också att det är 2 stycken som står ut, men Krug och Bollinger...
Clos de Mesnil och VVF är nästan omöjliga att matcha!
Har provat ett antal årgångar av båda och större champagner finns inte i min mening!
 

CH

Medlem
En väldigt gammal tråd men efter att provat några GC under slutet av året så tycker jag inte alls de har varit så bra som jag en gång minns. Det har varit flaskor med den beige etiketten utan id kod (andra från vänster på bilden, bild tagen av @vintomas blogg på vår Krug provning) och de har upplevts som stängda och utan den typiska Krug-aromen. Skulle nästa gå så långt som att säga att de var riktigt tråkiga. Har öppnat sig lite med mycket luft men inte i närheten av så som jag minns de flaskorna man provade för ~5 år sedan. Då var de unga och fantastiska men med en stor potentiall som jag trode skulle komma fram med några år i källare.

Är det bara jag som haft otur med mina flaskor eller är det någon annan som upplevt samma sak?
Har provat en del annan Krug under samma period och ofta prallalet och de har varit precis så goda som jag en minns.

krug-grande-cuvc3a9e-5-different.jpg


http://vintomas.wordpress.com/2012/11/03/hur-man-kanner-igen-aldern-pa-en-krug-grande-cuvee/
 

Jos

Medlem
Jag har, vilket jag iofs kanske sagt förr, aldrig blivit imponerad av Krug GC om man väger in priset. Har gett vinet många chanser. Ok... man ska aldrig säga aldrig, har varit riktigt jäkla bra nån eller ett par ggr men generellt sett har det inte imponerat.

Krug Vintage däremot har alltid imponerat och varit fantastiskt bra, - varenda gång!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har, vilket jag iofs kanske sagt förr, aldrig blivit imponerad av Krug GC om man väger in priset. Har gett vinet många chanser. Ok... man ska aldrig säga aldrig, har varit riktigt jäkla bra nån eller ett par ggr men generellt sett har det inte imponerat.

Krug Vintage däremot har alltid imponerat och varit fantastiskt bra, - varenda gång!
Så du menar att CH har kommit till insikt nu!;)
 
Toppen