Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trydebull

Medlem
2006 Perrier-Jouet Belle Epoque rosé

20190608_182306.jpg


Lite fattigare än längre uppåt kusten. Bara en flaska. Men den var det verkligen inget fel på!

Vackert smultronfärgad!

Noter från ca två timmar öppnad flaska kring 10 grader vid doft och smaknoter

Smultron, kolasnören, röd rabarber, mörkröda krusbär och blodapelsin på näsan.

Smaken ger mogen blodgrape, smultrontoner, lätt beska men också en karameliserad sötma. Mandelmassa och nyriven mandel. Lite knäckig och begynnande kolatoner även i smaken. Krämig och moussig.

Drack till hemmagjorda stekta dumplings med bl a anka, kål och ingefära vilket fungerade utmärkt.

Skriver ner 92+ i boken men årgången är verkligen en snabblevererande sådan - drack 2002 av samma vin för mindre än en månad sedan och det krävde fyra timmar för att öppna sig något. 2006 behöver nog inte så många år till - och blir nog inte heller avsevärt mycket bättre. Men mycket bra är det!
 

Trydebull

Medlem
2006 Beaumont des Crayeres Fleur de Prestige

20190609_182038.jpg


Jag tror att det var @Hans Artberg som slog ett slag för den här.

Köpte två för någon månad sedan och la en på kylning. Fick spontant eftermiddagsbesök och drog korken.

Har inga noter men den här är verkligen en helt ok Champagne! Verkligen långt över förväntningarna för 300 kronor. Den spöar absolut mycket i både 400- och 500-kronorsklassen om man nu får dra till med en omvänd prisvärdhetsjämförelse.

Moussig, krämig och fräsch med något begynnande mognadstoner. Ett par steg upp från de 2004 som såldes för några år sedan.

86/87 någonting och absolut bra att ha hemma!
 

Thomas

Medlem
IMG_20190609_183955_212.jpg
IMG_20190609_183955_210.jpg

Hade en Comtes vertikal med några bonus flaskor i Lördags. Här kommer några tankar kring de flaskor som fick sätta livet till. Då inga noter togs blir det mer av mitt allmänna intryck.
Vi började med en Cristal 97 för att värma upp smaklökarna lite. Krut, nötter och kaffe i doften. Mogna gula äpplen och mogen citron i smaken. Riktigt bra start.

Första flighten bestod av årgång 06,04 och 02. 2004 var den som stod ut och var bäst med en fin doft av pärsonsplit. Troligtvis fick de inte tillräckligt med tid i glasen för att utvecklas, men 02 var lite av en besvikelse, den kändes lite otillgänglig för tillfället.

Flight två var årgång 94,95 och 96. Nu snackar vi en helt annan kaliber av champagne. 1996 var riktigt bra, kändes väldigt mycket yngre. Ingen kunde tro att den var snart 23 år gammal. Ingen brådska att öppna nästa. Härligt rostade toner i doften och en frisk smak av lite söt citron. 94:an var riktigt bra och verkligen mogen utan att kännas trött. Denna togs nog i sista stund. 1995 kom inte riktigt upp i nivå, en bra champagne men absolut inte i nivå med 96:an.

Tredje flighten var årgångarna 1988, 1989 och 1990. Om andra flighten var bra var denna ännu bättre. 88 och 90 var bäst och svåra att rangordna. Men jag tyckte 88 var lite vassare. Båda hade fortfarande en bra mousse och kändes inte trötta alls. Päronkonjak och bokna äpplen i doften. Mandarin och mogna äpplen i smaken. Världsklass på båda.

Bonus flighten var Krug 1988, 89 samt Clos de Goisses 1988. Med facit i hand borde denna flight varit först. Vi kanske inte gav den all den uppmärksamhet den förtjänar, om jag får uttrycka mig diplomatiskt. Men en sak var vi alla överens om, årgång 1988 är verkligen en av de bästa årgångarna någonsin. Krug 1988 är stjärnan av den årgången.

En helt underbar eftermiddag/kväll med massor av härlig champagne och mat i goda vänners lag. Summa av allt är: Köp årgång 1988 och ni blir inte besvikna. Spar era Comtes 1996 minst fem år till, det kommer ni inte ångra.
 

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 17178 Visa bifogad bild 17179
Hade en Comtes vertikal med några bonus flaskor i Lördags. Här kommer några tankar kring de flaskor som fick sätta livet till. Då inga noter togs blir det mer av mitt allmänna intryck.
Vi började med en Cristal 97 för att värma upp smaklökarna lite. Krut, nötter och kaffe i doften. Mogna gula äpplen och mogen citron i smaken. Riktigt bra start.

Första flighten bestod av årgång 06,04 och 02. 2004 var den som stod ut och var bäst med en fin doft av pärsonsplit. Troligtvis fick de inte tillräckligt med tid i glasen för att utvecklas, men 02 var lite av en besvikelse, den kändes lite otillgänglig för tillfället.

