Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Christer J

Medlem
Bruno Michel Assemblée, mest chardonnay och lite meunier, 80% från 2011 degorgerad feb 2018, 8 gram dosage.
En märklig sak vid öppning efter att ha stått still en vecka i kylskåpet; jag öppnar champagner lugnt och försiktigt med ett litet pys, också vid detta tillfälle, men när jag efter det lilla pyset så att säga tar bort korken helt så bara strömmar det ut champagne, inte sprutar men strömmar ut för att sluta efter ca 10-15 sekunder och en decilter eller så utströmmad. Har aldrig sett detta och noterar också att korken är skadad med två små flärpar som hänger löst på undersidan.
Vinet smakar dock jättebra, gula äpplen och mild trevlig saltighet som följer med i smaken, sött men inte för sött. Petra tycker att det doftar äppelblomster och inte själva frukten äpple, salta vindar från havet mot land vid 6 sekundmeter.
9D215543-7FFC-4024-8574-B096981A2978.jpeg

Edit: det är alltså champagnen som stått still i en vecka i kylskåpet :)
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Bruno Michel Assemblée, mest chardonnay och lite meunier, 80% från 2011 degorgerad feb 2018, 8 gram dosage.
En märklig sak vid öppning efter att ha stått still en vecka i kylskåpet; jag öppnar champagner lugnt och försiktigt med ett litet pys, också vid detta tillfälle, men när jag efter det lilla pyset så att säga tar bort korken helt så bara strömmar det ut champagne, inte sprutar men strömmar ut för att sluta efter ca 10-15 sekunder och en decilter eller så utströmmad. Har aldrig sett detta och noterar också att korken är skadad med två små flärpar hänger löst på undersidan.
Vinet smakar dock jättebra, gula äpplen och mild trevlig saltighet som följer med i smaken, sött men inte för sött. Petra tycker att det doftar äppelblomster och inte själva frukten äpple, salta vindar från havet mot land vid 6 sekundmeter.
Visa bifogad bild 16863
Edit: det är alltså champagnen som stått still i en vecka i kylskåpet :)
Finns det ingen risk att sockret som tillsätts efter degorgeringen kan börja jäsa? Eller är det helt uteslutet att det kan finnas jästceller kvar i en flaska efter degorgering? Har du sett om det finns någon bottensats i flaskan?
 

Christer J

Medlem
Finns det ingen risk att sockret som tillsätts efter degorgeringen kan börja jäsa? Eller är det helt uteslutet att det kan finnas jästceller kvar i en flaska efter degorgering? Har du sett om det finns någon bottensats i flaskan?
Ingen bottensats.
 

Sigdarve

Medlem
Nix. Första gången. Dyraste skumpan hittills. Drack halva flarran, ska dricka resten idag.
Ännu godare idag. Innan jag hamnade här, så trodde jag att öppnad skumpa inte kan sparas. Hur är det med stilla vita viner, är det ok att spara dem nån dag också?
 

Trydebull

Medlem
Ännu godare idag. Innan jag hamnade här, så trodde jag att öppnad skumpa inte kan sparas. Hur är det med stilla vita viner, är det ok att spara dem nån dag också?
Absolut! Många unga kvalitetsviner vinner enormt mycket på att få stå som halvflaskor, med kork i, i kylen ett dygn.

När det gäller vita söta så är det mer regel än undantag att de är bättre dag två.
 

matage

Medlem
Ibland gör man såna där misstag som visar sig bli alldeles briljanta!
Var på MFW PopUp med Myllymäki häromdagen och botaniserade i listorna vad som skulle plockas ur skåpen och hittade en Veuve Clicquot -95'a. Verkade som en flaska det var dags att öppna så jag valde den till amuser med trollhummer resp kycklinglever samt de följande två rätterna med sparris/pilgrimsmussla och slutligen gös.
Helt fantastisk mogen doft, smak av hav, grillad citrus, svag aprikos(?) och ostronskal med något "skitigt/animaliskt" som höll den intressant.
Emma som smakat av alla viner hävdade att det var bästa flaskan champagne som öppnades den kvällen. Den satt som en smäck till alla rätter och fortsatte växa i över 4h i glaset.

Dröm om min förvåning när jag sen kollade lite närmare och inser att det var en Rich Reserve - mao en SEC!?!?

Hade ALDRIG kunnat gissa att det var en SEC-skumpa och jag hade aldrig valt den till maten om jag vetat om det men den var en riktig fullträff. Intressant och rubbade cirklarna en del..
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nu blir det ett väldans långt inlägg men så måste det bli när Göteborg möter Malmö i en formidabel skumpafest.
Tillsammans med @Christer J , @Crist(al)ian 77 , @Ekdahl och @LeChat åkte jag ner och mötte @MartinE , @Daniel A ,@Trydebull och @Skaggs som varit snälla nog att bjuda ner oss för att dricka lite champagne...

Många flighter blev det och noterna blev nog lite lidande mot slutet :rolleyes: men så här upplevde jag det...

Aperitif flight.
#1:
Doft med grape och lite sötma, godis-colaflaskor och citrongräs. Smaken kändes först lite söt så misstänkte hög dosage, detta mildrades med tiden. Citronsaft och päronsoda. Lite spritzig.
Gissade odlare nånting och ung men stannade där.
Rätt flaska: Bérêche et Fils NV. Bas 2016, deggad dec 2018.
Frisk, god och bra!
88p

#2 Doft med krut och krita. Citronskal. Först lite stickig i näsan men mjuknade fort. I munnen citronsaft och skal. Saltvatten och skumsvampar. Fat finns där!
Kommer inte ihåg vad jag gissade men var frustrerad då jag tyckte mig känna igen den så väl…
Rätt flaska var Rene Rene Geoffroy Empreinte 2009, deggad 2015.
Klart mer mognadstoner än Bérêche och därför mer tilltalande för mig men det var jämnt.
88p och vinnare i aperitif flighten.

