Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sigdarve

Medlem
Visa bifogad bild 17138
Janisson & Fils Millesime 2006 Grand cru. 50/50 PN Chardonnay. Jag är väl inte helt imponerad, inte äckligt på något vis, inte heller i toppen. Kommer dock inte behöva hälla ut den, kanske kommer fram lite mer smaker och dofter om den kommer upp lite i temp, som det är nu känns det jäkligt lite utav det (eller så är det skit bakom spakarna :p )
Ser ut som att du har fel glas ;-)
 

Sebran

Medlem
Jag tänkte fira lite på fredag med en Dom Perignon 2008. Har läst på lite olika ställen att den behöver en hel del luft innan den kommer till sin rätta nu när den är ung.

Jag har rätt lite erfarenhet av fin skumpa och skulle uppskatta lite råd. Bör jag öppna den några timmar innan vi dricker den? Några fler tips hur jag får ut det bästa av den? Tack!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tänkte fira lite på fredag med en Dom Perignon 2008. Har läst på lite olika ställen att den behöver en hel del luft innan den kommer till sin rätta nu när den är ung.

Jag har rätt lite erfarenhet av fin skumpa och skulle uppskatta lite råd. Bör jag öppna den några timmar innan vi dricker den? Några fler tips hur jag får ut det bästa av den? Tack!
Med tanke på att unga viner av hög kvalitet nästan alltid brukar vara som bäst sista slatten är det nog en god idé att låta flaskan få rikligt med luft innan förtäring för bästa upplevelse, likaså att inte servera det kylskåpskallt utan snarare runt 12 grader. Bubblorna kommer dock ta lite stryk om du luftar för mycket, men ofta är det en positiv sak för de av oss som inte uppskattar överdriven kolsyra i viner som tenderar att ”kväva” en hel del av den aromatiska komplexiteten enligt mig. :)
 

Sigdarve

Medlem
Med tanke på att unga viner av hög kvalitet nästan alltid brukar vara som bäst sista slatten är det nog en god idé att låta flaskan få rikligt med luft innan förtäring för bästa upplevelse, likaså att inte servera det kylskåpskallt utan snarare runt 12 grader. Bubblorna kommer dock ta lite stryk om du luftar för mycket, men ofta är det en positiv sak för de av oss som inte uppskattar överdriven kolsyra i viner som tenderar att ”kväva” en hel del av den aromatiska komplexiteten enligt mig. :)
1. Tycker också att kolsyran stör för mycket. Jag upplever inte smakerna och dofterna av mineral och rökiga stenar lika mycket som i ett chablisvin. Skulle ett stilla vin från Champagne, gjort på 100% chardonnay, smaka som viner från Chablis? Eller är det tydligare mineraltoner i chablisviner?
2.
"Är det bara Chablis som är friskt och elegant?
https://dinvinguide.se/sofiaander/ar-det-bara-chablis-som-ar-frisk-och-elegant/

Champagne är väl också friskt och elegant?
 
Last edited:

Sebran

Medlem
Med tanke på att unga viner av hög kvalitet nästan alltid brukar vara som bäst sista slatten är det nog en god idé att låta flaskan få rikligt med luft innan förtäring för bästa upplevelse, likaså att inte servera det kylskåpskallt utan snarare runt 12 grader. Bubblorna kommer dock ta lite stryk om du luftar för mycket, men ofta är det en positiv sak för de av oss som inte uppskattar överdriven kolsyra i viner som tenderar att ”kväva” en hel del av den aromatiska komplexiteten enligt mig. :)

Ok tack, ja jag har inga problem med lite mindre bubblor heller så öppnar flaskan några timmar innan helt enkelt.

Förresten, någon som testat att dekantera skumpa?
 
M

Mouton

Ok tack, ja jag har inga problem med lite mindre bubblor heller så öppnar flaskan några timmar innan helt enkelt.

Förresten, någon som testat att dekantera skumpa?
Ung Champagne ska helst alltid få gå i karaff, dock inte dekanteras. Det är en helt annan sak. Dekanterar gör du för att avskilja sediment från vinet. Hälla det på karaff, för att lufta det. Men numera missbrukas ordet dekantera (avskilja) rätt ofta. Och det var inte för att jag vill peka finger alls, prova dig fram:)
 

Jesper L

Medlem
Beaumont des Crayéres Fleur de Prestige Brut 2006

Smak
Röda äpplen, citron, toner av mognad, hint av persika. Efter en stund kommer mineraler fram och moussen öppnas (?) upp och aprikos framhävs.

Bra skit för strax över 300kr.

upload_2019-6-6_18-14-29.jpeg
 

n_micke

Medlem
Visa bifogad bild 17138
Janisson & Fils Millesime 2006 Grand cru. 50/50 PN Chardonnay. Jag är väl inte helt imponerad, inte äckligt på något vis, inte heller i toppen. Kommer dock inte behöva hälla ut den, kanske kommer fram lite mer smaker och dofter om den kommer upp lite i temp, som det är nu känns det jäkligt lite utav det (eller så är det skit bakom spakarna :p )

Resterna av denna idag, något bättre än igår, men det finns andra jag hellre kommer återgå till igen än denna. Vet inte om det beror på kontakt med syret eller att det är mindre gräs i luften (pollen alltså, inte rökgräs, det är jag för gammal för :p ) men något mer smak idag. Samma glas som igår @Sigdarve så de tycks oskyldiga :D
 

Dovberg

Medlem
Visa bifogad bild 17132
N.V. Damien Hugot Rosé

Påverkad av allt studentfirande i grannskapet och av den härliga sommarkvällen fick det bli champagne innan grillningen.

Ett passande kort omdöme i dessa studenttider får bli: Fy f-n vad den är bra!

Drack också en Damien rose igår faktiskt. Flaskor från senaste Fanwine leveransen? Fick mina levererade till min dörr i tisdags kväll. Första gången jag druckit Damiens rose. Håller fullt med om att den är helt sanslöst god. Lättillgänglig, fruktig med klingande rabarbersyra och knäck. Sällskapet som jag drack med var helt lyriska över denna. Vad jag gillar med Damien Hugot är att hans viner är tillgängliga relativt fort och behöver inte flera års lagring enligt mig. Drack -08 för några veckor sen. Även den var "open for business".
 
Toppen