Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Paprika i cabernetfamiljens viner

vininfo.nu

Medlem
Paprika är lite vedertaget en av cabernetfamiljens huvudkaraktärer och dessutom unik för dessa då den nästintill inte förekommer i andra druvsorter. Universitetet i Bordeaux har visat att den är signifikant i 70% av viner gjorda på Cabernet sauvignon, 52% i Cabernet franc och 13% i Merlot. Dessutom är det samma kemiska substans bakom karaktären som i just paprika.

Ändå så undviker Systembolaget nästintill konstant karaktärsbeskrivningen paprika. Just nu så är det tre viner som listas när man fritextsöker, mot 43 viner om man gör motsvarande sökning på norska Vinmonopolet.

Varför?
Är detta ett uttryck för att paprika har en negativ klang?
Vad tror ni?
Använder ni paprika som beskrivande karaktär?
 

kayaker

Cyklist
SV: Paprika i cabernetfamiljens viner

vininfo.nu skrev:
Varför?
Är detta ett uttryck för att paprika har en negativ klang?
Vad tror ni?
Använder ni paprika som beskrivande karaktär?
Jag censurerar ingen karaktär i något vin. Om jag hittar det så hittar jag det.
Syltbolaget har jag inget större förtroende för. Däremot så diskuterar jag gärna med vissa SB-anställda om olika viner.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Paprika i cabernetfamiljens viner

Du menar grön paprika antar jag? Hittar bara en träff på paprika bland mina beskrivningar på min blogg. Det blir nog oftare "gröna aromer", "[torkade] örter" (som jag erkänner inte är så specifikt, kan ju avse Ch9dP, eller toner som ligger nära kryddior) eller kanske "gräs" för min del. Jag har däremot inget emot beskrivningen i sig, men för mig skulle den alltid dyka ihop med en färg (grön eller röd).
 

Gurto

Medlem
SV: Paprika i cabernetfamiljens viner

Grön paprika har jag känt/använt mig av. Senast bara för några dagar sen i ett Cotes du Rhône (grenache+syrah). Gräver jag i dofter för mitt eget höga nöjes skull censurerar jag mig aldrig. Däremot känner man ofta i jobbet (restaurang) att man får anpassa hur man beskriver ett vin. Är någon inte så insatt i viner och inte heller verkar så öppen/nyfiken undviker man gärna de mer "udda" beskrivningarna (PNs lite ruttna/skitiga karaktär, blod, kött, läder etc) och fokuserar på frukten, krydda, fyllighet, syra etc. Kanske bara skulle sagt gräsigt/färska örter till en sådan gäst.
 

Dovberg

Medlem
SV: Paprika i cabernetfamiljens viner

Dem gångerna jag har känt paprika har det främst varit röd paprika. Har upplevt många viner med den karaktären, mest från sydafrikanska viner som ju ofta innehåller CS. Att systembolaget inte har med det i sina smakbeskrivningar förvånar mig inte. Deras beskrivningar skiljer sig totalt från mina egna upplevelser och andras som jag har pratat med. Jag förstår inte alls deras smakbeskrivningar utan struntar i att läsa dem alla gånger. Synd är det att det är så många som stirrar blint på dem. Lite "Men det står ju att det har inslag av tjära! Fy så äckligt, det vill jag inte ha".
 

Henrik J

Medlem
SV: Paprika i cabernetfamiljens viner

Tycker oftast att det finns några rejält paprikaosande viner på den årliga primörprovningen av Bordeaux. Jag upplever inte detta som något negativt. Jag upplever att det ofta hänger ihop med en rätt uttalad grön karaktär och detta kan jag ofta uppskatta. Om jag inte minns fel så är Ch. d'Armailhac ett vin som jag ofta upplever som rätt grönt med tydliga paprikatoner och jag brukar verkligen älska doften av detta vin (tyvärr brukar det dock vara lite tunt i kroppen).
 

anders

Medlem
SV: Paprika i cabernetfamiljens viner

Nu brukar just paprika många gånger kunna indikera ett vin där druvorna inte har varit helt mogna så det kan vara förståeligt att man inte gärna använder detta adjektiv.
 
Toppen