Visa bifogad bild 16852

Flight 1
#3:
Först ganska mycket besvärande grappa i doften som vädrades bort efter nån timme. Burkchampinjoner. Popcorn. Källare och kork (inte korkad). ÅLDER! I smaken mer popcorn med massa smör. Svamp stekt i ännu mer smör. Pigg syra blandat med ålderstoner så det skriker om det. Blev dock lite trött efter några timmar (ganska många).
Gissade 70-tal eller tidigt 80-tal… tror jag drog till med Veuve Clicqout då dessa brukar vara svampiga.
Rätt flaska: Diebolt- Vallois 1976.
Väldigt pigg och vital 43-åring. En av de bästa 40+ skumpor jag druckit.
91p

#4: Tonic och kinin först i doften. Sen kom päron och ananas. Lite försiktigt i början. I smaken Är det äpplen, kalk och citrus-skalbeska. Knuten flera timmar men sen öppnar den sig och det kommer skumbanan och tropiska frukter. Frisk syra och ganska diskreta ålderstoner även om de finns där
Gissade ej på denna då det var min flaska och enda magnumen… alltså ganska uppenbar.
Rätt flaska var Gosset Grand Millesime 1989 magnum. Ska jag vara ärlig så hade jag fått denna blind hade jag inte tagit den. Var nog den spänstigaste och friskaste 89a jag druckit de senaste 15 åren.
93p

#5: Mörkgul färg. Fina bubblor. Sen satte jag näsan till glaset och… Åh f*n! :öga: Sensor overload! :nagelbitare: Först en massiv doft av creme brulee. Helt otroligt härlig. Efter ett tag dök det upp rostade hasselnötter, hav, blomster och honung tillsammans med en krutig ton. Doften lovar hur mycket som helst!
Och smaken infriar alla löften och lite till. Det är krut och honung. Mer creme brulee med extra bränt socker. Smör och konserverad citron. Spänstig syra och frisk mousse blandat med i det närmaste perfekta ålderstoner. Smaken är massiv, hade den inte varit så harmonisk hade det varit överväldigande.
Gissade Cristal, sent 80-tal typ 1988/89 eller 1990.
Rätt flaska var Cristal 1997.
Bästa 97an jag druckit. Bästa Cristal jag kan komma ihåg att jag druckit. Bästa champagnen jag drucket sedan Krug 1988. Buteljerad perfektion!
Först skrev jag 96p, sen ett plustecken, när jag tänker tillbaka var det nog lite snålt.
97p. Vinnare Flight 1 och enhällig WOTN! :cigarr:

Visa bifogad bild 16853
beklagar dålig bildkvalitet...

Flight 2:
#6:
I doften hittade jag igen lite grappa som brukar irritera mig. Det är jäst och citron. En ton av bensin. I munnen är det en påtaglig syra från citron. Smördeg, brioche och någon hårdost. Ganska kort eftersmak och lite funky på det hela. Velade på denna, odlare och ung kändes självklart. Till slut sa jag något om Leclapart, inte för att smaken påminde mig om honom men hur vinet betedde sig.
Rätt flaska var: Leclapart Apotré 2005.
Har svårt för lagrad Leclapart… när de är bra så är de intressanta men inte min kopp te uppenbarligen.
87p

#7: Hav i näsan, saltvatten och ostronskal. Grapefrukt, smör och en hint av banan. I munnen är den länge sluten och ganska syrlig. Det är mycket citronsaft. Sen kommer det fram en del nötter och ek. Elegant och lovar en hel del för framtiden. Lång eftersmak men känns nu oförlöst och ganska ung.
Gissade… kommer inte ihåg men var inte i närheten av rätt svar…
Rätt flaska var: Bollinger RD 2004.
Hoppsan, fick inga bolly-vibbar av denna men musklerna och kraften brukar komma med mognad. Mycket potential för framtiden då!
91p

#8. Här var det något bekant… I näsan är det bränt socker blandat med hav, ostron, blodapelsin och skumbanan. I smaken är det syrlig citron, fat, gröna äpplen och en trevligt krutig ton. Lång eftersmak och väldigt god! Hus och prestige känns mycket troligt.
Gissade Cristal 2002 då denna kändes klassisk Cristal och syran pekade mot 2002 i min mun.
Rätt flaska var: Cristal 2000.
Kul här vara att jag och @Ekdahl samtidigt gissade Cristal 2002. Det var denna som fick mig att gissa Cristal på #5 också då när man drack dem bredvid varandra var det många likhetstecken.
Jäkla god skumpa!
94p

Visa bifogad bild 16854

Flight 3:
#9:
Doft med engelsk toffee. Krut. Damm. Hav och blommig frukt. Lite bränt socker. I munnen är det en markant syra men också en begynnande mognadston. Chilliblad, ingefära och limesaft/zest.
Gissade helt fel här då om jag minns rätt funderade på om vi hade en tredje Cristal med i uppställningen… tänkte 1996.
Rätt flaska var: Billercart Salmon Cuvee NF 1996.
Denna är nog den flaska som har mest utvecklingspotential, ännu lite mer än RD 2004an. Kommer bli magisk med kanske 5+ år till.
93p nu, säkert 95-96 när den är helt klar.

#10: Näsan finner först köttbuljong och champinjoner. Grape. Havtorn. Krut och honung. I munnen är det smöriga popcorn. Blommor. Fin frukt med söta citrusfrukter. En hint av fat.
Först tänkte jag Krug 1996 mest pga doften. Sen när smaken kom så var den väldigt lik en La Grande Dame 1995 jag drack förra året.
Gissade La grande Dame 1996 för mig själv.
Rätt flaska var: Veuve Clicquot La grande Dame 1996. Här ska det dock sägas att jag visste att @Ekdahl hade tagit med denna flaska då vi ropade in en låda på förra Bukowskis så det var inte blint.
Men vilken jäkla god flaska! Andra plats för mig denna kväll och lycklig att jag har några flaskor hemma.:D
95p

#11: I näsan är det en ungdomlig syra. Citron och citrongräs. Ostronskal, ananas och krut. I munnen är det syrliga bär. Mognare i smaken än doften. Grillad citron och mer citrongräs blandat med tropisk frukt.
Gissade BdB… typ 2002. Kom inte längre.
Rätt flaska var: Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995.
Drack denna för inte så länge sen och då var den vinnare för kvällen och upplevdes som avsevärt mer mogen… måste varit sällskapet…
Still… god är den!
93p

Visa bifogad bild 16855

Bonusflight Rosé… huff! Rosé är inte min starka sida… Börjar bli en del skumpa nu så noter därefter
#12: Blodapelsin. Grape. Granit och något oxiderat i näsan. Krut, fat och syrliga halon i smaken. Bra syra. Känns som dosage åt det lite högre hållet.
Ingen mening att gissa för mig. Helt lost.
Rätt flaska var: Bernard Hatte et fils Rosé NV som ”legat några år”
God!
88p

#13: I näsan är det söta röda bär. Körsbärsgodis. Röda remmar. I munnen samma som i doften med en markant syra. Lite kort i eftersmaken.
Gissade inte…. Var nog ung då…
Rätt flaska: Jacquesson Terres Rouge 2008
Absolut god och potential för utveckling.
88p

#14: Till att börja med. Helt Koko färg. Tänk den där artificiella rosafärgen på hallonsonda så blir det ganska rätt. Knuten i näsan till att börja med. Hallon. Syrliga bär. Rabarber. I munnen är det en bärig, lite sötlig metallsmak. Står ”hög dosage?” i mina anteckningar.
Gissade säkert något som lika säkert var helt fel…
Rätt flaska: Amour de Deutz 2008, OBS inte Amour de Deutz Rosé@Crist(al)ian 77 hade droppat röd karamellfärg i den vita Amouren… Helt rundlurad! :p
Har inte helt fallit för denna tidigare och ikväll var inget undantag. Den fruktansvärda färgen kanske påverkade mitt omdöme också….
87p

