Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prissättning på SB

Men plock och distribution är väl olika saker, distribution och frakt är samma. Hos näthandlare tillkommer frakt på priset inget annat. När jag såg din uppställning av kostnader förvånades jag över dom höga hanteringskostnaderna. De flesta små importörer hänvisar till problemet med små försäljningsvolymer samtidigt anlitar man externa företag för att sköta denna småskalighet till en mycket hög kostnad. Liknande kostnad för få flaskor som många flaskor ger med automatik högt pris för de få flaskorna.
Nej, distributionen börjar ju med plocket. Allt som sker från att flaskan ligger på lagerhyllan, tills att den levereras till vald leveranspunkt (Systembolag eller annan, beroende på om det är Sverige eller näthandel), är en del av distributionskedjan. Det som kostar är ju inte främst att de går och hämtar varan på hyllan, utan att de emballerar den. Och emballaget är ju en del av fraktkostnaden även i näthandeln.

Dessutom tar den här diskussionen fokus från det som är viktigt. Som sagt, skillnaden i pris mellan Systembolaget och näthandeln är främst att det är ett extra mellanled, samt att priserna i näthandeln anges utan frakt. I BS tvingas vi lägga på fraktkostnad baserat på att kunderna köper en enda flaska. Det gör inte konkurrenterna på nätet. Det är det viktiga!
 
Men det är väl inte bara SB fel, vissa viner har ett lågt pris andra ett högt jmfr med tex nätvinhandlare. Pol Roger, Roederer och Selosse har lågt pris på SB. C Heidsieck, Deutz coh Bollinger har högt pris. Olika importörer samma SB.
Tja, det tyder väl kanske på att vissa importörer lägger på större marginaler. Så länge det gäller artiklar som finns i ordinarie sortimentet sedan länge så kan man faktiskt på goda grunder kalla det för marknadsekonomi. Systembolaget har ju i praktiken inget att säga till om priserna på artiklar i ordinarie sortimentet efter de första sex månaderna, då är det helt importören som styr.
 

Vino fino

Medlem
Det kan jag lova att inköparna har järnkoll på, och det är en faktor som alltid finns med när man offererar till tillfälligt sortiment.
Det har jag mycket svårt att tro på när jag ser viner i fasta sortimentet som är 50% dyrare än i motsvarande länder. Det låter som något direkt från SB:s propagandaavdelning.
Att priserna sedan är högre än i exempelvis UK torde till största delen kunna förklaras med att Sverige har ett mellanled mer.
Sverige har två mellanled fler. Eller egentligen ett extra mellanled samt SB:s hutlösa marginal.
Ja du, vi importörer har ju inte valt själva att leverera via Systembolaget.
Jo, det har du faktiskt valt själv. Det finns ju den andra varianten som t.ex. Caviste. Jag förstår att det är svårt för små importörer men det finns ju andra alternativ. Och när vi pratar generellt, dvs. importörer och priser i butik, så är det otvetydigt så att importörerna lever ett glassliv i symbios med SB.
 
Det har jag mycket svårt att tro på när jag ser viner i fasta sortimentet som är 50% dyrare än i motsvarande länder. Det låter som något direkt från SB:s propagandaavdelning.

Sverige har två mellanled fler. Eller egentligen ett extra mellanled samt SB:s hutlösa marginal.

Jo, det har du faktiskt valt själv. Det finns ju den andra varianten som t.ex. Caviste. Jag förstår att det är svårt för små importörer men det finns ju andra alternativ. Och när vi pratar generellt, dvs. importörer och priser i butik, så är det otvetydigt så att importörerna lever ett glassliv i symbios med SB.
Det är uppenbart att du bara vill trolla och inte diskutera seriöst. Jag avslutar diskussionen med dig.
 

