Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Stefan J

Medlem
Var och åt lunch på Aira förra fredagen. Första gången för mig där och förväntningarna var följdaktligen på topp. Hade kollat vinlistan innan (såklart) och funderade på om jag skulle ta Selosse Initial eller Krug GC till canaperna. Blev lite bra snack med killen som skulle serva oss så han började med att hälla upp lite Initial medans vi skulle fundera. Den var väldigt bra och bästa Intial på ett tag ! (kommer ej ihåg deg men ny deggad).

Kändes givet att jag skulle gå för den men sambon valde Krug GC och jag fick någon slags ingivelse att SWC12 borde provas då jag hela tiden tyckt att PR12 vintage varit mycket bra. Ej provat den tidigare men nöjd att jag gick på feeling ! Jag tyckte den var riktigt bra och vi var helt överrens att den överglänste Krug GC172 med ganska god marginal för dagen.

Blev enklaste vinpaketet till maten och vinerna gjorde jobbet på bra sätt. Har för dålig koll på stilla för att lämna några kommentarer men vi var nöjda. Till ost serveringen viskade min sambo att Chateau d'Yquem borde provas. Ej gjort det tidigare men bara följa "rekommendationen". Jag har i princip ingen erfarnhet av Ratafia men läst positivt om Henri Giraud. Fick bli dessa och riktigt bra ! Mycket positivt överraskad av Ratafia'n. Ingen plus att det serveras ur denna stora flaska intrycksmässigt då det inte känns 100% fräscht men gott att dricka.

Maten då ? Jag äter för lite på denna nivå men det var gediget och bra utan att vara det där som man kommer reffera till som det bästa man ätit. Servicen bra och avslappnad och det sistnämda är något jag uppskattar.

IMG_07071 (1).jpg

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 34354
Jag och en kompis träffades i veckan på Grappe för att servera varsin champagne blint till den andra. Jag tog med Damien Hugot M18 och min kompis hade med sig Suenen Oiry bdb NV (från en caviste-låda som vi delade på för 3 år sedan). Det visade sig vara första gången vi provar någon av dessa. Båda var ganska mörka i färgen. Svårt att gissa, även om jag tror mig hitta en del bdb markörer i Suenen. Båda champagnerna levererade verkligen. Suenen oiry var absolut klar att börja dricka och hade en fin koncentration och kraft. Rätt mkt citrusfrukt och mineralitet. Hugot M18 var, trots sin ungdom, rundare i smaken. Mkt ek och mineralitet. Vi hade båda M18 som snäppet bättre men Suenen blev bara bättre och bättre under kvällen, och går kanske om, om 3-4 år.
Bra betyg till M18 där ! Suenen flaskan är vell dubbelt så dyr ?

Foley

Medlem
Bra betyg till M18 där ! Suenen flaskan är vell dubbelt så dyr ?
M18 levde upp till hypen här, tycker jag. Jag hade rätt höga förhoppningar och visste vad jag drack, men min kompis, som fick den blint, blev golvad. Suenen var också väldigt bra efter lite tid i glaset. Vi betalade 465 kr för Suenen Oiry för 4 år sedan när vi delade en låda från caviste sedan men tror den kostade 699 kr vid senaste släppet av caviste. Hugot M18 kostade 553 kr när jag köpte i vintras, men kostade runt 580 kr vid senaste släppet tyckte jag mig se? Hugot M18 ska jag nog försöka köpa igen om det går, om den inte sticker iväg i pris.

LeChat

Medlem
IMG_7054.jpeg

Lallier Grand Rosé Brut
(Deg. juli 2020)

Det är med viss skepsis som jag öppnar denna flaska efter att ganska nyligen ha provat Lallier R020. Den var nämligen väldigt tunn och karaktärslös. Och även om jag brukar hävda betydelsen av lagring på korken så betvivlar jag att där finns något som kan utvecklas till det bättre.

Men mitt första nyfikna köp av Lallier var egentligen denna rosé (vilket som sen tyvärr ledde till det misslyckade köpet av R020) som då redan hade fått fyra år på korken.

Det är nog fjärde flaskan som öppnas och det är faktiskt häpnadsväckande hur seriöst bra denna är med tanke på hur dålig R020 var. Känns som två helt olika producenter.

Det här är en riktigt god roséchampagne som är gjord i samma smaskiga stil som ”de” ni redan alla vet namnen på vid det här laget.
Det är en cuvée på 65% pinot noir och 35% chardonnay och dosagen är på 8g.

Tror faktiskt att den skulle kunna göra bra ifrån sig i en blindprovning.
Här finns de sedvanliga aromerna som bl.a. jordgubbar, hallon, blodapelsin och en angenäm ekad karaktär. Riktigt god!

På tallriken kommer det att bli räkmackor och några havskräftor.

LarsW

Medlem
Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny
Inköpt och deggad 2009. 36 månader på jästen så borde vara bas 2005.