#15: Kvällens näst mest avvikande utseende. Hade den varit aningen mörkare så hade man kunnat tro det var en kolsyrad pinot… Mandel- och körsbärslikör är det enda jag känner ett långt tag. Sen lite avlopp och rött blod blandat med kryddnejlika. I munnen är det körsbär, syrliga sådana. Mammas rönnbärsgele. Syrlig på gränsen till sur. Tydliga naturvinsvibbar.
Gissade inte ens på denna och ingen runt bordet var i närheten.
Rätt flaska var: Bourgeois-Diaz Rose NV. Deggad 2015 med dosage på 2g.
Inte min kopp te men helt klart mycket karaktär.
86p

#16: Kräftor och ostron. Syrliga hallon och rostat bröd i näsan. I munnen är det syrliga hallon och lite fat. Kanten på surdegsbröd och lite blodgrape.
Borde kunnat ta denna men var nog ganska bedövad i munnen vid det här laget. God var den! Bäst i rosé-flighten.
Rätt flaska var: Charles Heidsieck Rosé 2005.
90p

Visa bifogad bild 16856
Visa bifogad bild 16857

Helt fantastisk kväll och jättetrevliga människor!:)
Tack för att vi fick komma ner och hoppas på återbesök i Gotham City om inte alltför länge.

Min topp-3 för kvällen:
1: Cristal 1997
2: La grande Dame 1996
3: Cristal 2000
...sen blev det trångt på 4e plats...

To be continued!

Visa bifogad bild 16858

Mina intryck från provningen. Allt provades hel- eller halvblint. Har inte kalibrerat poängen så de stämmer inte helt överens med rankingen. Vinerna i fligt 2-4 slumpades även om jag hade arrangerat flighterna på exakt samma sätt! Med skillnaden att jag haft den mogna flighten sist. Herrens vägar äro outgrundliga...

Vi rangordnade vinerna i varje flight innan vi gick vidare. Antal förstaplatser inom parantes.



Bérêche et Fils NV - 8 p
Skrek nördbioodlare med PN. Äpplen, fat och svagt tegelröd. Tänkte gå på knock direkt så jag gissade på Bouchard Val Vialine 2016 och var det inte en odlare skulle jag gå hem. Nu visade sig det att Bereche tekniskt sett är ett hus...

Hade själv blivit nyfiken på Bereche och kul att få blint. Riktigt bra NV och gjorde inte bort sig trots hård konkurrens.

Rene Geoffroy Empreinte 2009 - 7 p
Äpplen, honung, nöt och lite aceton med smak av karamell. Mer mognad och jag gissade 04a.

  1. Bereche (5)
  2. Rene (4)

Flight 2
Diebolt- Vallois 1976
- 6 p
Mogen med honung och blöt sten med källardrag men för den skull inte korkad. Hav, ost och svamp med lite bränd smak. Lång efersmak men trött. Gissade 90 men hade jag vetat att det var @Daniel A s flaska hade jag dragit av 10-20 år till. Tydligen deggad 2000 så det kan förklara den relativa ungdomligheten.

Gosset Grand Millesime 1989 magnum - 8 p
Smörig, piggelin och godis på näsan. I munnen syrlig som en sour. Fin syra och schvung. Gissade först 96 och sedan 88a med tanke på magnum. Tredje gången gillt 89. Gissade även på Gosset efter lite ledtrådar och tur.

Vanlig vintage på magnum är något jag oftast blir imponerad av.

Cristal 1997 10 p!

Direkt på näsan slås man av en både intensitet och komplexitet. Kaffe, choklad, krut och bakverk. Helt fantastiskt och verkligen en sniffarskumpa av rang. I munnen blir det inte sämre heller. Lång smak i flera lager och helt perfekt balans. Gissade WC 96 och övriga gissningar var Cristal 96, DP 96 och Krug 96 eller 88a. Satte först 9,5 p men justerade upp för det här var den bästa champagnen i år tillsammans med Krug 96 och topp 10 någonsin för mig.

Har aldirg druckit en Cristal med den här smakprofilen tidigare men hoppas min 97a håller samma klass.

  1. Cristal 97 (alla 9)
  2. Dieblot 76
  3. Gosset 89

Flight 3:
Leclapart Apotré 2005
- 7 p
Blommig och funkig doft med inslag av grönt. Besk och bitter smak samt lite vanilj. Mycket märklig och skriker skum bioodlare. Doften är roligare än smaken och till sist satte jag den som bästa vin i flighten men främst för att den var mest intressant.

Bollinger RD 2004 - 6,5 p
Lite parfymerad men framförallt ung och syrlig. Typisk nysläppt pretige. Viss fatkänsla som fick vissa att gå på odlarespåret och till och med Selosse. Skrev inte så mycket men gissade 06 i första hand och RD 04 efter många försök...

RD 02 var bra ung men annars tycker jag RD behöver ligga längre än GA gennerellt.

Cristal 2000 - 6 p
Grym potential men knuten och sluten. Främst citrustoner men även svaga kruttoner. Knutenheten och syran tillsammans med citrusen fick mig att gissa Cristal 02 men sedan hittade jag likheter med vin # 5. Eftersom femte vinet absolut inte kunde vara Cristal ändrade jag mig till WC 02. Dubbelfel.:oops:

Som parantes tyckte de flesta att det fanns likheter mellan detta vinet och vin # 5. Frågan var bara om det var Krug, DP, WC eller Cristal...:nagelbitare:

  1. Cristal 00 (5)
  2. RD 04 (3)
  3. Leclapart Apotre 05 (1)

Flight 4:

Billercart Salmon NF 1996 - 9,5 p
Nötig med lite chark och svag krutdoft. I munnen pinotpower och med klassisk 96-syra. Gissade på mitt eget bidrag vilket kan ha inverkat på poängen... Klart piggast av de äldre bidragen men inte WOTN som var planen.

Veuve Clicquot Grande Dame 1996
- 9 p
Nöt, honung, melon och buljong. Krallig och med lång eftersmak. Även här typisk 96a och lite märkligt så hade jag svårt att skilja denna från Billen i början. Lite för maskulin för att vara Bille och detta är den bästa GD jag druckit.


Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 - 7 p
Lite smör, svett och ost. Citrus och mineral i munnen. Gissade BdB eller Cristal 02.
@Ekdahl gissade rätt eftersom han kände igen den. Själv påminde den inte alls om de BdM 95 jag druckit tidigare men det kan ha varit motståndet med.

  1. GD 96 (5)
  2. Billecart 96 (3)
  3. Heidsieck 95 (1)

Efter alla dessa flaskor så blev det pizza innan flaskorna avtäcktes. Snacka om cliffhanger!

