Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Även jag fick upp ögonen för Lacourte på FVL-dagen. Rankade deras ekade 2012 som topp 3 den dagen.
Hade själv tänkt boka ett besök där i höst så kul att ni gillade både vinerna och miljön.
Den ekade 2012 är helt slut, nu är det 2013 som gäller. Den vanliga millesimen är dock fortfarande 2012.
Kan också tillägga att priserna på plats är desamma som på FVL
 

Carinasomm

Medlem
0CBEEA3F-C9E0-4FE6-919F-9753165020CF.jpeg
Underbart besök på vingården hos De Sousa med @Patrik Sellin
Charlotte är grym och hennes champagner är enastående i fruktbalans med mineralsalt och skitsnygg syra.
Kraftig köpvarning på dessa kära Finewines-forumiter! (Reseve, 3A och Caudalies finns på bolaget.)
Vi är lyckliga och fick med oss 3 flaskor Mycorhize. :oops:
86EBF078-A62E-4F8E-97D8-35B2E6DA68E1.jpeg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 17483 Underbart besök på vingården hos De Sousa med @Patrik Sellin
Charlotte är grym och hennes champagner är enastående i fruktbalans med mineralsalt och skitsnygg syra.
Kraftig köpvarning på dessa kära Finewines-forumiter! (Reseve, 3A och Caudalies finns på bolaget.)
Vi är lyckliga och fick med oss 3 flaskor Mycorhize. :oops: Visa bifogad bild 17484

Lustigt. Vi verkar gå i varandras fotspår. Bokade tidigare idag in ett besök i höst med Charlotte. Planerar att fylla bilen med Caudalies och Mychorize.:)
 

Jimmy A

Medlem
Charles Heidsieck Brut Reserve
BAB20E50-74F5-4657-801B-E60F588E0BF4.jpeg

Alldeles för ung. Deg 2019. Skarp syra och gröna äpplen på näsan i början. Med lite luft och värme så framträder lite brödighet och skogs toner. Kommer bli kanon efter några år i källaren.

BC2E3804-86DF-4843-B83C-1FCAB7E8E407.jpeg

Benoit Beaufort BDB
Smörig BDB med grape, citrus, mandarin och en lättare ton av sötmandel på näsan. Hyfsat lång eftersmak med fokus på gula citrus frukter. Längden var mer än ok. Drack deras rose för inte så länge sen och jag gillar vad dem tappar upp på flaska.
 

MartinE

Medlem
Underbart besök på vingården hos De Sousa med @Patrik Sellin
Charlotte är grym och hennes champagner är enastående i fruktbalans med mineralsalt och skitsnygg syra.
Kraftig köpvarning på dessa kära Finewines-forumiter! (Reseve, 3A och Caudalies finns på bolaget.)
Vi är lyckliga och fick med oss 3 flaskor Mycorhize. :oops:
Härligt! Jag drack Mycorhize med 2012-bas i måndags (mycket bra). Vilken basårgång är det i den som säljs på plats idag? Och vad fick ni betala för den?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lustigt. Vi verkar gå i varandras fotspår. Bokade tidigare idag in ett besök i höst med Charlotte. Planerar att fylla bilen med Caudalies och Mychorize.:)
Mycorhize är nästan slut. De säljer inte till återförsäljare och på plats får man köpa några flaskor (än så länge) - kolla att ny årgång har kommit in. Caudalies (soleran) finns på systemet (men ~150 dyrare).
 

Elvis

Medlem
Det är absolut så att de druvor som inte används för att göra Salon istället hamnar i en flaska som det står Delamotte på. Samtidigt har det hittills bara hänt en enda gång sedan husen slogs ihop att det släppts en Delamotte Millésime men ingen Salon och det var 1993!

Och de år som varken Delamotte eller Salon gör årgångsvin hamnar druvorna i Delamottes non-vintage!
 

Carinasomm

Medlem
Har spenderat en hel eftermiddag i sällskap av Jean Francois Clouet från Andr’e Clouet och @Patrik Sellin. Så sällskapet var fantastiskt och dagen rentav magisk.
Vilken underbar människa J.F är... och excentrisk vinmakare. Väldigt speciell och originell i allt han gör.
616B26A2-CDA1-4B75-BEC9-08A4449ABED9.jpeg
Jag föll pladask för hans V6 Experience. (6 år på flaska med underbart krämig mousse och förvånansvärt mycket citrus med tanke på att det är en blanc de noirs)
4D341D13-38A5-4846-9773-3BEAFBA30EBB.jpeg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
OK! Ja, då är det 2014. Det står rimligen V14 på flaskan.
Visst gör det det. Charlotte trodde att Mycorhize först kommer att bli riktigt intressant med de årgångar som kommer 10-15 år i framtiden. Det är först då som det kommer att märkas att plottarna brukas med häst i stället för traktor.
 

Johan L

Medlem
DSC_9064.JPG


Då födelsedagsmiddagen på restaurang krävde ett par chaufförer fick skumpan vänta till efter maten så att alla kunde få smarra.

André Jacquart Millésime Blanc de Blancs 2009 kom först med ungdomlig, fräsch smak med citrus, lätt äppelton och pigga bubblor. Kom till sin rätt efter en stund i glaset, då den visade upp lite mandelmassa och rostat bröd.

Följde upp med Desbordes-Amiaud Millésime 1998, en blanc de noirs på 100 % PN. Röda äpplen tillsammans med fina mognadstoner. Pigg syra ändå. Min favorit av de två.
 

Carinasomm

Medlem
Sista dagen i Champagne tillbringades med Karine på R&L Legras.
Nu är jag där igen, med stark köprekommendation på deras 2008 Saint Vincent.
Så snygg, elegant och komplex redan nu, med tro på finfin smakupplevelse när jag går i pension... alltså lagringspotential på typ 15-20 år. (finns tydligen nu på systemet för typ 839 pistoler.)
D742A36C-91A2-49BE-BE76-2C863D32B21F.jpeg
B52DC2C7-D490-4240-A2C7-514E669E01B7.jpeg
 

Sigdarve

Medlem
Drack Perrier Jouet Belle Epoque 08 ikväll men tyvärr har den nog blivit fellagrad då den smakade lika dåligt som mina två tidigare cristal 04 som inte smakat bra och alla i sällskapet höll med.
Har en magnum som jag vet är lagrad rätt som jag får vänta ett par år med.
Visa bifogad bild 17512
Roliga glas. Hur är dem att dricka i? Lite Eva Solo stuk över glasen.
 

Thirsty

Smygnykterist
Drack Perrier Jouet Belle Epoque 08 ikväll men tyvärr har den nog blivit fellagrad då den smakade lika dåligt som mina två tidigare cristal 04 som inte smakat bra och alla i sällskapet höll med.
Har en magnum som jag vet är lagrad rätt som jag får vänta ett par år med.
Visa bifogad bild 17512
Trist när de är dåliga. Får man fråga vartifrån de köptes?
 
Toppen