Vino fino

Medlem
Snacka om att sila mygg och svälja kameler. 121 kr till finansministern, 67 till Systembolaget och 35 till importören, och det är jag som är girig?
Nej, det är inte girigt om marginalen är som du säger. Möjligen är det något annat. Slutpriset för oss konsumenter är ändå för högt i internationell jämförelse. Och det var det som var huvudfrågan. Sen att vissa jobbar med väldigt små marginaler och det ändå blir dyrt i slutänden... trist. För bägge.
Tråkigt då att jag inte har det valet, och därför oftast säljer en flaska i stöten för mina artiklar i beställningssortimentet.
Jag är den förste att skriva under på att importörer inte ska behöva betala frakt till samtliga butiker, vilket jag skrev tidigare.

Som sagt, små importörer har det tufft med nuvarande system, det kan alla inse. Men priserna på SB är långt ifrån bra och distributionsledet (framförallt då de du kallar drakar) tjänar grova pengar.
 
Mycket intressant tråd och en eloge till @Robert Rask vinhandel som delar med sig så öppet av sina siffror och bidrar med information som de flesta vinimportörer annars i Sverige inte vill dela med sig av.
Tack! Det är förstås en klyscha, men jag vågar påstå att jag tror på öppenhet och transparens. Jag är ju i grund och botten en vanlig vinälskare som bestämde mig för att försöka handla med viner själv istället för att bara dricka dem. Klart att jag behöver tjäna pengar på det, men det försöker jag göra genom att erbjuda viner av bra kvalitet och till ett pris som upplevs som bra även av den konsument som jag själv var alldeles nyligen (och fortfarande är, förstås). Sedan är det bitvis en utmaning, inte minst en pedagogisk utmaning med det system vi har i Sverige, men det är ju just därför det behövs mer öppenhet!
 
Nej, det är inte girigt om marginalen är som du säger. Möjligen är det något annat. Slutpriset för oss konsumenter är ändå för högt i internationell jämförelse. Och det var det som var huvudfrågan. Sen att vissa jobbar med väldigt små marginaler och det ändå blir dyrt i slutänden... trist. För bägge.
Jag är den förste att skriva under på att importörer inte ska behöva betala frakt till samtliga butiker, vilket jag skrev tidigare.

Som sagt, små importörer har det tufft med nuvarande system, det kan alla inse. Men priserna på SB är långt ifrån bra och distributionsledet (framförallt då de du kallar drakar) tjänar grova pengar.
I stora drag - agree!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ett vin som jag köper av producenten för 20 € kan ofta finnas hos diverse näthandlare för runt 28 €, ex frakt.
Priset på att köpa som privatkund på plats i Frankrike (eller för den delen Tyskland, Italien...) beror ju rätt mycket på vilken prispolicy som producenten har. Jag har varit med om allt från grossistpris/nästan grossistpris på plats, till pris motsvarande prestigevinbutik i Paris/Berlin (eller flygplatsbutik utan kampanjpris).
Om du köper för € 20 ex. moms (= € 24 inklusive fransk moms) och några hundra flaskor åt gången, borde priset till förbipasserande konsumenter vara sådär 5-20% högre om det är en "privatkundsvänlig" producent, d.v.s. € 25-29 inkl. moms, och 50% högre eller mer (€ 36 och uppåt) om det är en producent som inte vill konkurrera med sina vinhandlarkunder.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och dels raljerandet om att Yellow Tail skulle kunna vinna en offertförfrågan till ordinarie sortimentet. På en vanlig offertförfrågan offereras och provas det mellan 30 och 60 viner blint. Som sagt, alla större producenter som har viner som passar in på de efterfrågade kriterierna finns med i startfältet. Det räcker inte att ett vin "uppfyller en specifikation". Det ska också bedömas som bättre än de andra 60 vinerna. Sedan kan man förstås ha delade meningar om vinerna som vinner, men att billigt skräp skulle kunna vinna offertförfrågningar på 199 kr-nivån är rent nonsens.
Tveksamt om SB verkligen provar blint.
Samtidigt måste jag säga att YT gör jädrigt bra PN iaf vissa årgångar.
Racka inte ned på dem bara för att de är stora och väl prissatta!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tveksamt om SB verkligen provar blint.
Är det ingen som kan reda ut detta frågetecken en gång för alla? Jag känner väl också spontant att det är tveksamt att det provas blint inom SB, men vinkompetens måste det väl ändå finnas med råge inom bolaget som klarar av att bedöma vin blint utan att vara rädda för att missa en insmugen YTPN bland ett gäng kvalitetsvin? Om nu inte så är fallet, varför skulle det vara ett problem att ta in ett snorbilligt vin som de bedömt som svinbra?

