Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

OT: Fact or Fiction om champagne

chamkat

Medlem
Har vart runt på massa champagneprovningar där man hör en hel del skrönor och spännande historier. Även i böcker förekommer en hel del intressant information. Det som framförallt fångar en är de otaliga citat och historier som finns. Tänker att det skulle vara roligt att reda ut vad som är fakta och vad som är historier. Jag drar av några som ligger top-of-mind för mig och lägg gärna till fler om ni har. Men framförallt, sant eller falskt?

Dom Perignon efter att i otaliga år ha försökt få bort bubblorna ur champagnen, smakar den och säger:"Come quickly, I'm tasting the stars"

Pupitren och remuage-tekniken togs först i bruk av VC på initiativ av änkan själv som kom på hur man fick vinet klart, innan dess var all champagne grumlig.

Winston Churchill hade en kärleksaffär med dåvarande änkan i Pol Roger-huset. Cuvée Winston Churchill gjordes för att hedra denna kärleksaffär.

"Hålet" i botten på flaskan kom först till för att få bättre hållbarhet i flaskan (så att den inte skulle sprängas av trycket), idag finns den bara kvar för att man stackar flaskorna så under den automatiserade remuagen.

Den enda champagne som gjordes Brut för typ 100 år sedan gick på export och hade märkningen, "Made for Export". Detta för att stackars fransmännen inte skulle råka få tag på en torr skumpa, då allt de drack hade högra dosage på den tiden.

Det fastslogs att Winston Churchill drack en flaska champagne om dagen efter att han åkt till en koloni i Afrika för att mäkla fred. Reportern frågade honom "Hur lång tid tror du det att mäkla fred?" Varpå han svarar "30 dagar". Hur kan du vara så säker undrar journalisten som anser att konflikten är svårlöst - "Jag har bara 30 flaskor champagne med mig".
Och om denna är sann, var det mag eller halvmag? =]

En start iaf.

Mod: Som topicen säger är detta lite OT så kanske platsar bättre i en annan avdelning...

/Chamkat
 

Elvis

Medlem
SV: OT: Fact or Fiction om champagne

Winston Churchill lär ha druckit en pint champagne om dagen, engelsman som han var.
 

Viator72

Medlem
SV: OT: Fact or Fiction om champagne

Han drack väl champagne till frukost va? Men det är viktigt att poängtera att Churchill ansåg det ovärdigt att bli full, och att man skulle sprida ut sitt intag och alltid inta alkoholen i samband med måltider. Kanske det i kombination med champagnen som gjorde att han var frisk så länge! :)
 
Toppen