Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pinsamma misstag vid blindprovning av vin

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Exakt! Hur får man lättast tag i en flaska? Ett grymt kul vin att ha med på BYO-provningar. o_O
I Italien?
Bredvid där jag bor har kedjan Il Calice sin flaggskeppsbutik. Sist jag var in där så hade de minst 3 olika vinmakares tagningar på detta ... ähum ... vin.
Påskorder?
 

Mats

Gone todash....
Jag gillar den för sin unikitet, dock är jag övertygad om att man lär tröttna på smaken. Kul och annorlunda som en katt bland hermeliner. ;)

Speciell smak indeed, gick hela dagen igår och till och från fick smakförnimmelser av den i munnen efter lördagens inte allt för stora glas......
 

Mats

Gone todash....
Måste vara tungt att vara Ruché-producent och få sådana recensioner.:D

Ja men det verkar inte spela någon roll för när man läser det här ser man att vissa members här på forumet (ping @vininfo.nu ) verkar lita mer på @Matlen och hans tycke än på mitt. :vägg: Men det är klart, efter att ha läst den recensionen blir man sugen på att köpa 2011an och testa igen. :nagelbitare: Kanske våran -10a var lagrad för varmt och luftad för länge (?? @StefanAkiko ) och fick dag 2-toner enligt den här recensionen? ( Ping @JC , din blogg?). Även den recensionen gör en sugen att testa om det blir :) eller :död:.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja men det verkar inte spela någon roll för när man läser det här ser man att vissa members här på forumet (ping @vininfo.nu ) verkar lita mer på @Matlen och hans tycke än på mitt. :vägg: Men det är klart, efter att ha läst den recensionen blir man sugen på att köpa 2011an och testa igen. :nagelbitare: Kanske våran -10a var lagrad för varmt och luftad för länge (?? @StefanAkiko ) och fick dag 2-toner enligt den här recensionen? ( Ping @JC , din blogg?). Även den recensionen gör en sugen att testa om det blir :) eller :död:.
Äsch, har öppnat ett flertal flaskor av detta rysliga och två årgångar. Alla har haft dessa torkade pot-purri rosor i överdos (som tack vare @Matlen fick en mer precis definition i: bergamott). Kommer aldrig köpa mer.
Det finns ju så många hektar odlade med ANDRA druvor :cool:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ja men det verkar inte spela någon roll för när man läser det här ser man att vissa members här på forumet (ping @vininfo.nu ) verkar lita mer på @Matlen och hans tycke än på mitt. :vägg: Men det är klart, efter att ha läst den recensionen blir man sugen på att köpa 2011an och testa igen. :nagelbitare: Kanske våran -10a var lagrad för varmt och luftad för länge (?? @StefanAkiko ) och fick dag 2-toner enligt den här recensionen? ( Ping @JC , din blogg?). Även den recensionen gör en sugen att testa om det blir :) eller :död:.
Nu har jag dock mest uttryckt att jag tycker det var intressant och unikt, ett glas räcker nog inte för att hylla i det här fallet. Jag har dock en flaska redo för vidare analyser. OM jag tröttnat efter den flaskan så finns det nog hopp för dig i detta ärende. :)

Ruché är intressant som fenomen om inte annat. ;)
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Äsch, har öppnat ett flertal flaskor av detta rysliga och två årgångar. Alla har haft dessa torkade pot-purri rosor i överdos (som tack vare @Matlen fick en mer precis definition i: bergamott). Kommer aldrig köpa mer.
Det finns ju så många hektar odlade med ANDRA druvor :cool:

I min värld så spelar ruchen på samma strängar som Moscato d'Asti, Brachetto (båda nämnda i min "artikel"), Gewurz och Viognier. "Parfymerade" viner mao. Jag gillar dom alla... Men så äter jag mer än gärna saker smaksatta med ros, viol, bergamot, mm. Ser exempelvis fram emot sommarens lavendelglass...

Är i alla fall en lycklig idiot... :)
 

vininfo.nu

Medlem
På tal om blommiga viner.
Det blir inte mycket godare än så här...
3.JPG
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I min värld så spelar ruchen på samma strängar som Moscato d'Asti, Brachetto (båda nämnda i min "artikel"), Gewurz och Viognier. "Parfymerade" viner mao. Jag gillar dom alla... Men så äter jag mer än gärna saker smaksatta med ros, viol, bergamot, mm. Ser exempelvis fram emot sommarens lavendelglass...

Är i alla fall en lycklig idiot... :)
Den enes gift, den andres död ... eller bröd.
Har sett flera människor nästan gå upp i brygga av att smutta på Ruché.
Det är olikheterna som gör livsresan så spännande :cool:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Den enes gift, den andres död ... eller bröd.
Har sett flera människor nästan gå upp i brygga av att smutta på Ruché.
Det är olikheterna som gör livsresan så spännande :cool:
Japp, vinvärlden har alldeles för stor samsyn generellt. Tänk om matvärlden var lika överens om vad som är gott som vinvärlden.

En värld där alla älskar surströmming hade nog de flesta tyckt vara en konstig värld. Som tur är så är det mest de där i norr som fullt ut uppskattar det. :)
 
Last edited:
Toppen