"Prisvärda" viner är väl alltid populärt för en som är handlare, eller tänker jag fel? Stora och kostnadseffektiva producenter brukar väl också gillas, det är väl snarare vi som kan tycka det är lite trist?
 

Dexter

Medlem
Gäller bara de produkter i ordinarie sortiment som köpts in på offert. INTE BS eller TSE
Offertförfrågan och blindprovning

Utifrån lanseringsplanen görs en offertförfrågan för varje lansering. I offertförfrågan specificeras vilken typ av produkt Systembolaget söker. I förfrågan anges bland annat segment, pris och smakbeskrivning. Efter granskning av inkomna offerter begär inköparna in varuprover. System- bolagets provrum tar hand om varuproverna och förbereder en offertprovning. Provningsordningen är alltid slumpmässig och provningspanelen provar blint. Panelen bedömer produkternas kvalitet i relation till smakbeskrivningen i offert- förfrågan. Den eller de produkter som får högst poäng och högst inbördes prioritering köps in och lanseras. Inför lansering sätter en provningspanel karaktäristik på varorna, med doft- och smak- beskrivning samt smakklockor. Karaktäristiken publiceras på Systembolagets webbplats och på butikernas hyllkantsetiketter.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gäller bara de produkter i ordinarie sortiment som köpts in på offert. INTE BS eller TSE
Offertförfrågan och blindprovning

Utifrån lanseringsplanen görs en offertförfrågan för varje lansering. I offertförfrågan specificeras vilken typ av produkt Systembolaget söker. I förfrågan anges bland annat segment, pris och smakbeskrivning. Efter granskning av inkomna offerter begär inköparna in varuprover. System- bolagets provrum tar hand om varuproverna och förbereder en offertprovning. Provningsordningen är alltid slumpmässig och provningspanelen provar blint. Panelen bedömer produkternas kvalitet i relation till smakbeskrivningen i offert- förfrågan. Den eller de produkter som får högst poäng och högst inbördes prioritering köps in och lanseras. Inför lansering sätter en provningspanel karaktäristik på varorna, med doft- och smak- beskrivning samt smakklockor. Karaktäristiken publiceras på Systembolagets webbplats och på butikernas hyllkantsetiketter.
Tack för input!
 

Dexter

Medlem
Kvalitetssäkring

För att Systembolaget ska kunna ge kunderna det allra bästa erbjudandet är det av yttersta vikt att säkerställa att vi säljer produkter med en hög och jämn kvalitet som motsvarar den som köpts in.

Kvalitetssäkringen ingår i lanseringsprocessen för nyheter och sker fortlöpande för det befintliga sortimentet. Den består bland annat av att System- bolagets laboratorium genomför kemiska analyser av alla produkter, att inköparna kontrollerar produkter sensoriskt och att reklamationslagret följer de mest reklamerade produkterna och återkopplar till er leverantörer.

Nylanseringar

För nyheter börjar kvalitetssäkringsprocessen redan vid skapandet av offertförfrågan. Då risk- graderas offertförfrågan från A (störst risk) till C. I huvudsak är det volymförfrågningar som får en utökad uppföljning, men även förfrågningar som är prioriterade utifrån CSR-perspektivet A-klassas. Eftersom valet av inköpt produkt avgörs av pro- duktens sensoriska och kvalitativa egenskaper jämfört med kraven i offertförfrågan är det ett grundläggande krav att de produkter som levere- ras till våra butiker håller samma sensoriska stil, kvalitet och kemi som det vinnande offertprovet. Kunderna ska få rätt produkt och du som leveran- tör ska kunna lita på att den produkt som vann blindprovningen också är den som hamnar på butikshyllan.

