Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Pontus

Medlem
bmlP74q.jpg


2008 Pierre Péters L'Esprit Grand Cru
Semestern är över (ish) och vad firar man en härlig sensommarkväll bättre med än en flaska trevlig champagne! Väldigt bra drickläge för l'Esprit 2008 just nu skulle jag säga, oerhört frisk och trevlig med mängder av gröna (men mogna) äpplen, citrustoner, krita och mineral! En härlig mognad av bakad stenfrukt och nötter balanserar upp mot den höga syran, och den där moussiga rundheten som ger en munkänsla av halvt ovispad grädde fulländar det här vinet! Kanske den bästa champagnen jag druckit i år! Den sista flaskan i källaren får dock ligga ett eller två år till! 93p
Har en låda av den :)
 

LarsW

Medlem
Diebolt-Vallois 2002

Detta är gott på rikigt!

I näsan är det söt citron och ostron. Mango, persika och ananas. En hint av sherry.
I munnen är det fräscht och friskt men man kan ana en mognadston som nog snart kommer blomma ut. Citrus och diverse tropiska frukter. Lite jäst och brödighet.
Jag är lite kluven här. Älskar skumpa med mognad men denna är så vansinnigt charmig just nu i slutet av sin ungdom.
Drick nu och 10 år framåt!
91p

thumbnail_20190807_194421.jpg
 

Trydebull

Medlem
Pol Roger 2006

CD5D02D7-A770-4A45-9C72-5C9137ABCF72.jpeg



Noter från 1/3 flaska ca fem timmar efter öppning hållande ca 8 grader.

Doft av ljust bröd och smöriga kex.
Med någon grad till i glaset kommer helt vanlig citron och lite blyerts (?)

Smakar brödigt och grovkärnigt. Kraftfullt med mogna lite brända citrustoner med inslag av hårt bakat knäckebröd på råg, Moussig och stark i karaktären - inget finlir utan mer lite åt det grövre hållet. Med lite temp kom även inslag av både omogna vinbär och citrusskalbeska.

Absolut inte dåligt, men når inte heller upp till PR’s bästa årgångar. Lite vresig i karaktären vilket möjligtvis kan vara årgången men också fasen. Eller båda... 90 poäng

Dracks sporadiskt till dillkokta färska kräftor med tillbehör och det fungerade överraskande bra.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Champagne blev det igår med min drabant @Christer J.

2019-08 Christer.jpg


Paul Dethune 2008
Bröd, röda äpplen med något sött lurande i bakgrunden. Persika och kanske ett uns honung. Luktade riktigt inbjudande och lovade gott! I munnen blev det fiasko. Först hög syra på grund av nyöppnad flaska sedan platt mitt för att avslutas av en lång intensiv skalbeska.:deprimerad: Blev lite bättre när smakökarna habituerats... Inte supertydlig ek men gissade ändå ekad odlare och på grund av en funkig ton drog jag en rövare och slog till med att gissa på PM. Den tråkiga platta smaken utan syrarygg fick mig att gissa NV och om det var ett år så var det ett kasst år som 2011. Lika fel som vinet var kasst. Dracks inte upp.

Någon som har druckit denna, @Emanuel?

Henri Giraud Hommage
Öppet mål för mig och min flaska. Var lite osäker på kvalitén då jag köpt den på plats servad av en trevlig donna. Eftersom FdC och Argonne var hutlöst dyra på plats köpte jag några av Hommage som som också har en ekad stil.

Tydlig ek på doften med mörka skogsdofter, mossa och svamp. Rätt endimensionell doft även om den var tilltalande. I munnen mer viral än första vinet men händer inte så mycket här heller dessvärre...:( Kom inte ihåg vad det gissades på.

Inte heller denna flaska tömdes och vi satt riktigt besvikna och bestämde oss för att få ett bättre avslut på dagen!

Egly Ouriet Traditon I
Är det inte lite kork? Nja, osäkerheten spred sig i rummet. Är det världsanden som driver med oss rationalister eller vad händer... Samtidigt ville vi att vinet skulle vara bra och gav det en chans. Under tiden hann jag identifiera vinet som ekat, pinotdrivet och troligen från Bouzy/Ambonnay. Efter någon ledtråd gissade jag Egly, alltså lurig smygkork eftersom det fanns annat i bakgrunden.

Vi drack inte upp den här heller.:eek:

Christer frågade om han skulle öppna en flaska till och då föreslog jag en till Tradition varpå Christer lurigt sa nej det är väl ingen idé.