Jag, @Christer J och @Skaggs hade alla tänkt att pizza och rosé är gott! Resultatet blev en flight med 5 viner. Eftersom jag själv har som tes att det inte går att skilja på vanlig skumpa, rosé och saignee så hade jag med mig lite karamellfärg. Även om jag hade 3 viner själv så blev jag lurad.


Bonusflight Rosé

Bernard Hatte et fils Rosé NV
- 6,5 p (7 år gammal + lite karemellfärg)
Fat, odlare och vinöst. Gissade Vilmart...:oops: Lagrad NV är oftast betydligt roligare än nysläppt.

Jacquesson Terres Rouge 2008 - 7,5 p
Vingummin och röda rermmar. Gissade Bernard Hatte.

Amour de Deutz 2008 - 8 p (färgad)
Även om jag visste vad detta var så kändes det verkligen inte som en BdB och väldigt svårt att bedöma. Ser att jag själv antecknat tranbär! Roligast var dock att lyssna på övrigas ömdömen; syntetisk, metallisk, artificiell, hallon m.m. Endast 2 tappra själar vågade ranka denna över jumboplats.

Bourgeois-Diaz Rose NV - 6 p
Tranbär, bitter och med grillade grönsaker. Rökt och snustorr. Kvällens vidrigaste vin men med karatär och när Daniel gick upp i brygga blev jag övertygad om att det var min Jacquesson.;)


Charles Heidsieck Rosé 2005 - 7 p

Sista flaskan för kvällen. Skrev bara hus och power rosé med pinot. Utefter det hade en bra gissning varit Heisieck men kom inte ihåg vad jag trodde.

  1. Heidsieck 2005 (4)
  2. Jacuesson 2008 (1)
  3. Bernard Hatte NV (1)
  4. Bourgeois-Diaz (2)
  5. Amour de Deutz 2008 (1)

Min totala rangordning utefter poängen för alla 16 viner:

  1. Cristal 97
  2. Billecart 96
  3. GD 96
  4. Gosset 89
  5. Amour de Deutz 08
  6. Bereche NV
  7. Jacquesson Rosé 2008
  8. Heidsieck BdM 95
  9. Heidiseck Rosé 05
  10. Leclapart Apotre 05
  11. RD 04
  12. Bernard Hatte Rosé
  13. Cristal 00
  14. Rene Geoffrey 2009
  15. Dieblot 76
  16. Bourgeois-Diaz

Svårt att rangordna totalt då vi endast röstade inbördes ordning i respektive flight men solklar WOTN var @Trydebull s Crsital 97 med allas förstaröster. Tack för den upplelvelsen! Hade inte Trydebull WOTN i Kalmar med..? Ser fram emot nästa gång på hemmaplan.

Total uppskattad rangordning:
  1. Cristal 97
  2. GD 96
  3. Cristal 00
  4. RD 04
  5. Bille 96
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Mina intryck från provningen. Allt provades hel- eller halvblint. Har inte kalibrerat poängen så de stämmer inte helt överens med rankingen. Vinerna i fligt 2-4 slumpades även om jag hade arrangerat flighterna på exakt samma sätt! Med skillnaden att jag haft den mogna flighten sist. Herrens vägar äro outgrundliga...

Vi rangordnade vinerna i varje flight innan vi gick vidare. Antal förstaplatser inom parantes.



Bérêche et Fils NV - 8 p
Skrek nördbioodlare med PN. Äpplen, fat och svagt tegelröd. Tänkte gå på knock direkt så jag gissade på Bouchard Val Vialine 2016 och var det inte en odlare skulle jag gå hem. Nu visade sig det att Bereche tekniskt sett är ett hus...

Hade själv blivit nyfiken på Bereche och kul att få blint. Riktigt bra NV och gjorde inte bort sig trots hård konkurrens.

Rene Geoffroy Empreinte 2009 - 7 p
Äpplen, honung, nöt och lite aceton med smak av karamell. Mer mognad och jag gissade 04a.

  1. Bereche (5)
  2. Rene (4)

Flight 2
Diebolt- Vallois 1976
- 6 p
Mogen med honung och blöt sten med källardrag men för den skull inte korkad. Hav, ost och svamp med lite bränd smak. Lång efersmak men trött. Gissade 90 men hade jag vetat att det var @Daniel A s flaska hade jag dragit av 10-20 år till. Tydligen deggad 2000 så det kan förklara den relativa ungdomligheten.

Gosset Grand Millesime 1989 magnum - 8 p
Smörig, piggelin och godis på näsan. I munnen syrlig som en sour. Fin syra och schvung. Gissade först 96 och sedan 88a med tanke på magnum. Tredje gången gillt 89. Gissade även på Gosset efter lite ledtrådar och tur.

Vanlig vintage på magnum är något jag oftast blir imponerad av.

Cristal 1997 10 p!

Direkt på näsan slås man av en både intensitet och komplexitet. Kaffe, choklad, krut och bakverk. Helt fantastiskt och verkligen en sniffarskumpa av rang. I munnen blir det inte sämre heller. Lång smak i flera lager och helt perfekt balans. Gissade WC 96 och övriga gissningar var Cristal 96, DP 96 och Krug 96 eller 88a. Satte först 9,5 p men justerade upp för det här var den bästa champagnen i år tillsammans med Krug 96 och topp 10 någonsin för mig.

Har aldirg druckit en Cristal med den här smakprofilen tidigare men hoppas min 97a håller samma klass.

  1. Cristal 97 (alla 9)
  2. Dieblot 76
  3. Gosset 89

Flight 3:
Leclapart Apotré 2005
- 7 p
Blommig och funkig doft med inslag av grönt. Besk och bitter smak samt lite vanilj. Mycket märklig och skriker skum bioodlare. Doften är roligare än smaken och till sist satte jag den som bästa vin i flighten men främst för att den var mest intressant.

Bollinger RD 2004 - 6,5 p
Lite parfymerad men framförallt ung och syrlig. Typisk nysläppt pretige. Viss fatkänsla som fick vissa att gå på odlarespåret och till och med Selosse. Skrev inte så mycket men gissade 06 i första hand och RD 04 efter många försök...

RD 02 var bra ung men annars tycker jag RD behöver ligga längre än GA gennerellt.

Cristal 2000 - 6 p
Grym potential med knuten och sluten. Främst citrustoner men även svaga kruttoner. Knutenheten och syran tillsammans med citrusen fick mig att gissa Cristal 02 men sedan hittade jag likheter med vin # 5. Eftersom femte vinet absolut inte kunde vara Cristal ändrade jag mig till WC 02. Dubbelfel.:oops:

Som parantes tyckte de flesta att det fanns likheter mellan detta vinet och vin # 5. Frågan var bara om det var Krug, DP, WC eller Cristal...:nagelbitare:

  1. Cristal 00 (5)
  2. RD 04 (3)
  3. Leclapart Apotre 05 (1)

Flight 4:
#9:
Doft med engelsk toffee. Krut. Damm. Hav och blommig frukt. Lite bränt socker. I munnen är det en markant syra men också en begynnande mognadston. Chilliblad, ingefära och limesaft/zest.
Gissade helt fel här då om jag minns rätt funderade på om vi hade en tredje Cristal med i uppställningen… tänkte 1996.

