Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Polistillslag mot nätvinhandlare

Trådskapare
A
Per Gudmundson skriver en helsida i SvD idag samt några timmar senare fick jag beskedet att åklagaren Jonas Svanfeldt (S) väcker åtal.

http://www.svd.se/opinion/ledarsida...har-sitt-foretag-enbart-i-sverige_3588440.svd

http://www.aklagare.se/Media/Nyheter/Atal-for-alkoholhandel-over-Internet/

Tack. Ska läsa in mig lite. Vi får hoppas att det som Gudmundson skriver blir ett prejudikat, men kanske inte ett som staten förväntar sig. Efter Franzén och Rosengren kanske vi får Molindomen.
 

Livermore

Medlem
Det är nästan så man undrar om åklagaren, Systembolaget och IOGT-NTO äter tårta tillsammans idag. ;)

http://iogt.se/pressmeddelanden/iogt-nto-valkomnar-atal-mot-nathandlare-av-alkohol/
Jag gillar att de nämner vinstintresse, du har ju knappast blivit rik med tanke på de små mängder det handlar om.
IOGT-NTO är en organisation som tappat greppet. Det är självklart bra med en organisation som jobbar för att alkoholens skador ska minimeras, men det är inte vad detta handlar om. Detta är att stampa på en specifik person för att avskräcka andra, vilket är ett förkastligt och fruktansvärt beteende.

Stå på dig!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Så åklagaren Jonas Svanfeldt är också lokalt aktiv i Socialdemokraterna i Bromma, och vice gruppledare i stadsdelsnämnden där. Som av en händelse så väcker han ett åtal i detta ärende gällande nätvinhandel sista arbetsdagen före EU-parlamentsvalet (åtalet är senarelagt med några dagar jämfört med den tidigare givna tidsfristen), samtidigt som (S) i sagda valrörelse kräver minskad införsel av alkohol från EU. Av en ren händelse riktas åtalet mot en person som deltagit i debatten om nätvinhandeln med eget namn och varit kritisk mot den gällande alkoholpolitiska linjen, som åklagarens parti vill slå vakt om. Ingen annan person har tidigare åtalats för motsvarande brott.
Jag tycker att tajmingen luktar rätt illa. Den juridiska fras som ligger närmast till hands är delikatessjäv, "Delikatessjäv kan föreligga om det i övrigt finns särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till beslutsfattarens opartiskhet i ärendet".
Jag tycker absolut att en åklagare får vara lokalt politiskt aktiv. Men då får man åtminstone uppvisa ett minimum av omdöme. Antingen annan tajming, eller också överlåta på en politiskt neutral kollega.
 
Trådskapare
A
Accent Magasin , IOGT-NTOs tidning uppmärksammar åtalet.

Linda Engström har en mer balanserad syn, naturligtvis med IOGT-NTOs slutmål för ögonen men hon pekar på ett problem med det här åtalet. Basen i hennes uttalande är naturligtvis att det ska till en förändring av lagstiftningen men som jag förstått delar av förundersökningen är inte Sveriges myndigheter helt klara på vad som gäller.
Det är inte rimligt att det ska vara oklart vad som är lagligt eller inte, varken för kunder eller förmedlare.

Tror/hoppas fortfarande på #molindomen i det här fallet. Vi får se hur långt du @Peder orkar driva det men personligen ser jag gärna det här fallet i EU-domstolen.
 

Peder

Medlem
Så åklagaren Jonas Svanfeldt är också lokalt aktiv i Socialdemokraterna i Bromma, och vice gruppledare i stadsdelsnämnden där. Som av en händelse så väcker han ett åtal i detta ärende gällande nätvinhandel sista arbetsdagen före EU-parlamentsvalet (åtalet är senarelagt med några dagar jämfört med den tidigare givna tidsfristen), samtidigt som (S) i sagda valrörelse kräver minskad införsel av alkohol från EU.

Vill man så kan man lägga sin röst på Jonas (S) under Val2014 i både val till riksdag och kommunfullmäktige:

http://www.val.se/val/val2014/valsedlar/R/rvalkrets/01/valsedlar.html
 

kayaker

Cyklist
Jag bor i Bromma. Jonas(S) halkade just ner längst på min lista över valbara personer - och då räknar jag valbar i dess vidaste bemärkelse.

Hoppas också på #molindomen och att det blir det som slutligen får monopolet på fall.
 

Peder

Medlem
Tror/hoppas fortfarande på #molindomen i det här fallet. Vi får se hur långt du @@Peder orkar driva det men personligen ser jag gärna det här fallet i EU-domstolen.

