Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Per Morberg

Mysonoxen

Medlem
Ja just det. Ikväll är det Per Morberg och "Vad blir det för mat" på TV.

Det har blivit mitt svenska favoritprogram vad gäller mat (jag kom in rätt sent i serien, i slutet av säsong 1) och jag brukar sitta och garva så tårarna rinner åt hans stil och små clownerier i köket.

Bara en sån grej att häva i mjöl till en paj med nävarna, sedan gå direkt till ett redan nersölat sockertråg med samma näve och gräva för att sedan använda samma otvättade labb till blåbär + att slänga grönsaker i grytan med är ju obetalbart. Det är blod, svett och tårar i matlagningen (och i maten också kan man ana). Korka upp en vinare, halsa och sedan hälla ner i grytan...

Jag och frugan har väldigt roligt åt hans program, medan min moster som själv arbetat som kock säger att "jag spyr i sicksack när jag ser det där jävla programmet, fy fan vad äcklig han är".

Jag har märkt att de flesta som ogillar honom av någon anledning är kvinnor. De flesta killar jag känner tycker han är festlig.

Själv tycker jag han är en frisk fläkt i de annars så tråkiga och stereotypa svenska matlagningsprogrammen, och han är numera uppe där med Ramsay, Rick Stein och några till som min absoluta TV-kockfavorit.

Vad tycker ni?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Per Morberg

Jag har ju aldrig sett denne gastronaut in action, jag har alltid lyckats att missa honom. Men det verkar som den generella inställningen är att man ska ogilla honom, och då måste han ju per default vara bra.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Per Morberg

Har ni tid kan ni ju slå på dumburken på TV4 plus om sisådär en timme och 20 min. för kl. 21 är det Morberg in action :)

Fast vete fanken om han är nån Floyd, jag tror han dricker för lite för att nå upp till Floyds 5-6 vinpavor om dagen, men man vet ju inte vad som sker bakom kulisserna.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Per Morberg

I wish! Sitter fast å arbetsplatsen till tolvsnåret, stor lansering imorgon och håller på med produktinformation... Såååå trist, men det måste göras...
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Per Morberg

Krug skrev:
I wish! Sitter fast å arbetsplatsen till tolvsnåret, stor lansering imorgon och håller på med produktinformation... Såååå trist, men det måste göras...

Fördelen med sånt brukar dock ofta vara att man kan ta sig en liten jäkel eller två för att sedan ta en taxi hem :)
 

Keen

slan
SV: Per Morberg

Lyckades bara fånga sista minutrarna av herr moberg, dock spanade jag lite på floyd innan. Det klassiska avsnittet när han lagar mat i en svensk gruva och, istället för vin, häller upp ett stort glas cognac. Sen dricker han rödvinet direkt ur flaskan. Tror även avsnittet innehåller ett kräftkok där floyd är duktigt på trycket :D Missade dock det idag.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Per Morberg

Keen skrev:
Lyckades bara fånga sista minutrarna av herr moberg, dock spanade jag lite på floyd innan. Det klassiska avsnittet när han lagar mat i en svensk gruva och, istället för vin, häller upp ett stort glas cognac. Sen dricker han rödvinet direkt ur flaskan. Tror även avsnittet innehåller ett kräftkok där floyd är duktigt på trycket :D Missade dock det idag.

Hehe, en klassiker med en dyngrak Floyd som vrålar "sing! sing!!!!!!!!" medan han kokar svenska kräftor på cajunvis (den dåren) och ett gäng likaledes dyngraka svenskar skroderar "Helan går" i bakrunden. Verkligen förnedrande. Han lagar dessutom mat på Kronovalls slott om jag inte minns fel...
 

R.P

Medlem
SV: Per Morberg

Mysonoxen skrev:
Keen skrev:
Lyckades bara fånga sista minutrarna av herr moberg, dock spanade jag lite på floyd innan. Det klassiska avsnittet när han lagar mat i en svensk gruva och, istället för vin, häller upp ett stort glas cognac. Sen dricker han rödvinet direkt ur flaskan. Tror även avsnittet innehåller ett kräftkok där floyd är duktigt på trycket :D Missade dock det idag.