Offertvinnaren

Den produkt som vinner offertprovningen ana- lyseras kemiskt. Av de inskickade offertproverna sparas kvarvarande flaskor för kontroller inför lanseringen. För A-klassificerade förfrågningar sparas även de produkter som kommit tvåa och trea vid offertprovningen. Detta för att möjlig- göra samma kontroll i händelse att vinnaren inte kan leverera avtalad kvalitet.

Lanseringsproverna

Lanseringsproverna används som en avstäm- ning på vägen mot lansering men det innebär inget formellt godkännande av levererad kvalitet.

Utöver detta används proverna till kontroll av märkningen (etiketten) och karaktäristikprovning. En kemisk analys görs. Proverna används också till skribentprovningar, förutsatt att inga fråge- tecken finns kring kvaliteten. För de A-klassifice- rade lanseringarna används de inlämnade extra offertproverna vid en jämförelseprovning.

Säljstartsprovning

Vid säljstartsprovningen sker det formella god- kännandet av lanseringen. Då jämförs de sparade offertproverna med prover hämtade från våra butiker. För A-klassade lanseringar genomförs alltid triangeltest, särskilda systematiska tester där offertproverna jämförs med produkten som hämtats från butik. Om triangeltestet indikerar avvikelse görs en jämförande kvalitetsprovning för att identifiera kvalitetsavvikelse. Vid konsta- terad avvikelse och i de fall kvalitetsavvikelsen bedöms vara väsentlig genomförs kemisk analys. För A-klassade lanseringarna genomförs alltid kemisk analys.

I händelse av avvikelse kontaktar vi berörd leverantör. Om avvikelsen bedöms som väsentlig kvalitetsreklamerar vi produkten. I enlighet med inköpsvillkoren får då leverantören möjlighet att leverera avtalad kvalitet. Om det inte är möjligt häver Systembolaget inköpsavtalet för produkten.

Ef terkontroll

Efterkontroll sker efter tre månader. Då jämförs de senast levererade produkterna till butik mot de produkter som togs från butikerna vid säljstarts- provningen. De A-klassificerade artiklarna kontrol- leras på detta sätt var fjärde vecka och då även med en kemisk analys.

Guarantee of Supply

Guarantee of Supply är ofta ett krav i våra strate- giska offertförfrågningar. När det efterfrågas ska det bifogas offerten och vara korrekt ifyllt. Den som anges som producent i dokumentet ska vara densamme som står angiven som producent i offerten. Den som anges som leverantör i doku- mentet ska vara den som skickar in offerten.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kvalitetssäkring

För att Systembolaget ska kunna ge kunderna det allra bästa erbjudandet är det av yttersta vikt att säkerställa att vi säljer produkter med en hög och jämn kvalitet som motsvarar den som köpts in.

Kvalitetssäkringen ingår i lanseringsprocessen för nyheter och sker fortlöpande för det befintliga sortimentet. Den består bland annat av att System- bolagets laboratorium genomför kemiska analyser av alla produkter, att inköparna kontrollerar produkter sensoriskt och att reklamationslagret följer de mest reklamerade produkterna och återkopplar till er leverantörer.

Nylanseringar

För nyheter börjar kvalitetssäkringsprocessen redan vid skapandet av offertförfrågan. Då risk- graderas offertförfrågan från A (störst risk) till C. I huvudsak är det volymförfrågningar som får en utökad uppföljning, men även förfrågningar som är prioriterade utifrån CSR-perspektivet A-klassas. Eftersom valet av inköpt produkt avgörs av pro- duktens sensoriska och kvalitativa egenskaper jämfört med kraven i offertförfrågan är det ett grundläggande krav att de produkter som levere- ras till våra butiker håller samma sensoriska stil, kvalitet och kemi som det vinnande offertprovet. Kunderna ska få rätt produkt och du som leveran- tör ska kunna lita på att den produkt som vann blindprovningen också är den som hamnar på butikshyllan.

