Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
83038270-C88C-43A4-BDA9-8B59063AB8E4.jpeg

Charles Heidsieck Brut Réserve


Enormt god doft med bl.a. krut, rostat kaffe, citron och lite friska, salta drag från havet. Exklusiv doft som nästan får en att tänka på prestigeskumpa. Riktigt god!

2008-bas i denna vilket var ett tag sedan jag drack. Säkert ger årgången den en extra skjuts, men de två senaste gångerna har jag druckit med 2010-bas och den är verkligen inte fy skam den heller. Som sagts tidigare gällande champagner innehållande reservvin så blir basårgången inte lika viktig. Så det är väl bara att fortsätta köpa Charles Heidsieck Brut Reserve även framöver, dock inte till bolagets ockerpris.
 

jrick

Medlem
Visa bifogad bild 17338
Charles Heidsieck Brut Réserve


Enormt god doft med bl.a. krut, rostat kaffe, citron och lite friska, salta drag från havet. Exklusiv doft som nästan får en att tänka på prestigeskumpa. Riktigt god!

2008-bas i denna vilket var ett tag sedan jag drack. Säkert ger årgången den en extra skjuts, men de två senaste gångerna har jag druckit med 2010-bas och den är verkligen inte fy skam den heller. Som sagts tidigare gällande champagner innehållande reservvin så blir basårgången inte lika viktig. Så det är väl bara att fortsätta köpa Charles Heidsieck Brut Reserve även framöver, dock inte till bolagets ockerpris.
Drack 2010-basen härom veckan och den var ju så god alltså, den jag drack hade också legat på jästen 2011-2018 - det är ju lite konstigt med CH att de ligger olika länge. Väldigt komplex men också så drickbar, antagligen den bästa NV från storhus jag druckit.
 

Magikern

Medlem
Små bubblor i gbg slår igen men avslutade i flaggan i topp med att tömma lagren o var snälla o ge ut alla flaskor på glas ink fler tal prestige.

billecart Salmon clos saint hilaire 1999 hade de en flaska av vill jag minnas och den hade varit kul att prova.

Du kollade inte vad den kostade glaset?
 
De stämmer att de hade,nu när du nämner de.
Men var nog köpt av någon för såg inte röken av den på någon lista.
Av prestige av de större som såldes var de amour-08,fdp-07,belle epouqe-11,cdm-05,kan missat någon.
 

Johan L

Medlem
Gifter mig senare i sommar och vi håller festen på ett ställe där man kan köpa in drycken själv, så i helgen har det varit utprovning av bubbel till välkomstdrickat. Valet stod mellan fyra vin i olika prisklasser: Charles Mignon, Alexandre Bonnet och Duménil 2008 samt en icke-champagne i sydafrikanska Pongrácz.

Duménil vann smakmässigt men vi båda upplevde oväntat små skillnader mellan prisklasserna, vilket gjorde att det blev lite svårt att välja. Prisfrågan blir ju en annan när man ska ha ett tjog flaskor.

Efter att ha klurat på det här i två veckor så blev det tillslut Duménil.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Y7YSGEU.jpg

NV Savart L'Accomplie (deg. okt. 2015)
Russin, äpplen, mariekex i mängder och aromatiska örtiga och blommiga toner. Mycket äpple och citrus i smaken, med en viss krämighet alá ovispad grädde som växte ju mer tid i glaset vinet fick. Ett för mig helt fantastiskt vin och lär bara bli bättre med tiden! Har några fler från den här batchen och kommer norpa minst en till i sommar... 92p
 

FredrikC

Medlem
En fråga om champagne-stopper.
när använder ni era? Säg att ni ska dricka flaskan under ett par timmar en kväll. Sätter ni på en stopper och kyler den mellan påfyllning eller kör ni utan stopper och kyler den?
 
En fråga om champagne-stopper.
när använder ni era? Säg att ni ska dricka flaskan under ett par timmar en kväll. Sätter ni på en stopper och kyler den mellan påfyllning eller kör ni utan stopper och kyler den?

Om jag vet att jag ska dricka en flaska över ett par kvällar åker stoppern på direkt efter att den är öppnad för att behålla så mycket bubblor som möjligt. Kommer det ske över ett par timmar tycker jag inte att det är så noga.
 

MartinE

Medlem
En fråga om champagne-stopper.
när använder ni era? Säg att ni ska dricka flaskan under ett par timmar en kväll. Sätter ni på en stopper och kyler den mellan påfyllning eller kör ni utan stopper och kyler den?
Det där beror helt på vad du vill åstadkomma. Vill du bevara "fräschören" (i brist på ett bättre ord) och/eller om det är en flaska som kan förväntas påverkas negativt av mer luft eller mindre kolsyra och/eller du vill dricka flaskan över flera dagar, då sätter du på stoppern. Dricker du en ung champagne och du vet med dig att flaskan kommer att tömmas samma dag, då skulle jag köra utan stopper. Eller ännu hellre hälla upp på karaff.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ajdå! Då ger jag definitivt upp direkt!:confused::eek:
;)
Nejdå, det är inget direkt fel på den när den fått lite luft så den kan helt säkert, precis som så mycket annat, vinna en del på lagring.


Jo. Det kan jag också tänka mig. Och om man bortser från de cavor som är maskinkolsyrade så borde man göra det för att få en rättvis jämförelse med de "optimalt hanterade" Champagner man häller i sig. Jag skulle bara önska att jag hittade en något högre nivå att börja från för den flaska (och andra...) jag drack kommer inte att kunna lyfta till några högre höjder tfa tio år i källaren. Även om den absolut kan komma att få någon pinne till.



Tyvärr verkar det inte drälla in tips på vettiga Cavor... Finns det inga? Räds inte tipsa om något ovanligt eller något som är bra men sticker iväg prismässigt! Jag borde kanske lägga detta i annan tråd? Övrigt mousserande - har vi någon sådan? Admin?

Jag håller främst till i syd- sydöstra Spanien och känner ett gäng vinhandlare i byarna. Alla är superduktiga både på lokala och nationella Tinto och Blanco. Men Cavor... Det blir otroligt snabbt plonkvarning... Samma sak på restauranger... Jag har till och med haft konversationen på *-restaurang kring cava och fick ett tips jag inte alls var intresserad av varpå jag frågade vad som skulle kunna vara nästa nivå. Svaret blev att om jag ville "lyxa till det lite" (min spanska översättning är kanske lite vinklad) så hade de Moet Imperial... Som jag skrivit några gånger, jag har inget emot Moet, men om deras bästa Cava låg snäppet under Imperial så känns startsträckan lång...

Jag kan skapa en tråd senare under dagen. Jag har väldigt begränsad erfarenhet av cava, men Gramona tycker jag gör bra varianter.
 

grappa

Medlem
IMG_20190706_150451.jpg

Vilmart et Cie Coeur de Cuvée 2008; Guldgul färg. Härlig doft av bokna äpplen och lime. Smak av röda äpplen, bra syra utan att ta över. Väldigt väldefinierad doft och smak. Det som mest gör skillnad mot enklare champagner är den väldigt långa eftersmaken, den sitter i mer än 10 minuter.
 
Toppen