Egly Ouriet Traditon II
Här var det något annorlunda, drickbart vin! Friskast av alla den här kvällen och jag tyckte mig helt övertygad om att nu har vi lämnat pinot och ekträsket för att gå i över till chardonnay och ståltank. Inte för att jag noterade citrus, gröna äpplen eller honung utan bara för att jag jämförde med tidigare flaskor. Helfel, grundlurad och mycket märklig upplevelse. Efter någon timma var det helt uppenbart att det inte var en ung ståltanks-BdB. Inom psykologin och beslutsfattande pratar man om ankarvärden och det här var ett praktexempel på när det kan bli helgalet på grund av referensramen man utgår ifrån.

Avslutningsvis kom vi på den geniala idén att halvblindtesta oss själva för att se om det verkligen var en tydlig kork på första Eglyn. Båda två klarade det utan större problem samtidigt som jag fick lite revansch genom att gissa rätt på alla fyra. Även om man precis druckit vinerna är det inte helt självklart blint som alla vet.

Nästa gång blir det att ta fram ett säkert kort och säkra upp med en bonus. Tre miner i rad av tre möjliga var det väldigt länge sedan jag erfor.
 

Jesper L

Medlem
Alfred Gratien Cuvée Paradis 2009

En liten udda champagne då Alfred Gratien fortfarande använder enbart ekfat för att producera sina champagner.

Champagnen bjuder på en balanserad syra och fräschör som vägs upp av en lite mörkare toner i form av limpa och nötter.

I takt med att temperaturen i glaset höjs ökar även närvaron av ek och citrus.

Champagnen genomgår inte malolaktisk jäsning vilket gör det än mer spännande om man vågar sig på att lagra vinet.

Ruggigt god att dricka nu!


upload_2019-8-8_16-36-37.jpeg
 
Champagne blev det igår med min drabant @Christer J.

Visa bifogad bild 17659

Paul Dethune 2008
Bröd, röda äpplen med något sött lurande i bakgrunden. Persika och kanske ett uns honung. Luktade riktigt inbjudande och lovade gott! I munnen blev det fiasko. Först hög syra på grund av nyöppnad flaska sedan platt mitt för att avslutas av en lång intensiv skalbeska.:deprimerad: Blev lite bättre när smakökarna habituerats... Inte supertydlig ek men gissade ändå ekad odlare och på grund av en funkig ton drog jag en rövare och slog till med att gissa på PM. Den tråkiga platta smaken utan syrarygg fick mig att gissa NV och om det var ett år så var det ett kasst år som 2011. Lika fel som vinet var kasst. Dracks inte upp.

Någon som har druckit denna, @Emanuel?

Henri Giraud Hommage
Öppet mål för mig och min flaska. Var lite osäker på kvalitén då jag köpt den på plats servad av en trevlig donna. Eftersom FdC och Argonne var hutlöst dyra på plats köpte jag några av Hommage som som också har en ekad stil.

Tydlig ek på doften med mörka skogsdofter, mossa och svamp. Rätt endimensionell doft även om den var tilltalande. I munnen mer viral än första vinet men händer inte så mycket här heller dessvärre...:( Kom inte ihåg vad det gissades på.

Inte heller denna flaska tömdes och vi satt riktigt besvikna och bestämde oss för att få ett bättre avslut på dagen!

Egly Ouriet Traditon I
Är det inte lite kork? Nja, osäkerheten spred sig i rummet. Är det världsanden som driver med oss rationalister eller vad händer... Samtidigt ville vi att vinet skulle vara bra och gav det en chans. Under tiden hann jag identifiera vinet som ekat, pinotdrivet och troligen från Bouzy/Ambonnay. Efter någon ledtråd gissade jag Egly, alltså lurig smygkork eftersom det fanns annat i bakgrunden.

Vi drack inte upp den här heller.:eek:

Christer frågade om han skulle öppna en flaska till och då föreslog jag en till Tradition varpå Christer lurigt sa nej det är väl ingen idé.

Egly Ouriet Traditon II
Här var det något annorlunda, drickbart vin! Friskast av alla den här kvällen och jag tyckte mig helt övertygad om att nu har vi lämnat pinot och ekträsket för att gå i över till chardonnay och ståltank. Inte för att jag noterade citrus, gröna äpplen eller honung utan bara för att jag jämförde med tidigare flaskor. Helfel, grundlurad och mycket märklig upplevelse. Efter någon timma var det helt uppenbart att det inte var en ung ståltanks-BdB. Inom psykologin och beslutsfattande pratar man om ankarvärden och det här var ett praktexempel på när det kan bli helgalet på grund av referensramen man utgår ifrån.

