Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sigdarve

Medlem
Gifter mig senare i sommar och vi håller festen på ett ställe där man kan köpa in drycken själv, så i helgen har det varit utprovning av bubbel till välkomstdrickat. Valet stod mellan fyra vin i olika prisklasser: Charles Mignon, Alexandre Bonnet och Duménil 2008 samt en icke-champagne i sydafrikanska Pongrácz.

Duménil vann smakmässigt men vi båda upplevde oväntat små skillnader mellan prisklasserna, vilket gjorde att det blev lite svårt att välja. Prisfrågan blir ju en annan när man ska ha ett tjog flaskor.
Tycker också det är rätt små skillnader. Att välja något dyrt, är väl som att kasta pärlor åt svinen? ;) Eller är gästerna bubbelexperter?
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Gifter mig senare i sommar och vi håller festen på ett ställe där man kan köpa in drycken själv, så i helgen har det varit utprovning av bubbel till välkomstdrickat. Valet stod mellan fyra vin i olika prisklasser: Charles Mignon, Alexandre Bonnet och Duménil 2008 samt en icke-champagne i sydafrikanska Pongrácz.

Duménil vann smakmässigt men vi båda upplevde oväntat små skillnader mellan prisklasserna, vilket gjorde att det blev lite svårt att välja. Prisfrågan blir ju en annan när man ska ha ett tjog flaskor.
Alexandre Bonnet är ju trevlig.
 

Johan L

Medlem
Alexandre Bonnet är ju trevlig.
Alla fyra var trevliga :) Alexandre Bonnet stack stilmässigt ut lite från de andra tre, kändes yngre och fräschare med piggare syra, på både gott och ont. Vi skålade förlovningen i den så den har lite "affektionsvärde" för oss också.

Duménil skulle vara rolig för att den ändå var bäst och dessutom skulle vara kul att köpa lite extra av och lägga undan till kommande bröllopsdagar.

Charles Mignon gillade ett kompispar bäst när de fick prova dagen efter. Och Pongrácz är ju riktigt bra för sitt pris, och med så små upplevda skillnader kändes den inte som ett undermåligt val. Så det finns något som talar för var och en av dem.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Alla fyra var trevliga :) Alexandre Bonnet stack stilmässigt ut lite från de andra tre, kändes yngre och fräschare med piggare syra, på både gott och ont. Vi skålade förlovningen i den så den har lite "affektionsvärde" för oss också.

Duménil skulle vara rolig för att den ändå var bäst och dessutom skulle vara kul att köpa lite extra av och lägga undan till kommande bröllopsdagar.

Charles Mignon gillade ett kompispar bäst när de fick prova dagen efter. Och Pongrácz är ju riktigt bra för sitt pris, och med så små upplevda skillnader kändes den inte som ett undermåligt val. Så det finns något som talar för var och en av dem.
Haha gör ju inget lättare :)
 

Henrik_L

Medlem
Här kommer fyra tips att prova runt 200:

1. Monte Rossa Flamingo Rosé Brut, 199 kr, 7615
2. A Viot Brut Tradition, 199 kr, 77657
3. Bergeronneau-Marion, 249 kr, 76754
4. Daniel Etienne Premier Cru Zero Dosage, 296 kr, 77470
 

Hardolph

Medlem
Här kommer fyra tips att prova runt 200:

1. Monte Rossa Flamingo Rosé Brut, 199 kr, 7615
2. A Viot Brut Tradition, 199 kr, 77657
3. Bergeronneau-Marion, 249 kr, 76754
4. Daniel Etienne Premier Cru Zero Dosage, 296 kr, 77470
+1 på 1:an. Drack den i fredags. Mycket habil.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Sörplade hos @Sörplarn igen i helgen.

Daniel juni 2019.jpg


Monte Rossa Flamingo Rosé

Meningen var att den här skulle provas blint på den stora roséprovningen helgen innan men den försvann i kommersen så att säga. Dracks nu oblint vilket medför vissa metodologiska problem.

På näsan känns det som en PN-skumpa. Bröd, röda äpplen och bär. Lovar rätt mycket, i munnen smakar den som en enkel NV med lite spretig syra. Sörplarn med fru tyckte den var sur. Hade själv tagit denna som en enklare NV blint med alla sannolikhet. Det enda som skulle skvallra var en örtig smak av timjan som inte brukar härledas till champagne i min värld. Drickbart men inget jag slösar tid eller pengar på vilket även gäller många champagner...

