Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
Jag tycker varje år extra som savart får ligga på korken ger en ytterligare dimension, på alla de varianter av savart jag köpt från caviste. Serverad blint (i en mörk källare, typ på grappe) är bulle de rose rätt svår att ta som en rose-champagne, är min erfarenhet. Gissas ofta på blanc de noir.
Jo, eken är i förgrunden men tycker nog att de röda bären kunde hävda sig. Men förstår vad du menar.:)

Kul att du provade både Cristalen och Tignanellon. Har båda i källaren men inte vågat prova än. Tror dock att både vinner starkt på att lagras sådär en 5+ år ytterligare. Fick 1997 Cristal på en provning för ca 5 år sedan. Den ligger fortfarande i toppen som en av de bästa jag någonsin druckit.

Foley

Medlem
Jo, eken är i förgrunden men tycker nog att de röda bären kunde hävda sig. Men förstår vad du menar.:)

Kul att du provade både Cristalen och Tignanellon. Har båda i källaren men inte vågat prova än. Tror dock att både vinner starkt på att lagras sådär en 5+ år ytterligare. Fick 1997 Cristal på en provning för ca 5 år sedan. Den ligger fortfarande i toppen som en av de bästa jag någonsin druckit.
Ja, båda vinerna kommer vinna på 5-10 års ytterligare lagring. Var inga mognadstoner i något av vinerna, till skillnad från t.ex. vanliga louis roederer vintage 2008 som jag tycker börjar bli lite mogen. Har som tur är fler flaskor av både cristal 2008 och tignanello 15&16 att hålla på några år.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Näst sista flaskan Marguet Shaman 20 Rosé.
75% CH 25% PN
Över kullen och på dekis. Blir sämre för varje gång nu (en flaska kvar av sex totalt) Hade faktiskt tjänat på några gram socker (brut nature). Förvånansvärt kort drickfönster. Kommer inte köpa igen.

Visa bifogad bild 34506
🏆87p
den är ju spontanjäst med malo och gjord nästan utan svavel.
Men det är ju inte ens 3år på korken så förvånansvärt snabbmognad, om de inte är så att din låda legat i rumstemp för min upplevesle är inte att de mognar så snabbt :eek:

Sovereign

Medlem
den är ju spontanjäst med malo och gjord nästan utan svavel.
Men det är ju inte ens 3år på korken så förvånansvärt snabbmognad, om de inte är så att din låda legat i rumstemp för min upplevesle är inte att de mognar så snabbt :eek:
Legat mörkt i vinförvaringsfack i 12 grader sedan inköp. Är inte ens sugen på att öppna sista flaskan. Stor skillnad mot första flaskan jag öppnade som var helt fantastisk.

Nyllet

Medlem
Visa bifogad bild 34501
Savart Bulle de Rosé Extra Brut
65% Pinot, 30% Chardonnay, Rouge d’Ecueil 5%. Deg. oktober 2018

Vackert kopparfärgad är alltid ett gott tecken när man ska dricka roséchampagne!

Tydlig odlardoft med bl.a. skumbanan och hyacint. I munnen tillkommer bl.a. syrliga godisar, geléhallon och choklad. Initialt är det mycket godistoner och den upplevs en aning söt. Men den blir bättre och bättre med tid, luft. Saker och ting faller på plats. Bättre balans och syran känns mer avrundad och elegant.

Detta är absolut den bästa Bulle de Rosé som jag druckit. Åren på korken har gjort stor nytta.

Den tydliga odlarstilen gör den spännande och den är riktigt god, men generellt är jag mer förtjust i roséchampagne som görs av producenter som Roederer, Heidsieck, Henriot, Hugot m.fl.

Tack för rapport! Jag har precis börjat fingra på en Bulle de Rosé deg 2020 som jag har i källaren, men då låter det som att jag ska låta den ligga några år till!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Tack för rapport! Jag har precis börjat fingra på en Bulle de Rosé deg 2020 som jag har i källaren, men då låter det som att jag ska låta den ligga några år till!
Drack precis en sådan deg2020, ge den gärna två år till, överraskande ung och mycket ljus i stilen, hårt kritig stram, och bitsk ung syra.