Avslutningsvis kom vi på den geniala idén att halvblindtesta oss själva för att se om det verkligen var en tydlig kork på första Eglyn. Båda två klarade det utan större problem samtidigt som jag fick lite revansch genom att gissa rätt på alla fyra. Även om man precis druckit vinerna är det inte helt självklart blint som alla vet.

Nästa gång blir det att ta fram ett säkert kort och säkra upp med en bonus. Tre miner i rad av tre möjliga var det väldigt länge sedan jag erfor.
Jag drack PD 2008 för ett år sedan och tyckte den var fantastisk. Känner inte igen en bokstav i det du skriver. Min fl buteljerades april 2009 och degorgerades i maj 2017. Nu har jag inte alls samma vana av att dricka stora champagner som du och @Christer J, men någon form av liknelse i doft och smak borde jag noterat
 

Pontus

Medlem
Champagne blev det igår med min drabant @Christer J.

Visa bifogad bild 17659

Paul Dethune 2008
Bröd, röda äpplen med något sött lurande i bakgrunden. Persika och kanske ett uns honung. Luktade riktigt inbjudande och lovade gott! I munnen blev det fiasko. Först hög syra på grund av nyöppnad flaska sedan platt mitt för att avslutas av en lång intensiv skalbeska.:deprimerad: Blev lite bättre när smakökarna habituerats... Inte supertydlig ek men gissade ändå ekad odlare och på grund av en funkig ton drog jag en rövare och slog till med att gissa på PM. Den tråkiga platta smaken utan syrarygg fick mig att gissa NV och om det var ett år så var det ett kasst år som 2011. Lika fel som vinet var kasst. Dracks inte upp.

Någon som har druckit denna, @Emanuel?

Henri Giraud Hommage
Öppet mål för mig och min flaska. Var lite osäker på kvalitén då jag köpt den på plats servad av en trevlig donna. Eftersom FdC och Argonne var hutlöst dyra på plats köpte jag några av Hommage som som också har en ekad stil.

Tydlig ek på doften med mörka skogsdofter, mossa och svamp. Rätt endimensionell doft även om den var tilltalande. I munnen mer viral än första vinet men händer inte så mycket här heller dessvärre...:( Kom inte ihåg vad det gissades på.

Inte heller denna flaska tömdes och vi satt riktigt besvikna och bestämde oss för att få ett bättre avslut på dagen!

Egly Ouriet Traditon I
Är det inte lite kork? Nja, osäkerheten spred sig i rummet. Är det världsanden som driver med oss rationalister eller vad händer... Samtidigt ville vi att vinet skulle vara bra och gav det en chans. Under tiden hann jag identifiera vinet som ekat, pinotdrivet och troligen från Bouzy/Ambonnay. Efter någon ledtråd gissade jag Egly, alltså lurig smygkork eftersom det fanns annat i bakgrunden.
Vi drack inte upp den här heller.:eek:

Christer frågade om han skulle öppna en flaska till och då föreslog jag en till Tradition varpå Christer lurigt sa nej det är väl ingen idé.

Egly Ouriet Traditon II
Här var det något annorlunda, drickbart vin! Friskast av alla den här kvällen och jag tyckte mig helt övertygad om att nu har vi lämnat pinot och ekträsket för att gå i över till chardonnay och ståltank. Inte för att jag noterade citrus, gröna äpplen eller honung utan bara för att jag jämförde med tidigare flaskor. Helfel, grundlurad och mycket märklig upplevelse. Efter någon timma var det helt uppenbart att det inte var en ung ståltanks-BdB. Inom psykologin och beslutsfattande pratar man om ankarvärden och det här var ett praktexempel på när det kan bli helgalet på grund av referensramen man utgår ifrån.

Avslutningsvis kom vi på den geniala idén att halvblindtesta oss själva för att se om det verkligen var en tydlig kork på första Eglyn. Båda två klarade det utan större problem samtidigt som jag fick lite revansch genom att gissa rätt på alla fyra. Även om man precis druckit vinerna är det inte helt självklart blint som alla vet.

Nästa gång blir det att ta fram ett säkert kort och säkra upp med en bonus. Tre miner i rad av tre möjliga var det väldigt länge sedan jag erfor.
Märkligt med Dethune. Har druckit 2008an och gillade den.Tyckte den var tillgänglig och god med viss potential.
 