GH Martel 2008
Öppnades som referens till De Sousa och blev en klockren matchning stilmässigt. Gissade ekad odlare, chardonnaydriven 09 eller 10a. Vissa gemensamma drag med Sousan som vanilj och fat. Mer än godkänd. Vin som har sådana här kitschiga etiketter måste nästan vara bra! Aldrig hört talas om producenten och fanns inga uppgifter heller om druvblandning.

De Sousa Caudalies 2008

Första gången jag dricker Sousas värsting. Tydlig ek som vanligt och lite vanilj. I smaken lite pepprig ingefära och citrus. Bra längd grym balans och en riktig höjdare. Gillar man ekade champagner är det magi på hög nivå.

GH Martel 2009
Varför inte en till? Här var det mera av krut och power. Jag tyckte denna var bättre än 08an. Kuriosa är att Martel tydligen byter etiketter för varje årgång och jag gissar att han saknar marknadsavdelning.:)

Efter det lite rödtjut i form av SQN Syrah 2016. Som vanligt bombad med frukt och bär med dominans av björnbär. Direkt efter öppning fanns det även lite strävhet som försvann i karaffen efter någon timma. Kände även lite tobak/choklad i bakgrunden. Purungt och kändes inte på samma nivå som 2015 men fortfarande det bästa röda i år för mig... Behöver något år i källaren. Efter det hann vi med ett sött förstärkt vin från Sydafrika om jag minns rätt. Gissade Amarone vilket inte togs emot väl men det är inget fel på bra Amarone!

Tillbaks till verkligheten och allvaret igen, Krug GC (09-bas).
Fick den blint och dessutom sent, gissade snabbt på Dompa eller Henriot. Riktigt bra med fint härlig krutig stil med kraft och svamp. När de första gissningarna var fel hamnade jag rätt men gissade 11-bas. En riktig raritet som bara släppts i ett begränsat antal och aldrig till Sverige mig veterligen.

Som vanligt visar Krug klass blint eller inte och De Sousa är en odlare som klättrat riktigt högt på min ranking senaste åren! Blir nog även ett besök hos GH Martel i Epernay i höst.
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 17178 Visa bifogad bild 17179
Hade en Comtes vertikal med några bonus flaskor i Lördags. Här kommer några tankar kring de flaskor som fick sätta livet till. Då inga noter togs blir det mer av mitt allmänna intryck.
Vi började med en Cristal 97 för att värma upp smaklökarna lite. Krut, nötter och kaffe i doften. Mogna gula äpplen och mogen citron i smaken. Riktigt bra start.

Första flighten bestod av årgång 06,04 och 02. 2004 var den som stod ut och var bäst med en fin doft av pärsonsplit. Troligtvis fick de inte tillräckligt med tid i glasen för att utvecklas, men 02 var lite av en besvikelse, den kändes lite otillgänglig för tillfället.

Flight två var årgång 94,95 och 96. Nu snackar vi en helt annan kaliber av champagne. 1996 var riktigt bra, kändes väldigt mycket yngre. Ingen kunde tro att den var snart 23 år gammal. Ingen brådska att öppna nästa. Härligt rostade toner i doften och en frisk smak av lite söt citron. 94:an var riktigt bra och verkligen mogen utan att kännas trött. Denna togs nog i sista stund. 1995 kom inte riktigt upp i nivå, en bra champagne men absolut inte i nivå med 96:an.

Tredje flighten var årgångarna 1988, 1989 och 1990. Om andra flighten var bra var denna ännu bättre. 88 och 90 var bäst och svåra att rangordna. Men jag tyckte 88 var lite vassare. Båda hade fortfarande en bra mousse och kändes inte trötta alls. Päronkonjak och bokna äpplen i doften. Mandarin och mogna äpplen i smaken. Världsklass på båda.

Bonus flighten var Krug 1988, 89 samt Clos de Goisses 1988. Med facit i hand borde denna flight varit först. Vi kanske inte gav den all den uppmärksamhet den förtjänar, om jag får uttrycka mig diplomatiskt. Men en sak var vi alla överens om, årgång 1988 är verkligen en av de bästa årgångarna någonsin. Krug 1988 är stjärnan av den årgången.

En helt underbar eftermiddag/kväll med massor av härlig champagne och mat i goda vänners lag. Summa av allt är: Köp årgång 1988 och ni blir inte besvikna. Spar era Comtes 1996 minst fem år till, det kommer ni inte ångra.

Vilken provning!:D
*** och värt en resa som guiden säger. Bara bonusflaskorna hade jag rest långt för!