Mullig och mustig både i näsan och munnen. Äpplemos och ananasjuice. Konserverad citron, zest och karamell. Känns ekad. Saltvatten, noriblad och honung.
Väldans mogen i smaken. Honung, grädde, smör och svamp. Citrusen är söt. Lätt sälta. Väldigt klunkvänlig.
Helt drickklar direkt efter plopp. Ingen skillnad efter 3 timmar.

Har ni dessa så ploppa och var glada. Svingod tycker jag!
Kan inte se att de blir bättre men gillar ni mogen skumpa med mulliga toner så har ni tur.

93p

thumbnail_20250516_205846.jpg

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Onsdagsprovning med @feskhandlarn, @Vingubben, @v_skogh och @LeroyHilarious,

Först lite föråkare. Tyvärr dracks VO:n (deg 10) öppet men så klart klassisk mogen Selosse och det är ju gott så klart även om min sweetspot är 3-7 år på kork.:cool:.

est
IMG_20250514_210159.jpg

Pol Roger Vintage 2008

Vid första sniffen hoppades jag att det här skulle vara mitt vin! Var inte helt säker men efter att provat övriga så var det självklart. Begynnande mognad, med honung, äpple, vingummin, bröd och ett uns rostat i bakgrunden ala Krug. Lång balanserad brödig smak med bra syra. Solklar husstil och superbra!

Tog denna dels för att när jag drack den för några år sedan predicerade jag att den skulle bli fantastisk med några år till och dels för att se om den är värd att sälja för 2 000 kr... Får ge mig själv rätt, 08an är nu i drickfönstret och är en av de bättre flaskorna jag druckit i år och bättre än nästan all Winston jag druckit. Bra gissningar av övriga och Pol Roger nämndes.

Inte värd att sälja och varför krångla till det när denna trotjänare finns på hyllan i de flesta butiker och man får 3 för 1 Winston?

Comtes 2007

Stålad citrus i lätt krutrostad ton. Ungdomlig smak av citrus och äpple och även här bra syra. Solklart husreduktiv men utan att gå över. Var inne på BdB och DP så då är det självklara valet Dom Ruinart. Täntkte 2010-13 åldersmässigt, när det var fel så var Comtes 2007 en trolig kandidat, vad som talade emot var att den här var god... men 2007 är tidigare den bästa unga Comtes jag druckit så kul erfarenhet. Hoppas jag får dricka igen om 10 år för det har inte hänt så mycket.

Egly 2011

Ung ekad stil utan att vara extrem. Citrus som fick mig in på chardonnay. I enklare stil med en del avarter som grönstick i nosen och skum lite grön sparrissmak. Visst är det bra längd men är det till vinets fördel är frågan. Fick inte alls grepp om den här stilmässigt avseende ek och druva och då brukar jag gissa Vilmart när det är gott, Savart när det är trist och Jaqcuesson när det är odrickbart. Alltså gissade jag Savart BdB 2011 eller 17.

2011 är verkligen en knepig årgång och en årgång som jag undviker om jag inte druckit vinet tidigare och vet vad jag ger mig in på.

Min och de flestas ranking Pol Roger, Comtes och Egly.

Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster)
  1. Pol Roger 5 p (5)
  2. Comtes 11 p
  3. Egly 14 p
Efteråt försökte nytillskotten kuppa igenom en vitvinsflajt på en skumpaonsdag!? Som tur var satte Feskhandlarn ner foten och visade var skåpet skulle stå med kvällens vin. En dunderekad och oxiderad Joly 2008 som skulle kunna vara en utsmugglad Selosse Kåt dö Tjamponäs.:cigarr: Jag var för övrig övertygad om att det var Tondonia och när det visade sig fel minns jag bara ett vin som har den här fantasktiska stilen och som @Jos introducerade för mig på Les Avizes för några år sedan. Magiskt om man är ekfetischist. :D

LarsW

Medlem
Bonnaire 1998 😍

Årets hittills klunkvänligaste skumpa!

Mandarin, grädde, creme brulee, hav, kokta havskräftor och vaniljfudge. Söta, läckra mognadstoner i näsan som lovar massor...

Och smaken levererar! Moget i kubik men inte på något sätt trött. Söta citroner. Karameliserat socker. Gräddig vanilj. .Äppelmos, tropisk frukt och marmelad. Direkt efter popp lite tunn i mittenregistret men nu några timmar senare ett läckert och fullkomligt vin. En av de bättre Bonnaire jag druckit. Så lättdrucken men samtidigt så komplex.

Helt enkelt svinbra just nu. Enligt min smak kommer det inte bli bättre och detta var sista flaskan så perfect timing, det är så här man vill minnas viner!

95p - När Bonnaire är bra så är det jäkla bra!

Lycklig nu.

thumbnail_20250517_210711.jpg

Toppen