Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thomas

Medlem
DSC_0683.JPG

Midsommarhelgens Champagner.
Samtliga dracks över två dagar. Le Cotet från Jacques Lassaigne är en ny bekantskap för mig. Kändes väldigt ung och hade nog mått bra av några års lagring. Mycket citrus i doft och smak, väldigt lättdrucken. Comtes 1998 var bra dag ett och väldigt bra dag två. Nötter, honung och en smörighet var framträdande drag. Dom Perignon 1996 och Sir Winston 1996 var klart de bästa Champagnerna. Jag hade Sir Winston som vinnare medans resterande deltagare tyckte Dompan var bäst. Mogen citron, bladapelsin och blodgrapefrukt var gemensam nämnare i smaken för båda. Antydan till tropiska frukter i Dompa var det som skiljde dessa två åt. Två mycket bra Champagner!
 

Ekdahl

Medlem
1FBFA27D-1EE4-4872-94AC-F55178AE67A4.jpeg

Paul Bara Grand Rosé NV (deg ca 2008)
Svalkar mig i sommarkvällen med en härligt mogen roseskumpa. Underbar mörk rosaton med inte ett helt klart vin, fortfarande livlig fin mousse. Fin bärighet och rabarber, ett litet tanninbett och PN-pepprighet tydligt uppbackad med ålderstoner av undervegetation och multna löv samt vissa oxidatixa toner. Bra komplexitet och intressant. Visar värdet av långlagring. 91 p
 

Sigdarve

Medlem
Visa bifogad bild 17320
Paul Bara Grand Rosé NV (deg ca 2008)
Svalkar mig i sommarkvällen med en härligt mogen roseskumpa. Underbar mörk rosaton med inte ett helt klart vin, fortfarande livlig fin mousse. Fin bärighet och rabarber, ett litet tanninbett och PN-pepprighet tydligt uppbackad med ålderstoner av undervegetation och multna löv samt vissa oxidatixa toner. Bra komplexitet och intressant. Visar värdet av långlagring. 91 p
Vad brukar orsaken vara till att en skumpa inte är helt klar? Tanniner?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad brukar orsaken vara till att en skumpa inte är helt klar? Tanniner?
Om jag får gissa så handlar det främst om att många gillar mognadsaromer mer än primärfrukt. Personligen kan jag tycka att outvecklad champagne är tämligen ointressant och dyrt. Jag vill ha mycket rostade toner, honung, krut, kaffe och liknande aromer för att tända till på alla cylindrar. Majoriteten av dessa inslag kommer med mognad och efter lång tid på jästen.

Tanniner lär du inte hitta mycket av i champagne, men syran rundas givetvis av med tiden.
 

Ekdahl

Medlem
Om jag får gissa så handlar det främst om att många gillar mognadsaromer mer än primärfrukt. Personligen kan jag tycka att outvecklad champagne är tämligen ointressant och dyrt. Jag vill ha mycket rostade toner, honung, krut, kaffe och liknande aromer för att tända till på alla cylindrar. Majoriteten av dessa inslag kommer med mognad och efter lång tid på jästen.

Tanniner lär du inte hitta mycket av i champagne, men syran rundas givetvis av med tiden.
Just denna hade ett litet tanninbett, men när jag kollar så kör Bara 12% stilla rött vin i sin rose, vilket är rätt mycket - och kan förklara tanninnärvaron.

Vanligaste orsaken till att ett vin inte är helt klart har väl att göra med klarningsprocessen (eller avsaknad av den). Dock så vet jag inte om det är fallet här, Bara är väl ingen biodynaminer el likn vad jag minns.
 
M

Mouton

Louis Roederer Rosé 2010
image.jpeg


Jag är ju inte den som brukar skräda orden angående Champagne.
Men denna, mamma mia.
Underbar, med toner av fläder smultron en nyans av jordgubbe (omogen sådan) helt underbar. En stram nyans av citrus.
Fantastiska aptit retande syror. Kan säkert bli bättre, men varför vänta. Har ett par till 2010.
Hoppas 2012 är lika bra, köpte 12 st. @Elvis ?
 
Last edited by a moderator:

Jesper L

Medlem
Taittinger Millésime 2013

Doft: hasselnötter, citrus, ljust bröd

Smak: fläder, clementin, hasselnöt

Ganska blyg och intetsägande champagne. Smaken är rund och sticker inte ut på något sätt. Helt ok champagne men jag vill ha lite mer drag.


upload_2019-6-28_18-2-54.jpeg



Andre Jacquart Blanc de Blancs Millésime Experience Grand Cru 2009

Doft: Krut, torkad banan, mango, en ganska frän doft (oklart vad den består av),

Smak: krut, övermogen banan, peppar, syrligt päron

Denna är det drag i! Riktigt bra!! Påminner en del om LGA 2007 som jag testade för någon månad sen i Berlin.

upload_2019-6-28_18-4-3.jpeg
 

Jesper L

Medlem
Ayala Blanc de Blancs 2009

Doft: smör, päron, citrus, smör igen...

Smak: till en början svår att känna igen... sen uppenbarar sig mineraler, citron, honung och smörtoner. Nu börjar champagnen vakna till liv!

Lååångt avslut där citrusen dominerar.

Klart bättre än kvällens andra champagne som var Taittinger Millésime 2013 men sämre än den tredje champagnen som var Andre Jacquart 2009. Kvällens sista champagne innan man somnar i soffan :rolleyes:


upload_2019-6-28_19-39-53.jpeg
 

Sigdarve

Medlem

FredrikC

Medlem
Jag måste fråga en total rookie-fråga om rosé. Jag har bara druckit skräprosé och riktigt schysst Champagne.
Men som exempel en krug rosé. Är det lika magiskt fast med touch av typ smultron å jordgubbar?
det vore ju en jäkla fest :D
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag måste fråga en total rookie-fråga om rosé. Jag har bara druckit skräprosé och riktigt schysst Champagne.
Men som exempel en krug rosé. Är det lika magiskt fast med touch av typ smultron å jordgubbar?
det vore ju en jäkla fest :D

Ja precis så är det!:cigarr:

Samma gäller Dompa, Dom Ruinart m.fl.