Känner igen noterna för Cristal 97 som jag och flertalet (@MartinE, @Trydebull, @Daniel A, @Skaggs, @Ekdahl, @LarsW, @Christer J & @LeChat ) drack i Malmö blint. Helt överjäkligt bra och bästa Cristalen jag druckit. Topp tre i år för mig.

Comtes 96 drack jag blint på nyår och gissade Krug 02 som första gissning så instämmer i att den är ung och pigg fortfarande. Bästa och äldsta Comtesen jag druckit.

Hoppas du orkar hålla nivån framöver och bjuder in mig nästa gång.:cool:
 

Jos

Medlem
Vilken provning!:D
*** och värt en resa som guiden säger. Bara bonusflaskorna hade jag rest långt för!

Känner igen noterna för Cristal 97 som jag och flertalet (@MartinE, @Trydebull, @Daniel A, @Skaggs, @Ekdahl, @LarsW, @Christer J & @LeChat ) drack i Malmö blint. Helt överjäkligt bra och bästa Cristalen jag druckit. Topp tre i år för mig.

Comtes 96 drack jag blint på nyår och gissade Krug 02 som första gissning så instämmer i att den är ung och pigg fortfarande. Bästa och äldsta Comtesen jag druckit.

Hoppas du orkar hålla nivån framöver och bjuder in mig nästa gång.:cool:
Instämmer, mycket trevlig provning. Jag tar gärna en inbjudan också :p

Men vänta nu, kom på att jag kan ta @Crist(al)ian 77 s inbjudan då han, enligt egen erfarenhet, inte reser nånstans för Comtes :D
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2008 Henriot Champagne Brut Millésimé Rosé Aj fan att jag inte köpte fler! Ostron, gåslever och en helt perfekt roséchampagne efter "hard labor" av att lägga plast:cool:gräs på terassen. Trevlig, toastig på-väg-att-bli-mogen champagne! Krutig med mycket frukt, röda bär och den där övertonen av viss mogenhet (viril ålder) som jag riktigt gillar. Kanonbalanserad. Hade jag haft fler hade de alla rykt i sommar:p 93p
IMG_0152.JPG
 

Pontus

Medlem
2008 Henriot Champagne Brut Millésimé Rosé Aj fan att jag inte köpte fler! Ostron, gåslever och en helt perfekt roséchampagne efter "hard labor" av att lägga plast:cool:gräs på terassen. Trevlig, toastig på-väg-att-bli-mogen champagne! Krutig med mycket frukt, röda bär och den där övertonen av viss mogenhet (viril ålder) som jag riktigt gillar. Kanonbalanserad. Hade jag haft fler hade de alla rykt i sommar:p 93p
Visa bifogad bild 17250
Även jag gillade denna skarpt! 2 flaskor kvar nu. Tror du den vinner på ytterligare lagring?
 

Essle

Medlem
Sörplade hos @Sörplarn igen i helgen.

Visa bifogad bild 17240

Monte Rossa Flamingo Rosé

Meningen var att den här skulle provas blint på den stora roséprovningen helgen innan men den försvann i kommersen så att säga. Dracks nu oblint vilket medför vissa metodologiska problem.

På näsan känns det som en PN-skumpa. Bröd, röda äpplen och bär. Lovar rätt mycket, i munnen smakar den som en enkel NV med lite spretig syra. Sörplarn med fru tyckte den var sur. Hade själv tagit denna som en enklare NV blint med alla sannolikhet. Det enda som skulle skvallra var en örtig smak av timjan som inte brukar härledas till champagne i min värld. Drickbart men inget jag slösar tid eller pengar på vilket även gäller många champagner...

GH Martel 2008
Öppnades som referens till De Sousa och blev en klockren matchning stilmässigt. Gissade ekad odlare, chardonnaydriven 09 eller 10a. Vissa gemensamma drag med Sousan som vanilj och fat. Mer än godkänd. Vin som har sådana här kitschiga etiketter måste nästan vara bra! Aldrig hört talas om producenten och fanns inga uppgifter heller om druvblandning.

De Sousa Caudalies 2008

Första gången jag dricker Sousas värsting. Tydlig ek som vanligt och lite vanilj. I smaken lite pepprig ingefära och citrus. Bra längd grym balans och en riktig höjdare. Gillar man ekade champagner är det magi på hög nivå.