Billercart Salmon NF 1996 - 9,5 p
Nötig med lite chark och svag med krut. I munnen pinotpower och med klassisk 96-syra. Gissade på mitt eget bidrag vilket kan ha inverkat på poängen... Klart piggast av de äldre bidragen men inte WOTN som var planen.

Veuve Clicquot Grande Dame 1996
- 9 p
Nöt, honung, melon och buljong. Krallig och med lång eftersmak. Även här typisk 96a och lite märkligt så hade jag svårt att skilja denna från Billen i början. Lite för maskulin för att vara Bille och detta är den bästa GD jag druckit.


Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 - 7 p
Lite smör, svett och ost. Citrus och mineral i munnen. Gissade BdB eller Cristal 02.
@Ekdahl gissade rätt eftersom han kände igen den. Själv påminde den inte alls om de BdM 95 jag druckit tidigare men det kan ha varit motståndet med.

  1. GD 96 (5)
  2. Billecart 96 (3)
  3. Heidsieck 95 (1)

Efter alla dessa flaskor så blev det pizza innan flaskorna avtäcktes. Snacka om cliffhanger!

Jag, @Christer J och @Skaggs hade alla tänkt att pizza och rosé är gott! Resultatet blev en flight med 5 viner. Eftersom jag själv har som tes att det inte går att skilja på vanlig skumpa, rosé och saignee så hade jag med mig lite karamellfärg. Även om jag hade 3 viner själv så blev jag lurad.


Bonusflight Rosé

Bernard Hatte et fils Rosé NV
- 6,5 p (7 år gammal + lite karemellfärg)
Fat, odlare och vinöst. Gissade Vilmart...:oops: Lagrad NV är oftast betydligt roligare än nysläppt.

Jacquesson Terres Rouge 2008 - 7,5 p
Vingummin och röda rermmar. Gissade Bernard Hatte.

Amour de Deutz 2008 - 8 p (färgad)
Även om jag visste vad detta var så kändes det verkligen inte som en BdB och väldigt svårt att bedöma. Ser att jag själv antecknat tranbär! Roligast var dock att lyssna på övrigas ömdömen; syntetisk, metallisk, artificiell, hallon m.m. Endast 2 tappra själar vågade ranka denna över jumboplats.

Bourgeois-Diaz Rose NV - 6 p
Tranbär, bitter och med grillade grönsaker. Rökt och snustorr. Kvällens vidrigaste vin men med karatär och när Daniel gick upp i brygga blev jag övertygad om att det var min Jacquesson.;)


Charles Heidsieck Rosé 2005 - 7 p

Sista flaskan för kvällen. Skrev bara hus och power rosé med pinot. Utefter det hade en bra gissning varit Heisieck men kom inte ihåg vad jag trodde.

  1. Heidsieck 2005 (4)
  2. Jacuesson 2008 (1)
  3. Bernard Hatte NV (1)
  4. Bourgeois-Diaz (2)
  5. Amour de Deutz 2008 (1)

Min totala rangordning utefter poängen för alla 16 viner:

  1. Cristal 97
  2. Billecart 96
  3. GD 96
  4. Gosset 89
  5. Amour de Deutz 08
  6. Bereche NV
  7. Jacquesson Rosé 2008
  8. Heidsieck BdM 95
  9. Heidiseck Rosé 05
  10. Leclapart Apotre 05
  11. RD 04
  12. Bernard Hatte Rosé
  13. Cristal 00
  14. Rene Geoffrey 2009
  15. Dieblot 76
  16. Bourgeois-Diaz

Svårt att rangordna totalt då vi endast röstade inbördes ordning i respektive flight men solklar WOTN var @Trydebull s Crsital 97 med allas förstaröster. Tack för den upplelvelsen! Hade inte Trydebull WOTN i Kalmar med..? Ser fram emot nästa gång på hemmaplan.

Total uppskattad rangordning:
  1. Cristal 97
  2. GD 96
  3. Cristal 00
  4. RD 04
  5. Bille 96

Grymma noter! Och grym sammanställning!
Och än en gång tack för generositeten att ensam ta med en hel potentiel bonusflight själv! Även om den nu fick både backning - och innehöll en riktig kameleont!

Svårtatt rangordna totalt då vi endast röstade inbördes ordning i respektive flight men solklar WOTN var @Trydebull s Crsital 97 med allas förstaröster. Tack för den upplelvelsen! Hade inte Trydebull WOTN i Kalmar med..? Ser fram emot nästa gång på hemmaplan.
Jo, det blev väl så. Det känns ju nästan som en ohemul press att försöka ta en trippel...

I det här gänget sen... Går det ens?

Den här hade jag inte riktigt räknat med - ville främst bara ta med ett potentiellt bra vin, i potentiellt bra fas - men det skulle ju vara min kameleont att det var en 97:a...

Otroligt kul dag och kväll blev det hur som helst och ser fram emot återträff redan!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
I lördags så hade jag nöjet att tillsammans med en vän, dela på en flaska Pierre Peters Les Chétillons -11.
Med på tok för sent klockslag , och på tok för mycket annan alkohol i blodet så levererade denna champagne över förväntan!

Citrus, gröna äpplen, snäckor och massa mineralitet. Otroligt fin balans trots ringa åldern.
En fantastisk champagne från ett svårt år. Men Rodolphe gjorde det bra! Nästa läskigt bra..
Ser fram emot att plocka upp några flaskor till.
20190505_004427.jpg
 
WhatsApp Image 2019-05-08 at 21.31.17.jpeg

Sista flaskan och en av de bättre. Varit stor variation på dessa Första lådan (denna flaska tror jag kommer från den lådan) var genomgående bra (1-2 dåliga flaskor) Andra lådan hade troligen någon gång i livet legat lite för varmt. Halvflaskor är känsliga så hälften av flaskorna var halvkokta. Men kul att sluta på topp
 

Thomas

Medlem
Mina intryck från provningen. Allt provades hel- eller halvblint. Har inte kalibrerat poängen så de stämmer inte helt överens med rankingen. Vinerna i fligt 2-4 slumpades även om jag hade arrangerat flighterna på exakt samma sätt! Med skillnaden att jag haft den mogna flighten sist. Herrens vägar äro outgrundliga...

Vi rangordnade vinerna i varje flight innan vi gick vidare. Antal förstaplatser inom parantes.