Offertvinnaren

Den produkt som vinner offertprovningen ana- lyseras kemiskt. Av de inskickade offertproverna sparas kvarvarande flaskor för kontroller inför lanseringen. För A-klassificerade förfrågningar sparas även de produkter som kommit tvåa och trea vid offertprovningen. Detta för att möjlig- göra samma kontroll i händelse att vinnaren inte kan leverera avtalad kvalitet.

Lanseringsproverna

Lanseringsproverna används som en avstäm- ning på vägen mot lansering men det innebär inget formellt godkännande av levererad kvalitet.

Utöver detta används proverna till kontroll av märkningen (etiketten) och karaktäristikprovning. En kemisk analys görs. Proverna används också till skribentprovningar, förutsatt att inga fråge- tecken finns kring kvaliteten. För de A-klassifice- rade lanseringarna används de inlämnade extra offertproverna vid en jämförelseprovning.

Säljstartsprovning

Vid säljstartsprovningen sker det formella god- kännandet av lanseringen. Då jämförs de sparade offertproverna med prover hämtade från våra butiker. För A-klassade lanseringar genomförs alltid triangeltest, särskilda systematiska tester där offertproverna jämförs med produkten som hämtats från butik. Om triangeltestet indikerar avvikelse görs en jämförande kvalitetsprovning för att identifiera kvalitetsavvikelse. Vid konsta- terad avvikelse och i de fall kvalitetsavvikelsen bedöms vara väsentlig genomförs kemisk analys. För A-klassade lanseringarna genomförs alltid kemisk analys.

I händelse av avvikelse kontaktar vi berörd leverantör. Om avvikelsen bedöms som väsentlig kvalitetsreklamerar vi produkten. I enlighet med inköpsvillkoren får då leverantören möjlighet att leverera avtalad kvalitet. Om det inte är möjligt häver Systembolaget inköpsavtalet för produkten.

Ef terkontroll

Efterkontroll sker efter tre månader. Då jämförs de senast levererade produkterna till butik mot de produkter som togs från butikerna vid säljstarts- provningen. De A-klassificerade artiklarna kontrol- leras på detta sätt var fjärde vecka och då även med en kemisk analys.

Guarantee of Supply

Guarantee of Supply är ofta ett krav i våra strate- giska offertförfrågningar. När det efterfrågas ska det bifogas offerten och vara korrekt ifyllt. Den som anges som producent i dokumentet ska vara densamme som står angiven som producent i offerten. Den som anges som leverantör i doku- mentet ska vara den som skickar in offerten.
Är det här citerat från någon SB-källa?

Tveksamt om SB verkligen provar blint.
Samtidigt måste jag säga att YT gör jädrigt bra PN iaf vissa årgångar.
Racka inte ned på dem bara för att de är stora och väl prissatta!

"När YT kommer fram kommer även @StefanAkiko fram!" - Gammalt Finewines-ordspråk. =)
 

Wish-IT AB

Leverantör
Nej, det är inte girigt om marginalen är som du säger. Möjligen är det något annat. Slutpriset för oss konsumenter är ändå för högt i internationell jämförelse. Och det var det som var huvudfrågan. Sen att vissa jobbar med väldigt små marginaler och det ändå blir dyrt i slutänden... trist. För bägge.
Jag är den förste att skriva under på att importörer inte ska behöva betala frakt till samtliga butiker, vilket jag skrev tidigare.

