Onsdagsprovning med bland annat
@feskhandlarn och
@Brusnisse.
Föråkare
Damien Hugot Rosé (deg 20). Apelsin, grape, äpplen och en jordig bakgrund. Smaken är apelsin och grape med ett uns skalbeska. Känner ingen ek och ren i stilen men skalbeskan får mig att tänka odlare ändå. Enkel och kort smak talar för NV. Gissar Damien men det var mest på grund av flaskbringaren. Damien brukar vara fruktigare, bärigare och charmigare än så här även med lite ålder.
Visa bifogad bild 34611
Krug GC (bas 10, deg 17)
Krut, kaffe, choklad och hasselnötter med balanserad smak av äpplen och svamp. Sjukt gott som vanligt och den här är verkligen i drickfönstret nu. Solklart bäst och även lätt att sätta som min egen flaska.
Damien Hugot VV 2006
Defekt! Känsla av naturvinssåvinjång med sparrisurin och jäst cider. Likblek färg trots åldern och ek samt grumlig som om glaset hade imma. Nyligen hade jag aldrig stött på den här defekten men nu har jag haft exakt samma med närmast identiskt intryck två gånger i år. Dels denna ekade odlare och dels en husprestige i form av Belle Epoque 1998 som går att läsa om
här.
Mycket märklig defekt och jag vet inte var det är för någon. Märkligast av allt är att färgen på vinet verkar helt opåverkad av både ålder och ek för båda flaskorna har varit likbleka och haft exakt samma doft trots rejäl ålder och helt olika vinmakning. Någon som vet vad det kan vara? Känns som svavelfel...
Vilmart GC 2011
Syradriven med citrus ala BdB och kändes lätt ekad men rätt trist. Gröna äpplen, apelsin och en svag grönstickig ton som drar gissningarna åt 2011... Gissade BdB 10/11 och tror jag var inne på Jacqueson och Savart.
Jaha när inte ens mästaren av svaga årgångar lyckas är det läge att vara skeptisk. Visserligen kan den säkert bli betydligt roligare med lite mer ålder men inte så nyfiken på att testa.
Omröstning gjordes men det blev ingen spänning eftersom ett vin var defekt och Krugen solklart bäst så alla röstade Krug som bäst och Vilmart som tvåa.
Egly-Ouriet BdN VV (deg 2017)
Defekt flaska kräver ersättare så det kom in en blinding till efteråt. Wow nu snackar vi doft! Ek! Drar åt Selosse men inte så extrem, har ålder och lite oxidation samt härlig blomäpplighet med lång eftersmak av mustiga äpplen. Överger tanken på Selosse och gissar på Egly VV med lite ålder. Jag vidhåller att det här är ett av de mest Selosselika vinerna och därmed även Eglys och kvällens bästa vin.
Slutsats. Får bita i det sura äpplet och köpa några VV till även om jag fösökt överge den tanken efter att de passerade 200-sträcket...