Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jesper L

Medlem
L’Affût Champagne, NV

Mycket kolsyra och inte så söt. En del frukt (gröna äpplen) och brödighet fyller munnen vid första smaken.
Efter 15 minuter har den första syran försvunnit och blottar ännu mer bröd. Gröna äpplen har övergått till något mer syrliga gröna äpplen. Balansen börjar bli bra efter 30 minuter och nu njuter jag av vinet.
Vi åt kycklingburgare med tryffelmajonnäs/green garlic dip till champagnen och det blev en bra kombo. Syran i champagnen balanserades upp av de feta inslagen i maträtten.
Efter två timmar har brödigheten lugnat ner sig och hintar av citrus börjar uppenbara sig.

En trevlig champagne för under 350kr men ge den lite tid att komma till sin rätt i glaset.

upload_2019-5-29_17-20-5.jpeg
 

LarsW

Medlem
Skumpa i sommarstugan. Som med rödvinerna så störde en brasa en smula med diverse rökta toner men kunde inte förta den rena drickglädje denna flaska bjöd på! :D

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2005 (Magnum)
Inköpt på plats 2011 vilket var samma år de deggades. Första årgången med FdP på magnum.
Vill mena att Diebolt höll 2008an avsevärt längre innan degorgering.

I näsan är det limesaft och zest. Nybakat bröd. Torra, krossade ostronskal och en hint av mandel.
I munnen är det i praktiken helt perfekt just nu! Frukt från lime och grape. En bränd söt gräddighet som hintar åt creme brulee. Honungsmelon och surdegsbrödkant. Något lite kalkigt. Syran är absolut där men dominerar inte. Så klunkvänlig!
Inte den bästa FdP jag druckit men kanske den charmigaste!
Håller nog utan problem 5-10 år till men kan inte tänka mig den kommer bli bättre.
90-92p

thumbnail_20190528_201201.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
Skumpa i sommarstugan. Som med rödvinerna så störde en brasa en smula med diverse rökta toner men kunde inte förta den rena drickglädje denna flaska bjöd på! :D

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2005 (Magnum)
Inköpt på plats 2011 vilket var samma år de deggades. Första årgången med FdP på magnum.
Vill mena att Diebolt höll 2008an avsevärt längre innan degorgering.

I näsan är det limesaft och zest. Nybakat bröd. Torra, krossade ostronskal och en hint av mandel.
I munnen är det i praktiken helt perfekt just nu! Frukt från lime och grape. En bränd söt gräddighet som hintar åt creme brulee. Honungsmelon och surdegsbrödkant. Något lite kalkigt. Syran är absolut där men dominerar inte. Så klunkvänlig!
Inte den bästa FdP jag druckit men kanske den charmigaste!
Håller nog utan problem 5-10 år till men kan inte tänka mig den kommer bli bättre.
90-92p

Visa bifogad bild 17089
¨Första årgången med FdP på magnum.¨ Första som du dricker eller första som producerades?
 

Vingubben

Medlem
5CE99036-B30A-4380-B45E-8BC5411736C2.jpeg

Diebolt-Valois BdB Millesime 2008

Gröna äpplen, viol och lite vanilj i doften. Smaken domineras av grönt äpple. I övrigt citrus, krut, kalk och lätt skalbeska. Väldigt typisk BdB men rätt intetsägande. Inga fel men lite tråkig. Får hoppas att övriga flaskor växer till sig men jag har svårt att se potentialen. Idag 87p
 

Pontus

Medlem
2008 Louis Roederer Brut Vintage. Ett elegant kraftpaket! Stor doft av citrus, citrusskal, päron, hav, nyslaget gräs och krut. Fyllig smak med inslag av citrus, persika, äpplen (ej särskilt mogna) och krita. En touch av röd frukt nånstans. Behagligt rund och balanserad eftersmak som långsamt klingar av med en gnutta grapefrukt och salivframkallande mineralitet. Kan sparas länge till, men dricks mycket bra idag. 95+.
 

