Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Podcasts

Trådskapare
Martin F

Martin F

Medlem
Lyssnade på ett avsnitt p3 dokumentär på vägen till jobbet idag. Inte deras bästa avsnitt men det var lite kul hur de dels pratar om att det är en extremt liten krets som kan skilja dyra viner från billiga (och name-droppar massa välkända stora, exklusiva producenter) samt hur de hiskeliga priser de nämner idag känns rätt okej. Podden är från 2008 och brotten skedde under 90-talet. Känns som att det har hänt en del sen dess. För övrigt kul hur man i media ofta använder sig av termen "årgångsviner"

https://sverigesradio.se/avsnitt/1729876
 

Thirsty

Smygnykterist
Lyssnade på ett avsnitt p3 dokumentär på vägen till jobbet idag. Inte deras bästa avsnitt men det var lite kul hur de dels pratar om att det är en extremt liten krets som kan skilja dyra viner från billiga (och name-droppar massa välkända stora, exklusiva producenter) samt hur de hiskeliga priser de nämner idag känns rätt okej. Podden är från 2008 och brotten skedde under 90-talet. Känns som att det har hänt en del sen dess. För övrigt kul hur man i media ofta använder sig av termen "årgångsviner"

https://sverigesradio.se/avsnitt/1729876
Lyssnade också på den idag. Reagerade på att Johan satte så låga priser på flaskorna! :eek:
Insåg senare att podden var från 2008.. :oops:
 

Sonderlese

Medlem
Kändes inte lika smidig och användbar som den vanliga för vin. Även lite kort tid den funkar. Blir att invänta fler tester innan ev köp.
Detta är en SodaStream för mousserande. Skulle nog kunna funka för cider, öl och läsk också om behovet nånsin skulle infinna sig.
SodaStream borde lystra och omedelbart anpassa sitt system till att täcka in denna marknad.
 

IsKr

Medlem
Har börjat lyssna på en vinpodd från grannlandet Norge. Den heter, Jeg kan ingenting om vin. Det är Merete Bø, som bland annat blev nordisk mästare 2008 som sommelier, och har jobbat på bland annat nu nedlagda Bagatelle i Oslo. Hon har jobbat som vinjournalist på dagens næringsliv sedan 2007. Hennes medpoddare, Tomas Gjertsen, är för mig mest känd från ett program som hette torsdagsklubben som han hade tillsammans med Otto Jesperssen i början av 2000talet.
Tycker dom har ett bra fokus, bra med humor och kommer med många förslag på olika producenter i vald region. Kan säkert lyssnas från olika plattformar.
 

Pessoa

Medlem
Känns som att det behövs en tråd om podcasts till den här avdelningen av forumet. Lyssnar själv på poddar inom flera av mina specialintressen där vin naturligtvis tar upp mest tid. Det här kan bli en tråd för att dela med sig av sina tips.

Dela en flaska - föredrar den ursprungliga podden med endast Alf Tumble som intervjuade olika vinpersonligheter samtidigt som han bjöd dem på en blind flaska vin. Sedan återuppstått med samma namn men nu även med Petter Alexis Askergren. Nu lite plojigare och överlag lägre nivå men fortfarande underhållande.

Vinpratarna - en av mina absoluta favoritpoddar om vin som nu tyvärr har slutat. Något som jag särskilt uppskattar är att de oftast prövar flera viner i podden och diskuterar dem vilket alltid resulterar i att jag blir sugen på att själv korka upp en flaska.

Guildsomm - podden kopplad till Guildsomm som är en sida fokuserad på studiematerial för de som aspirerar till att plugga vin (och bli Master of wine?). Går igenom alla möjliga ämnen, ofta på detaljnivå, och är inte alltid så publikfriande men nördigt.

I'll drink to that - Hysteriskt nördiga intervjuer med vinmakare och andra världen över. Mycket flyger långt över huvudet på mig men det kan ändå vara intressant och underhållande.