GH Martel 2009
Varför inte en till? Här var det mera av krut och power. Jag tyckte denna var bättre än 08an. Kuriosa är att Martel tydligen byter etiketter för varje årgång och jag gissar att han saknar marknadsavdelning.:)

Efter det lite rödtjut i form av SQN Syrah 2016. Som vanligt bombad med frukt och bär med dominans av björnbär. Direkt efter öppning fanns det även lite strävhet som försvann i karaffen efter någon timma. Kände även lite tobak/choklad i bakgrunden. Purungt och kändes inte på samma nivå som 2015 men fortfarande det bästa röda i år för mig... Behöver något år i källaren. Efter det hann vi med ett sött förstärkt vin från Sydafrika om jag minns rätt. Gissade Amarone vilket inte togs emot väl men det är inget fel på bra Amarone!

Tillbaks till verkligheten och allvaret igen, Krug GC (09-bas).
Fick den blint och dessutom sent, gissade snabbt på Dompa eller Henriot. Riktigt bra med fint härlig krutig stil med kraft och svamp. När de första gissningarna var fel hamnade jag rätt men gissade 11-bas. En riktig raritet som bara släppts i ett begränsat antal och aldrig till Sverige mig veterligen.

Som vanligt visar Krug klass blint eller inte och De Sousa är en odlare som klättrat riktigt högt på min ranking senaste åren! Blir nog även ett besök hos GH Martel i Epernay i höst.
Enda Martel jag druckit är denna. https://www.finewines.se/threads/1996-g-h-martel-co-champagne-victoire-magnum.2460/
1996 på Magnum. Vill minnas den som helt ok utan att det var något stordåd.

För övrigt lät det som en jäkligt trevlig uppställning av flaskor under kvällen.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Även jag gillade denna skarpt! 2 flaskor kvar nu. Tror du den vinner på ytterligare lagring?
Inte för mig. Jag gillar champagne när den har lämnat den initiala syrafasen och börjat klättringen mot toppen med lite mer rostade toner. Men vi är ju alla olika.....tack och lov;)
 

Ekdahl

Medlem
Inte för mig. Jag gillar champagne när den har lämnat den initiala syrafasen och börjat klättringen mot toppen med lite mer rostade toner. Men vi är ju alla olika.....tack och lov;)
Mitt strå till stacken - drack Henriot -08 rose förra året och den var finfin... men vet att den verkligen växer och kommer spöa många prestiger med ålder. T.ex. var Henriot rose -88 och -90 (på magnum iofs) för två år sedan var helt magiska. Drick nu och njut, eller vänta 10-15 år och njut ännu mer :). Jobbigt val, jag vet. Jag skall försöka spara mina tre återstående minst 8 år innan nästa kork dras i allafall.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Mitt strå till stacken - drack Henriot -08 rose förra året och den var finfin... men vet att den verkligen växer och kommer spöa många prestiger med ålder. T.ex. var Henriot rose -88 och -90 (på magnum iofs) för två år sedan var helt magiska. Drick nu och njut, eller vänta 10-15 år och njut ännu mer :). Jobbigt val, jag vet. Jag skall försöka spara mina tre återstående minst 8 år innan nästa kork dras i allafall.
Jag vill hellre leva i nuet och njuta när jag kan:p Om 10-15 år har mina smaklökar och sensoriska sinnen säkert degenererat i den grad att dagens njutning överträffar framtidens.....om jag ens lever då :confused:
 

FredrikC

Medlem
Helgen går i Bollingers tecken:
Fredagen bjöd på Grand Annee 07.
Inte alls så mycket äpplen som jag tycker både 04 och 02 GA haft och faktiskt ganska mild och snäll i smakerna. Päron och aprikos var något vi tycktes känna.
20190620_184911.jpg


Sen hade vi stora förhoppningar till gårdagens R.D. 04. Degorgerad 25 Juni 18.
Tyvärr inte värd den pengen enligt någon av oss. Lite väl brödig och annars syrlig och riktigt komplex. Det kändes som den ville visa en hel del men bara dog ut. Blev lite bättre efter ett tag i glaset men nja ingen champagne för oss.
kul ändå att ha provat en R.D.
20190621_193049.jpg
 

Pontus

Medlem
2008 Henriot Champagne Brut Millésimé Rosé. Inspirerad av @petterkalle poppades denna med en del förväntningar. Jag drack den förra året och tyckte mycket om den, även om den då kändes något oförlöst. Den här flaskan visar en helt annan generositet. Bröd, krut, röda äpplen och slank röd frukt i doften. I munnen är den initialt kraftfull och inbjudande med smak av äpplen, citrus och röda vinbär. När frukten klingar av ersätts den av en klingande ren syra och grapefruktbeska. Fantastisk balans rakt igenom, väldigt lyckad. Bedrövligt att man inte köpte lådvis. 94+.
 
Toppen