Elvis

Medlem
Winston Churchill 2002 helt underbar. Underbart öppen på näsan, bra balans, fin syra. Alla var direkt på att det var en hus-prestige, men ingen gissade på varken 2002 (däremot 2008 och 1998/1999/2000) eller Winston.

Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 2005 var kvällens svagaste vin. Frän på näsan (badrumsskåp?), helt annorlunda i munnen. Mycket Pinot-karaktär i munnen men inte så kul. Jag älskar Vauzelle Terme 2002 som jag tycker är i klass med Selosse La Cote Faron men Vauzelle Terme 2005 är inte i närheten av dessa storheter.

Jacques Selosse 2002. Underbart mycket honung på näsan. Varm karaktär och mörk i färgen. Jag var inne på Krug 1989, en annan gissade på 1976. Märkligt vin men bra!

Comtes 1996 var den bästa unga 1996:an och det är roligt att den är så sjukt bra fortfarande. Väldigt mycket rostade toner på näsan och vi var alla övertygade om att det var en Dompa. Citrus, nötter och mineraler fick till slut in mig på att det var en blanc de blancs och då gick det snabbt upp ett ljus: "Jaha, Comtes 1996". Kvällens vin före Winston och Selosse. Blir 97 poäng på CT.

Sedan blev det en bonusflaska också: NV Joseph Perrier Cuvée Royale Rosé från tidigt 80-tal. Gott.

IMG_5840.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bägge delar! :D
Var min far som besökte Diebolt och beställde dem. Då sa de att det var första gången de gjorde FdP på magnum.
Det stämmer inte att 2005 är den första på magnum. Åtminstone 2004 finns på magnum, för den har jag sett med egna ögon och hållit i min hand. (Och jag uppfattade nog inte den som den första årgången heller?) Ibland uppstår det översättningsproblem från fransosiska...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det stämmer inte att 2005 är den första på magnum. Åtminstone 2004 finns på magnum, för den har jag sett med egna ögon och hållit i min hand. (Och jag uppfattade nog inte den som den första årgången heller?) Ibland uppstår det översättningsproblem från fransosiska...
Alla årgångar förutom 2000 har gjorts på magnum 2006 har dessutom gjorts på JERO!
 

LarsW

Medlem
Det stämmer inte att 2005 är den första på magnum. Åtminstone 2004 finns på magnum, för den har jag sett med egna ögon och hållit i min hand. (Och jag uppfattade nog inte den som den första årgången heller?) Ibland uppstår det översättningsproblem från fransosiska...
Alla årgångar förutom 2000 har gjorts på magnum 2006 har dessutom gjorts på JERO!
Där ser man.:)
Var som sagt fadern som köpte dem och han var bestämd på att detta var vad Isabel sade om 2005an.
 

Christer J

Medlem
Visa bifogad bild 17132
N.V. Damien Hugot Rosé

Påverkad av allt studentfirande i grannskapet och av den härliga sommarkvällen fick det bli champagne innan grillningen.

Ett passande kort omdöme i dessa studenttider får bli: Fy f-n vad den är bra!
Härligt :)
Här blev det en Roederer Rosé 2012 innan grillning, ganska trist doft med lite krut, äppelmust och inte så fruktig, men smaken härlig, frisk med persika och liten fin nötighet.
DF51B76B-A776-42DD-8634-6C981D399810.jpeg

Skål!
 

n_micke

Medlem
upload_2019-6-5_20-26-11.jpeg

Janisson & Fils Millesime 2006 Grand cru. 50/50 PN Chardonnay. Jag är väl inte helt imponerad, inte äckligt på något vis, inte heller i toppen. Kommer dock inte behöva hälla ut den, kanske kommer fram lite mer smaker och dofter om den kommer upp lite i temp, som det är nu känns det jäkligt lite utav det (eller så är det skit bakom spakarna :p )
 
Toppen