Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Pierre Peters Reserve på Magnum är om jag inte missminner mig en vintage, är den köpt 2009 så skulle det faktiskt kunna vara frukt från ’02 alt ’04. Köpte ett gäng Magnum år 2013 som är ren 2008, tror de kostade 649 kr då.
Den man köper nu fick jag årgång 2017 iaf

LarsW

Medlem
Pierre Peters Reserve på Magnum är om jag inte missminner mig en vintage, är den köpt 2009 så skulle det faktiskt kunna vara frukt från ’02 alt ’04. Köpte ett gäng Magnum år 2013 som är ren 2008, tror de kostade 649 kr då.
Jag köpte den på plats hos PP, tror vi var där i december och den var i princip helt nydeggad då. Skulle kunna vara bas tillbaka till 02.
Jag vill också mena att det stämmer att på magnum är det från bara en årgång men att den inte fyller alla kriterier för att kallas en vintage - dock lite osäker på det sista.
Korken ger ingen vettig info om basår för mig' - det står "7G" på den men vet inte vad det betyder.

Hardolph

Medlem
Jag köpte den på plats hos PP, tror vi var där i december och den var i princip helt nydeggad då. Skulle kunna vara bas tillbaka till 02.
Jag vill också mena att det stämmer att på magnum är det från bara en årgång men att den inte fyller alla kriterier för att kallas en vintage - dock lite osäker på det sista.
Korken ger ingen vettig info om basår för mig' - det står "7G" på den men vet inte vad det betyder.
Det är väl kortare lagring än de stipulerade 36 månaderna som gör att det inte får gå som årgångsvin?

FredrikC

Medlem
Drack krug 172eme i söndags och jag blev jäkligt positiv till den.
Det är så mycket mer klarhet i den än enklare champagner. Det kom en härlig eftersmak med en tydlig sötma som jag älskar.
Kanske inte så konstigt när äldsta vinet är från 98 som jag tokgillar. Får nog fylla på lite mer av denna.

Jonas Sand

Medlem
Bernard Tornay 2009
Conveija, som importerar dessa, går tyvärr i konkurs. De sålde av lagret och hade en del äldre utgåvor kvar.
2009, degorgerad för 3-4 år sedan? 50/50 PN CH. En tydligt mogen doft, med honung och mogna röda äpplen. Smaken går åt röda äpplen med en behaglig oxidation men med en angenäm syra. Bra längd och med god balans.
Jag skulle säga att den är mitt i peak nu. Droppar syran alternativt om de oxiderade tonerna ökar kan vinet troligen upplevas lite klumpigt. 500 spänn, inköpt för någon månad sedan. Oklart om fler finns kvar dock.

LeChat

Medlem
IMG_7367.jpeg

2014 Bonnaire Blanc de Blancs Millésimé (Deg. dec. 2020)

Ikväll blir det koljafilé med brynt smör och min första tanke var då att plocka fram en ekad vit bourgogne, men sen tänkte jag att en champagne kunde ju vara trevligt så här mitt i veckan.
Har inte druckit så mycket champagne från årgång 2014 men dagens smakprov gör mig nyfiken. Bonnaire brukar ju inte göra bort sig och det gör den inte i årgång -14 heller.

Odlarkaraktär med lätt oxidativ ton, champinjoner, citron, brioche. Ung, men med en harmonisk syra. Ganska eleganta drag och med fina mineral. Gott!

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 34842
2014 Bonnaire Blanc de Blancs Millésimé (Deg. dec. 2020)

Ikväll blir det koljafilé med brynt smör och min första tanke var då att plocka fram en ekad vit bourgogne, men sen tänkte jag att en champagne kunde ju vara trevligt så här mitt i veckan.
Har inte druckit så mycket champagne från årgång 2014 men dagens smakprov gör mig nyfiken. Bonnaire brukar ju inte göra bort sig och det gör den inte i årgång -14 heller.

Odlarkaraktär med lätt oxidativ ton, champinjoner, citron, brioche. Ung, men med en harmonisk syra. Ganska eleganta drag och med fina mineral. Gott!
Drack den för några veckor sedan. Imponerade då.
2014 verkar vara en riktigt trevlig årgång som man inte måsta vänta två evigheter på.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Flaskan som skulle öppnas i lördags hos @Mattias Schyberg i stället för min kökskylskåpslagrade experimentflaska jag tog av misstag...🤬

Nu ett nytt försök med @Christer J.

IMG_20250820_191106_hdr.jpg

GC bas 06, deg 14

Även om den dricks ute framkommer det mesta jag vill ha. Klassiska rostade toner av hasselnötter och bröd samt svamp, nougat och honung. Smak av mandarin och choklad. Grym balans och längd. Betydligt mer utvecklad än min kylskåpslagrade 166a...

Svårt att slå Krug i den här fasen helt enkelt.😎

LeChat

Medlem
IMG_7387.jpeg

Charles Heidsieck Brut Rosé Reserve
(Basårgång 2014, deg. 2021)

Ikväll blir det havskräftor och då dricker jag gärna roséchampagne. Vet egentligen varför, men tycker att de matchar varandra smakmässigt. Kanske lite jordiga drag och en lätt tanninstruktur som hjälper till.

