Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Penfolds @ Studio Frantzén.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Fick en inbjudan på mailen om att komma och prova lite mysviner tillsammans med Peter Gago, chefsvinmakaren för Penfolds, under premissen att det var Penfolds 170 års jubileum (och att det är dags att släppa 2009 Grange såklart). Som jag har förstått det så har det varit en intensiv vecka för gänget från Treasury, de har haft massor med events – både för privata samlare och restaurangfolk – och fokuset är väldigt mycket på vin och gastronomi.

Platsen var Studio Frantzén i Gamla Stan, någonting som brukar borga för helt ok käk. :)

Vi körde genom följande viner:
2013 Penfolds Bin 311 Tumbarumba Chardonnay 279kr 76850
2011 Penfolds Yattarna Chardonnay 949 kr 76979
2011 Penfolds Bin 389 Cabernet Shiraz 419kr 95118
1998 Penfolds St Henri Shiraz
2010 Penfolds St Henri Shiraz 599 kr 95619
1998 Penfolds RWT Barossa Valley Shiraz
2011 Penfolds RWT Barossa Valley Shiraz 899 kr 76976
2009 Penfolds Grange Shiraz 4299 kr 95618

Vi, eller i vilket fall inte jag, förde inte några direkt anteckningar. Det var mer en sittande middag och många intressanta diskussioner. Peter Gago är ett extremt kompetent, både som vinmakare och marknadsförare, och Nicke Toumela är också han ett proffs ut i fingerspetsarna.
Det var många närvarande från Treasury och det var väldig intressant att prata med dem. Speciellt intressant är det att prata med de i högre position som kommit hit från andra länder och få deras syn på monopolmarknader och de – ganska unika – problem som marknaden skapar. Speciellt om du arbetar med produkter där vinmakarna inte är villiga att kompromissa och skapa standardiserade boxviner. De skulle kunna göra det, såklart, men Penfolds som varumärke kan inte acceptera det – du kan inte ha en storsäljande generisk bib och sen sätta samma namn på Grange.
Nåväl. Vi ska inte gå in på det.

För mig var kvällens viner utan tvekan Yatarana Chardonnay 2011, St Henri 1998 och RWT 1998.

Yattarana Chard 2011 var tokigt torr, bra struktur, massor med koncentration och längd. En riktigt, riktigt vass Chardonnay. Ett vin som står sig mot många viner från Bourgogne, ävenviner från topplägen utan tvekan. Liten produktion och en hög prislapp dock. Men ett riktigt härligt vin. Och definitivt ett vin jag skulle vilja prova om 20 år.

De flesta har provat Grange vid ett eller annat tillfälle. Men väldigt få av oss har provat St Henri. Vilket är synd. Vilket är jävligt synd. Där Grange görs med ny ek görs St Henri med gammal eg, på stora fûdres. Alltså. Vad vi har här är ett vin som görs som en pre 1982 Bordeaux, eller som jag gillar att kalla det, the good ol' days.

St Henri 1998 är ett perfekt vin att dricka. Otroligt komplext, fortfarande ungdomligt men utvecklat. Så jävla utvecklat. Och självklart slutsålt. 2011 finns att köpa nu och hade jag pengarna på kontot skulle jag gå och beställa 6 stycken. En att prova nu, en om fem år och restan med en början om 10 år och framåt. Ett fantastiskt vin med enorm potential och det är gott. På riktigt och kostar under 600 spänn (om än dock med ett hårs marginal).

Grange måste nämnas. Grange är verkligen ett av världens stora viner. Det har också en stor prislapp. 09 har för mig exakt den näsa som en riktig bra Grange ska ha när den är ung. Massor med violer. Inte blåbär som alla pratar om. Violer. Och massor av dem. Syran är enorm, vinet är utöver det nästan omöjligt att bedöma. Men om 30 år kommer tårarna att rinna. Vilket vin det kommer att bli.