Bérêche et Fils NV - 8 p
Skrek nördbioodlare med PN. Äpplen, fat och svagt tegelröd. Tänkte gå på knock direkt så jag gissade på Bouchard Val Vialine 2016 och var det inte en odlare skulle jag gå hem. Nu visade sig det att Bereche tekniskt sett är ett hus...

Hade själv blivit nyfiken på Bereche och kul att få blint. Riktigt bra NV och gjorde inte bort sig trots hård konkurrens.

Rene Geoffroy Empreinte 2009 - 7 p
Äpplen, honung, nöt och lite aceton med smak av karamell. Mer mognad och jag gissade 04a.

  1. Bereche (5)
  2. Rene (4)

Flight 2
Diebolt- Vallois 1976
- 6 p
Mogen med honung och blöt sten med källardrag men för den skull inte korkad. Hav, ost och svamp med lite bränd smak. Lång efersmak men trött. Gissade 90 men hade jag vetat att det var @Daniel A s flaska hade jag dragit av 10-20 år till. Tydligen deggad 2000 så det kan förklara den relativa ungdomligheten.

Gosset Grand Millesime 1989 magnum - 8 p
Smörig, piggelin och godis på näsan. I munnen syrlig som en sour. Fin syra och schvung. Gissade först 96 och sedan 88a med tanke på magnum. Tredje gången gillt 89. Gissade även på Gosset efter lite ledtrådar och tur.

Vanlig vintage på magnum är något jag oftast blir imponerad av.

Cristal 1997 10 p!

Direkt på näsan slås man av en både intensitet och komplexitet. Kaffe, choklad, krut och bakverk. Helt fantastiskt och verkligen en sniffarskumpa av rang. I munnen blir det inte sämre heller. Lång smak i flera lager och helt perfekt balans. Gissade WC 96 och övriga gissningar var Cristal 96, DP 96 och Krug 96 eller 88a. Satte först 9,5 p men justerade upp för det här var den bästa champagnen i år tillsammans med Krug 96 och topp 10 någonsin för mig.

Har aldirg druckit en Cristal med den här smakprofilen tidigare men hoppas min 97a håller samma klass.

  1. Cristal 97 (alla 9)
  2. Dieblot 76
  3. Gosset 89

Flight 3:
Leclapart Apotré 2005
- 7 p
Blommig och funkig doft med inslag av grönt. Besk och bitter smak samt lite vanilj. Mycket märklig och skriker skum bioodlare. Doften är roligare än smaken och till sist satte jag den som bästa vin i flighten men främst för att den var mest intressant.

Bollinger RD 2004 - 6,5 p
Lite parfymerad men framförallt ung och syrlig. Typisk nysläppt pretige. Viss fatkänsla som fick vissa att gå på odlarespåret och till och med Selosse. Skrev inte så mycket men gissade 06 i första hand och RD 04 efter många försök...

RD 02 var bra ung men annars tycker jag RD behöver ligga längre än GA gennerellt.

Cristal 2000 - 6 p
Grym potential men knuten och sluten. Främst citrustoner men även svaga kruttoner. Knutenheten och syran tillsammans med citrusen fick mig att gissa Cristal 02 men sedan hittade jag likheter med vin # 5. Eftersom femte vinet absolut inte kunde vara Cristal ändrade jag mig till WC 02. Dubbelfel.:oops:

Som parantes tyckte de flesta att det fanns likheter mellan detta vinet och vin # 5. Frågan var bara om det var Krug, DP, WC eller Cristal...:nagelbitare:

  1. Cristal 00 (5)
  2. RD 04 (3)
  3. Leclapart Apotre 05 (1)

Flight 4:

Billercart Salmon NF 1996 - 9,5 p
Nötig med lite chark och svag krutdoft. I munnen pinotpower och med klassisk 96-syra. Gissade på mitt eget bidrag vilket kan ha inverkat på poängen... Klart piggast av de äldre bidragen men inte WOTN som var planen.

Veuve Clicquot Grande Dame 1996
- 9 p
Nöt, honung, melon och buljong. Krallig och med lång eftersmak. Även här typisk 96a och lite märkligt så hade jag svårt att skilja denna från Billen i början. Lite för maskulin för att vara Bille och detta är den bästa GD jag druckit.


Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 - 7 p
Lite smör, svett och ost. Citrus och mineral i munnen. Gissade BdB eller Cristal 02.
@Ekdahl gissade rätt eftersom han kände igen den. Själv påminde den inte alls om de BdM 95 jag druckit tidigare men det kan ha varit motståndet med.

  1. GD 96 (5)
  2. Billecart 96 (3)
  3. Heidsieck 95 (1)

Efter alla dessa flaskor så blev det pizza innan flaskorna avtäcktes. Snacka om cliffhanger!

Jag, @Christer J och @Skaggs hade alla tänkt att pizza och rosé är gott! Resultatet blev en flight med 5 viner. Eftersom jag själv har som tes att det inte går att skilja på vanlig skumpa, rosé och saignee så hade jag med mig lite karamellfärg. Även om jag hade 3 viner själv så blev jag lurad.


Bonusflight Rosé

Bernard Hatte et fils Rosé NV
- 6,5 p (7 år gammal + lite karemellfärg)
Fat, odlare och vinöst. Gissade Vilmart...:oops: Lagrad NV är oftast betydligt roligare än nysläppt.

Jacquesson Terres Rouge 2008 - 7,5 p
Vingummin och röda rermmar. Gissade Bernard Hatte.

Amour de Deutz 2008 - 8 p (färgad)
Även om jag visste vad detta var så kändes det verkligen inte som en BdB och väldigt svårt att bedöma. Ser att jag själv antecknat tranbär! Roligast var dock att lyssna på övrigas ömdömen; syntetisk, metallisk, artificiell, hallon m.m. Endast 2 tappra själar vågade ranka denna över jumboplats.

Bourgeois-Diaz Rose NV - 6 p
Tranbär, bitter och med grillade grönsaker. Rökt och snustorr. Kvällens vidrigaste vin men med karatär och när Daniel gick upp i brygga blev jag övertygad om att det var min Jacquesson.;)


Charles Heidsieck Rosé 2005 - 7 p

Sista flaskan för kvällen. Skrev bara hus och power rosé med pinot. Utefter det hade en bra gissning varit Heisieck men kom inte ihåg vad jag trodde.

