Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pierre Gonon S-J 2020

Trådskapare
Bitter Sediment
Jag fattar inte riktigt grejen med Gonon, drack 2019 senast i slutet av förra året och tyckte den var bra och gav den 91p. Det känns dock som att hypen överträffar vinet, och att det absolut går att hitta bättre viner från norra Rhône till samma peng.
Om du har tips på Rhone som har samma kvalitet och lagringsduglighet för samma peng tar jag tacksamt emot dessa! Obs ej ironi
 

Bar57

Medlem
Om du har tips på Rhone som har samma kvalitet och lagringsduglighet för samma peng tar jag tacksamt emot dessa! Obs ej ironi

Skulle väl säga att just denna frågeställning sätter huvudet på spiken. Om du vill ha ett genuint uttryck av Saint Joseph från granitsluttningarna i originaldelarna av appellationen runt Mauves, Tournon och St Jean de Muzols som inte är märkt av ek (Guigal, Chapoutier vars lieux dits viner kostar lika eller mer än Gonon för övrigt) finns det inte jättemånga alternativ. Traditionellt framställd St Jo kan man räkna på en hand i princip. Besökte Gonon för en månad sen och provade de senaste årgångarna, inklusive 2020 som var mycket lovande.

Tycker Jean Claude Marsanne gör prisvärd och bra St Jo (ligger förövrigt ett stenkast från Gonon), likaså Graillot, Tardieu Laurent (cuvée VV), Coursodon kan vara bra men är lite svajigt samma gäller Stephan Montez (inte speciellt trado). Dard et Ribo gör bra St Jo med lite naturvinsvibbar. Sen finns det en uppsjö producenter som inte gör särskilt intressanta viner och de stora husen saknar ofta personlighet. I norra delen av appellationen tycker jag Xavier Gerard gör ett mycket bra uttryck men typ omöjligt att hitta. Garon gör också bra viner.
 

Håkan

Medlem
Skulle väl säga att just denna frågeställning sätter huvudet på spiken. Om du vill ha ett genuint uttryck av Saint Joseph från granitsluttningarna i originaldelarna av appellationen runt Mauves, Tournon och St Jean de Muzols som inte är märkt av ek (Guigal, Chapoutier vars lieux dits viner kostar lika eller mer än Gonon för övrigt) finns det inte jättemånga alternativ. Traditionellt framställd St Jo kan man räkna på en hand i princip. Besökte Gonon för en månad sen och provade de senaste årgångarna, inklusive 2020 som var mycket lovande.

Tycker Jean Claude Marsanne gör prisvärd och bra St Jo (ligger förövrigt ett stenkast från Gonon), likaså Graillot, Tardieu Laurent (cuvée VV), Coursodon kan vara bra men är lite svajigt samma gäller Stephan Montez (inte speciellt trado). Dard et Ribo gör bra St Jo med lite naturvinsvibbar. Sen finns det en uppsjö producenter som inte gör särskilt intressanta viner och de stora husen saknar ofta personlighet. I norra delen av appellationen tycker jag Xavier Gerard gör ett mycket bra uttryck men typ omöjligt att hitta. Garon gör också bra viner.
Vinunic har Xavier Gerard, dock ingen Saint Joseph listad.
 

The Wall

Medlem
Jag fattar inte riktigt grejen med Gonon, drack 2019 senast i slutet av förra året och tyckte den var bra och gav den 91p. Det känns dock som att hypen överträffar vinet, och att det absolut går att hitta bättre viner från norra Rhône till samma peng.

+1.
Drack 2015 för någon månad sedan och skrev " 2015 Pierre Gonon St. Joseph . Har sett här på forumet att vissa varit lyriska över den producenten men konstigt nog blev ingen av oss speciellt exalterad av vinet trots att det egentligen inte fanns något specifikt att klaga på.". Men man går ju i gång på olika saker :)
Håller helt och hållet med er båda. De gånger som jag druckit Pierre Gonon, visserligen för många år sedan, tyckte jag att det var klart godkänt, men vinet motsvarar inte riktigt de senaste årens hype. Det är lite som med Alain Graillots Crozes-Hermitage som förut (runt 2004 - 2009) kunde vara lite svåråtkomlig emellanåt, men som numera verkar mottas med en gäspning på sin höjd. Å andra sidan upplever jag att utbudet av vettig Crozes på sovjetbolaget tyvärr har krympt de senaste 4-5 åren vilket fått mig att vända blicken västerut, men det känns som något av ett nederlag att behöva importera amerikansk Crozes (tack till @Gradin för inspirationen att leta utanför Europa!).
 

Bson

Medlem
Spontant känns det som att tråden börjar spåra lite :) . Vi pratar om ett vin i klassen runt 600 kr från en trots allt erkänd producent, som får bra omdömen och som säljs ut raskt vilket är själva poängen i trådens start. Självklart finns det annat i den prisklassen som går att beställa från andra håll men det var inte det tråden handlade om. Alla i någon mån hypade vin kan vi alla subjektivt utmana men intressant för min del blir det endast om konkreta förslag på alternativ länkas och då hyggligt nåbara.
 
Trådskapare
Bitter Sediment
Två flarror redo att inte drickas på ett tag!
1654236564084.png
 

Sebran

Medlem
Hämtade också ut mina 2 flaskor igår.

Jag har 2 flaskor Gonon 2018 och tänkte att det kan vara dags att testa en första flaska i sommar eftersom 2018 verkar vara en årgång som drick riktigt bra nu som ung. Pratade med en vän som har några Chave St Joseph 2018 och vi ska försöka ordna en head to head, så kan återkomma med intryck och jämförelse då :)
 
Trådskapare
Bitter Sediment
Hämtade också ut mina 2 flaskor igår.

Jag har 2 flaskor Gonon 2018 och tänkte att det kan vara dags att testa en första flaska i sommar eftersom 2018 verkar vara en årgång som drick riktigt bra nu som ung. Pratade med en vän som har några Chave St Joseph 2018 och vi ska försöka ordna en head to head, så kan återkomma med intryck och jämförelse då :)
Mycket intressant!
Jag drack Gonon 2018 nyligen och håller den klart högre än 2019.
 
Toppen