En annan av favoriterna från kvällen var RWT 98. Ett vin som verkligen överraskade med att ha exakt samma näsa nu som när jag först provade det när det släpptes. Exakt på tonen. Här har vi massor med blåbar, rostad ek och hela konkarongen. Men den har åldrats med värdighet. Drickfönstret på denna är inte lika långt som på St Henri. Men det går utan tvekan att lägga undan även RWT ett bra tag. Gott med mogna australiensare!

Fick även lite blandat käk till vinerna. Vi började med en anklevermacaron, sen en bit torsk, därefter en sjukt god råbff, sen en hög med kött och tryffel för att avsluta med lite extremt vällagrad och tempererad Comté och en bit brioche.

En mycket mycket bra kväll!

Penfolds 11-liten.jpg
Penfolds 8-liten.jpg
Penfolds 9-liten.jpg
Penfolds 10-liten.jpg
penfolds 1-liten.jpg
penfolds 2 brioche-liten.jpg
penfolds 3 torsk-liten.jpg
penfolds 4-liten.jpg
penfolds 5 peter-liten.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har för övrigt varit lite sugen på att plocka upp St Henri -10 från SB. Blev nog övertygad att det är en god idé precis nu. :)
 

ChristianB

DipWSET
Det ser ut som en fantastisk kväll! Jag läste helt nyligen om Penfolds och deras 170 års-jubileum så jag får sälla mig till Matlen i avundsjuke-båset. :p

Kommer det bli rusning efter St Henri nu tro? Jag känner väl att plånboken är lite tunn för tillfället så jag tror jag får avstå, men om det blir någon flaska kvar efter ert plundrande så kanske jag kan beställa en senare i sommar! ;)
 

kayaker

Cyklist
Kommer det bli rusning efter St Henri nu tro? Jag känner väl att plånboken är lite tunn för tillfället så jag tror jag får avstå, men om det blir någon flaska kvar efter ert plundrande så kanske jag kan beställa en senare i sommar! ;)
Du får nog vänta på 2011:an. Då det bara är några ynka ströflaskor av 2010:an kvar i saldot så misstänker jag att det verkliga antalet kan vara 0...
 

ChristianB

DipWSET
Du får nog vänta på 2011:an. Då det bara är några ynka ströflaskor av 2010:an kvar i saldot så misstänker jag att det verkliga antalet kan vara 0...
Då kanske jag hinner förbättra ekonomin så pass att det blir fler flaskor än bara en. ;)
 

gece

Man vänjer sig.
Tror för övrigt att det hänt något med bolagets inventariesystem på sistone. Saldot på nätet hade uppdaterats ca 10 minuter efter genomfört inköp, något jag tycker mig sett vid andra tillfällen.
 

gbgpatrik

Medlem
Köpte tre St. Henri vid släpptillfället innan jag läst denna tråd. Kollade i söndags och då fanns det 3 kvar att beställa. Tog alla tre och fick två. Nu har jag fem så det finns risk att jag tar med en tidigt @Matlen på nån BYOB inom hyfsat nära framtid :) gissa på och du har en chans till att briljera som du gjorde med Felton Roaden ;-)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Köpte tre St. Henri vid släpptillfället innan jag läst denna tråd. Kollade i söndags och då fanns det 3 kvar att beställa. Tog alla tre och fick två. Nu har jag fem så det finns risk att jag tar med en tidigt @Matlen på nån BYOB inom hyfsat nära framtid :) gissa på och du har en chans till att briljera som du gjorde med Felton Roaden ;-)
Jag tog din Priorat sist också dessutom, typ det enda jag tog dessutom, förutom mina egna. :D
 

kayaker

Cyklist
Köpte tre St. Henri vid släpptillfället innan jag läst denna tråd. Kollade i söndags och då fanns det 3 kvar att beställa. Tog alla tre och fick två.
Såvitt jag vet så var det jag som decimerade antalet till 3. FW-folket lägger rabarber på alla St Henri... ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Såvitt jag vet så var det jag som decimerade antalet till 3. FW-folket lägger rabarber på alla St Henri... ;)
Är det något som jag lärt mig här på forumet så gäller det att slänga sig på boka knappen fortare än vad SB kan säga lådvin när något intressant vin diskuteras flitigt...
-If you snooze you loose :)
 
Toppen