Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
Den var absolut strålande, trots de (i relativa termer) ganska dämpade förväntningar jag fått av (återigen, i relativa termer) ganska måttliga poäng.

Tycker dock att över 14 kkr var väl högt. Den bör kunna gå att hitta till bättre pris än så, om än inte nödvändigtvis i Sverige.

Svenska auktionspriser är rätt uppskruvade. Utom när jag försöker sälja något. ;)
 

Sigdarve

Medlem
H. Goutorbe 2009. Fick duga i sommarstuga. Inte druckit nån skumpa baserad på så mkt pinot noir tidigare, 75%. Tyckte jag hittade nougat och viss oxidation (övermogna gula äpplen) som jag störde mig på. Oxidation är ju en felsmak/doft i öl. Är det så att champagne som domineras av pinot noir, lättare får såna toner?

gout.jpg
 

Attachments

  • sallad.jpg
    sallad.jpg
    63 KB · Visningar: 258
Last edited:

Poussard

Medlem
Tyckte jag hittade nougat och viss oxidation (övermogna gula äpplen) som jag störde mig på. Oxidation är ju en felsmak/doft i öl. Är det så att champagne som domineras av pinot noir, lättare får såna toner?
Tror inte det finns nån sån direkt koppling, men OM jag ska generalisera så skulle jag säga att man oftare gör oxidativa viner på gröna druvor än blåa, följaktligen oftare på Chardonnay än Pinot Noir.
 

jrick

Medlem
H. Goutorbe 2009. Fick duga i sommarstuga. Inte druckit nån skumpa baserad på så mkt pinot noir tidigare, 75%. Tyckte jag hittade nougat och viss oxidation (övermogna gula äpplen) som jag störde mig på. Oxidation är ju en felsmak/doft i öl. Är det så att champagne som domineras av pinot noir, lättare får såna toner?

Visa bifogad bild 16831
Jag skulle säga ”nej”. Oxidation beror snarare på mer kontakt med luft innan vinet hamnar i flaskan. Anledning till mer kontakt med luft kan vara eklagring eller jäsning i öppna kar. Vet inte vad som gäller för ditt vin men nougat tyder väl på att det är fatlagrat.

Det tydligaste tecknet på pinot noir i champagne i min uppfattning är snarare att fruktprofilen inte är gröna äpplen och lime utan kanske lite röda bär som vinbär och hallon och mer röda äpplen.

Någon annan får gärna skjuta ner eventuella felaktigheter - jag ör ingen auktoritet på varken champagne eller vinproduktion.
 

chambertin

Medlem
Jag skulle säga ”nej”. Oxidation beror snarare på mer kontakt med luft innan vinet hamnar i flaskan. Anledning till mer kontakt med luft kan vara eklagring eller jäsning i öppna kar. Vet inte vad som gäller för ditt vin men nougat tyder väl på att det är fatlagrat.

Det tydligaste tecknet på pinot noir i champagne i min uppfattning är snarare att fruktprofilen inte är gröna äpplen och lime utan kanske lite röda bär som vinbär och hallon och mer röda äpplen.

Någon annan får gärna skjuta ner eventuella felaktigheter - jag ör ingen auktoritet på varken champagne eller vinproduktion.
Är väl ingen guru på vinproduktion heller direkt men mängden svavel (framför allt efter degorgering) brukar vara väldigt viktigt för att skydda mot oxidation. Vid flaskjäsningen finns det för champagneproducenten dessutom en uppsjö av kapsyler (och numera även kork) att välja på med olika permeabilitet (dvs olika grader av syregenomsläpp).
 

chambertin

Medlem
När är det vanligast att man tillsätter svavel i champagne, före eller efter degorgering?
Det tillsätts vid flera tillfällen och av olika anledningar (vid konventionell vinmakning då dvs):
  • Till musten för att skydda den mot oxidering under s.k "cold soak" dvs kall must får dra med druvorna/skalen men skall inte börja jäsa.
  • Till musten för att undvika att "fel jäst" får en mer eller mindre viktig roll vid jäsningen och att den utvalda "odlade/tillsatta" jästen får arbeta ostört och som tänkt. Även om odlad/tillsatt jäst inte används utan man litar på att vineriets naturliga "stamjäst" tar kommandot så kan man behöva skydda mot ovälkomna jäststammar (Brettanomyces t.ex) om dessa inte är önskvärda i vinet.
  • Till det färdigjästa vinet som skall lagras på ekfat en längre tid och skydddas mot för mkt oxidation
  • Efter degorgering (mousserande viner) för att klara transport, syrexponeringen, efterjäsning av dosagesockret m.m
  • Vid buteljeringen (stilla viner) för att klara syreexponeringen och senare transport/lagring.
  • Förekommer också att man försöker "rädda" en cuvée eller fat som uppför sig konstigt genom att svavla lite extra och sedan försöka få jäsningen att dra igång igen på det sätt som man önskar.
  • I större doser för att stoppa jäsningen av söta viner så att alkohol/restsötma får den balans man önskar sig (går att göra även med filtrering och/eller kylstabilisering till viss del men svavel är ju så enkelt )
  • Man håller ofta tomma fat fria från ovälkomna infektioner och jäststammar m.h.a svavel.
Har säkert glömt några tillfällen då det används utöver dessa men det var dom jag kunde komma på så här på rak arm.
 