Som sagt, små importörer har det tufft med nuvarande system, det kan alla inse. Men priserna på SB är långt ifrån bra och distributionsledet (framförallt då de du kallar drakar) tjänar grova pengar.

den aspekten med distribution, en obligatorisk extern mellanled kommer också från svenska skatteregler som tvingar importörer att ha bara en huvud plus en tillfällig leveransplats . Det gör att en svensk importör inte kan lagra nära Malmös SBs butiker eller i Umeå plus i Karlstad osv. Lagra själv och sköta själv sin distribution i bästa läge för produkter menar jag Det är ingen bra för att garantera kvalitén eftersom importören inte har direkt koll på lagret. Näthandel i Frankrike ganska ofta bedrivs av företag med eget lager, kontrollerad temperatur och sådana triviala basic aspekter. De behöver självklart inte anlita distributörer.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvalitetssäkring

För att Systembolaget ska kunna ge kunderna det allra bästa erbjudandet är det av yttersta vikt att säkerställa att vi säljer produkter med en hög och jämn kvalitet som motsvarar den som köpts in.

Kvalitetssäkringen ingår i lanseringsprocessen för nyheter och sker fortlöpande för det befintliga sortimentet. Den består bland annat av att System- bolagets laboratorium genomför kemiska analyser av alla produkter, att inköparna kontrollerar produkter sensoriskt och att reklamationslagret följer de mest reklamerade produkterna och återkopplar till er leverantörer.

Nylanseringar

För nyheter börjar kvalitetssäkringsprocessen redan vid skapandet av offertförfrågan. Då risk- graderas offertförfrågan från A (störst risk) till C. I huvudsak är det volymförfrågningar som får en utökad uppföljning, men även förfrågningar som är prioriterade utifrån CSR-perspektivet A-klassas. Eftersom valet av inköpt produkt avgörs av pro- duktens sensoriska och kvalitativa egenskaper jämfört med kraven i offertförfrågan är det ett grundläggande krav att de produkter som levere- ras till våra butiker håller samma sensoriska stil, kvalitet och kemi som det vinnande offertprovet. Kunderna ska få rätt produkt och du som leveran- tör ska kunna lita på att den produkt som vann blindprovningen också är den som hamnar på butikshyllan.

Offertvinnaren

Den produkt som vinner offertprovningen ana- lyseras kemiskt. Av de inskickade offertproverna sparas kvarvarande flaskor för kontroller inför lanseringen. För A-klassificerade förfrågningar sparas även de produkter som kommit tvåa och trea vid offertprovningen. Detta för att möjlig- göra samma kontroll i händelse att vinnaren inte kan leverera avtalad kvalitet.

Lanseringsproverna

Lanseringsproverna används som en avstäm- ning på vägen mot lansering men det innebär inget formellt godkännande av levererad kvalitet.

Utöver detta används proverna till kontroll av märkningen (etiketten) och karaktäristikprovning. En kemisk analys görs. Proverna används också till skribentprovningar, förutsatt att inga fråge- tecken finns kring kvaliteten. För de A-klassifice- rade lanseringarna används de inlämnade extra offertproverna vid en jämförelseprovning.

Säljstartsprovning

Vid säljstartsprovningen sker det formella god- kännandet av lanseringen. Då jämförs de sparade offertproverna med prover hämtade från våra butiker. För A-klassade lanseringar genomförs alltid triangeltest, särskilda systematiska tester där offertproverna jämförs med produkten som hämtats från butik. Om triangeltestet indikerar avvikelse görs en jämförande kvalitetsprovning för att identifiera kvalitetsavvikelse. Vid konsta- terad avvikelse och i de fall kvalitetsavvikelsen bedöms vara väsentlig genomförs kemisk analys. För A-klassade lanseringarna genomförs alltid kemisk analys.

I händelse av avvikelse kontaktar vi berörd leverantör. Om avvikelsen bedöms som väsentlig kvalitetsreklamerar vi produkten. I enlighet med inköpsvillkoren får då leverantören möjlighet att leverera avtalad kvalitet. Om det inte är möjligt häver Systembolaget inköpsavtalet för produkten.

