Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

henrikh

Medlem
Blev lite provning med vännerna i lördag.

Comtes 2007 första gången. Riktigt trevlig. Föll mig i smaken, framför allt efter ca 5h i omgång två testet.

Även palmer & co BdB. Funkar alltid.
 

Attachments

  • FAC75231-22A9-4907-A3AE-1644AB9BC45F.jpeg
    FAC75231-22A9-4907-A3AE-1644AB9BC45F.jpeg
    72,1 KB · Visningar: 210

Jimmy A

Medlem
Bergeronneau Marion
Blanc de Blancs futs
de chene.
077B2131-E51E-4A40-8F92-8AAE64C3F54A.jpeg

Ek, ek och lite mera ek. Som att dofta på nysågade plankor. Måste säga att det är lite överväldigande trots att jag gillar ekade champagner men denna var på gränsen. Men frukten var på sin plats med skarpa citroner, lime och grape. Brända toner med lite luft som lyfter vinet lite. Syran är bra liksom längden på eftersmaken. Men eken är störande under hela flaskan så jag har svårt att riktigt mysa ner mig i vinet.

AR Lenoble Intense Mag 15

DBB375A9-88C3-47E6-B48A-2F761C610C83.jpeg

50C8525F-3CDB-4A08-B1AA-3151CBA4661B.jpeg


Jag gillar verkligen denna producent och även detta vin. Det här är en vanlig halv magnum flaska. Om inte jag är helt sömnig så är alla etiketter gjorda för en magnum!?!?!?
När vi ser förbi eventuella etikett missförstånd så är det en riktigt mysig champagne. Bränd citrus, lite lagrad ost på näsan med smörig smak och härlig längd.
Det är skickliga personer som gör vin på AR Lenoble.
 
Last edited:
Huré Fréres Inattendue BdB 2013

IMG_20190724_215511_Bokeh.jpg
IMG_20190724_220139.jpg


Doft av nougat, gula äpplen och lite, lite hav.
Smak av knappt röda äpplen och citron. Hög syra. Finns en antydan av mjölkchoklad eller nougat som växer med luft.

Väldigt rakt och okomplex. Finns också något i den som får mig att tänka cava? (Tyvärr) Kan kanske bli bättre om den får ligga några år? Haren flaska kvar som får ligga i 6-7 år.

85(+)

(Flaskan slant när den öppnades och det mesta av innehållet hamnade på altangolvet så fick tyvärr bara ett glas.)
 

jrick

Medlem
Bergeronneau Marion
Blanc de Blancs futs
de chene.
Visa bifogad bild 17561

Ek, ek och lite mera ek. Som att dofta på nysågade plankor. Måste säga att det är lite överväldigande trots att jag gillar ekade champagner men denna var på gränsen. Men frukten var på sin plats med skarpa citroner, lime och grape. Brända toner med lite luft som lyfter vinet lite. Syran är bra liksom längden på eftersmaken. Men eken är störande under hela flaskan så jag har svårt att riktigt mysa ner mig i vinet.

AR Lenoble Intense Mag 15

Visa bifogad bild 17562
Visa bifogad bild 17563

Jag gillar verkligen denna producent och även detta vin. Det här är en vanlig halv magnum flaska. Om inte jag är helt sömnig så är alla etiketter gjorda för en magnum!?!?!?
När vi ser förbi eventuella etikett missförstånd så är det en riktigt mysig champagne. Bränd citrus, lite lagrad ost på näsan med smörig smak och härlig längd.
Det är skickliga personer som gör vin på AR Lenoble.
Du missförstår kring Lenobles ”Mag”. Det som det står för är att de lagrar vinet på magnumflaskor en del av lagringstiden.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Bergeronneau Marion
Blanc de Blancs futs
de chene.
Visa bifogad bild 17561

Ek, ek och lite mera ek. Som att dofta på nysågade plankor. Måste säga att det är lite överväldigande trots att jag gillar ekade champagner men denna var på gränsen. Men frukten var på sin plats med skarpa citroner, lime och grape. Brända toner med lite luft som lyfter vinet lite. Syran är bra liksom längden på eftersmaken. Men eken är störande under hela flaskan så jag har svårt att riktigt mysa ner mig i vinet.

AR Lenoble Intense Mag 15

Visa bifogad bild 17562
Visa bifogad bild 17563

Jag gillar verkligen denna producent och även detta vin. Det här är en vanlig halv magnum flaska. Om inte jag är helt sömnig så är alla etiketter gjorda för en magnum!?!?!?
När vi ser förbi eventuella etikett missförstånd så är det en riktigt mysig champagne. Bränd citrus, lite lagrad ost på näsan med smörig smak och härlig längd.
Det är skickliga personer som gör vin på AR Lenoble.
Det står på etiketten vad som avses, Mag=del av reservvinerna har lagrats på magnum.......
 