Christer J

Medlem
Jag drack PD 2008 för ett år sedan och tyckte den var fantastisk. Känner inte igen en bokstav i det du skriver. Min fl buteljerades april 2009 och degorgerades i maj 2017. Nu har jag inte alls samma vana av att dricka stora champagner som du och @Christer J, men någon form av liknelse i doft och smak borde jag noterat

Märkligt med Dethune. Har druckit 2008an och gillade den.Tyckte den var tillgänglig och god med viss potential.

Då finns inget annat att göra än att korka upp en till, denna flaska var den första av 6.
 

FredrikC

Medlem
Pol Roger 2006

Visa bifogad bild 17658



Noter från 1/3 flaska ca fem timmar efter öppning hållande ca 8 grader.

Doft av ljust bröd och smöriga kex.
Med någon grad till i glaset kommer helt vanlig citron och lite blyerts (?)

Smakar brödigt och grovkärnigt. Kraftfullt med mogna lite brända citrustoner med inslag av hårt bakat knäckebröd på råg, Moussig och stark i karaktären - inget finlir utan mer lite åt det grövre hållet. Med lite temp kom även inslag av både omogna vinbär och citrusskalbeska.

Absolut inte dåligt, men når inte heller upp till PR’s bästa årgångar. Lite vresig i karaktären vilket möjligtvis kan vara årgången men också fasen. Eller båda... 90 poäng

Dracks sporadiskt till dillkokta färska kräftor med tillbehör och det fungerade överraskande bra.
Tycker du inte 8 grader är lite väl kallt för att dricka den? Känns som mycket smak försvinner om den är för kall. Jag drack 06 på magnum för ca ett år sen och den var riktigt trevlig.
 

Daniel A

Administratör
Paul Dethune 2008
Bröd, röda äpplen med något sött lurande i bakgrunden. Persika och kanske ett uns honung. Luktade riktigt inbjudande och lovade gott! I munnen blev det fiasko. Först hög syra på grund av nyöppnad flaska sedan platt mitt för att avslutas av en lång intensiv skalbeska.:deprimerad: Blev lite bättre när smakökarna habituerats... Inte supertydlig ek men gissade ändå ekad odlare och på grund av en funkig ton drog jag en rövare och slog till med att gissa på PM. Den tråkiga platta smaken utan syrarygg fick mig att gissa NV och om det var ett år så var det ett kasst år som 2011. Lika fel som vinet var kasst. Dracks inte upp.

Någon som har druckit denna, @Emanuel?

Drack den på en BYOB förra veckan. Blev en väldigt kort not: "Citron, yoghurt, vanilj, smör, krut. Rent och fokuserat. Riktigt läcker! 91+p." Det blev dessutom flightens bästa vin.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
aul Dethune 2008
Bröd, röda äpplen med något sött lurande i bakgrunden. Persika och kanske ett uns honung. Luktade riktigt inbjudande och lovade gott! I munnen blev det fiasko. Först hög syra på grund av nyöppnad flaska sedan platt mitt för att avslutas av en lång intensiv skalbeska.:deprimerad: Blev lite bättre när smakökarna habituerats... Inte supertydlig ek men gissade ändå ekad odlare och på grund av en funkig ton drog jag en rövare och slog till med att gissa på PM. Den tråkiga platta smaken utan syrarygg fick mig att gissa NV och om det var ett år så var det ett kasst år som 2011. Lika fel som vinet var kasst. Dracks inte upp.
Köpte några flaskor dec 2017, korkade upp en direkt och var ganska precis som du beskriver.
Skrev öppnas tidigast 2022 på excel och hoppas på bättring!
 

Sörplarn

Medlem
Var förbi @magnum i veckan vi testa återigen R.D 2002, motståndet kom från Fleur de passion 2002.

Två helt enastående champagner. Mycket goda, men får säga att R.D -02 ger det lilla extra för att vinna. Bollinger när den är som bäst. Jämförelse med krug kom direkt. I övrigt analyserar man inte över drivet mycket av dom två, det var jättegott.

20190807_194050.jpg


Var även lite annat som slank ner hos lokala hamburgare haket i Epernay. Bra tryck i Pierre Peters BdB Oubliees reserver. Turgy ligger inskriven på inköps listan.

20190807_183514.jpg 20190807_204047.jpg 20190807_221610.jpg 20190807_215034.jpg
 
Toppen