Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Planen för 2024

Wintermute

Medlem
Tydligen nytt år igen. Efter två pandemiår och två krigsår tycker jag att vi alla förtjänar ett bra, men lite tråkigt år i år.

Vad gäller vin tänker jag mig att följande ska ske:
- Dricka lite mer än 2023 (2023: knappt 50 flaskor)
- Köpa mindre än jag dricker
- Köpa färre än 10 flaskor champagne

Vad är era planer?

LarsW

Medlem
1: Vintage huschampagne från 2012-2016. 50/50 halvmagnum/magnum. Dags att börja planera för pensionen!
2: Portvin. Pensionsplanen igen...
3: Källaren ska inte öka i antal - plan: Mer disciplin vid inköp och ska försöka hålla fler provningar. Och fler magnum - en flaska är en flaska...:ängel:
4: Försöka blunda för att Brunnello 2019 kommer i år...😶‍🌫️

Foley

Medlem
Ska spendera mindre och köpa mer som går att dricka direkt utan att behöva lagras så länge. Fokus på att köpa mer langhe nebbiolo, cotes du rhone, lite Riesling och mer italienskt vitt i lägre prisklassen (tips mottages gärna) att ha hemma för snabb konsumtion. Vad gäller champagne ska jag hålla mig till att köpa några flaskor vardera av Palmer & Co NV och Charles Heidsieck NV att ha som bjudchampagne hemma. Kommer säkert försöka köpa lite champagne från årgång 2018 när det släpps i den lägre prisklassen. Sen har vi caviste-släppen...

Men ska lägga betydligt mindre pengar än senaste 4-5 åren iaf. Allt detta sa jag till mig själv även inför 2023 och det gick åt skogen, men skam den som ger sig!

LeChat

Medlem
Eftersom jag inte ser någon uppenbar brist på källarens innehåll så finns det egentligen inget akut köpbehov. Men underhållsköp för att inte äventyra källarens bestånd måste ju göras.

Då kan det bli köp av:
-i princip bara franska viner (Fontodi får nog anses som franskt…)
-moget vin
-”enklare” rött och vitt från Bourgogne
-enstaka vintage champagne
-överraskningar som man bara inte får missa. Initieras emellanåt av forumiter som vill en väl…😬

MartinBz

Medlem
Utforska mer:
- Sydafrikanskt vitt
- Sydamerika (en vit fläck på min vinkarta)
- Italienskt vitt
- Bubbel som inte är champagne

Inte drabbas av FOMO vid varje webbsläpp/TS-släpp

Köpa mer magnumflaskor för att det är festligt.

matage

Medlem
Mer champagne och mer port. Och framförallt en portvinstång.
Det var så mitt vinsamlande började en gång i tiden. :)
Portvinstången lyser dock med sin frånvaro men jag tror det kommer bli en inför julen 2024.

Planen för 2024:
- Köpa färre antal flaskor
---- Omsättning av bolån kommer helt klart påverka vinbudgeten :/
- Dricka mer tyngre vitt
- Minimera FOMO-impulsköp.
- Rött från USA/Sydamerika
- Har en nytändning på Rhone/C9dP så det blir nog lite från den regionen
- Underhållsköp för källaren - främst champagne i "lagom-segmentet".
---- Inte prestige men heller inte billigt sommarmingelbubbel/French 75-bas ;)

Jag borde också omvärdera min lagringslösning..

Last edited:

Martin F

Medlem
-Accelera inköpen av bättre, torr riesling igen för att komma ikapp med dricktakten.
-Fortsatta inköp av champagne. Eventuellt konvertera prestiger till fler vintage istället.
-Lågt, jämt flöde av bourgogne utifrån plånbok och ränteläge. Kanske lite mer vitt.

stevie22002

Medlem
Franska viner med ålder är main fokus 2024. Bordeaux, Rhone, Bourgogne. Färre inköp, men dyrare flaskor.

Champagne köper jag hela tiden, då jag dricker mycket skumpa. Men ska också lugna mej lite med inköpen av prestige Champagne efter 2008-hetsen som plågat mej (fomo) i flera år. Ska istället fokusera på NV och vanlig vintage för långlagring. Fler magnumflaskor.

Ingen idé att sätta en budget har jag lärt mej. ;)

Toppen