Flight två var årgång 94,95 och 96. Nu snackar vi en helt annan kaliber av champagne. 1996 var riktigt bra, kändes väldigt mycket yngre. Ingen kunde tro att den var snart 23 år gammal. Ingen brådska att öppna nästa. Härligt rostade toner i doften och en frisk smak av lite söt citron. 94:an var riktigt bra och verkligen mogen utan att kännas trött. Denna togs nog i sista stund. 1995 kom inte riktigt upp i nivå, en bra champagne men absolut inte i nivå med 96:an.

Tredje flighten var årgångarna 1988, 1989 och 1990. Om andra flighten var bra var denna ännu bättre. 88 och 90 var bäst och svåra att rangordna. Men jag tyckte 88 var lite vassare. Båda hade fortfarande en bra mousse och kändes inte trötta alls. Päronkonjak och bokna äpplen i doften. Mandarin och mogna äpplen i smaken. Världsklass på båda.

Bonus flighten var Krug 1988, 89 samt Clos de Goisses 1988. Med facit i hand borde denna flight varit först. Vi kanske inte gav den all den uppmärksamhet den förtjänar, om jag får uttrycka mig diplomatiskt. Men en sak var vi alla överens om, årgång 1988 är verkligen en av de bästa årgångarna någonsin. Krug 1988 är stjärnan av den årgången.

En helt underbar eftermiddag/kväll med massor av härlig champagne och mat i goda vänners lag. Summa av allt är: Köp årgång 1988 och ni blir inte besvikna. Spar era Comtes 1996 minst fem år till, det kommer ni inte ångra.
Vilken jäkla provning! Och vilka bonus flaskor :D
 

LeChat

Medlem
0FBF074F-CF58-41BD-BE8B-07B3AA356CDA.jpeg

2006 Henriot Champagne Brut Millésimé

Doften har mognat sen jag drack den för ca två år sedan. Den här är minst lika bra nu som tidigare flaskor som jag uppskattade mycket. Det är en fräsch komplex huschampagne med bl.a krut, hav, grillad citron, lite rostat kaffe, lätt ton av grape, blommor och bröd. Har inte provat någon 2008 än men antar att den inte kommer göra bort sig den heller.
 

fluff

Medlem
Körde en provning för ett par veckor sedan med lite högt och lågt.
20190605_225022.jpg

Ulysse Collin Champagne Rosé de Saignée Les Maillons
Louis Roederer Rosé 2009
Alain Mercier Cuvée Émile NV
Egly-Ouriet (deg juli 2018)
Alain Mercier Cuvée Duramen
Krug GC 166
Dom Perignon 2008
Bollinger La Grande Année 2008

Alain Mercier Cuvée Duramen (80CH, 20PN) tog hem pris/prestanda-vinsten och Krug blev inte helt oväntat kvällens vinnare. Konstaterar att jag fortfarande inte ser/känner/förstår storheten hos Dom Perignon. Ser fram emot att dricka LGA många år framåt.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Körde en provning för ett par veckor sedan med lite högt och lågt.
Visa bifogad bild 17210
Ulysse Collin Champagne Rosé de Saignée Les Maillons
Louis Roederer Rosé 2009
Alain Mercier Cuvée Émile NV
Egly-Ouriet (deg juli 2018)
Alain Mercier Cuvée Duramen
Krug GC 166
Dom Perignon 2008
Bollinger La Grande Année 2008

Alain Mercier Cuvée Duramen (80CH, 20PN) tog hem pris/prestanda-vinsten och Krug blev inte helt oväntat kvällens vinnare. Konstaterar att jag fortfarande inte ser/känner/förstår storheten hos Dom Perignon. Ser fram emot att dricka LGA många år framåt.

När jag provade Dom Pérignon -08 senast så upplevde jag den som otroligt sluten. Man jag märkte även att den har många lager av smaker och dofter. Men den måste nog ligga lagrad ett längre tag för att mogna till sig lite.
 

Jesper L

Medlem
Höll i en liten fyrarätters middag där följande champagner fick sätta livet till:

1. Pierre Peters Cuvée de Réserve konsumerades tillsammans med ostron.
upload_2019-6-16_14-23-26.jpeg


2. Charles Heidsieck Brut Réserve konsumerades tillsammans rödbetor, chèvre och valnötter.
upload_2019-6-16_14-22-50.jpeg


3. Pertois-Lebrun Exaltation konsumerades tillsammans med Moules Mariniére.
upload_2019-6-16_14-23-8.jpeg


Tre bra champagner där Exaltation stack ut med en rundare kropp och mer krut (smakmässigt och upplevelsemässigt).
 

Johan L

Medlem
Gifter mig senare i sommar och vi håller festen på ett ställe där man kan köpa in drycken själv, så i helgen har det varit utprovning av bubbel till välkomstdrickat. Valet stod mellan fyra vin i olika prisklasser: Charles Mignon, Alexandre Bonnet och Duménil 2008 samt en icke-champagne i sydafrikanska Pongrácz.

Duménil vann smakmässigt men vi båda upplevde oväntat små skillnader mellan prisklasserna, vilket gjorde att det blev lite svårt att välja. Prisfrågan blir ju en annan när man ska ha ett tjog flaskor.
 
Toppen