Hehe, en klassiker med en dyngrak Floyd som vrålar "sing! sing!!!!!!!!" medan han kokar svenska kräftor på cajunvis (den dåren) och ett gäng likaledes dyngraka svenskar skroderar "Helan går" i bakrunden. Verkligen förnedrande. Han lagar dessutom mat på Kronovalls slott om jag inte minns fel...

Det där avsnittet är en riktig klassiker, har är så fruktansvärt tankad! Samtidigt hör man fulla svenskar skråla helan går i bakgrunden, obetalbart! Apropå Moberg så såg jag några avsnitt i somras, har är riktigt skön, bästa tvkocken på år och dar!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Per Morberg

R.P skrev:
Mysonoxen skrev:
Keen skrev:
Lyckades bara fånga sista minutrarna av herr moberg, dock spanade jag lite på floyd innan. Det klassiska avsnittet när han lagar mat i en svensk gruva och, istället för vin, häller upp ett stort glas cognac. Sen dricker han rödvinet direkt ur flaskan. Tror även avsnittet innehåller ett kräftkok där floyd är duktigt på trycket :D Missade dock det idag.

Hehe, en klassiker med en dyngrak Floyd som vrålar "sing! sing!!!!!!!!" medan han kokar svenska kräftor på cajunvis (den dåren) och ett gäng likaledes dyngraka svenskar skroderar "Helan går" i bakrunden. Verkligen förnedrande. Han lagar dessutom mat på Kronovalls slott om jag inte minns fel...

Synd det var sista avsnittet för säsongen, men den gode Per är tillbaka i rutan i februari. Efter att ha sett hans program framstår samtliga svenska TV-kockar som tämligen färglösa. Den ende jag kunnat dra på smilbanden åt innan Per var gamle Jan Boris-Möller, vete katten vad han pysslar med idag, det var ett tag sedan han var i rutan.

Vill man ha komik vad gäller vin rekommenderar jag DVD-serien "Oz and James' big wine adventure".

Det där avsnittet är en riktig klassiker, har är så fruktansvärt tankad! Samtidigt hör man fulla svenskar skråla helan går i bakgrunden, obetalbart! Apropå Moberg så såg jag några avsnitt i somras, har är riktigt skön, bästa tvkocken på år och dar!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Per Morberg

...och ikväll kl. 9 är självaste Bengt Frithiofsson gäst hos Morberg. Undra vad de kokat ihop...?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Per Morberg

Mysonoxen skrev:
...och ikväll kl. 9 är självaste Bengt Frithiofsson gäst hos Morberg. Undra vad de kokat ihop...?
Ah... Isterband! Det såg smarrigt ut! Jag gillar Per, tycker han har en skön stil och lagar kul mat på ett kul sätt.
Han är nog den tv-kock jag jag följer med störst intresse.
Ramsay däremot börjar ju bli lite för mycket....
 

Jos

Medlem
SV: Per Morberg

Han är ju så skön.. Klart bästa TV-kocken sen Floyd. Underbart när han "glömmer" bort kameran ibland och bara kör på.. "- Och de här blir ju lena och mjuka som ett par yppiga kvinnobröst.." och sen: " -ehh.. va? Sa jag det högt?? Äsch skitsamma, det klipper ni ju bort sen.."
;D
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Per Morberg

Fan va iskallt det vore om någon här på FW hade kontakt med Per och vi kunde styra upp en helkväll där han lagar käket och vi andra står för dryckjomet. :)
 

CH

Medlem
SV: Per Morberg

Det hade minst sagt varit spännande.

Om inte någon känner han så borde han vara väldigt intresserad om man skyltar med några grymma viner.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Per Morberg

CH skrev:
Det hade minst sagt varit spännande.

Om inte någon känner han så borde han vara väldigt intresserad om man skyltar med några grymma viner.

NÅGON här borde väl känna honom, det kryllar ju av sommelierer och kockar här. :D

Vet att det sägs att han arbetat på Operakällaren, Riche, Diana och Fem Små Hus.

Orkar inte googla och kolla om det stämmer.
 

Helen

Medlem
SV: Per Morberg

Han har gått förbi butiken några gånger (ja och varit inne) jag får väl springa ifatt honom nästa gång har går förbi Nybrogatan ;)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Per Morberg

1CRU skrev:
Han har gått förbi butiken några gånger (ja och varit inne) jag får väl springa ifatt honom nästa gång har går förbi Nybrogatan ;)

Ett lovvärt initiativ.

Lycka till!
 
Toppen