Fler tips?
Dela en flaska med Tumble själv var ofta bra. Intressanta diskussioner. Nu är podden rätt usel.
 

rnnbck

Medlem
Har börjat lyssna på en vinpodd från grannlandet Norge. Den heter, Jeg kan ingenting om vin. Det är Merete Bø, som bland annat blev nordisk mästare 2008 som sommelier, och har jobbat på bland annat nu nedlagda Bagatelle i Oslo. Hon har jobbat som vinjournalist på dagens næringsliv sedan 2007. Hennes medpoddare, Tomas Gjertsen, är för mig mest känd från ett program som hette torsdagsklubben som han hade tillsammans med Otto Jesperssen i början av 2000talet.
Tycker dom har ett bra fokus, bra med humor och kommer med många förslag på olika producenter i vald region. Kan säkert lyssnas från olika plattformar.
Jag håller med, den är rätt bra, även om jag uppfattar det som att hon är väldigt traditionell i sin vinprofil. Dom tipsar ju av naturliga skäl om sånt som finns på vinmonopolet men på det hela taget en klart lyssningsvärd podd.
 

Sebran

Medlem
Om man talar tyska kan jag varmt rekommendera podden "Terroir und Adiletten", det är en österrikisk sommelier och tysk rappare som brukar bjuda in kända vinproducenter och profiler från Tyskland och Österrike t.ex. Phillip Wittmann, Katharina Prüm mm.
 

IsKr

Medlem
Om man talar tyska kan jag varmt rekommendera podden "Terroir und Adiletten", det är en österrikisk sommelier och tysk rappare som brukar bjuda in kända vinproducenter och profiler från Tyskland och Österrike t.ex. Phillip Wittmann, Katharina Prüm mm.

Den ska jag ta och kolla upp. Hoppas att det inte är för mycket hip hop bara. Tycker gränsvärdet överskrids redan i Alf och Petters podcast.
 

Sebran

Medlem
Den ska jag ta och kolla upp. Hoppas att det inte är för mycket hip hop bara. Tycker gränsvärdet överskrids redan i Alf och Petters podcast.

Det är nästan ingen hip hop alls som tur var, betydligt mindre än i Dela en flaska. Finns många bra avsnitt, men till en början kan jag rekommendera avsnitt 18 med Tim Raue, 59 med Jan Konetzki (67 Pall Mall) och 28 med Fritz Keller.
 

Vingubben

Medlem
Om man talar tyska kan jag varmt rekommendera podden "Terroir und Adiletten", det är en österrikisk sommelier och tysk rappare som brukar bjuda in kända vinproducenter och profiler från Tyskland och Österrike t.ex. Phillip Wittmann, Katharina Prüm mm.
Du är säker på att det inte är en dubbad version av ”Dela en flaska” som lyssnat på?
 

mackan92

Medlem
Kan starkt rekommendera detta avsnitt på podden "I'll drink to that" där Levi Dalton träffar nuvarande vinmakare av Koehler Ruprecht i Pfalz om varför de drog sig ur VDP. Andra bra inspel från tidigare poddar med JJ Prum, Egon Muller och Klaus Peter Keller finns i podden och vill man botanisera sig mer finns de avsnitten också.

 

YvesKlein

Medlem
Kan starkt rekommendera detta avsnitt på podden "I'll drink to that" där Levi Dalton träffar nuvarande vinmakare av Koehler Ruprecht i Pfalz om varför de drog sig ur VDP. Andra bra inspel från tidigare poddar med JJ Prum, Egon Muller och Klaus Peter Keller finns i podden och vill man botanisera sig mer finns de avsnitten också.

Avsnittet med Ian D'Agata är även det fantastiskt.

Jag tipsar gärna om Chats from the Wine cellar: Chats from the Wine Cellar https://open.spotify.com/show/2mde6CMPYr0M6iar5Wvkil?si=60d57f2b93e046f3
Där kan jag igen rekommendera avsnittet med Ian D'Agata om ämnet Barolo som är något lättsammare än avsnittet i "I'll drink to that", samt ett väldigt bra avsnitt om Sydafrika.

En ytterligare podd som jag gärna lyssnar på är UK Wine Show https://open.spotify.com/show/1OnARoPGVCNtVhUKNamPUr?si=632fae7efc524a09
som behandlar det mesta kring vin och marknaden, dock med avstamp i Storbritannien.
 

Sonderlese

Medlem
Kan starkt rekommendera detta avsnitt på podden "I'll drink to that" där Levi Dalton träffar nuvarande vinmakare av Koehler Ruprecht i Pfalz om varför de drog sig ur VDP. Andra bra inspel från tidigare poddar med JJ Prum, Egon Muller och Klaus Peter Keller finns i podden och vill man botanisera sig mer finns de avsnitten också.

Tack för länken till det avsnittet, jag tyckte det var mycket intressant och det överensstämmer väl med min egen inställning.
 
Toppen