  1. Heidsieck 2005 (4)
  2. Jacuesson 2008 (1)
  3. Bernard Hatte NV (1)
  4. Bourgeois-Diaz (2)
  5. Amour de Deutz 2008 (1)

Min totala rangordning utefter poängen för alla 16 viner:

  1. Cristal 97
  2. Billecart 96
  3. GD 96
  4. Gosset 89
  5. Amour de Deutz 08
  6. Bereche NV
  7. Jacquesson Rosé 2008
  8. Heidsieck BdM 95
  9. Heidiseck Rosé 05
  10. Leclapart Apotre 05
  11. RD 04
  12. Bernard Hatte Rosé
  13. Cristal 00
  14. Rene Geoffrey 2009
  15. Dieblot 76
  16. Bourgeois-Diaz

Svårt att rangordna totalt då vi endast röstade inbördes ordning i respektive flight men solklar WOTN var @Trydebull s Crsital 97 med allas förstaröster. Tack för den upplelvelsen! Hade inte Trydebull WOTN i Kalmar med..? Ser fram emot nästa gång på hemmaplan.

Total uppskattad rangordning:
  1. Cristal 97
  2. GD 96
  3. Cristal 00
  4. RD 04
  5. Bille 96
Nu blir det ett väldans långt inlägg men så måste det bli när Göteborg möter Malmö i en formidabel skumpafest.
Tillsammans med @Christer J , @Crist(al)ian 77 , @Ekdahl och @LeChat åkte jag ner och mötte @MartinE , @Daniel A ,@Trydebull och @Skaggs som varit snälla nog att bjuda ner oss för att dricka lite champagne...

Många flighter blev det och noterna blev nog lite lidande mot slutet :rolleyes: men så här upplevde jag det...

Aperitif flight.
#1:
Doft med grape och lite sötma, godis-colaflaskor och citrongräs. Smaken kändes först lite söt så misstänkte hög dosage, detta mildrades med tiden. Citronsaft och päronsoda. Lite spritzig.
Gissade odlare nånting och ung men stannade där.
Rätt flaska: Bérêche et Fils NV. Bas 2016, deggad dec 2018.
Frisk, god och bra!
88p

#2 Doft med krut och krita. Citronskal. Först lite stickig i näsan men mjuknade fort. I munnen citronsaft och skal. Saltvatten och skumsvampar. Fat finns där!
Kommer inte ihåg vad jag gissade men var frustrerad då jag tyckte mig känna igen den så väl…
Rätt flaska var Rene Rene Geoffroy Empreinte 2009, deggad 2015.
Klart mer mognadstoner än Bérêche och därför mer tilltalande för mig men det var jämnt.
88p och vinnare i aperitif flighten.

Visa bifogad bild 16852

Flight 1
#3:
Först ganska mycket besvärande grappa i doften som vädrades bort efter nån timme. Burkchampinjoner. Popcorn. Källare och kork (inte korkad). ÅLDER! I smaken mer popcorn med massa smör. Svamp stekt i ännu mer smör. Pigg syra blandat med ålderstoner så det skriker om det. Blev dock lite trött efter några timmar (ganska många).
Gissade 70-tal eller tidigt 80-tal… tror jag drog till med Veuve Clicqout då dessa brukar vara svampiga.
Rätt flaska: Diebolt- Vallois 1976.
Väldigt pigg och vital 43-åring. En av de bästa 40+ skumpor jag druckit.
91p

#4: Tonic och kinin först i doften. Sen kom päron och ananas. Lite försiktigt i början. I smaken Är det äpplen, kalk och citrus-skalbeska. Knuten flera timmar men sen öppnar den sig och det kommer skumbanan och tropiska frukter. Frisk syra och ganska diskreta ålderstoner även om de finns där
Gissade ej på denna då det var min flaska och enda magnumen… alltså ganska uppenbar.
Rätt flaska var Gosset Grand Millesime 1989 magnum. Ska jag vara ärlig så hade jag fått denna blind hade jag inte tagit den. Var nog den spänstigaste och friskaste 89a jag druckit de senaste 15 åren.
93p

#5: Mörkgul färg. Fina bubblor. Sen satte jag näsan till glaset och… Åh f*n! :öga: Sensor overload! :nagelbitare: Först en massiv doft av creme brulee. Helt otroligt härlig. Efter ett tag dök det upp rostade hasselnötter, hav, blomster och honung tillsammans med en krutig ton. Doften lovar hur mycket som helst!
Och smaken infriar alla löften och lite till. Det är krut och honung. Mer creme brulee med extra bränt socker. Smör och konserverad citron. Spänstig syra och frisk mousse blandat med i det närmaste perfekta ålderstoner. Smaken är massiv, hade den inte varit så harmonisk hade det varit överväldigande.
Gissade Cristal, sent 80-tal typ 1988/89 eller 1990.
Rätt flaska var Cristal 1997.
Bästa 97an jag druckit. Bästa Cristal jag kan komma ihåg att jag druckit. Bästa champagnen jag drucket sedan Krug 1988. Buteljerad perfektion!
Först skrev jag 96p, sen ett plustecken, när jag tänker tillbaka var det nog lite snålt.
97p. Vinnare Flight 1 och enhällig WOTN! :cigarr:

Visa bifogad bild 16853
beklagar dålig bildkvalitet...

Flight 2:
#6:
I doften hittade jag igen lite grappa som brukar irritera mig. Det är jäst och citron. En ton av bensin. I munnen är det en påtaglig syra från citron. Smördeg, brioche och någon hårdost. Ganska kort eftersmak och lite funky på det hela. Velade på denna, odlare och ung kändes självklart. Till slut sa jag något om Leclapart, inte för att smaken påminde mig om honom men hur vinet betedde sig.
Rätt flaska var: Leclapart Apotré 2005.
Har svårt för lagrad Leclapart… när de är bra så är de intressanta men inte min kopp te uppenbarligen.
87p

#7: Hav i näsan, saltvatten och ostronskal. Grapefrukt, smör och en hint av banan. I munnen är den länge sluten och ganska syrlig. Det är mycket citronsaft. Sen kommer det fram en del nötter och ek. Elegant och lovar en hel del för framtiden. Lång eftersmak men känns nu oförlöst och ganska ung.
Gissade… kommer inte ihåg men var inte i närheten av rätt svar…
Rätt flaska var: Bollinger RD 2004.
Hoppsan, fick inga bolly-vibbar av denna men musklerna och kraften brukar komma med mognad. Mycket potential för framtiden då!
91p

#8. Här var det något bekant… I näsan är det bränt socker blandat med hav, ostron, blodapelsin och skumbanan. I smaken är det syrlig citron, fat, gröna äpplen och en trevligt krutig ton. Lång eftersmak och väldigt god! Hus och prestige känns mycket troligt.
Gissade Cristal 2002 då denna kändes klassisk Cristal och syran pekade mot 2002 i min mun.
Rätt flaska var: Cristal 2000.
Kul här vara att jag och @Ekdahl samtidigt gissade Cristal 2002. Det var denna som fick mig att gissa Cristal på #5 också då när man drack dem bredvid varandra var det många likhetstecken.
Jäkla god skumpa!
94p

Visa bifogad bild 16854

Flight 3:
#9:
Doft med engelsk toffee. Krut. Damm. Hav och blommig frukt. Lite bränt socker. I munnen är det en markant syra men också en begynnande mognadston. Chilliblad, ingefära och limesaft/zest.
Gissade helt fel här då om jag minns rätt funderade på om vi hade en tredje Cristal med i uppställningen… tänkte 1996.
Rätt flaska var: Billercart Salmon Cuvee NF 1996.
Denna är nog den flaska som har mest utvecklingspotential, ännu lite mer än RD 2004an. Kommer bli magisk med kanske 5+ år till.
93p nu, säkert 95-96 när den är helt klar.