Pingus

Medlem
IMG_8024.jpeg

Bollinger la grande Annee 2015

Första gången jag prövar denna årgång. Även om den är ung så dricks den väldigt bra nu tycker jag. Mycket vita blommor och en lätt oxidation. Långt avslut med trevlig syra.
Borde fylla på mer av denna, vi får se vad plånkan säger..

pålokal.png

Lillfredag på lokal med @Appel , @Vingubben och @Crist(al)ian 77

Vouette & Sorbée Fidèle 2019-bas (deg okt 21 om jag minns rätt, BdN)
Rätt maffig doft av röda bokna äpplen och en del karamell som också går igen i smaken. Mandelmassa hittas också. Initialt rätt bra struktur, men som oftast med Fidèle upplever jag att den snabbt faller sönder och lämnar ett fluff i munnen. Som en kuliss på teater, det finns inget solitt bakom. God, men kanske inte något jag skulle ta med till en öde ö. 89-90p.

Ulysse Collin Les Pierrières 2019-bas (deg 24, BdB)
Enklaste sättet att beskriva det på ett forum som detta är väl att det både luktar och smakar topp-Bourgogne – med lätta, eleganta bubblor. Det här är så himla gott. Vinös, krämig, komplex och med en rätt maffig kropp med en del tropiska frukter. Så långt från kuliss man kan komma. Den här kan jag utan tvekan ta med till en öde ö. 95-96p.

Last edited:

LeChat

Medlem
Yes, nu redigerad
Jag trodde att redigeringen skulle innebära att du ändrade från 84 till 89 eftersom du tyckte att den var bra. Blev därför lite nyfiken på din poängsättning och såg att du t.ex. gav nedanstående 87 p vilken du inte verkade gilla:
Näst sista flaskan Marguet Shaman 20 Rosé.
75% CH 25% PN
Över kullen och på dekis. Blir sämre för varje gång nu (en flaska kvar av sex totalt) Hade faktiskt tjänat på några gram socker (brut nature). Förvånansvärt kort drickfönster. Kommer inte köpa igen.

08EC2D86-B3D6-43F7-9CFF-36B4970A4179.jpeg

🏆87p
Blev det fel?

Sovereign

Medlem
Jag trodde att redigeringen skulle innebära att du ändrade från 84 till 89 eftersom du tyckte att den var bra. Blev därför lite nyfiken på din poängsättning och såg att du t.ex. gav nedanstående 87 p vilken du inte verkade gilla:

Blev det fel?
Brukar ofta trycka in i Cellartracker först och sen resterande appar och hemsidor och poängen kan ibland av misstag bli lite olika då och sen glömmer jag ibland att justera Cellartracker (därav att det ibland kan bli lite olika på olika plattformar då jag ibland t.o.m skriver dagen efter)

Tack för upplysningen, nu gör du det lättare att få mina scores konsekventa överallt. Du får gärna fortsätta att kontrollera.
Tack.

LeChat

Medlem
Brukar ofta trycka in i Cellartracker först och sen resterande appar och hemsidor och poängen kan ibland av misstag bli lite olika då och sen glömmer jag ibland att justera Cellartracker (därav att det ibland kan bli lite olika på olika plattformar då jag ibland t.o.m skriver dagen efter)

Tack för upplysningen, nu gör du det lättare att få mina scores konsekventa överallt. Du får gärna fortsätta att kontrollera.
Tack.
Du får sätta vilka poäng du vill men i min värld är 84 p inte direkt någon bra champagne så tyckte att poängsättningen var märklig. För mig hamnar den nog oftast runt 90-92 p med några år på korken.

Sonderlese

Medlem
D7E95308-5A72-433C-8BF2-C082B4C84081.jpeg

2008 Laurent-Perrier Brut Millésimé

Citrongul i glaset med en mjuk, integrerad mousse. Det doftar brioche, citron, vita blommor och stenfrukter.

Doftämnena återkommer i smaken bärandes av den smekande moussen, med brioche och en kläm av citron av den signatur 2008 syra i avslutningen.

Den här champagnen är i en klass för sig - par excellence!

Den är elegant och diskret med en lågmäld sofistikation, allt i en slående balans! Fräsch, finessrik, elegant och en extraordinär balans.

Vi har njutit flaskor av den till havskräftor och löjrom och den passar som aperitif, sällskapsvin och till fisk och ljusa fågelrätter. Den öppnar upp efter ca. 20 minuter i glaset men sen är det svårt att inte dricka för fort, så gott är det! Men för den som kan tygla sig finns det en underbyggd komplexitet där man kan nysta i de finare nyanserna.

Toppen