Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

n_micke

Medlem
Resterna av en Charles Heidsieck brut reserve på balkongen.

Det är så gott...!
2750D904-B072-40E7-99FC-46D1DDD14E4A.jpeg


Det finns så mycket kul kvar att prova, hur ska man kunna få till allt? Tips och förslag mottages tacksamt!
 

Thomas

Medlem
DSC_0671.JPG

Dom Pérignon 2002
Efter att ha läst lite kritiska recensioner här om denna Champagne så var det dags att korka upp en flaska och bilda sig en egen uppfattning. Har druckit relativt få Dompa genom åren men några av årgång 96 och 90 har slunkit ner. Denna Champagne gör inte på något sätt bort sig i det sällskapet. Härligt mörkgul i färgen med pigga små krämiga bubblor. En kraftfull doft med inslag av krutrök, mogna äpplen, ekfat och citrus. En lång och härlig smak av äpple, lime och honung, med en härlig smörighet i konsistensen. Någon tropisk frukt i bakgrunden, aprikos är min bästa gissning. Summa summarum: En jäkligt bra Champagne som bara kommer bli bättre med några års lagring.
 

LarsW

Medlem
Roger Pouillon Soléra (1997-2012, deggad 2017)

Näsa med oxiderad svamp, krutig ek och grilald citron.
I munnen är det moget mums! Den konserverade citronen jag ofta associerar till i mogen skumpa. Tropisk frukt. Lite sherry. Absolut ek!
Kommer inte ihåg vem det var som startade prata om denna som mini-selosse men jätte-tack för att jag hittade Roger Puillon!

Riktigt bra just nu.
En flaska kvar av denna batch. Den kommer inte bli långlivad.
90p
thumbnail_20190518_200717.jpg
 

Thomas

Medlem
Visa bifogad bild 16991
Dom Pérignon 2002
Efter att ha läst lite kritiska recensioner här om denna Champagne så var det dags att korka upp en flaska och bilda sig en egen uppfattning. Har druckit relativt få Dompa genom åren men några av årgång 96 och 90 har slunkit ner. Denna Champagne gör inte på något sätt bort sig i det sällskapet. Härligt mörkgul i färgen med pigga små krämiga bubblor. En kraftfull doft med inslag av krutrök, mogna äpplen, ekfat och citrus. En lång och härlig smak av äpple, lime och honung, med en härlig smörighet i konsistensen. Någon tropisk frukt i bakgrunden, aprikos är min bästa gissning. Summa summarum: En jäkligt bra Champagne som bara kommer bli bättre med några års lagring.
Dag två av Dom Pérignon 2002. Den har tappat lite av intensiteten och kraftfullheten i doften. Men den har lagt till ytterligare ett smaklager i form av en fräschör som för tankarna till en mogen blodapelsin. Det formligen vattnas i munnen. Mycket bra!
 

Vingubben

Medlem
8846FE9C-6E96-4500-9E1D-2D214305F05D.jpeg

Val Frison Portlandia R15, deg. Okt 18

Om jag förstår rätt så använder man sig aldrig av reservviner så detta är egentligen en vintage 2015 med två år på jästen. Mörk i färgen, har upplevt flera roséer som varit betydligt ljusare, Doftkanon. Initialt hallon och lite senare mycket blommor, äpplen och ett uns av krut. Brioche, äpplen, kola och fänkål i smaken. Perfekta bubblor. Brut Nature vilket märktes på ett bra sätt. Riktigt bra matchampagne som skulle klara det mesta. Oerhört bra idag, dock lite kärv men med grym potential. 91+
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Palmer Vintage 2008. Fortfarande ungdomlig och utan lagringstoner. Lyxig och koncentrerad äppelmust. Citronzest och en smula grapefrukt i eftersmaken. Mycket autolytiska toner. Fortfarande långt kvar till toppen.
Där ser man! Jag tyckte den var nära toppen. Vilken etikett hade din flaska?
 

Wintermute

Medlem
Där ser man! Jag tyckte den var nära toppen. Vilken etikett hade din flaska?
Nya etiketten, halvmagnum. Deg. December 2015. Jag får återkomma med noter när jag druckit den sista av mina flaskor med den gamla...
Edit: deg.datum.
 
Last edited:
Toppen