Sigdarve

Medlem
Det tillsätts vid flera tillfällen och av olika anledningar (vid konventionell vinmakning då dvs):
  • Till musten för att skydda den mot oxidering under s.k "cold soak" dvs kall must får dra med druvorna/skalen men skall inte börja jäsa.
  • Till musten för att undvika att "fel jäst" får en mer eller mindre viktig roll vid jäsningen och att den utvalda "odlade/tillsatta" jästen får arbeta ostört och som tänkt. Även om odlad/tillsatt jäst inte används utan man litar på att vineriets naturliga "stamjäst" tar kommandot så kan man behöva skydda mot ovälkomna jäststammar (Brettanomyces t.ex) om dessa inte är önskvärda i vinet.
  • Till det färdigjästa vinet som skall lagras på ekfat en längre tid och skydddas mot för mkt oxidation
  • Efter degorgering (mousserande viner) för att klara transport, syrexponeringen, efterjäsning av dosagesockret m.m
  • Vid buteljeringen (stilla viner) för att klara syreexponeringen och senare transport/lagring.
  • Förekommer också att man försöker "rädda" en cuvée eller fat som uppför sig konstigt genom att svavla lite extra och sedan försöka få jäsningen att dra igång igen på det sätt som man önskar.
  • I större doser för att stoppa jäsningen av söta viner så att alkohol/restsötma får den balans man önskar sig (går att göra även med filtrering och/eller kylstabilisering till viss del men svavel är ju så enkelt )
  • Man håller ofta tomma fat fria från ovälkomna infektioner och jäststammar m.h.a svavel.
Har säkert glömt några tillfällen då det används utöver dessa men det var dom jag kunde komma på så här på rak arm.
Tack för utförligt svar :)
 

Jesper L

Medlem
Barons de Rotschild

Fräsch syra som tyvärr inte håller hela vägen då vinet i sig är för smalt. Drack denna utan tillbehör vilket kan ha påverkat omdömet. Eller så drömmer jag fortfarande om LGA:n....

Doft: päronmousse, krusbär, lime

Smak: röda äpplen, citrus, persika

upload_2019-5-3_19-21-41.jpeg
 

Sigdarve

Medlem
H. Goutorbe 2009. Fick duga i sommarstuga. Inte druckit nån skumpa baserad på så mkt pinot noir tidigare, 75%. Tyckte jag hittade nougat och viss oxidation (övermogna gula äpplen) som jag störde mig på. Oxidation är ju en felsmak/doft i öl. Är det så att champagne som domineras av pinot noir, lättare får såna toner?

Visa bifogad bild 16831
Sparade halva flarran. Mycket godare idag. Det var som en annan champagne. Det är nån ny doft jag inte känt tidigare, men som jag inte kan sätta fingret på.
 

FredrikC

Medlem
Pol Roger vintage 2006. Bättre än jag minns den. Smak av kanderade citroner, pressad citron, grapefrukt, mördeg och smörkola. Bästa flaskan hittills. Min idé om att tömma källaren på 04 och 06 i år känns inte lika akut. Det verkar som att de ha ytterligare lite kvar att ge!
Gillar verkligen 06 också!
 

Elvis

Medlem
Pol Roger vintage 2006. Bättre än jag minns den. Smak av kanderade citroner, pressad citron, grapefrukt, mördeg och smörkola. Bästa flaskan hittills. Min idé om att tömma källaren på 04 och 06 i år känns inte lika akut. Det verkar som att de ha ytterligare lite kvar att ge!

Har några magnum i källaren. Och någon enstaka flaska kvar. Jättebra årgång av Pol Roger!
 

Elvis

Medlem
Igår kväll firades hustrun och jag 10-årig bröllopsdag. Vi gick till Djuret och tog in en Krug GC för rimliga priset 2500 kr. Och så får vi en perfekt flaska som en degorgerad 2007! Helt underbar. Satte 95 poäng på CT.

Ikväll firade vi lite med barnen hemma och jag korkade upp en Dom Pérignon 2008 (barnen fick Loka Crush). Vilken årgång av Dompa. Sjukt bra redan nu. Definitivt den bästa unga Dompa jag druckit och den bästa 2008:an. Typisk Dompa-näsa, vita blommor, bra syra och bra balans. Blir 95 poäng på CT på den här också.
 

IsKr

Medlem
Drack André Clouet grande reserve igår kväll. Doften dominerades av röda äpplen och rostat bröd. Smaken följde doften kan man väl säga. Till det åts sikrom med tillbehör. Var väl inte den bästa kombon till skumpan, hade behövts lite högre syra och citrustoner för att passa maten bättre.
 
Last edited:

Jimmy A

Medlem
54D48029-16A4-4D37-8725-23E6595648CA.jpeg

Orpale 2002.

Lördag med fotboll och champagne. Det är en lördag i min smak. Vinet faller oss också på läppen. Härlig doft av mogna äpplen med blommiga drag. En viss brödighet och knäckighet finns också.
Utvecklad och fruktig smak av samma äpplen och citronzest. Längden är bra och syran är fortfarande frisk och härlig.
 
Toppen