Sigdarve

Medlem
Det står Champagne på flaskan. Men måste ju vara nåt fejk från Kina. Vidrig smörja. Tvi vale. Smak av beska kemikalier. Jag kan inte förstå hur någon kan uppskatta detta? (ek, pepprighet, fenoler)
Visa bifogad bild 17555
Vaskade resten på gräsmattan nyss. Har aldrig gillat, varken ekade röda viner eller eklagrad öl. Pepprigheten kändes hemsk också. Stöter jag på såna viner igen så häller jag ut dem. Hur är med med Bollinger? Har den kraftiga noter av nysågat ekplank? Då får jag spara dem och sälja dem på auktion om 10 år i så fall.. Kan man få 2 papp då tror ni?
 

Jos

Medlem
Vaskade resten på gräsmattan nyss. Har aldrig gillat, varken ekade röda viner eller eklagrad öl. Pepprigheten kändes hemsk också. Stöter jag på såna viner igen så häller jag ut dem. Hur är med med Bollinger? Har den kraftiga noter av nysågat ekplank? Då får jag spara dem och sälja dem på auktion om 10 år i så fall.. Kan man få 2 papp då tror ni?
Yes absolut, låter rimligt!
 

LarsW

Medlem
Har blivit mkt rödvin sista tiden, både ungt och gammalt. Dags att ändra på.

Pierre Péters Les Chetillons 2002

Tog väl en 20-30 minuter på sig att vakna ordentligt men sen vad det bara att gotta sig!
Doften är fantastisk. Lite som en ligth-version av den Cristal 1997 vi drack i Malmö i våras. Creme Brûlée och gräddig toffee. Brända mandlar och saltvatten. Mängder av vanilj vilket är lite konstigt då jag inte tror denna sett insidan av ett ekfat nån gång.
I munnen tar det längre tid på sig att blomma ut. Bränt socker och grillad citron. Mer brûlée. Rostade nötter. Lite söta tropiska frukter, persika med en hint av ingefära tror jag det är. Syrlig och lååång eftersmak!
Fortfarande lite stram i smaken med en syra som vill hålla sig i främsta ledet.
Tror denna har potential att bli ännu lite bättre men god som [CENSUR] redan nu!

Glad det ligger fler av denna i källaren. Kommer nog vänta 2-3 år med nästa flaska.
93p

thumbnail_20190727_213350.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Provning med @v00alex, @feskhandlarn och @Christer J i helgen.
IMG_7243001.jpg


Först upp min 3 år gamla Hugot Rosé enligt vad jag antecknat. Står 15 50 på korken, kanske betyder 2015 vecka 50... Hursomhelst kvällens största överraskning! Äldsta Hugot Rosé jag druckit men även klart bästa. Visst finns lite typiska bär och frukt kvar men betydligt mer komplex rökig nos. Eftersmak av lite blodgrape och grym balans. Var min bonus men jag hade den som 2a totalt.

Gissades på ek och odlare som Egly, även Selosse hörde jag nämnas... Hade nog själv gissa på ekad odlare blint på grund av kraften.

Försvann snabbt i solen!

Egly 2002
Klar ekad odlare med typiska vita blommor, lite funkighet och möjligtvis även ett uns skumbanan. Klart mogen och lång torr smak. Kändes pinotdriven. Första gissningen var Bedel 2004 andra gissningen gick istället mot Ambonnay/Bouzy. Egly VP? Mest på grund av torrheten.

Klart mogen 2002, bra men inte bäst.

Pouillon Chemin 2009
Fortsatte på samma ekodlarspår. Mer kryddig än Eglyn och kändes yngre men fruktdriven. Tror jag gissade pinot och 2009 och Pouillon med lite ledtrådar.

Tror alla hade denna som sämsta vin. Tyckte dock den växte och hamnade i skymundan av andra storheter.

Egly VV (03-bas)
Min andra flaska och kul nog andra Eglyn. Sopade banan med alla andra skumpor. Kom bara ihåg att den var god.:)

Krug GC (10-bas)
Eftersom @Jesper glömt en flaska i kylen veckan tidigare så såg vi till att han slapp hämta flaskan.:rolleyes:

Har nog druckit denna bas ett dussintal gånger nu och den dominerar alltid. Klassisk Krugnäsa med krut, hasselnöt och svamp, svagt oxiderad samt med grym längd och intensitet.

Min ranking:
  1. Egly VV
  2. Hugot Rosé
  3. Krug GC
  4. Egly 2002
  5. Pouillon Chemin 2009
Totalt tror jag det blev samma resultat.

Sedan blev det grillad tomahawk med rödtjut!
 
Toppen