Finns många goda roséchampagner och Charles Heidsieck är definitivt en av dessa.
Djup komplexitet av bl.a. röda bär, blodapelsin, rostade hasselnötter, kaffe, choklad. Strålande gott!

Foley

Medlem
Tack för info! Testar att beställa nu till sonen som är född det året
Fick ”tyvärr” 2020 nu. Men ska ju vara en bra årgång så lika bra att behålla 😊. Får jaga vidare någon magnum champagne från 2017. Tar gärna emot tips på magnum champagne från 2017 under 2000 kr, om ni har några. Håller tills vidare ögonen öppna efter Palmer & Co bdb 2017 på magnum

LarsW

Medlem
Fick ”tyvärr” 2020 nu. Men ska ju vara en bra årgång så lika bra att behålla 😊. Får jaga vidare någon magnum champagne från 2017. Tar gärna emot tips på magnum champagne från 2017 under 2000 kr, om ni har några. Håller tills vidare ögonen öppna efter Palmer & Co bdb 2017 på magnum
Roederer Rose finns på halvmagnum från 2017 nu. Borde rimligtvis komma på magnum också. Vinunic har dessa på privatimport. Du kan höra med dem om den kommer till dem på större format, brukar vara svårt att hitta för bättre pris.

Nu när forumet har återuppstått vill jag ge lite inspiration till er som är i början av er vinkarriär. Jag, som är i slutet, får nu förmånen att prova några av de viner som legat länge i källaren.
För några veckor sedan drack jag en magnum Winston Churchill 1985. Den har legat länge i källaren, pre-CellarTracker. Jag var naturligtvis lite orolig, men vilket vin! Moget, men fortfarande med bra mousse, skön syra och mycket mogen frukt. Inga överdrivna sherrytoner och i princip ingen oxidering. Senast jag drack en flaska var för runt 15 år sedan, och då konstaterade jag att den nog hade många år framför sig – vilket visade sig stämma.

Dyr när jag köpte den, billig idag :) Väl värt väntan! Så vad ni köper idag, kommer ni avnjuta om några årtionden!

PS. Jag är helt klart bättre på att dricka vin än att ta foton.
PS2. Anklever ala @KockJohan var ett perfekt tilltugg.
PS3. Vi drack också en Savart – grymt bra. Inte den bästa årgången av Mont des Chrétiens, men magnum ger det där lilla extra. Också en flaska som utan problem kan ligga ett antal år till.

IMG_5508.jpeg

IMG_5511.jpegIMG_5509.jpeg

Last edited:

Sonderlese

Medlem
Drack en Claude Cazal BdB Grand Cru Carte Or; basår 2019, dg 2023 häromdagen. Riktigt trevligt och gott direkt från plopp!
Öppnade upp efter tio minuter med en förvånansvärt mjuk och fin mousse. Doft av vita blommor och vit frukt. Medelfylligt och ganska mjukt; sammansatt smakprofil vita frukter, citron/lime och kex utan att något stack ut. Vinet upplevdes moget och om jag inte visste, hade jag trott det legat till sig i sisådär tio år.
Det är ett vin att dricka nu; det är i perfekt balans nu, men har inte syran för vidare lagring. Det är en av de bästa NV jag har druckit, rekommenderas! Jag skulle gärna prova Cazals Clos Cazal!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Nu när forumet har återuppstått vill jag ge lite inspiration till er som är i början av er vinkarriär. Jag, som är i slutet, får nu förmånen att prova några av de viner som legat länge i källaren.
För några veckor sedan drack jag en magnum Winston Churchill 1985. Den har legat länge i källaren, pre-CellarTracker. Jag var naturligtvis lite orolig, men vilket vin! Moget, men fortfarande med bra mousse, skön syra och mycket mogen frukt. Inga överdrivna sherrytoner och i princip ingen oxidering. Senast jag drack en flaska var för runt 15 år sedan, och då konstaterade jag att den nog hade många år framför sig – vilket visade sig stämma.

Dyr när jag köpte den, billig idag :) Väl värt väntan! Så vad ni köper idag, kommer ni avnjuta om några årtionden!

PS. Jag är helt klart bättre på att dricka vin än att ta foton.
PS2. Anklever ala @KockJohan var ett perfekt tilltugg.
PS3. Vi drack också en Savart – grymt bra. Inte den bästa årgången av Mont des Chrétiens, men magnum ger det där lilla extra. Också en flaska som utan problem kan ligga ett antal år till.

Visa bifogad bild 34870

Visa bifogad bild 34869Visa bifogad bild 34868
Underbart 🥰

LeChat

Medlem
IMG_7414.jpeg

André Jacquart Experience Extra Brut BdB Vertus

Säkert något ung men jag gillar den direkt! Känns som väldigt goda årgångar på frukten. Sen är den omsorgsfullt ekad vilket bidrar med bra komplexitet och elegans. Väldigt trevlig starter på helgen!

Toppen