#10: Näsan finner först köttbuljong och champinjoner. Grape. Havtorn. Krut och honung. I munnen är det smöriga popcorn. Blommor. Fin frukt med söta citrusfrukter. En hint av fat.
Först tänkte jag Krug 1996 mest pga doften. Sen när smaken kom så var den väldigt lik en La Grande Dame 1995 jag drack förra året.
Gissade La grande Dame 1996 för mig själv.
Rätt flaska var: Veuve Clicquot La grande Dame 1996. Här ska det dock sägas att jag visste att @Ekdahl hade tagit med denna flaska då vi ropade in en låda på förra Bukowskis så det var inte blint.
Men vilken jäkla god flaska! Andra plats för mig denna kväll och lycklig att jag har några flaskor hemma.:D
95p

#11: I näsan är det en ungdomlig syra. Citron och citrongräs. Ostronskal, ananas och krut. I munnen är det syrliga bär. Mognare i smaken än doften. Grillad citron och mer citrongräs blandat med tropisk frukt.
Gissade BdB… typ 2002. Kom inte längre.
Rätt flaska var: Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995.
Drack denna för inte så länge sen och då var den vinnare för kvällen och upplevdes som avsevärt mer mogen… måste varit sällskapet…
Still… god är den!
93p

Visa bifogad bild 16855

Bonusflight Rosé… huff! Rosé är inte min starka sida… Börjar bli en del skumpa nu så noter därefter
#12: Blodapelsin. Grape. Granit och något oxiderat i näsan. Krut, fat och syrliga halon i smaken. Bra syra. Känns som dosage åt det lite högre hållet.
Ingen mening att gissa för mig. Helt lost.
Rätt flaska var: Bernard Hatte et fils Rosé NV som ”legat några år”
God!
88p

#13: I näsan är det söta röda bär. Körsbärsgodis. Röda remmar. I munnen samma som i doften med en markant syra. Lite kort i eftersmaken.
Gissade inte…. Var nog ung då…
Rätt flaska: Jacquesson Terres Rouge 2008
Absolut god och potential för utveckling.
88p

#14: Till att börja med. Helt Koko färg. Tänk den där artificiella rosafärgen på hallonsonda så blir det ganska rätt. Knuten i näsan till att börja med. Hallon. Syrliga bär. Rabarber. I munnen är det en bärig, lite sötlig metallsmak. Står ”hög dosage?” i mina anteckningar.
Gissade säkert något som lika säkert var helt fel…
Rätt flaska: Amour de Deutz 2008, OBS inte Amour de Deutz Rosé@Crist(al)ian 77 hade droppat röd karamellfärg i den vita Amouren… Helt rundlurad! :p
Har inte helt fallit för denna tidigare och ikväll var inget undantag. Den fruktansvärda färgen kanske påverkade mitt omdöme också….
87p

#15: Kvällens näst mest avvikande utseende. Hade den varit aningen mörkare så hade man kunnat tro det var en kolsyrad pinot… Mandel- och körsbärslikör är det enda jag känner ett långt tag. Sen lite avlopp och rött blod blandat med kryddnejlika. I munnen är det körsbär, syrliga sådana. Mammas rönnbärsgele. Syrlig på gränsen till sur. Tydliga naturvinsvibbar.
Gissade inte ens på denna och ingen runt bordet var i närheten.
Rätt flaska var: Bourgeois-Diaz Rose NV. Deggad 2015 med dosage på 2g.
Inte min kopp te men helt klart mycket karaktär.
86p

#16: Kräftor och ostron. Syrliga hallon och rostat bröd i näsan. I munnen är det syrliga hallon och lite fat. Kanten på surdegsbröd och lite blodgrape.
Borde kunnat ta denna men var nog ganska bedövad i munnen vid det här laget. God var den! Bäst i rosé-flighten.
Rätt flaska var: Charles Heidsieck Rosé 2005.
90p

Visa bifogad bild 16856
Visa bifogad bild 16857

Helt fantastisk kväll och jättetrevliga människor!:)
Tack för att vi fick komma ner och hoppas på återbesök i Gotham City om inte alltför länge.

Min topp-3 för kvällen:
1: Cristal 1997
2: La grande Dame 1996
3: Cristal 2000
...sen blev det trångt på 4e plats...

To be continued!

Visa bifogad bild 16858
Hatten av för dessa utförliga och alldeles underbara inlägg!!
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 16891

Glaset längtar, jag längtar...Terapi efter arbetsdagen (det är en jäkla tur att inte varje dag är riktigt så här extrem). Bonnaire BdB 2009 på doktorns inrådan. @LarsW
Härligt!
God och klar att dricka!
Vill minnas att jag tyckte det var aningens hög dosage jämfört med 2008 när jag drack den för ett år sen men inte så det störde nämnvärt.
 

n_micke

Medlem
Härligt!
God och klar att dricka!
Vill minnas att jag tyckte det var aningens hög dosage jämfört med 2008 när jag drack den för ett år sen men inte så det störde nämnvärt.

Riktigt smarrig, tror det är torkade aprikoser och måhända lite smör samt lite jäst jag känner i nosen, ganska lång eftersmak av nåt smarrigt men som min simpla gom inte kan särskilja. Gällande dosagen kan jag inte direkt uttala mig men ingen jättesyrlig upplevelse, antar detta kan relateras till dosagen.
 

Elvis

Medlem
Charles Heidsieck Brut Reserve 2012-bas. Kunde inte låta bli att korka upp en av mina nyinköpta Charles Heidsieck. Mycket citrus och känns betydligt yngre än 2007- och 2008-basen. De där kolatonerna som jag älskar i 2007/2008 finns inte än. Det blir att stoppa undan resten i källaren i några år.
 

Christer J

Medlem
Ensam hemma så perfekt läge för odlarskumpa!
Vouette & Sorbée Fidéle R13, degorgerad dec 15, bara pinot noir, no dosage.
Underbar färg, mer bärnsten än gul. Mogna gula frukter, honung och en frisk jordton (om jord kan dofta friskt, ren jorddoft kanske bättre, men inte mörk och dammig i alla fall som jag tycker kan vara fallet ibland).
Energisk i munnen, mörka bär, härlig syra och lång eftersmak.
My kind of wine.
10ED2B69-AD9C-4AC2-95B4-BA61041F50B5.jpeg

Skål på er!
 
Last edited:
Toppen