Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Polistillslag mot nätvinhandlare

Larseman

Medlem
Men visst är det konstigt att inte någon vanlig dagstidning har fångat upp nyheten, särskilt med tanke på hur stor grej Citygross/Winefinder blev. Ingenting hos SB eller IOGT heller, antyder nästan att dom är inblandade men inte vågar visa det...
 
Trådskapare
A
Men visst är det konstigt att inte någon vanlig dagstidning har fångat upp nyheten, särskilt med tanke på hur stor grej Citygross/Winefinder blev. Ingenting hos SB eller IOGT heller, antyder nästan att dom är inblandade men inte vågar visa det...

IOGT-NTO är ju i allra högsta grad involverade. De var ju de som lämnade in polisanmälan. Så i det här fallet är de målsägande. Är som du förvånad att de inte skrivit något men fakta (som jag förstått det) är att ett tillslag skett samt ett förhör. Inget åtal är väckt och inga gripanden har gjorts. Så just nu utreds ärendet och åklagaren måste besluta om de vill väcka åtal eller inte. Så i sak är det ännu inte ett ärende. Det som fick uppmärksamhet är ju själva tillslaget.

Tror inte heller att svensk press lägger pussel som en del av oss gör och kopplar tillslag med statlig utredning samt andra pågående aktiviteter kring det statliga monopolet. Dvs nyheten är inte så stor i sig. Sammanhanget som de inte ser är det däremot.

Vi får väl se hur det utvecklas. Nästa steg verkar vara att Handlavins advokat idag lämnar in en begäran om att beslaget hävs. Det kommer behandlas av Stockholms Tingsrätt.

Edit: Ser via Google Analytics vilka nätverk de personer som läser min blogg kommer från. Bland annat Expressen har varit inne. De har publicerat en artikel i grundfrågan men inget direkt om tillslaget.
 
Last edited:
Trådskapare
A
Nu har iallafall IOGT-NTOs tidning Accent skrivit om tillslaget. De använder i princip den information som givits av Handlavin så de verkar inte veta mer än någon annan eller inte vill tillstå att de vet något.

Intressant är att IOGT-NTOs jurist refererar till att andra skriver om det. Det innebär att de läst vinbloggar eller alkoholpolitiska sådana. Bra att de även läser annat än sina egna alster (och det menar jag). Det är inte alla som gör det.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"som beslagtog en stor mängd vin" är väl lite överdrivet. Visst, för många kanske 250 flaskor känns som betydligt mer än de själv köper på ett bräde till en fest, men det är bara dubbelt så mycket som riktvärdet för vad en person får ta in som reseandeinförsel, om vi enbart pratar om "vinkvoten" (90 l = 120 flaskor). Det borde motsvara ungefär en halv pall, gissar jag, så var t.ex. inte "pallvis med vin".
 
Trådskapare
A
"som beslagtog en stor mängd vin" är väl lite överdrivet. Visst, för många kanske 250 flaskor känns som betydligt mer än de själv köper på ett bräde till en fest, men det är bara dubbelt så mycket som riktvärdet för vad en person får ta in som reseandeinförsel, om vi enbart pratar om "vinkvoten" (90 l = 120 flaskor). Det borde motsvara ungefär en halv pall, gissar jag, så var t.ex. inte "pallvis med vin".

Påpekade att det inte var en stor mängd vin i kommentarsfältet till artikeln,
Allt är relativt men för att sätta kommentaren "fick i mars besök av polisen som beslagtog en stor mängd vin" i perspektiv så pratar vi om 250 flaskor.

250 flaskor motsvarar 62.5 BIB (3 liters förpackningar) av vilket systembolaget säljer runt 100 miljoner liter per år.

Lite slarvigt räknat innebär det lite mindre än 4 boxar per sekund. Dvs "den stora mängden vin" motsvarar 17 sekunder Systembolagsförsäljning av BiB.
Nu säljer ju Systembolaget annan alkohol också men det mesta på BiB är av lägre kvalitet för omedelbar konsumtion och det som beslagtogs är av hög kvalitet som dricks under en längre period. Så någon folkhälsovinst lär vi inte prata om i det här fallet.
 
Last edited:

Elvis

Medlem
En sak som jag finner märklig är varför de gjorde husrannsakan. Eftersom handlavin.se både betalar in moms och alkoholskatt borde bevisläget vara tillräckligt klart utan en husrannsaken. Det känns som trakasserier snarare än juridik.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
120 flaskor vin på en fest på en högstadieskola, skulle mycket väl kunna vara folkhälsovådligt. Iaf i Sverige. Men att 120 flaskor kvalitetsvin (ovan BiB-klassen) skulle utgöra någon form av folkhälsorisk är dock tveksamt.
Gillar att SB och IOGT på detta vis skjuter sig själva i fötterna.
Modigt att utmana ett självtillfredsställande monopol.
Känns slämmigt och skämmigt att ännu en gång måsta förklara och hantera frågeställningar om Cirkus Swedala då detta snart sipprar ut i media. Är rädd att The Economist jobbar på en artikel...
image.jpg

Oj vad JOBBIGT det blir på provningen i London om några veckor. Jag får rent av stressvett i armhålorna...
image.jpg

...men om de bytte ut texten till typ 18-årsdag eller studenten, då...
image.jpg
 

Peder

Medlem

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Nu finns pressmeddelandet både på svenska och i en kortare version på engelska.
Jag kommer själv inte delta på forumet kring detta, men tack till allt stöd från alla bloggare, finewines-medlemmar och alla som har mailat mig med sitt stöd.

http://handlavin.blogspot.se/2014/04/unclear-swedish-law-leads-to-harassment.html (engelsk)

http://handlavin.blogspot.se/2014/04/polistillslag-mot-handlavinse.html (svensk)