Ef terkontroll

Efterkontroll sker efter tre månader. Då jämförs de senast levererade produkterna till butik mot de produkter som togs från butikerna vid säljstarts- provningen. De A-klassificerade artiklarna kontrol- leras på detta sätt var fjärde vecka och då även med en kemisk analys.

Guarantee of Supply

Guarantee of Supply är ofta ett krav i våra strate- giska offertförfrågningar. När det efterfrågas ska det bifogas offerten och vara korrekt ifyllt. Den som anges som producent i dokumentet ska vara densamme som står angiven som producent i offerten. Den som anges som leverantör i doku- mentet ska vara den som skickar in offerten.
Really?
"Blint, men man har ändå etiketterna framför sig?"
Man undrar ju onekligen hur usla provningsvinnarnas konkurrenter måste ha varit ibland...

...å andra sidan är ju detta bolag dömt för omfattande mygel och mutor. Kan ju alltid förklara en del, som tex att direktiv kanske mest fungerar som vackert formulerade "önskemål" än just direktiv.

Eller är jag bara onödigt negativ som misstänkliggör SB "bara för att" de så ofantligt missbrukat/-r sitt uppdrag och förtroendekapital?
 

Sörplarn

Medlem
Är det ingen som kan reda ut detta frågetecken en gång för alla? Jag känner väl också spontant att det är tveksamt att det provas blint inom SB, men vinkompetens måste det väl ändå finnas med råge inom bolaget som klarar av att bedöma vin blint utan att vara rädda för att missa en insmugen YTPN bland ett gäng kvalitetsvin? Om nu inte så är fallet, varför skulle det vara ett problem att ta in ett snorbilligt vin som de bedömt som svinbra?

"Prisvärda" viner är väl alltid populärt för en som är handlare, eller tänker jag fel? Stora och kostnadseffektiva producenter brukar väl också gillas, det är väl snarare vi som kan tycka det är lite trist?

Då via tråden monopol fördelar och nackdelar har jag fört e-mail konversationer med SB på olika plan, för att försöka fylla på tråden med SBs egna svar då de knappast skapar en SB medlem här på forumet, men så fort man börjar bli obekväm läggs locket på av SB, jag har inte fått något svar på 3-4 veckor innan tog det 2-3 dagar upp till max en vecka, så en framtida karriär hos SB lär jag inte få.

SB säger så mycket, men även jag tvivlar mycket på att dom följer upp all det dom påstår även blind tester, det känns som endast markands skryt för att behålla ett sken att monopol är nödvändigt och de gör då ett bra jobb att hålla monopolet igång, Sverige är väldigt unik duktigt i sina proganda apparater måste jag tillägga eller så är många väldigt dåliga på kritiskt tänkande.

Vi vet ju att SB bedriver vinst maximerande syfte fast marknadsför det som dom inte gör det, med dessa hårda påslag @Robert Rask vinhandel påtalar. Då förstår man att dom måste sälja billigt skräp för att kunna tjäna pengar och faktiskt hjälper sig själva med ett bevis till argument att dom ligger över 50% strecket i försäljning, tappar dom under 50% kommer argumentet om monopolet är det nödvändigt att behålla då ingen längre handlar där, kan vara bra att tänka på om man handlar hos SB, där av utnyttjas även BS i detta syfte då det säljs hos monopolet i slut ändan.

Sen en fråga till dig @Robert Rask vinhandel, om du får tag på en större volym av en vara du innan fått köpa till högre pris, ändrar du priset eller ser du en vinst att behålla om du får högre förtjänst per vara än det före detta priset, säger inte att det är fel att tjäna pengar, men oftast är väl köp kanaler dominerande för ett hyfsat slutpris till konsument efter alla punktskutter och påslag?

Jag är med på att du är inte svinet utan faktiskt Svenska statens sheriffen av Nottingham attityd mot folket.
 
Last edited:
Toppen