Många har varit i kontakt med mig på Twitter, Facebook, mail, telefon om att man är intresserad av en insamling och jag tittar nu på möjligheterna eftersom det här kanske måste tas ända in i en EU-domstol. FundedByMe verkar ju vara störst när det gäller Crowdfunding, men även intresserad av alternativ, så tar gärna emot förslag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om du frågar mig, så är en egen hemsida som samlar pengar det hårdaste. Då kommer inga mellanhänder emellan. Och med FineWines i ryggen (+dina övriga fans) så når vi vettig spridning i Swerige. Hos utsocknes folk lär intresset av denna ankdamms idiotier vara skralt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Många har varit i kontakt med mig på Twitter, Facebook, mail, telefon om att man är intresserad av en insamling och jag tittar nu på möjligheterna eftersom det här kanske måste tas ända in i en EU-domstol.
Rent krasst finns det två juridiska frågeställningar, som båda behöver ett prejudikat:
1. Lagligheten i distanshandel med ditt upplägg, vilket bl.a. handlar om hur detaljhandel definieras.
2. Påföljdsfrågan ifall du befinns skyldig.
Endast frågan (1) kan så vitt jag förstår hamna i EU-domstolen via begäran av förhandsavgörande (från HD eller kanske hovrätten), för straffrättsliga överväganden hamnar inte där. Frågan (2) är förstås av stor betydelse för dig, även om det rent krasst är frågan (1) som är viktigare för andra nätvinhandlare och konsumenter.
Här finns utrymme för så varierande tolkningar, och så stort behov av prejudikat, att utslaget i tingsrätten nog inte betyder så mycket. Frikänd eller fälld (med fängelsestraff) kan ändras till sin motsats i hovrätten, just p.g.a. att tingsrätten inte har några prejudikat att utgå från. Så fira inte alltför mycket om du blir friad i tingsrätten och deppa inte alltför mycket om du blir fälld där med ett hårt straff!
 

Peder

Medlem
Om du frågar mig, så är en egen hemsida som samlar pengar det hårdaste. Då kommer inga mellanhänder emellan. Och med FineWines i ryggen (+dina övriga fans) så når vi vettig spridning i Swerige. Hos utsocknes folk lär intresset av denna ankdamms idiotier vara skralt.

Någon som vet vilka regler som gäller för en insamling? Skall insamlingen ske i form av som privatperson eller som företagare eller måste man starta en förening, stiftelse om man inte går igenom ett crowdfunding-företag?

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
 

Mattias Schyberg

Administratör
Någon som vet vilka regler som gäller för en insamling? Skall insamlingen ske i form av som privatperson eller som företagare eller måste man starta en förening, stiftelse om man inte går igenom ett crowdfunding-företag?

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Oavsett insamlingsmetod så är jag beredd att bidra med en summa värdigt ett schysst vin. Du har mitt ord!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Från DI som jag läste ombord på flyget:
image.jpg

En omsättning om 250kkr under 2,5 års tid går inte att leva på... Frågan om det ens blev ngt överskott någonsin? Och nu yrkar åklagaren på en bot som motsvarar omsättningen. Hårt!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Någon som vet vilka regler som gäller för en insamling? Skall insamlingen ske i form av som privatperson eller som företagare eller måste man starta en förening, stiftelse om man inte går igenom ett crowdfunding-företag?

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Min gissning är att mindre gåvor är skattefria. Men, finns nog all anledning att samtala med en revisor (tex) om lämpligt upplägg. Det hela handlar ju om vad du vill uppnå.
Tex kan du få ett bredare stöd om du startar ett enfrågeparti eller en stiftelse med tydligt uppdrag, som tex: Stiftelsen för att Släppa öl och vinförsäljningen fri i Sverige. Om det hela bara handlar om dig, så varför inte bara tigga lite pengar för att få hjälp täcka dina kostnader? Kanske att du kan hitta en advokat som vill åta sig ditt fall utan annan eraättning än några olagliga lådor vin? :)

Kämpa på!
 

Peder

Medlem
Från DI som jag läste ombord på flyget:
image-jpg.1272

Det låter på artikeln som att man haft massa vin på ett lager i Sverige som man sålt. Det framkommer inget i artikeln om företaget har varit registrerat för svensk alkoholskatt och samtliga vinlådor har lämnat Österrike färdigpaketerade till respektive kund. Lite slarvigt skrivet av TT.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det låter på artikeln som att man haft massa vin på ett lager i Sverige som man sålt. Det framkommer inget i artikeln om företaget har varit registrerat för svensk alkoholskatt och samtliga vinlådor har lämnat Österrike färdigpaketerade till respektive kund. Lite slarvigt skrivet av TT.
Du skall nog snarare fundera över vem det är som släppt iväg informationen. Evt att det är ett snabbt hopkok av vad Åklagaren har släppt ifrån sig. Knappast från ett pressmeddelande du skrivit, men evt ett som SB-IOGT skrivit.
 
Toppen