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Stå på dig Peder! Vi är alla på din sida, fight the man and fight the power!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu finns pressmeddelandet både på svenska och i en kortare version på engelska.
Jag kommer själv inte delta på forumet kring detta, men tack till allt stöd från alla bloggare, finewines-medlemmar och alla som har mailat mig med sitt stöd.

http://handlavin.blogspot.se/2014/04/unclear-swedish-law-leads-to-harassment.html (engelsk)

http://handlavin.blogspot.se/2014/04/polistillslag-mot-handlavinse.html (svensk)

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Mitt i all din bedrövelse kring detta så känner jag tacksamhet för allt som sker. Detta då det föder diskussioner som borde gynna oss vinentusiaster i det långa loppet. Du bär ett tungt lass för oss andra, vilket jag är mycket tacksam för.

Själv har jag bekvämt beskådat det hela på avstånd, men det finns inga tvivel kring att mina sympatier ligger hos dig.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Som uppvuxen i Roslagens famn kan jag inte annat än kontra @StefanAkikos bilder med en från Albert Engström som känns mycket passande i dessa neokonservativa motbokstider.

788px-Kräftor_kräva_dessa_drycker.jpg
 
Trådskapare
A
Nu har iallafall IOGT-NTOs tidning Accent skrivit om tillslaget. De använder i princip den information som givits av Handlavin så de verkar inte veta mer än någon annan eller inte vill tillstå att de vet något.

Intressant är att IOGT-NTOs jurist refererar till att andra skriver om det. Det innebär att de läst vinbloggar eller alkoholpolitiska sådana. Bra att de även läser annat än sina egna alster (och det menar jag). Det är inte alla som gör det.

BKWine har skrivit ett inlägg med anledning av alla kommentarer på Accents artikel. En hel del kommentarer även på BKWines sida.

Framförallt denna kommentar visar på en grundläggande syn. Det finns antingen inga regleringar eller så har vi Systembolaget. Går ju också igen i den sistnämndas propaganda
Jag blir lite osäker på vad din poäng är. Att alkohol ska få säljas utan kontroll och av vem som helst?


Står i bjärt kontrast till IOGT-NTO rörelsens syn på det statliga monopolföretaget Svenska Spel.
där Accent dåvarande chefredaktör Eva Åhlström i samband med den statliga utredningen om spel på internet konstaterade:
nog måste det finnas andra sätt att reglera den den av spelmarknaden som har framtiden för sig än att ge statens eget spelbolag monopol på den
 

Aqua Vitae

Medlem
Intressant att notera är att ett estniskt bolag nu drar Finska staten till EU-domstolen, då företaget blivit fällt för leverans och försäljning av alkoholhaltiga drycker över nätet och grovt skattebedrägeri (vilket indikerar att man inte betalt skatt i Finland).
Skrev om det i ett inlägg, delvis inspirerat av kommentarer här samt av kommentarer (av bland annat Landströms) till Accent-magasins artikel om Handlavin. I inlägget finns också en länk till den finska artikeln, läs mer här

Magnus Reuterdahl
 
Last edited:
från absurditeter anno 2014
2. Regeringen tillsätter en utredning om gårdsförsäljning 2010. EU-juristen Lotta Nordling kommer fram till att gårdsförsäljning av vin går att förena med systembolagets monopol, under vissa förutsättningar. När förslaget går ut på remiss stormar hela havet. Man vänder upp och ner på utredningens slutsatser och skapar skräckbilder av ”spritbutiker i varje gathörn” som inte har något som helst med verkligheten att göra.

Orsaken till detta är något annat: Sverige får inte tillåta gårdsförsäljning från svenska gårdar och förbjuda försäljning från andra företag, svenska eller icke svenska, enligt EU regler. Om Sverige godkänner vinförsäljning från svenska gårdar måste Sverige godkänna alla andra möjliga försäljningskanaler. Läs regeringsrapporter om detta, det står tydligt och det finns en logik.
 

Vino fino

Medlem
från absurditeter anno 2014
2. Regeringen tillsätter en utredning om gårdsförsäljning 2010. EU-juristen Lotta Nordling kommer fram till att gårdsförsäljning av vin går att förena med systembolagets monopol, under vissa förutsättningar. När förslaget går ut på remiss stormar hela havet. Man vänder upp och ner på utredningens slutsatser och skapar skräckbilder av ”spritbutiker i varje gathörn” som inte har något som helst med verkligheten att göra.

Orsaken till detta är något annat: Sverige får inte tillåta gårdsförsäljning från svenska gårdar och förbjuda försäljning från andra företag, svenska eller icke svenska, enligt EU regler. Om Sverige godkänner vinförsäljning från svenska gårdar måste Sverige godkänna alla andra möjliga försäljningskanaler. Läs regeringsrapporter om detta, det står tydligt och det finns en logik.
Går alldeles utmärkt att behålla den lokala förankringen rent juridiskt, om man börjar kalla vin för livsmedel som man gör i civiliserade länder.
Men hur skulle det se ut? Oj oj oj. Misär och elände. Katastrof och samhällsomstörtning.
 
Går alldeles utmärkt att behålla den lokala förankringen rent juridiskt, om man börjar kalla vin för livsmedel som man gör i civiliserade länder.
Men hur skulle det se ut? Oj oj oj. Misär och elände. Katastrof och samhällsomstörtning.

"Katastrof och samhällsomstörtning" utan tvivel tycker jag men kanske väldigt kort, typ ett par veckor. Sen måste man gå till jobbet varje morgon i alla fall. Liksom den lilla fågeln första gången att flyga utan mamman. Ouups
 
Toppen