Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Paris i mars

Adamanko

Medlem
Hej alla

Aldrig varit i Paris och tar alla tips. Men framför allt:
Vinbutiker i Paris
Vinrestauranger
Schyssta hotell
Allt annat
Ska dit i mars.
 

CalleNylle

Medlem
Bra butiker: Lavinia, legrand filles et fils, L'Etiquette som ligger på Ile-saint louis (ön bredvid notre dame).
Bar/restaurang: clown bar, saturne
Andra coola butiker/ställen: buly 1803 (perfekt att köpa hem presenter från), serge lutens i palais royal (parfymör), deyrolle (en udda taxidermy shop som kan ge både en bitter eftersmak och en wowkänsla efter man lämnat butiken). Naturhistoriska museet.


För övrigt första gången jag postar på forumet. Man måste ju bidra lite :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Le Quinze Vins, 8 Rue Danielle Casanova. Köpte två flaskor där i oktober. Mkt bra priser på vin i högre kvalitet. CdP’n jag köpte var halva priset gentemot CT. Går att dricka på plats också :p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Bra butiker: Lavinia, legrand filles et fils, L'Etiquette som ligger på Ile-saint louis (ön bredvid notre dame).
Bar/restaurang: clown bar, saturne
Andra coola butiker/ställen: buly 1803 (perfekt att köpa hem presenter från), serge lutens i palais royal (parfymör), deyrolle (en udda taxidermy shop som kan ge både en bitter eftersmak och en wowkänsla efter man lämnat butiken). Naturhistoriska museet.


För övrigt första gången jag postar på forumet. Man måste ju bidra lite :)
Välkommen! :)
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Bor i nionde på Lodge du Centre Hotell, om någon känner till nåt i närheten.
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Tillbaka från Paris. Och vilken pampig stad. Här sparar man inte på förgyllning eller dekorationer på hus och statyer! Kan tänka mig att sändebud från förr måste imponerats och sett fransmännen som skapelsens krona. Mycket mindre trafik än jämförbara städer i Europa och - mycket renare luft!

Och vilket fantastiskt utbud av konst. Jag måste säga att jag var helt bergtagen. Rodin, Monet, Matisse, Renoir, Cezanne, Picasso och min nya favorit Chaim Soutine.
upload_2019-3-31_8-25-35.png

Det här är dock Rodins fantastiska "Borgarna i Calais"

Sen dracks det förstås en del vin och åts en del mat. Bl a åt jag för första gången kalvmage - inte oävet men kanske jag inte längtar efter nästa gång. Första dagen gick vi till "Le vin au vert" - ett fantastiskt ställe där vi först tog vars ett glas. Jag en läcker Gamay från Beaujolais som smakade mer. Sedan kände vi för att fira och tog vi in en flaska Pinot Meunier från Cristophe Mignon. Priset var €33 men en korkavgift på €8 tillkom. Men för en svensk så känns det ju ganska ok att betala €41 för en flaska bra skumpa på krogen. Och skumpan var bra. Kanske tom riktigt bra. Det här stället på Rue Dunkerque rekommenderas varmt. Deras blandade ost och charkbricka till var to die for!

Andra gången vi var här tog vi in en syrah från Sylvain Bock. Första glaset var fantastiskt med en härlig fruktighet men koncentrationen var kanske lite för hög för mig samtidigt som det saknade komplexitet. Det fick bara godkänt.
upload_2019-3-31_8-56-47.png

Till en picknick så drack vi ett fantastiskt vin. En passetoutgrains som kanske inte matchade min kycklingmacka med senapsmajonäs helt hundra men sen när mackan var slut var helt underbart bärigt och lättklunkat. Hade vi åkt bil eller tåg så hade jag lätt köpt en låda - eller två. För 100 spänn var det fantastiskt prisvärt.
upload_2019-3-31_8-41-54.png

En del nitar gick vi också på. Och en del andra viner förtjänades att nämna men vi glömde bort att ta både bild eller uppgifter på dom. Ett sista ställe vill jag dock varmt rekommendera ,"Chai Parisien" på rue de rochechouart inte långt från Le vin au vert. Dom hade ett härligt utbud på glas samt en chokladkaka som var helt magisk! Som att segla på moln av choklad. En 9 år gammal bordeaux på glas var en trevlig bekantskap här.

Och på flygplatsen Orly kan jag tipsa om att där fortfarande finns Cristal-08 för ungefär €190 för den som är lagd åt det hållet.

Själv köpte jag hem en Solera från Roger Pouillon och en Amiral de Beychevielle-15. En yogamatta användes som packmaterial och båda kom hem helskinnade. Och till sist vill jag bara påpeka att vi inte märkte något av den bufflighet som parisarna ibland sammankopplas med. Vi mötte härliga människor i en oerhört pampig stad som var förvånansvärt kompakt och där framkomligheten till fot var över medel. Jag kommer att återvända.
 
Last edited:

MHilv

Medlem
Tack för rapport! Åker dit om 10 dagar men jag får hålla mig borta från vinbarer och fine dining då hela familjen med respektive ska med.

Två fraser som jag pluggat in är:
Notre fille est une allergie au lait.
Une bouteille de campagne de cultivateur merci.

Någon franskkunnig får gärna rätta mig, min kunskap sträcker sig till google translate :D
 

Fredrik L

Medlem
Bumpar tråden iom att jag drar till Paris om knappt två veckor. Någon som har tips på bra vinbarer? Åker dit utan sällskap, så tänker mig inte ställen där man måste sätta sig ner till en fullständig måltid, utan någonstans där man kan slinka in på ett glas med lite tilltugg.

Kommer för övrigt att bo nära Republique.
 
Toppen