För en fullständigt vetetenskaplig genomgång av roséskumpa rekommenderas @Sörplarn s rosétråd.

Alla betyg är halv eller helblinda.
 

FredrikC

Medlem
Ja precis så är det!:cigarr:

Samma gäller Dompa, Dom Ruinart m.fl.

För en fullständigt vetetenskaplig genomgång av roséskumpa rekommenderas @Sörplarn s rosétråd.

Alla betyg är halv eller helblinda.

Tack, grym tråd!
Frugan kom på att vi faktiskt druckit Dom Ruinart rose 06 hos Ruinart för två somrar sen och den gillades enormt.

Rookiefråga igen. Är det alltid rödvin som tillsätts eller kan det vara annat?
 
Små bubblor i gbg slår igen men avslutade i flaggan i topp med att tömma lagren o var snälla o ge ut alla flaskor på glas ink fler tal prestige.

För min del blev det en amour duetz bdb 2008 ( 180 kr glaset) och charles heidsieck rose 2005 (150 kr glaset)

Har varit nyfiken på amour men gick in med ganska låg förväntan då hög dosage (amour 10 g) inte brukar vara min melodi.
Men oj vilken underbar skapelse.
Ingen mognads komplexitet men vilken underbar balans och frukt.
Fantastiska dofter av passionsfrukt,grillad citron,ingefära och smörkola.
I munnen mer solvarma citroner,aprikos,annanas,nougat.
Utan tvekan bästa 08an jag drukit och har svårt att se att jag skulle uppskatta den mer om 10 år.

Heidseick hör till mina absoluta favoriter och gör mig inte besviken idag heller.
Hör till de bättre roseerna jag druckit även om den inte når upp till ruinart- 96.

En komplext doft fylld med hallon,tranbär,lätta kaffetoner,briochtoner.
Munnen fylls av en fin mousse och smaker av rld grape,hallon,smultron och fin syra.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Taittinger Millésime 2013

Doft: hasselnötter, citrus, ljust bröd

Smak: fläder, clementin, hasselnöt

Ganska blyg och intetsägande champagne. Smaken är rund och sticker inte ut på något sätt. Helt ok champagne men jag vill ha lite mer drag.


Visa bifogad bild 17324


Andre Jacquart Blanc de Blancs Millésime Experience Grand Cru 2009

Doft: Krut, torkad banan, mango, en ganska frän doft (oklart vad den består av),

Smak: krut, övermogen banan, peppar, syrligt päron

Denna är det drag i! Riktigt bra!! Påminner en del om LGA 2007 som jag testade för någon månad sen i Berlin.

Visa bifogad bild 17325

Andre Jacquart 2009 är grym och det bästa de gjort hittills. Hoppas kunna köpa 09an på plats i höst.

Små bubblor i gbg slår igen men avslutade i flaggan i topp med att tömma lagren o var snälla o ge ut alla flaskor på glas ink fler tal prestige.

För min del blev det en amour duetz bdb 2008 ( 180 kr glaset) och charles heidsieck rose 2005 (150 kr glaset)

Har varit nyfiken på amour men gick in med ganska låg förväntan då hög dosage (amour 10 g) inte brukar vara min melodi.
Men oj vilken underbar skapelse.
Ingen mognads komplexitet men vilken underbar balans och frukt.
Fantastiska dofter av passionsfrukt,grillad citron,ingefära och smörkola.
I munnen mer solvarma citroner,aprikos,annanas,nougat.
Utan tvekan bästa 08an jag drukit och har svårt att se att jag skulle uppskatta den mer om 10 år.

Heidseick hör till mina absoluta favoriter och gör mig inte besviken idag heller.
Hör till de bättre roseerna jag druckit även om den inte når upp till ruinart- 96.

En komplext doft fylld med hallon,tranbär,lätta kaffetoner,briochtoner.
Munnen fylls av en fin mousse och smaker av rld grape,hallon,smultron och fin syra.

Har de bartömning idag med?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Louis Roederer Rosé 2010
Visa bifogad bild 17323

Jag är ju inte den som brukar skräda orden angående Champagne.
Men denna, mamma mia.
Underbar, med toner av fläder smultron en nyans av jordgubbe (omogen sådan) helt underbar. En stram nyans av citrus.
Fantastiska aptit retande syror. Kan säkert bli bättre, men varför vänta. Har ett par till 2010.
Hoppas 2012 är lika bra, köpte 12 st. @Elvis ?

10an på magnum kom på 5e plats av 15 hos @Sörplarn. Visst är den trevlig och kom ihåg den som riktigt flirtig när den var nysläppt.

Har bara druckit 12an en gång (i höstas) och minns den som riktigt bra fast med mer syra och intensitet. Tror 10an är lite fruktigare och charmigare ett tag till.

Bra köp och välkommen till den riktiga delen av forumet!:cigarr:

Tack, grym tråd!
Frugan kom på att vi faktiskt druckit Dom Ruinart rose 06 hos Ruinart för två somrar sen och den gillades enormt.

Rookiefråga igen. Är det alltid rödvin som tillsätts eller kan det vara annat?

Endast rödvin får adderas även om jag haft karamellfärg i.:ängel: Mer ovanligt men på uppgång är att man gör som med stilla rosé och låter druvskalet ge färgen. Kallas saignée och älskas av romantiker.
 
Toppen